Råd vid val av dressyrsadel

C

Chania

Hej!
Vi ska köpa ny dressyrsadel till våra ponnyhästar. Naturligtvis måste sadlarna passa ponnyerna men vad har ni för erfarenhet av Rööstli, Cobra och Amerigo? Det är de sadelmärken vår tränare rek. Provat en Rööstli (låg bra men en gammal sadel) en Cobra som ponnyn rörde sig väldigt fritt i framdelen av men passade inte alls i bakvalvet som glappade rejält en mått beställd sadel så kanske var det därför den inte passade bak. Eller är alla Cobra sadlar för svängda för att passa vår ponny som har ganska rak rygg?
Undrar om någon har Amerigo classic sadeln och vet hur den ligger på hästarna samt hur rörliga de blir fram av en sådan sadel.
Den sadelprovare vi har i närheten säljer inte dessa märken så det vore bra om man fick en allmän uppfattning om vilka märken som kan tänkas passa. Har även bilder på ponnyns rygg om någon vill se.

Tacksam för råd då det ju är en stor affär att köpa ny sadel :)

Sv: Råd vid val av dressyrsadel

Jag gillar Amerigo, tycker de är jättesköna! :love:
Hästen jag ridit i 2 år nu har haft en Amerigo classic. Han har hyfsat rak och bred rygg.
Nu växte han ur den och de har bytt till Amerigo CC. Den tycker jag faktiskt ännu bättre om. Och hästen rör sig optimalt i den.

Hur pas rörliga de blir fram etc beror väl på hur hästen ser ut och hur sadeln ligger. Men det är bra sadlar, helt klart!
Ska köpa ny sadel till min egen, men tror tyvärr inte han kan Amerigo. Så det blir ngt annat till honom, antagligen en Dominus. Men hade Amerigon passat hade jag inte tvekat!

tuaphua:
Varför tror du inte Amerigo passar din häst? *nyfiken i en strut*

Jag väntar just nu på en Amerigo Classic till mitt fullblod... *spännande*

JAG blev imponerad av Amerigo sadlarna OCH av utprovarna.
Jag tror INTE du får köpa en sadel av Amerigo/Dominus återförsäljarna i Sverige utan att ha provat ut den. De kräver också att man rider i sadeln (för att se hur den ligger när hästen rör på sig).

Amerigo finns i många olika modeller, från mycket raka till ganska svängda. En väldigt svankryggig häst tror jag kan vara svårt att få en Amerigo att passa på men egentligen borde jag låta det vara osagt, dessa sadlar verkar passa på många olika typer av hästar!

Amerigo finns i många olika bomvidder, sätesstorlekar och längder på kåpan.

Cobra har jag också sett en del sadlar från, verkar också vara bra sadlar! Kanske något mer svängda i bommen? Men det kanske finns flera olika modeller av dem också?

Amerigo e helt underbara :love: e helt kär i min............
man sitter otroligt bra i dom, ger väldigt bra stöd, å sen e dom så himla snygga åxå!!!!!!
jag har en Amerigo classic på mitt stora halvblod. han har ganska hög manke men annars "normal" ryggform........
väljer man bara rätt bomvidd och modell passar amerigo i princip på alla hästar........

Tack för svaren. Det blev en Amerigo Classic som är jätte härlig och både häst och ryttare är så nöjda. :banana:

Hur jag vet det? Jag provade ut en Dominus för ca 1,5 år sedan. Men hästen fick problem med hosta och kunde inte ridas. Han tappade väldigt mkt muskler och vi väntade med sadelköpet eftersom den jag har inte ligger illa. Den har bara blivit gammal och nedsutten i sitsen. Sadelutprovaren har sagt att den ligger helt ok.
Nu ska jag köpa sadel då hästen fått tillbaks sina muskler och mer därtill. Och självklart tar jag ut sadelprovare och provar om nu.
Jag ringer Maria på Ridin. Henne gillar jag! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 176
Senast: Mogge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!