G
GaurdianAngel
Sv: Rädd valp...
Kan hålla med en del, men då om hunden är rädd och osäker på de andra hundarna. Men det beror helt på vilken typ av rädsla det är. Som jag skrev om en hund ovan så finns det en sorts rädsla som inte går att träna bort, och för hunden och ägarens skull så är det bäst att låta bli denna "påtvingade" träning.
Tippan skrev:Ja det blev i olika sammanhang.
En hund som inte har etablerat sig beteendet skulle jag inte låta gå undan för allt.
En hund som redan skapat sig bilden "läskig" skulle jag inte utsätta för situationer som är utanför min kontroll. Jag skulle inte möta Pelle, Kalle och Britta som alla är glada hundar som vill fram och busa. (Då skulle jag alltså gå runt...)
Men jag skulle för den skull inte låta hunden slippa undan. Jag skulle stå en bit bort från sovande Berta tills hunden slappnat av. Sen skulle jag gå ännu närmare Berta tills vi kan vara i närheten utan problem. Sen skulle jag avancera vidare.
Men detta innebär ju faktiskt att jag tvingar hunden. Den skulle kanske vilja vara 10 m bort från Berta, men jag ställer min bara 9 meter bort. Jag köper alltså inte resonemanget om att hunden kommer att bli otrygg och osäker för att man tvingar den. Det beror snarare på att man ställer för stora och för orimliga krav. Man tränar för klumpigt/dåligt helt enkelt.
Med rätt avvägning så kommer ju hunden faktiskt att lita mer på en att situationen trots allt inte var så farlig. Matte hade med andra ord rätt...
De behöver inte älska andra hundar, eller ens vilja umgås med de, men de ska kunna vara så trygga i att utsätter matte de för nått så är det ok.
Kan hålla med en del, men då om hunden är rädd och osäker på de andra hundarna. Men det beror helt på vilken typ av rädsla det är. Som jag skrev om en hund ovan så finns det en sorts rädsla som inte går att träna bort, och för hunden och ägarens skull så är det bäst att låta bli denna "påtvingade" träning.