Rädd för allt

Sv: Rädd för allt

Ja, jag har haft henne sedan hon var valp. Vi tränar lydnad, lite agility har det blivit, tricks så att hon får använda huvudet, hobbyspår, promenader med inslag av någon aktivering + att hon nästan alltid är med överallt.

Ja tänk ändå om det kunde vara saker hon är rädd för! Det skulle vara mycket lättare. Men hon är rädd för ljud. Ja, inte alla ljud men t ex om hon hör folk, sopbilen (farligast!), skateboards o.s.v. Vi har bott på samma ställe hela tiden, och hon har ju vuxit upp med dessa ljud. Nu är de helt plöstligt jättefarliga!

Hur ser mentaliteten ut på föräldrarna? Görs MH som vana på BC:s?
Nedärva rädslor och liknande är väl ganska vanligt att de gör sitt intåg i samband med "spökålder".

Jag vet inte om trickträning och lite spår räcker som aktivering till en bc. Jag tror det krävs mer, alltså en träning med mer "springa" och längre stunder av koncentration och fokus. Som under vallning. Men jag är långt ifrån någon expert.

Hon får röra på sig rätt mycket. Vanliga promenader där hon oftast får springa lös någon tur, sedan går vi en del i skogen och där får hon vara lös hela tiden i stort sett.

Föräldrarna har inga sådana problem. De är skottfasta och väldigt stabila, särskilt pappan som är jättecool. Hennes syskon har inte heller några sådana här saker för sig vad jag vet. Nej, MH görs inte så på BCs som på vissa andra raser.

Ja hon blir ju mer aktiverad än med bara trick och lite spår. Det är svårt att få med allt bara. Hon får springa en hel del. Det känns inte som om det är aktiveringen som brister, utan att det här är en konstig grej som hon har fått för sig. Annars är hon väldigt lugn och har en väl fungerande av och på knapp.

Hur reagerar du själv när hon blir rädd? Ömkar du henne, tröstar etc? Reagerar du överhuvudtaget? Är hon en känslig hund får ju din reaktion väldigt stor betydelse.

Ja hon blir ju mer aktiverad än med bara trick och lite spår. Det är svårt att få med allt bara.

Ja jag formulerade mig nog lite konstigt jag också. Jag fick bara känslan av att hon kanske skulle behöva få arbeta, istället för att bli aktiverad. BC:s har vad jag förstått kapacitet för att jobba hårt många timmar om dagen.
Men som du skriver, jag vet ju heller inte hur mycket du egentligen jobbar med henne.

Ja, det där är ju jättesvårt. Försöker att vara lugn och bete mig som vanligt, inte tycka synd om henne och förstärka allt. Har du några tips får du väldigt gärna komma med dem!!

Så skulle jag nog också göra. Plus att jag absolut skulle bryta redan när hunden går upp i stress. Typ, peta till och kräva kontakt när hon tex börja hässja eller spänner upp sig.
Kräver en del att man läser av hunden hela tiden, vilket kan vara jobbigt i sig. Men det lönar sig i längden.

Nej, som jag redan skrivit så försöker jag typ att inte reagera alls. Både jag och sambon är noga med detta och har alltid varit.

Det är svårt att uttrycka sig i skrift ibland!:) Fysiskt så får hon arbeta ganska mycket då vi är en del ute i skogen och går. Jag pluggar nu så det är mest sambon som varit ute med henne i vår, hon har även fått vara med honom på jobbet och då har han kunnat ta längre promenader med henne på sina raster. Så hon verkar ha varit trött och nöjd.

Att kräva kontakt när hon blir rädd är inte lätt. Hon blir liksom blockerad och lyssnar inte på något.

Vi har en BC granne här hemma omkring som jag ibland ser krypandes längs vägen vid sin mattes sida - fullständigt skräckslagen för bilarna som passerar. Det ser väldigt trist ut och kan inte vara roligt vare sig för hund eller ägare, man frågar sig hur denna hund mår egentligen av att "tvingas" ut i miljöer?

Med detta vill jag inte lägga sten på börda men kan det vara så att det inom rasen finns en viss andel individer med ngn slags överdriven rädsle gen, eller hur man nu ska uttrycka det?
Har ett svagt minne av att jag läst om det på ngn kurs, att vissa vallhundsraser, även schäfern, dras med linjer där denna gen är framträdande.

Jag tvivlar på att ni som ägare kan göra så mycket mer än att försöka träna i olika miljöer, men i lagom dos så att hunden inte mår alltför dåligt. Ett besök hos kliniken för att utesluta ev fysisk smärta någonstans är kanske idé att göra också.

Jag tror inte att en BC blir fullt aktiverad med lite trix, lös på promenader osv. Det är vad en "vanlig" sällskapsras nöjer sig med. Jag hade testat att låta hunden få valla och riktigt tänka. Och se om det ger med dig.

Och när hon blir rädd så hade jag inte "sett det". Inte gått fram till det farliga, ingenting. Totalt ignorering hade jag kört med.

Hej Annika.
DEt var ett tag sedan vi språkades vid. Har inte varit så aktiv ett tag här på Buke.
Det låter som om hon är ganska sen i sin utveckling. Beskrivningen är som om hon är i en spökålder.
Som andra redan skrivit, men jag tar det jag med.
Aktivering / arbete är inte samma sak. Hur mycket får hon jobba med huvudet? En massa motion och lättare aktivering gör henne bara mer alert och pigg och kan hon då inte få utlopp för det genom att arbeta med huvudet så kan det ge spökproblem. Andra blir pinngalna, biltokiga, kottfixerade ja you name it bc´s kan då ta på sig de mest konstiga uppgifter om dom inte blir rätt arbetade.
Hur blev det med vallningen för er? Var du och provade med henne?
Pluggar du hemma eller i skola?

Mvh Pippi (nu med tre bc´s hemma, eller jag 2 och en halv:p)

kl

Lite funderingar bara...kan det inte vara så att eftersom BC'n normalt är väldigt ljud o signalkänslig, lyhörd och förarvek och kanske en del individer mer än andra att just denna hunden är fel hund på fel plats....Att det helt enkelt inte går att åtgärda på nuvarande ställe.

Denna hunden kanske skulle må bäst med att valla får lååååågnt från stadens ljud o ljus ....typ

Men att den kryper för bilarna är ju väldigt vanligt då de vill valla...dom kan se rädda ut men "eyar" egentligen bilen. Sen finns de dem som ser livrädda ut för dom gör nått dom vet att de inte får....En sådan hund skulle jag säga har haft brist på stimulans nångång i sitt liv så den laggt till med denna "ovana"...

Fast en BC ska inte vara vek, eftersom den är avlad för vallning där den får jobba ganska mycket självsäkert. Tror inte det är att en BC skulle vara så känslig för allt, min tex kryper gärna under sopbilen när vi passerar och springer in i mörka vråer...det är mer BC tycker jag...Där emot är en understimulerad BC ingen rolig hund att ha å göra med då de GÄRNA tar sig egna uppgifter....

inte vek , men förarvek...en bc vill ju alltid göra allt rätt, dom är ju otroliga att vilja vara till lags, utom när det spårar ur, som i TS fall..men den hunden vill säkert också vara det men nåt stämmer inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 855
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 737
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 758
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka