Rädd för allt

G

Gefjun

Jag vet inte vad det är med min BC. Hon är rädd för nästan allt. Vi bor ganska centralt så det är mycket ljud och folk utanför. Hon blir rädd för vissa ljud, rädd när hon hör folk, när vi är ute i trädgården och grannbarnen stojar så är hon rädd för det. När hon är ensam hemma nu så river hon tapet och grejar för att hon hört något. Förut så har det funkat kanon att ha henne ensam. Det är inte brist på aktivering heller, utan det är rädsla det beror på.

Hon är tre år nu och hade sitt andra löp i början av året. Kan det ha med mognad att göra? Vet inte vad jag ska göra. Hon kan ju inte må bra av detta alls, och det känns ju väldigt jobbigt. Vi har alltid varit väldigt noga med att inte förstärka rädslan på något vis. Nu är jag ledig hela sommaren, och hoppas att vi ska kunna lösa detta på något vis. Men hur? Har ni några tips och råd?

Sv: Rädd för allt

Får jag lov att börja fråga vad BC står för? Tänker på två olika raser :o

Aha, för vi har en Bearded Collie på tre år som i princip är rädd för allt, ljud, rörelser osv. Vi tror att de är pga att han är så osäker i sig själv. Men funderar på att kolla upp om han har ont eller något då han kan morra åt oss om vi rör oss om han typ är i närheten av en stol som vi sitter på osv.

De där med att hon är rädd för ljud osv, har ni kollat hörseln? De kan ju vara en orsak till att hon "reagerar" på ljud om hon har problem med hörseln osv.

Ja, hon är nog osäker i sig själv. Förut så var hon rätt så tuff, men detta verkar ha kommit i utvecklingen.:crazy: Nej, problem med hörseln tror jag inte att hon har, hon hör allt... lite för mycket verkar det som.

Hon har även blivit lite osäker mot vissa människor. Förut så älskade hon allt och alla, men nu drar hon sig undan vissa. Har inte funnit någon gemensam nämnare för dessa heller.

Har ni haft henne sedan hon var valp?
De låter ju nästan som någon spök ålder eller mognad...

Ja vi har haft henne sedan hon var 8 veckor. Hon har ju varit väldigt sen. Började inte löpa förrän hon var nästan två år, och hade ju sitt andra löp i början av året nu. Så jag hoppas verkligen att detta är något tillfälligt som kommer att ge sig sedan.

Ah. Men om hon varit sen med de andra så kanske hon är lite sen i mognaden också? Man kan ju hoppas på det. Du har inte pratat med uppfödaren eller något om detta? H*n kanske har något bra förslag på hur du kan göra?

Jo, har pratat lite med uppfödaren och efter mina beskrivningar så tyckte hon också att det lät som att hon är väldigt sen och att det är en "mognadsgrej". Hennes syskon är mycket mognare än henne, systrarna började löpa mycket tidigare osv. Får hoppas att det kan släppa i sommar när jag är hemma med henne på heltid. Får väl gå ner till centrum och bara sitta och lyssna på olika ljud kanske. Har varit en del och gått där och det har fungerat jättebra även där, men nu är hon rädd där också. Och det har inte hänt något som har utlöst det hela heller. Får väl kanske bara försöka ge henne tid att bli vuxen.

I dag har vi varit till centrum och gått lite. Det gick ganska bra, men hon kändes lite stressad och osäker. Satte mig på en parkbänk ett tag, och då satte hon sig och var lugn. Försökte träna med henne i trädgården nyss, men där går det inte ens att prata med henne, trots att det just då inte var så mycket ljud runt omkring. Det här är verkligen ett bakslag i all vår träning. Vad tror ni andra?

Det ända jag kan tänka mig drar ner detta är just aktivering, vilket vi inte fick ta upp. Synd. Hon kanske bara är aktiverad på fel sätt eller att den måste ändras med tiden hon ändras.. Låter iaf som en typisk grej.

Håller med Emme tror att i grund och botten har det att göra med aktiveringen....

Klart att ni får ta upp om aktiveringen, har inte skrivit att ni inte får det! Eftersom det är en BC så blir det kanske lätt att folk tror att det är brist på aktivering som leder till att hon river tapet o.s.v. Men hon är verkligen rädd när hon gör detta. Ibland när vi är inne kan hon komma springande och skaka för att hon hört något ljud som hon tycker är farligt.

Annars är hon lugn och verkar nöjd med livet.

Vad är det ni gör/inte gör när ni är; "väldigt noga med att inte förstärka rädslan på något vis"?

Att jag överaktiverar eller underaktiverar då?

Men de är typiskt att de lägger till med sånna saker, typ har "tid att vara rädd" och hittar på olater, och det med att hon tuggar tapet beror nog mer på stress, som kommer av att hon är rädd... Tycker man ska pröva lägga om aktiveringen, kanske behövs mer huvud, mer motion eller mer av båda..ibland tycker man att man gör så mycket men de räcker inte (jag har också BC ;))

Ja, det där är ju jättesvårt. Försöker att vara lugn och bete mig som vanligt, inte tycka synd om henne och förstärka allt. Har du några tips får du väldigt gärna komma med dem!!

Vad gör du för att aktivera den då? Har du haft den sen valp?:)

Jag skulle gå och kolla på saken om det var något uppenbart hon var rädd för. Inte pjoska eller så utan bara gå fram och ta på den och säga nått i stil med "jasså här har vi en konstig gren, den va ju fin" sen låssas som ingenting. För att visa att jag inte är rädd för den och det är inget konstigt.

Tränade mera förut och hittade på saker, men då blev det nog för mycket istället. Under vintern tog vi mera promenader, lärde in tricks och sånt istället. Började träna mera lydnad igen nu i senvintern. Det är de senaste månaderna som detta hållit på nu. Och hon kan vara hur trött som helst, men kommer ändå och är rädd.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 855
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 737
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 133
Senast: Liran
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 758
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka