Rädd hund bli tryggare med en annan hund?

Zartok

Trådstartare
vår sheltie är rädd för andra hundar. rasen ska vara lite så, men jag tror hon är extrem. hon har tyvärr blivit jagad av andra hundar och fått panik. andra hundar som är lösa kan vilja leka och hinner vi ej se den andra hunden och koppla innan den kommer rusande så får sheltien panik. naturligtvis ska andra hundar ej jaga henne men ibland stöter man på ägare som inte har full koll på sina leksugna (eller aggressiva) hundar.

tillägger att om sheltien får umgås normalt med en annan hund på promenader och sånt så släpper rädslan och hon blir väldigt leksugen och vill jaga och jagas. hon är dock rädd för andra hundar om hon inte känner dom och dom stormar mot henne.

det jag undrar är om en till, lite större och tuffare hund kan ha en positiv inverkan på vår sheltie. om hon blir rädd så vill jag helst att hon ska söka sig till den andra hunden som hon ska veta kan försvara henne. har hundar den typen eller kan få den typen av relation? sheltien springer bortåt från hotet nu, försöker komma tillbaka om det finns möjlighet, annars springer hon hem. vill att hon söker sig till sin hundkompissom vi funderar på att skaffa, men bara om denna relation mellan hundarna skan uppstå.

hundras som vi tänkt är inte jättespecifikt, men om en aggressiv hund anfaller sheltien vill jag att den andra hunden ska kunna försvara båda tills vi hinner fram. den ska även kunna försvara sheltien om sheltien blir rädd och på så sätt ska shelien bli tryggare samt få en kompis, något som jag velat ha till henne i ett halvår ungefär.

Sv: Rädd hund bli tryggare med en annan hund?

För det första, ingen ras är avlad med tanken att de "ska" vara lite rädda för andra hundar.
För det andra så anser inte jag att det är ett skäl till att skaffa en till hund, har du andra avsikter med en till hund så blir det annat, men jag hoppas du inte tänker skaffa en till för dens hund du har skull.

Visst KAN det bli så att den hund du har nu blir modigare. Men då måste du ju veta att hunden du skaffar är stabil.

Annars får du som hundägare försöka se till att ingen annan hund kommer fram till din, inte så lätt alla gånger, jag vet, men är det så att det ofta springer fram hundar till er och du är rädd att din springer hem så får du väl ha den kopplad.
Känns inte riktigt rätt att skaffa en till hund så att den "kan försvara båda tills vi hinner fram"..
Kan tycka att du bör tänka om lite. Det bör vara DIG din hund söker sig till om den blir rädd. DU ska vara den trygghet hunden springer till.. Inte en annan hund..

Instämmer helt och hållet i det som Simba_112 skrev. Dessutom bör du tänka på att det är minst lika troligt att du istället står med två rädda hundar än två orädda.

Lösa hundar som riskerar att jaga din hund lär knappast finnas överallt. Gå där det är minst chans att stöta på dem och ha henne kopplad när ni går där de kan dyka upp. Ha henne så nära dig när hon är lös att du alltid hinner koppla iaf vid de tillfällen då lös hund dyker upp en bit bort. Sedan tycker jag att du ska jobba på att få upp din hunds självförtroende och att den ska ty sig till dig först och främst.

Som sagt rädsla smittar, så att köpa en valp som får umgås med en rädd hund, då har du lätt två rädda hundar.

Jag tycker också du ska bli den trygga hunden själv. Behöver du morra åt båda lösa hundar och "lösa ägare", så gör det. Då blir du idol i din hunds ögon.

Jag brukar säga "slåss man med min hund, då slåss man med mig" Nu slåss ju inte din hund, men ändå, bli den som alltid ställer upp på din hund.

Som sagt rädsla smittar, så att köpa en valp som får umgås med en rädd hund, då har du lätt två rädda hundar.

Jag tycker också du ska bli den trygga hunden själv. Behöver du morra åt båda lösa hundar och "lösa ägare", så gör det. Då blir du idol i din hunds ögon.

Jag brukar säga "slåss man med min hund, då slåss man med mig" Nu slåss ju inte din hund, men ändå, bli den som alltid ställer upp på din hund.

Håller med! Galenskap att köpa en till hund bara för att den du har nu är rädd. Och att säga att rasen ska vara rädd?? Kul om du står där med två rädda hundar...

Du har fått jättebra input av ovanstående kloka bukare :bow:
Min erfarenhet är också att den andra hunden präglas betydligt mer av den första, än tvärt om.

Jag tycker att du ska gå en kurs.
I vad som helst, egentligen.
Agility, rallylydnad, vardagslydnad, koppelkurs, spårkurs - vad som helst som kan intressera dig och/eller hunden. Där kan hunden lära sig att hantera andra hundar på behörigt avstånd, lära sig att acceptera att andra hundar finns, lära sig att bli nyfiken och lära sig att leka och interagera på ett normalt sätt. Där kan även du lära dig att inte förstärka hundens rädslor, för det gör man mest hela tiden om man inte lär sig hur sina egna signaler fungerar. ;)

Min lilla hund var rädd för människor, och trots att den äldre hunden inte alls visar någon rädsla har det tagit lång tid. Det tog drygt ett år av tålamod, träning och bitvis hopplöshet. Nu är han som vilken annan hund som helst; Glad och busig och full av pussar. :love:

jag har under ett halvårs tid velat ha en hundkompis till shelien, så det här är inte anledningen till att skaffa en till hund, även om det lät som det när jag läser inlägget i efterhand.

jag tycker att det är orättvist att behöva ha henne kopplad bara för att det finns en promille idioter med hund. normaltvis så är hon trygg i oss, men om det från ingenstans stormar en hund som är 10-15ggr så tung (40-60 kg) mot henne så har hon som reflex att fly. samma sak om hon hör en hund skälla kraftigt. rasen är inte avlad för beteendet, men det är rastypiskt att vara restrektiv mot främmande människor och hundar. hundar hon känner och människor hon träffat är hon helt otroligt glad att träffa och visar inget tecken alls på rädsla.

när hon panikspringer hinner jag som människa inte reagera innan hon dragit iväg. när hon har en hundkompis med sig så har hon aldrig visat oro. jag har varit inne på en hund som rastypiskt inte är rädd för något. en gårdshund eller liknande är exempel på trygga hundar, och när vi varit på hundmöte så har hon satt sig vid större hundar som varit lugna.

jag har någon gång lyckats hindra andra hundar att komma fram, men i skog och liknande med korkade ägare som låter deras hundar gå fram till främmande hundar utan att läsa av hunden eller fråga ägaren så blir det problematiskt. är hunden kopplad går det, men är den fri så sticker hon och den jagande hunden drar efter henne och skiter i mig oavsett hur jag låter eller rör mig.

Jag håller med det alla skriver, men särskilt följande:

Känns inte riktigt rätt att skaffa en till hund så att den "kan försvara båda tills vi hinner fram"..
Kan tycka att du bör tänka om lite. Det bör vara DIG din hund söker sig till om den blir rädd. DU ska vara den trygghet hunden springer till.. Inte en annan hund..

Dessutom bör du tänka på att det är minst lika troligt att du istället står med två rädda hundar än två orädda.

(...)

Sedan tycker jag att du ska jobba på att få upp din hunds självförtroende och att den ska ty sig till dig först och främst.

Det senare gör du genom att:

Agility, rallylydnad, vardagslydnad, koppelkurs, spårkurs - vad som helst som kan intressera dig och/eller hunden. Där kan hunden lära sig att hantera andra hundar på behörigt avstånd, lära sig att acceptera att andra hundar finns, lära sig att bli nyfiken och lära sig att leka och interagera på ett normalt sätt. Där kan även du lära dig att inte förstärka hundens rädslor, för det gör man mest hela tiden om man inte lär sig hur sina egna signaler fungerar. ;)

... och tillägger att agiligy och andra träningsformer där hunden får använda sin kropp, balansera, våga ta för sig, osv. stärker hundens självförtroende.

Så jobba i första hand med den hund du har och när den har blivit tryggare och fått mogna (hon är väl rätt ung fortfarande?) så kan det vara dags för hund nummer två.

Av den anledningen ska du inte skaffa hund. Som tidigare påpekat så tar ofta den nya hunden efter. Och du har en lika stor del i det hela. Min ogillar barn utom söta blonda tjejer, då han brukar leka med en och hon är väldigt rar och lyssnar på honom. Små pojkar har han haft svårt för då de ofta är för på och med honom är det bättre att vänta ut då slappnar han av. Jag är med då han blir tryggare går jag åker svansen mellan benen och han blir jättespänd å visar tänder. Så både för han och pojkarnas skull så blir det antingen stegvis lr inget alls. Barnen får ta ett nej oxå och inte bara rusa fram.

Livet är inte rättvist.

Koppla din hund för hennes skull och jobba med hennes självförtroende.

jag bör även tillägga att när hon är kopplad så har hon ett hela annat beteende. är en hund riktigt på henne så trycker hon sig mot våra ben eftersom vi fendar bort hundarna om hon blir rädd. är hundar nyfikna och vädrar mot henne, eller inte brr sig om henne så drar hon mot dom och vill lukta. lugna fria hundar vill hon också fram och lukta på när hon är lös, men då egentligen bara om dom totalt ignorerar henne (finns en sån hund på jobbet exempelvis).

jag vet att ex cm använder sig av trygga hundar för att hjälpa osäkra hundar vid promenader, så det är nog lite därifrån jag fått tanken också, om än omedvetet fram tills nu. det finns djur som har olika beteenden i såna här situationer. hästar söker sig ex till flocken och den starka individen, medans jag tror att vargar kan både söka sig till flocken och leva ensamma som solitära djur (ensamvargar). min fundering var främst vilket beteende hundar har närmast till, hitta andra individer som man kan känna sig säkra med, eller tillförlita sig på sina egna egenskaper?

Kan du inte tänka dig att köpa en vuxen hund?
Som du vet är stabil och jätte jättevan vid andra hundar.

Som en del skrivit så är det lätt att valpen präglas av din vuxna hund och också blir rädd, fast jag tycker att man kan ana ganska mycket vad det blir för typ av hund av en valp också, vissa valpar är ju väldigt framåt och inte alls rädda eller blyga, sånna valpar har jag svårt att se att dom skulle utveckla rädslor pga av en annan hund.

Jag har själv hundar av helt olika personligheter, och dom har inte tagit efter varandra det minsta, dom har i princip haft den typen av pesonlighet från att dom kom hem till mig som valpar.

jag bör även tillägga att när hon är kopplad så har hon ett hela annat beteende. är en hund riktigt på henne så trycker hon sig mot våra ben eftersom vi fendar bort hundarna om hon blir rädd. är hundar nyfikna och vädrar mot henne, eller inte brr sig om henne så drar hon mot dom och vill lukta. lugna fria hundar vill hon också fram och lukta på när hon är lös, men då egentligen bara om dom totalt ignorerar henne (finns en sån hund på jobbet exempelvis).

Men då känner jag ju genast såhär:
Koppla hunden, så slipper den att bli rädd och fly. Det är faktiskt inte så att alla hundar alltid mår bäst av att vara lösa. Det är en väldigt romantisk bild som många hundägare har, men den stämmer inte alltid med hur verkligheten är.

det är en vuxen hund vi ska köpa. vi har ingen möjlighet att passa en valp i ett halvår, så vi ska ha en omplacering, som vår sheltie är :)

vår hund blir gladare av att vara fri i skog och när vi kastar boll på fotbollsplan. vid prommisar så har jag henne i koppel med variabel längd, så att hon kan vara relativt fri. det är när vi leker i skogen eller på plan som en hund kan storma mot henne och hon bli rädd.

koppla din hund om du inte har ån kontakt med den att hon kommer direkt till dig!!!
BUSENKELT....

sen tycker jag det är större chans att du lyckas med den här hunden och eventuella framtida hundar om NI tillsammans träffar en duktig instruktör/problemhundsutredare. hunden påverkas enormt mkt mer av dig som ägare än man tror. och du vet om vad som *brukar* hända och färväntar dig det så länner hunden och vips är hon ännu räddare. du behöver någon som kan se dig o hunden utifrån en annans ögon.

du förstår säkert att överraskningsmoment är omöjligt att träna på om man inte har någon att träna det med. det är ungefär som att du hör ett skott brinna av och reagerar på det. vi skulle egentligen ha haft en bekants hund att öva sånt med, men det går ju inte heller eftersom hon bara blir rädd när okända hundar springer mot henne och hon inte ser dom i förväg. det är en väldogt specifik situation mao. är hln kopplad eller ser hundarna i förväg och ej blir överraskad så har hon ett helt annat beteende. när hon är okopplad och en hund kommer så stannar hon upp, varpå vi går fram och kopplar henne. inga problem på så sätt alltså. det är skrämmande överraskningar med okända hundar som hon blir rädd av.

som jag akrev innan så är det svårt att träna på detta om man inte har någon att träna med. typ okända hundar. se reaktionen som mer reflexbetingad, direlt hon ser händelsen lägger hon benen på ryggen i dessa situationer.

Fast där håller jag inte med dig.

Om du skulle komma till mig, jag jobbar som problemhundsutredare, och säga: "Här har vi en hund som reagerar med rädsla och flykt när hon får en okänd hund efter sig".

Så vet jag på rak arm mist sju grejer vi kan gå ut och göra för att både du och hunden ska lära er klara av en sådan situation. Situationen i sig, att klara mötande främmande hundar, är liksom slutmålet. Men jag använder aldrig slutmålet som övning. Man börjar liksom inte i slutet, vid målet, utan har det just som mål.

då kommer ju naturligtvis följdfrågan: hur brukar du som utredare arbeta för att steg för steg komma fram till målet? utan andra hundar alltså. skulle mer än gärna arbeta på det sättet med henne, vad det än må vara för tekniker.

Man tar en hund....
Svaret blir naturligtvis generellt, eftersom jag inte har sett er. Men i stort skulle jag göra så här:

Jag anväder mig av en del av BPH-test, där man bla testar lek, närmade av främmande person och matintensistet. Testet filmas.
Sen sätter jag mig med hundägaren och tittar på filmen, det handlar om att få ägaren att se de olika beteende dens hund har. När sen ägaren har en bättre bild över sin hund är det lättare för föraren att påverka.

Problemet med rädsla är att det inte i sig är ett beteende, det är en känsla, vi kan inte påverka känslor som vi kan påverka beteenden.

Det är mycket frågor till hundägare, typ: Såg du vad din hund gjorde där? Kunde du ha gjort något annat där? På så sätt leder jag föraren till att kunna hjälpa sin hund i olika situationer där hunden påverkas. Tex att hjälpa den när den blir rädd.

Så var jag dig, skulle jag börja med att filma dig själv, självklart är det bästa om man tar hjälp. Men det är alltid en början. Ställ frågor till dig själv "Vad gjorde jag där?" "Kunde jag ha gjort på något annat sätt?"

Påverkar vi hunden får vi nästan alltid omedelbar respons, en husse som ställer upp i alla väder är ingen man springer ifrån. Även om det gäller lösa hundar.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 409
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31