Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Tibra

Trådstartare
Hej
min lilla islandshäst har exem :( jag vet inte vad jag ska göra!!
jag har testat alger, vitlök å äppelcidervinäger.. som jag blandade med i mycket betfor å havre, men nu när hon äter av det gröna i hagen så vill hon inte äta sin äkcliga fodermat.. så det kan ja inte få i henne längre! ni kanske har nått råd hur man kan mata en häst som inte vill ha sin äckliga mat fast man blandat det med gottigott..
självklart smörjer ja in henne med salva å lite äppelcidervinäger..hon går med exemtäcke och huva.. "inte fullt så bra täcke eftersom det blir en glipa mellan hals å huvud då hon betar"
har gjort så hon inte kan klia sig mot träd eller så men då blir hon galen och rullar sig på backen istället så..
de ja helst vill vet är om ni vet nått som minskar klådan?
Blir hon inte bättre tas hon bort å då dör jag :(:( :cry: :cry: :cry:
hjälp oss snälla!!!
mvh/Linda

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Jag tror inte algerna hjälper ändå- är hästen verkligen allergisk mot knott (eller kanske mygg??) så hjälper knappt alger tror jag idag efter min egen erfarenhet med 10 år med eksemhästar....Algerna hjälpe då inte min, han blev stadigt sämre med åren.

Nu ger jag hösilage o vanliga mineraler o proteinfoder under året, samt äcv, lagomt bete under sommarn (har lite väl kraftig häst).

Vad du kan göra är självklart täcke med maglapp, huva o så ska du ta in hästen!! Ta in den senast kl 18 - installning brukar hjälpa, det står inte om du tar in hästen. Har man en verkligt allergisk häst så MÅSTE man ställa in hästen även om den har täcke o repellerande medel om sej. Ju mer man skyddar hästen mot knott, desto bättre mår den. Har man missat i början är det svårt komma ifatt. Börja skydda hästen tidigt, redan i mars för min del (östergötland) t o m siste okt/början nov.

Tyvärr har jag tagit bort en eksemhäst som led fruktansvärt av sin eksem och som inte ens blev hjälpt av cortisonsprutor. Har man missat KAN det bli svårt hjälpa hästen om eksemt fått full fart. Är hästen mycket dålig kan du ev behöva ge cortison, ta kontakt med någon bra hästveterinär. Cortison hjälper på kort sikt om allergin blivit för svår o då kan man "komma ifatt" o börja hjälpa hästen rätt från början.

Nylanders hästkräm sägs göra underverk. Äppelcidervinäger kan du tvätta din häst i..ö.bara späd med vatten. Det lindrar klådan. OBS, använd ej på öppna sår, då svider det rejält. För att få hästen att äta äppelcidervinägern så kan du spilla en skvätt i hästens vattenkar.

Kolla länken

http://user.tninet.se/~goc003d/skog/eksem.html

Kom på mer...Många tvättar sina hästar med t ex PROB-schampo eller vanligt mjällschampo eller Lactacyd, har även hört att Aloe-vera schampo är bra, varje vecka. Ju mer ren hästen är, desto bättre.

Veterinären kan skriva ut receptbelagt mjukgörande schampo till hästen.

Att smörja in hästen med salvor etc i man o svans kan skapa irritation. Det blir liksom mer kli.

Chevalet är mycket bra mot knott. Jag fick tips av en "gamling" här att dela upp en veckodos Chevalet i en pipettflaska o ta på varannan dag så hålls dosen jämn. Finns på Granngården eller Apoteket. La på längs mankammen, magvirveln o kors o svans på min häst, där han drabbas värst.

Vissa har hjälp av Horsol.

Lycka till!!!

Balderum skrev:
Jag tror inte algerna hjälper ändå- är hästen verkligen allergisk mot knott (eller kanske mygg??) så hjälper knappt alger tror jag idag efter min egen erfarenhet med 10 år med eksemhästar....Algerna hjälpe då inte min, han blev stadigt sämre

Hej, jo jag får väl skaffa ett bra exemtäcke, det värsta är att resåren kan ju skava, sen så kan det gå sönder så lätt.
En annan sak, jag har henne ute för att hon har bronkit, det är bäst för lungorna då, men hon kan ju stå inne utan porblem med sin bronkit MEN, då kliar hon sönder sig mot boxen "hembyggt trästall", fast hon har exemtäcket på sej.. ute har hon ingen chans att klia sig eftersom jag satt band runt om träden.
har hästen en gång fått kortison så hjälper det väl inte längre senare? Jag menar hon gick på kortison i vintras för bronkiten. Sedan är jag rädd att hon ska få fång! mycket problem med exemhäst :( å inte vet man egentligen vad det beror på..
Så du menar att jag inte ska smörja med hästsalva? är det inge bra? jag ska alltså bada/duscha henne ofta? med vanligt mjällfritt schampo?
mvh/Linda

Mynta2 skrev:
Nylanders hästkräm sägs göra underverk. Äppelcidervinäger kan du tvätta din häst i..ö.bara späd med vatten. Det lindrar klådan. OBS, använd ej på öppna sår, då svider det rejält. För att få hästen att äta äppelcidervinägern så kan du spilla en skvätt i hästens vattenkar.

Kolla länken

http://user.tninet.se/~goc003d/skog/eksem.html

jo det brukar jag göra.. men inte sådär typ varje dag, har väl gjort det två tre gånger.. ska jag göra det varje dag eller? hur mycket äppelcidervinäger ska jag hä i per liter då jag ska badda det på henne`? lindrar det klådan eller vad är det bra för?
mvh/Linda

Har du testat Ökozon? På min häst fungerar det. Men det funkar inte på alla. Det kan ju i varje fall vara värt att testa.

Jag smörjer min häst med det varje dag, samt ger fodertillskotten som ingår i paketet. Har ett Bucas exemtäcke, stallar in knottimmarna.

OA

OlleAtlas skrev:
Har du testat Ökozon? På min häst fungerar det. Men det funkar inte på alla. Det kan ju i varje fall vara värt att testa.

Jag smörjer min häst med det varje dag, samt ger fodertillskotten som ingår i paketet. Har ett Bucas exemtäcke, stallar in knottimmarna.

OA

ökozon har jag läst om ja.. men det e så dyrt att ja inte ens vill titta på det.. tyvärr så är man bara 16 år, ingen lön och ingen annan som vill betala så mycket heller :( om ja hade så mycket pengar hade ja definivit köpt det!!

2 msk äppelcidervinäger till 1 liter vatten, skölj man och svans. Är sammandragande och kylande för hästen. Sedan tycker jag du ska köpa Nylanders hästkräm samt skaffa ett BRA eksemtäcke. Du kan också hålla din häst INNE under den värsta perioden villket brukar vara...före skymmning samt före gryningen. Hästen BÖR ha någonstans den kan söka skydd även om det nu innebär träd. Svalka bör den ha, inte stå exponerad i fullaste solksken.

En av mina kunder som har en häst med riktigt hemsk exem har bett mig tipsa alla med problem om ishavsalger och en örtbladning som kallas Show Blend. (från Dodson&Horrell)
De två i kombination med att begränsa tillgången till rikligt bete har gjort att deras häst är helt besvärsfri nu för andra sommaren i rad (om jag inte misstar mig)

Har inte hört om någonting som verkligen hjälper en häst med ordentliga eksem. Tyvärr :smirk:

Tvätta hästen ofta med grönsåpa, funkar bra även om hästen har kliat sönder sig. Eksemtäcke, ta in henne redan på eftermiddagen för att slippa alla insekter. Sätt upp gummimattor i hela boxen så hon inte kan klia sönder sig lika lätt. Ta ner krubban ( går himla bra att klia sig på den :crazy: ) Låt henne gå i en hage utan träd. Tänk bara på att det måste finnas skugga. Använd tjärsalva på sår och vid skapet samt runt ögonen.

Hur pass illa är det? Har hon sådana fruktansvärda besvär så är det kanske bättre för henne att få slippa?

Ett bra täcke (Boett och Hööks) och huva (Boett) dygnet runt april -november är A och O. Min häst har kraftigt eksem och jag märker direkt skillnad om jag bara smörjer EN gång per dag. Smörjer honom BÅDE morgon och eftermiddag/kväll. Jag har provat mycket och den salva jag tycker är bäst är "Superbra grön salva" (ringblommer i) på alla sår och AVS14 i mankam, pannlugg och svansrot.

Tibra skrev:
Hej
min lilla islandshäst har exem :( jag vet inte vad jag ska göra!!
jag har testat alger, vitlök å äppelcidervinäger.. som jag blandade med i mycket betfor å havre, men nu när hon äter av det gröna i hagen så vill hon inte äta sin äkcliga fodermat.. så det kan ja inte få i henne längre! ni kanske har nått råd hur man kan mata en häst som inte vill ha sin äckliga mat fast man blandat det med gottigott..
självklart smörjer ja in henne med salva å lite äppelcidervinäger..hon går med exemtäcke och huva.. "inte fullt så bra täcke eftersom det blir en glipa mellan hals å huvud då hon betar"
har gjort så hon inte kan klia sig mot träd eller så men då blir hon galen och rullar sig på backen istället så..
de ja helst vill vet är om ni vet nått som minskar klådan?
Blir hon inte bättre tas hon bort å då dör jag :(:( :cry: :cry: :cry:
hjälp oss snälla!!!
mvh/Linda

Har själv en glad exemhäst. Fick rådet att tvätta med i stort allt du fått tips på, täcke var inte så vanliga då för några år sedan, samt smörja med cortisonsalvor, såpa...och ju mer jag grejade destor mer kliade hästen. Kraftigt bete gav också mer kli i man och svans. För andra sässongen har han nu lång fin man och ingen bar svansrot. Jag är noga med att han går på bete sent dvs inte på det nya späda eller nygödslade betet. Om möjligt på naturbete med många växter i backen. Han går ute året om med tillgång till ligghall. Jag håller koll och smörjer med Skillingarydsalva om han börjar svullna i manen eller börjar klia. Försöker hålla honom i arbete hela sommaren. Inget täcke. Det värsta är att hans exem blev klart bättre/la sig i dvala efter det att han haft erlichia och det rekommenderar jag inte som behandling.

Har en kompis med eksemhäst. Vet att hon har provat det mesta, typ aloe vera och massor av andra salvor, men inget sådant har hjälpt. Nu har hon eksemtäcke (Boett har jag för mig) som täcker hela hästen. Hon har honom inne på natten och han går på ett ganska magert bete. Han klarar sig relativt lindrigt undan, men han mår inte så bra ändå under perioden. Har tyvärr inga andra tips att ge dig. :( Sen igår hörde jag en tjej prata om sin nordsvensk som har sån hemsk eksem. Hon trodde att det berodde dels på betet också, inte bara knotten. Men det var en nordsvensk och jag ska inte säga att det är så. Hoppas du hittar någon lösning som funkar för din häst!
Just det, en grej om box. På ett ridläger jag var fanns ett russ med eksem. Hon stod inne i en utebox med myggnät för att inte blir åtkommen av knotten. Men problemet med din häst var ju att hon kliade sig.

Nylanders hästkräm! :) Den e grymt bra!
Hade en kompis förut med ett isissto som också har sommarexem.
Stackarn kliade av all man och typ all svans varje sommar. Men när hon började med Nylanders och det här bruna exemtäcket från thermomaster som täcker hela hästen så har det blivit bättre och bättre för varje år. Nu har hon jättelång och fin man och nästan inget exem alls :)

emindy skrev:
En av mina kunder som har en häst med riktigt hemsk exem har bett mig tipsa alla med problem om ishavsalger och en örtbladning som kallas Show Blend. (från Dodson&Horrell)
De två i kombination med att begränsa tillgången till rikligt bete har gjort att deras häst är helt besvärsfri nu för andra sommaren i rad (om jag inte misstar mig)

jo ishavsalger ger jag henne, MEN hon vill inte äta det fast jag blandar i betfor och havre, i vintras åt hon ju det eftersom det inte fanns bete i hagen, nu äter de ju grönt dagarna ut och in så hon verkar tänka "ja klarar mej utan den där geggan, jag har så mycket grönt att äta" vad gör man? :(

Zindy16 skrev:
Nylanders hästkräm! :) Den e grymt bra!
Hade en kompis förut med ett isissto som också har sommarexem.
Stackarn kliade av all man och typ all svans varje sommar. Men när hon började med Nylanders och det här bruna exemtäcket från thermomaster som täcker hela hästen så har det blivit bättre och bättre för varje år. Nu har hon jättelång och fin man och nästan inget exem alls :)

[gör om]
Jo många säjer att nylanders hästkräm är bra, men det lindrar väl inte klådan va eller? man ska bara smörja såren eller ska man smörja på de ställen där de brukar få "exemen" fast det inte är något sår där? varje dag eller?
det där thermo master täcket, hade hon luvan med då eller? där kommer den stora och viktigaste frågan, vart det någon glipa mellan huvud och hals då hästen betade? för det blir det nu på vårt "dåliga" täcke, så det får absolut inte bli någon glipa! :confused:

fiaskurken skrev:
Har inte hört om någonting som verkligen hjälper en häst med ordentliga eksem. Tyvärr :smirk:

Tvätta hästen ofta med grönsåpa, funkar bra även om hästen har kliat sönder sig. Eksemtäcke, ta in henne redan på eftermiddagen för att slippa alla insekter. Sätt upp gummimattor i hela boxen så hon inte kan klia sönder sig lika lätt. Ta ner krubban ( går himla bra att klia sig på den :crazy: ) Låt henne gå i en hage utan träd. Tänk bara på att det måste finnas skugga. Använd tjärsalva på sår och vid skapet samt runt ögonen.

Hur pass illa är det? Har hon sådana fruktansvärda besvär så är det kanske bättre för henne att få slippa?

Okej vad är det för gummiplattor då? och vart får man tag i såna?
ja asså.. nu vet jag inte riktigt vad allvarligt exem är eftersom jag typ bara sett henne som har exem.. men hon kliar sig på svansen så svansroten syns, hon har ingen man kvar, får sår under magen, flanken och på korset, även pannan och i ansiktet.. så,. ja :( men hon har en sån stark kämparvilja! något som gör hoppet större..

Då har hon grav eksem.

Nu är det så, att hästar gått på bete alla år och hästen blir INTE sämre av att gå på bete, möjligen tjocka. Att eksemet blir värre vissa tider beror på att knotten får "nya kullar", vilket sker med jämna rum hela somamren fram till hösten. Särskilt tiden juli-augusti och augusti-september mår min häst sämst i den här landsdelen. Det är olika i hela landet. Men du MÅSTE stalla in din häst. Att den kliar sej inne beror ju på att den redan är angripen o mår dåligt. Om man stallar in tidigt o skyddar med bra täcke o huva från början blir problemen ofta med åren mindre.

Salvor hit o dit tror jag knappt har någon betydelse, vad som är viktigt är :

Täcke med maglapp och huva

Stalla in (knotten är mest aktiva före solnedgång/soluppgång)

Tvätta rent varje vecka, använd gärna mjällschampo

Spreja hästen med repellerande medel varje dag, ovanpå täcket går lika väl

Om du börjar tidigt nästa år har hästen större chans må bättre. Nu får du göra det bästa av situationen.

Min häst har inte bara eksem utan även kvalsterallergi, o jag har ett kallstall med mycket luft i, torv på golvet o hösilage. Även han skulle må bättre av att gå ute - men det är ju en omöjlighet idag. Gör det bästa av stallmiljön!!

Jag skulle nog säga att din har allvarligt eksem. Min kommer inte i närheten av din vad det gäller sår, stackare din då. Det är ett riktigt helvete att få dom någorlunda friska. Min kompis hade en sorts gummimattor nästan som dom man hade på gympan i skolan. Men hennes häst lyckades klia ändå. Vet inte var hon fått tag i dom tyvärr.
Nylanders lindrar klådan.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II