Räddningscenter eller dylikt

roxanne

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men provar här.

Jag undrar om det finns något ställe i Sverige som tar hand om hästar som ingen vill ha? Jag menar hästar som är missförstådda, skadade så de inte kommer gå att rida mer, varit vanvårdade, är gamla, eller bara att ägaren inte har råd att ha hästen längre och inte får den såld..? Jag tänker lite på det som kallas rescuecenter i USA.

Om det inte finns, hur skulle man kunna driva ett sådant tror ni? Är det öht möjligt? I USA kan det gå runt på donationer, men har svårt att tro att det kan fungera i sverige..

Sv: Räddningscenter eller dylikt

Det är ju just det som du själv skriver med ekonomin som gör att det inte går eller är mycket svårt att få det att fungera. Det är ju dyrt att ha häst och är det då en vanvårdad eller sjukhäst så blir det ju inte billigare precis. Utan rent ekonomiskt är det så att det blir billigare att låta sådana hästar få somna in.

Det finns folk som tar hand om andras "gamla" hästar och ger dem ett pensionärs liv. Men då får ägaren betala till dem. Jag vet ett ställe där det kostar 1700/månad att lämna sin häst + då alla kostnader hovslagare, veterinär m m. Då får man nog ändå säga att det är en typ av ideell verksamhet för arbetet man lägger på hästarna där får man inget betlat för utan det är ju i stort bara självkostnad för foder, strö, stall och hagar.

Det är något liknande jag varje dag fantiserar att starta om jag vinner storvinsten. Mitt dagdrömmande är efter flera års drömmande väldigt välplanerat och jag vet precis hur jag ska ha det :D

Om du är jäkligt driven, skaffar sponsorer och volontärer som är pålitliga och kan tänka dig att leva på i stort sett ingenting alt. partner alt. är ekonomiskt oberoende så kan det kanske fungera. Kanske.

Men jag tror ändå flertalet av dessa hästarna får förlita sig på privata hästägare, som kan förbarma sig över en i taget.

Men drömmen är härlig, och skulle ett sådant ställe starta i min närhet skulle jag gladeligen hjälpa till i den mån jag kan!

Ja, jag har tittat lite på shv, de har ju sponsorer, faddrar osv. Men det är ju en förening och får in pengar även på medlemsavgifter och donationer.
Mina egna funderingar har gått åt sponsor och fadder-hållet, men hur lätt är det att hitta sådana??? Folk är ju faddrar åt barn i andra länder som har det svårt, men skulle svenska hästar vara populärt..?
Jag har också en till dröm som kanske skulle gå att kombinera med denna, att folk som är tex utbrända, eller ungdomar med olika problem kommer och pysslar med hästarna/djuren för att finna lugn, och dessa hästar behöver ju inte vara ridbara för pyssel och hantering... Jag har ju andra hästar som går att rida om någon vill det. Kan tillägga att jag redan har en hästverksamhet med lite turridning och ridläger. Jag blir dock tillfrågad då och då om jag "vill ha en häst", då är det sådana som jag nämnde i första inlägget eller så hör jag talas om liknande saker. Och jag skulle gärna ta emot dem, men det kostar pengar att hålla foder och hovslagare och allt sånt som ni vet. Plats och vilja finns, men hur lösa pengaproblemet... :/

Fast till utbrända eller ungdomar med problem ska du inte ha hästar som inte mår bra. De ska ha stabila och trygga hästar. Och hästarna behöver rutiner och kontinuitet.
Båda idéerna är bra men de ska inte kombineras.

Fast jag menar förstås att hästarna mår bra när de ska bli hanterade av andra, förhoppningsvis ska de ju ha det bra hos mig isf. ;) När jag säger ej ridbara så menar jag att de kanske har en skada som gör att de inte bör antränga tex benet, men har inga problem att leva hästliv annars. :)

Det finns nog ganska många privatpersoner som tar över en och annan häst "som ingen annan vill ha" och till och med betalar för dem. Så länge det är mentala "fel" på hästen. Och provar att få ordning på hästen.
En och annan köper säkert en halt häst för att se om det fungerar att komma igång också, och en och annan triangelmärkt häst ses ju utannonserad och jag förmodar att en och annan säljs.

Men att tro att man kan ta hand om ett obegränsat antal sådana hästar, är nog bara en dröm som jag inte tror du lyckas dra ihop sponsorer till.

Varför inte börja i liten skala: köp dig någon lagom ung/gammal häst "som ingen annan vill ha", ta hand om den, träna om den till en trevlig häst som kan gå med i din verksamhet eller går att sälja!

Jag har sju sådana "projekthästar" som alla är inköpta för billig penning och fungerar bra hos mig. Dock säljer jag dem inte vidare, vilket är ett problem för mig eftersom de börjar bli många.
En som fånghäst, en travare, ett par islänningar som "inte var ridbara" (bara den ena är min, den andra ska tillbaka till sin ägare), ett par kbl-travare som inte fungerade, en fjordvalack som inte fungerade hos sin förra ägare.

Så visst kan man, men var och en får begränsa omfattningen efter sina tillgångar (i utrymme, ekonomi och tid).

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 298
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka