Råd om uppfödning

L

Lucia

Ska börja avla med min jack russell. Vill ha råd av uppfödare som vet vad som är bäst för hunden. Vilken ålder är bäst att börja avla vid? Inte för sent och inte för tidigt. Hennes mamma började avla vid tre års ålder. Vill det bästa för min hund! :D
 
Sv: Råd om uppfödning

På en liten terrierras, så tidigast vid tredje löpet.

Rekomenderar att du läser hunduppfödarens handbok, som är en bra start på inlärningen av den kunskap du behöver som uppfödare, samt att du pratar med erfaren hunduppfödare.
 
Sv: Råd om uppfödning

Om jag skulle börja avla ( på min hane) så vet jag att min uppfödare gärna skulle vilja he en finger med i spelet....
Vet inte hur det är med din ras. Min ras får hanarna bara para 5 ggr och då är det ganska så viktigt om man vill bevara rasen att man noga väljer de tikar som "visar" intresse.
 
Sv: Råd om uppfödning

Ta råd av rasklubben och av erfarna uppfödare inom rasen.
 
Sv: Råd om uppfödning

Tack för svar. Jo jag ska gå en distanskurs på SLU om hundavel. Det finns en riktigt duktig tjej där som vet en hel del.
 
Sv: Råd om uppfödning

Mammas kennel som är en mindre hemma miljö kennel som drivs i liten skala...
vi har ingen avelshane.. så det kan jag inte uttala mej om men här är lite av det vi går efter:

vi tar inte valpar på våra tikar före 2 års ålder och det är något vi håller stenhårt på.
vi letar också efter hanar med bra menalitet före utställnings premiering.. ex: hällre en lite minde premierad hane med bra mentalitet än den elit premierade hanen med kass mentalitet ex: aggresivitet
men hittar vi elitpremierad hane med underbar menatlitet så säger vi ju inte nej! :)

vi tar max 2 kullar per hund ev 3 beroende på tiken.. men inga fler..

när de blir mogna för det så får dom träffa våra vuxna hundar, åka småturer i bilen, bli koppel vana, osv men då inte allt samtidigt utan vid lämplig ålder.

så när vi säljer våra valpar är de vana vid andra hunda, åka bil, och träffa andra människor osv.. men det är ju ganska vanligt vid uppfödning


vi har inte valpar så ofta vi har hitills haft 2 valpkullar och 2 till var inplanerade till 2 av våra tikar men pga sjukdom i familjen och på ena tiken så fick dom planerna skjutas upp :(


ja det var väll inga ovanliga saker.. det känns som om vi gör som de flästa andra som tar valpar på sina hundar i liten skala .. :P
 
Sv: Råd om uppfödning

Tack för det svaret!!! Låter riktigt sunt! Vill ju det bästa för min hund. Det klart att jag kan rådfråga uppfödaren men jag vill höra andras åsikter också. Hon har löpt EN gång och är bara ett år precis och jag har många som tjatar på mig att de vill ha en valp efter henne. Men de får vänta tills det tredje löpet! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
2 832
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
975
Senast: bobbbo
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp