T

TaylorSwift

Jag behöver råd! :D
Kollade på en häst idag, valack grundriden. Väldigt pigg och högrest, mkt stor häst. Precis det tempramenetet jag är ute efter och dessutom toksnygg :angel:
Grejen är inte ridningen utan hanteringen, han är snäll och väluppfostrad håller inne sin energi när man håller på med honom trots att det syns att han snart svämmar över. MEN han har aldrig varit ensam! :crazy: Jag vet altså inte hur hästen är att ta in själv i stallet, om det ens går. Ska komma och kolla på honom igen och fråga ifall vi inte kan ta in han själv. Han har också bara gått med en shettis dam nu i många år och bara varit ensam i hagen när hon blivitt körd = inte så ofta, och då har han sprungit. och dessutom vet jag inte hur han beter sig mot andra hästar framförallt strörre ston, om han uppvaktar dem hela tiden och inte kan slappna av., han är rätt hingstig förmodligen sent kastrerad, är 10nu.

Vad tror ni? kan det bli stora problem?
Har tänkt att fråga ägaren om jag kan ta hästen på prov en period föst.
Han andades också väldigt tungt när jag red, lät väldigt högt och ansträngade, nån som har nån teori om detta?

Sv: Råd!

Jag har ett sto som jag köpte när hon var 16 år. Hon var då tävlad i många år, men triangelmärkt och därför kom hon till oss. Hon hade då aldrig stått själv i stallet och inte heller i hagen. Jag vänjer alltid mina hästar vid det, men med denna dam har det varit svårt. Hon står själv, men är jag borta en längre tid tex iväg på träning med den andre hästen blir hon helt hysterisk minst sagt. Hon är genomblöt och trött när vi kommer hem. I hagen vankar hon fram och tillbaka om det tar för lång tid innan hon blir hämtad efter att den andre hästen gått in. Det har blivit något bättre de här tre åren jag haft henne, iallafall i stallet. Ute själv vågar jag inte ha henne under längre stunder.

I ridning och träning är det inga som helst problem att ta henne från stallet själv.

Köper du hästen får du kanske räkna med problem ett tag. Säkert inte omöjligt att vänja hästen om du är beredd att lägga ner jobb...

Lycka till!

Han har ju varit ensam i hagen, då springer han, men det kanske är bättre än att han står i en box och har panik?
Längre stunder behöver han inte vara själv, då ställer jag han med shettisarna isåfall men om nån ska ride ev hagkompis kanske de tycker han e brötig att släpa omkring på och det är ju aldrig kul om man vet ens häst är stressad uppe i hagen!
Men hur tror du han skulle reagera om man tog in honom själv i stallet? Han har ju blivit riden själv och så men alltid haft nån i stallet när han varit inne...

Och vad tror ni om andningen?

Jag hade personligen tyckt att det vore jobbigt med en häst som inte skulle kunna vara ensam alls men oftast går det att råda bot på det. Prova med att ha hö inne i boxen när han står ensam. Min blir jätteorolig, dock inte hysterisk, när hans hagkompis försvinner, men har han hö att tugga på brukar de gå över fort. Sen i hagen så går det bra så länge han ser andra hästar runt. Ni kan inte lösa det så? Känns allt annat rätt med hästen hade jag chansat och tagit hästen på prov. Ibland kan ett enkelt miljöbyte fixa biffen.

Och sen blev jag lite nyfiken, har du någon bild på honom? :D

Andningen sen, alla hästar låter ju olika. Prata med säljarna om det och be vet vid bes lyssna extra på lungorna.

Jag hade sett till att åka in till klinik för vet-besiktningen. Och där gjort ett arbetsprov så vet fick höra hur den låter när den andas tungt. Om man har otur så kan det vara ett större problem, kan också bara vara att den har dålig kondis.

/Camilla

Att vara ensam i stall eller hage är inget som jag tänker på alls. Hästen är flockdjur och blir stirrig när de är ensamma. Vi lämnar aldrig någon ensam i hagen eller i stallet utan uppsikt. Våra går i o f s att ha i stallet när man sadlar för att rida, men de står tå tå och gnäggar på kompisarna i hagen.
Med andningen hade jag kollat vid besiktningen. Pratat med vet om vad du tänker och be dem titta extra nog på saken och göra ett arbetsprov.

Känner en häst som är ganska lik den du beskriver. Jag vet att han inte gillade att stå ensam förut, han sprang runt i hagen och vid ett tillfälle sprang han genom stängslet och rev en stenmur. Som tur gick allt bra, och han har vant sig mer och mer vid att stå själv. De som har han har väl inte tränat för att bli av med det vad jag vet, utan han har fått springa och sen har kompisarna kommit tillbaka från ridturen och det har varit bra med det. Tror han har vant sig själv och vet att de kommer tillbaka.
Nu står han och väntar och tycker väl att det är tråkigt att inte han får följa med, när han ser kompisarna komma tillbaka så gnäggar han och går och möter dem på andra sidan stängslet.
Denna hästen blev också sent kastrerad och är väldigt ståtlig, skitmaffig häst. Om han är ute och rider själv så blir han lite tittigare, inte trippig men han går och tittar på saker och är lite fjantig/ser spöken. Den hästen kan också låta väldigt mycket, inte alltid men om det är något speciellt, tex grisar tycker han är väldigt konstigt, då frustar han som en val. Det låter skithögt och han spärrar upp näsborrarna.
En gång var han ute på en långtur ihop med andra hästar, hans hästkompis var med, men så fort kompisen kom för långt bort 100 meter kanske, så blev han orolig och stod och hoppade och studsade. Direkt när kompisen var med så var han hur lugn som helst.

Det bästa är väl om du testar att ta hästen på prov, som du sa, så får du ju se hur det går. Om det inte är mer än att hästen springer så går det nog att träna bort utan större problem, men blir den helt galen så kanske du kan överväga det.

Och du, vi vill ju se lite bilder på snyggingen!!!:banana:

Hur gammal är hästen (kanske framgår men jag läser slarvigt idag)?

Har stött på 2 liknande fall, båda unghästarna jag haft/har. Stoet stod i lösdrift första levnadsåret och växte alltså upp i flock. Har hört påståenden om att detta ska kunna innebära att de blir mindre självständiga. Märkte dock inte av det, hon var väldigt cool. Visst kunde hon trampa lite inne nångång när jag tog in henne dagtid men inte mer än någon annan.

Vallacken har vuxit upp med andra hästar runt sig, och är väldigt lugn och beskedlig att ta in ensam i stallet. Båda har funkat toppen att rida ut ensamma på.

Tack för alla svar! :bow: Uppskattas verkligen.
Om allt gå bra på söndag och jag bestämmer mig för att ge han en chans så ska jag fråga ägaren om vi kan ta han på prov nån vecka först. Självklart kommer vi även be vet kolla upp andningen extra då. Men iom att ägaren hade ridit han i 5år utan att märka nåt så är de troligen konditionen, men ska givetvis ändå kollas upp!

Här kommer min ända bild på snyggingen och den gör honom INTE RÄTTVIS han ser mindre ut på bild också men tänk er att jag faktiskt är 180cm lång ;)

http://ShampooTjuv.bilddagboken.se/p/show.html?id=289193154&directlink=1

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 511
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar