Råd om mager häst!

Fått hem en häst jag lämnade bort tidigt i somras. Har haft hästen en vecka nu och han får fri tillgång på hösilage, äter nog ungefär 8-10 kg om dagen, han har aldrig varit särskilt stor i maten. Står på lösdrift med täcke.

Hur försiktig ska jag vara med att lägga till kraftfoder? Tror att han har stått kvar i hage och livnärt sig på gräset som funnits.

Veterinär? Ja, kanske, men det får bli i slutet på månaden i så fall, fick hem hästen oväntat.
Promenader eller bara låta honom äta upp sig? Hur lång tid kan det ta?

Lyckas inte connecta kameran till datorn, men ungefär såhär ser han ut:
http://hd.se/multimedia/dynamic/00538/lansstyrelsen1_538564v530x800.jpg

Jag hade faktiskt stallat in nattetid så att hästen inte behövde slösa någon extra energi på att hålla värmen. Det möjliggör också att du kan ge flera små mål med lusern ( brukar vara aptitligare för hästar som är små i maten än stora givor).
Jag fick också hem en mager stackare som hade mugg och var dålig i magen i höstas, fri tillgång på grovfoder, lusern, provade jäst med fick bättre effekt med proequo (?). Kollade masken och givetvis hade hon mkt sådant. Det blev fort stor skillnad på hullet! Tänderna är som tidigare sagts bra att kolla också!

Har läst på vidilabshemsida att man ska undvika att ta prover och avmaska under vintern?? Jag vet varför han är mager, han har inte fått någon mat. Men också att vissa maskar kan "kläckas"? om hästen blir allmänt nedsatt? Och att träckprov inte alltid visar allt? Har också läst att om man dödar vuxna maskar kan larver kläckas... En riktig djungel!

Så hur går jag tillväga? Ringer veterinär, förklarar situationen och ber honom skriva ut en rejäl kur? För säkerhetsskull?
Normalt till friska vuxna hästar behövs inget prov och avmaskning under vintern. En mager/sjuk häst gäller det annat för. Jag skulle tagit en fullständig koll, dvs köpa en kollamasken-låda och kryssa för både odling och bandmaskanalys.

Fått hem en häst jag lämnade bort tidigt i somras. Har haft hästen en vecka nu och han får fri tillgång på hösilage, äter nog ungefär 8-10 kg om dagen, han har aldrig varit särskilt stor i maten. Står på lösdrift med täcke.

Hur försiktig ska jag vara med att lägga till kraftfoder? Tror att han har stått kvar i hage och livnärt sig på gräset som funnits.

Veterinär? Ja, kanske, men det får bli i slutet på månaden i så fall, fick hem hästen oväntat.
Promenader eller bara låta honom äta upp sig? Hur lång tid kan det ta?
Det kan ta ganska lång tid, men det jag tycker du ska göra är följande:
1 - klä på honom ett täcke, så att han slipper lägga energi på att hålla värmen (ser att han redan har täcke - bra!)
2 - fri tillgång till bra hösilage (fri tillgång har han väl redan, men har du koll på värdena i det?)
3 - lägg till kraftfoder i någon form. Kraftfoder är "mycket näring på lite tuggande", precis vad en mager häst behöver. Börja med ett halvkilo morgon och kväll och öka det med kanske ett halvkilo till/mål (förutsätter att det är en ganska stor häst)
4 - ge även lusernpellets, det finns ingen maxgiva för det då det är grovfoder även i pelletsform. Om han inte vill äta gröt, fukta det bara lätt så att det trillar isär. Och ge så mycket han vill äta.
5 - ta in från lösdriften på nätterna så att han får äta i lugn och ro.
6 - be veterinären kolla tänderna, så du vet att det inte är något problem där i alla fall.
7 - har han haft väldigt liten tillgång till mat så kan han även ha fått magsår, kolla det om han inte börjar gå upp i vikt ganska snart. För lite skillnad bör du märka ganska snart, även om det tar lång tid för honom att återfå normalhull.

Jag fick hem en utlånad shetlandsponny i ungefär samma skick för några år sedan, det tog ett par månader innan hon såg normal ut igen. Hon vägdes på kliniken en gång i veckan tills vi såg att det gick åt rätt håll.

Byt till hö! Hö har TS på 90% eller mer, hösilage i regel 40-65%, Om inte du har extremt torrt hösilage måste hästen äta runt den dubbla mängden jmf med hö... Problematisk om hästen inte är ett matvrak.

Många skriver fri tillgång men det hjälper ju inte när hästen ej äter! Om det inte är en liten ponny så är det alldeles för lite hösilage. Är det dessutom blött så innebär det att han äter motsvarande 5-6 kg hö...

Jag hade inte gett kraftfoder alls, jag hade gett lusern, linfröolja och linfröpellets. Betfiber om hon gillar det, tex Speedibeet. Det innehåller lika mycket MJ som havre och är mycket skonsamt.

Byt till hö! Om inte du har extremt torrt hösilage måste hästen äta runt den dubbla mängden jmf med hö... Problematisk om hästen inte är ett matvrak.

Jag hade inte gett kraftfoder alls, jag hade gett lusern, linfröolja och linfröpellets. Betfiber om hon gillar det, tex Speedibeet. Det innehåller lika mycket MJ som havre och är mycket skonsamt.
Logiken i det här uttalandet? Hur mycket vatten finns det i ensilage? Hur mycket vatten finns det i bete? Man brukar ju rekomendera att hästa ska släppas på bete om det är svårt att få upp dem i hull. Jagmärker ingen skillnad på åtgången av TS mängden av grovfodret när jag fodrar med hö kontra silage. Jag märker en stor skillnad och det är förbrukningen av vatten.
Det vettiga är väl att fodra med något hästen tycker är gott och äter.
Tycker att @ameo råd var vettiga.

Hösilage räknas ha en TS på 60- 72% .

Jag har gett ett blötare med högt energi o SMRP o hästarna Vräker i sig- som att äta gräs

Läste du ens TS inlägg??

Hästen vill ej äta mer än 8-10 hösilage, den är liten i maten. Det är alltför liten mängd TS! Vatten fyller upp i magen och kan göra att de känner sig mätta trots att de inte får i sig tillräckligt. Betydligt enklare att få upp dem i vikt på hö eftersom det är mer koncentrerad näring.

Som sagt Axel, nu vill den här hästen inte äta mer än 8-10 kg! Det är ju det som är problemet, hade den vräkt i sig 20 kg hösilage så hade den lätt gått upp i vikt.

Han äter NOG 8-10 kg om dagen.
Min erfarenhet är att väldigt många har svårt att uppskatta vikten på sitt hö eller ensilage. Våg och enbart hästen som ska äta ska ha tillgång till givan för att få ett säkert mått på vad den äter.
De flesta hästar äter mer av ett blötare ensilage för att det antagligen smakar godare.
Dessutom har vi ingen aning om vad just denna häst får för ensilage, ts mässigt sett.

Läste du ens TS inlägg??

Hästen vill ej äta mer än 8-10 hösilage, den är liten i maten. Det är alltför liten mängd TS! Vatten fyller upp i magen och kan göra att de känner sig mätta trots att de inte får i sig tillräckligt. Betydligt enklare att få upp dem i vikt på hö eftersom det är mer koncentrerad näring.
Men tänk lite. Varför skulle hästen äta mer för att det blir torrt. Det är ju TS hästen äter. Läs mitt inlägg igen. De hästar jag träffat äter samma mängd TS oavsett om fodret har 40% TS, 60% TS eller 80% TS. Möjligen äter de mer om maten är blötare (smakligare?).
Om silaget har en TS-halt på 60% (ganska vanligt) är 10 kg 6 kg TS. Det motsvarar 7 kg hö.

Läste du ens TS inlägg??

Det är stor skillnad på normaltorrt hösilage o blött silage. Som gräs o äts därefter:d

Mitt föl som inte är nämnvärt förtjust i varken fint hö eller silage, blev helt lyrisk.
Märren som inte fått sen förra vintern gofflade- ej hönät.

Har blandat det med hö i hönät o vad lirkas ut tror du;)

Liten rapport: Hästen går långsamt upp i vikt. Tänderna mådde inte så bra, tandlossning på grund av kraftig avmagring. De håller på att sätta sig igen. Hästen får bra foder med enligt tabeller allt den behöver + olja. Det jag nu har börjat tänka på är om man ska överfodra med något extra för tändernas skull, eller om det är nog med att den får allt den behöver nu?

Liten rapport: Hästen går långsamt upp i vikt. Tänderna mådde inte så bra, tandlossning på grund av kraftig avmagring. De håller på att sätta sig igen. Hästen får bra foder med enligt tabeller allt den behöver + olja. Det jag nu har börjat tänka på är om man ska överfodra med något extra för tändernas skull, eller om det är nog med att den får allt den behöver nu?
Överfodra. Fick hem en tunn häst i höstas, inte alls mager men tunn. Visserligen rids den men hon ligger bra mycket över sitt uträknade behov och har på tre månader bara blivit aningens rundare i kroppen.

Först och främst så räknar man alltid på den ordinarie vikten. Alltså den vikten hästen bör ha när hästen är i normalhull. Till en mager häst hade jag förutom selen som man aldrig ska överutfodra utav, gett 150% av alla mineraler och gett dubbla behovet energi som minst. Protein hade jag gett ordinarie giva utav, med en ökning på 25% vid sommarpälsens bildande och då med början i december-januari. Protein finns annars ingen anledning att ge mer utav då det kan ha motsatt effekt och hästen istället faller ur mer då det tar energi att omvandla proteinet till energi i hästens kropp.

Lycka till med din häst. Skönt att det har vänt iallafall.

Först och främst så räknar man alltid på den ordinarie vikten. Alltså den vikten hästen bör ha när hästen är i normalhull. Till en mager häst hade jag förutom selen som man aldrig ska överutfodra utav, gett 150% av alla mineraler och gett dubbla behovet energi som minst. Protein hade jag gett ordinarie giva utav, med en ökning på 25% vid sommarpälsens bildande och då med början i december-januari. Protein finns annars ingen anledning att ge mer utav då det kan ha motsatt effekt och hästen istället faller ur mer då det tar energi att omvandla proteinet till energi i hästens kropp.

Lycka till med din häst. Skönt att det har vänt iallafall.

Tack så mycket! Ska kika lite vad som finns i tillskottsdjungeln....

Hur lång tid tar det innan kroppen fyller upp med mineraler och vitaminer den har saknat?

Tack så mycket! Ska kika lite vad som finns i tillskottsdjungeln....

Hur lång tid tar det innan kroppen fyller upp med mineraler och vitaminer den har saknat?

Det beror helt på hur stora bristerna är. Man kan ju tyvärr inte tillföra hur mycket extra mineraler som helst heller utan det får helt enkelt ta den tiden det tar men jag hade gett 150% av mineralerna minus selen då iallafall i 2-3 år. Kroppen lakas ur något enormt när den får svälta så och vi vet ju inte hur det står till med mineralbalansen. Man kan ta blodprov och kolla mineralbalansen men om hästen går upp i vikt som förväntat så hade jag nog istället lagt pengarna på bra foder. Försök i möjligaste mån att ge grovfoder eftersom kraftfoder är starkt mot magen och magen har fått ta mycket stryk under svälten. Hellre ge 5-6 kg lusern ovanpå hö´t eller ensilaget än 2-3 kg kraftfoder. Betfiber (betfor, speedibeet och kwikbeet) är också enormt bra att ge och räknas också som grovfoder. Det är också bra att du ger olja och då är alltid linfröolja bäst att ge.

Det beror helt på hur stora bristerna är. Man kan ju tyvärr inte tillföra hur mycket extra mineraler som helst heller utan det får helt enkelt ta den tiden det tar men jag hade gett 150% av mineralerna minus selen då iallafall i 2-3 år. Kroppen lakas ur något enormt när den får svälta så och vi vet ju inte hur det står till med mineralbalansen. Man kan ta blodprov och kolla mineralbalansen men om hästen går upp i vikt som förväntat så hade jag nog istället lagt pengarna på bra foder. Försök i möjligaste mån att ge grovfoder eftersom kraftfoder är starkt mot magen och magen har fått ta mycket stryk under svälten. Hellre ge 5-6 kg lusern ovanpå hö´t eller ensilaget än 2-3 kg kraftfoder. Betfiber (betfor, speedibeet och kwikbeet) är också enormt bra att ge och räknas också som grovfoder. Det är också bra att du ger olja och då är alltid linfröolja bäst att ge.

Linfröolja får han, tar det lite lugnt med kraftfodret, han får två kg om dagen nu. Vet inte om jag vågar ge mera för magens skull. Fritt med hö. Nu om tänderna börjar sätta fast sig igen så kan det ju vara så att han kan ta till sig näringen ännu bättre tänker jag. Nu börjar ju gräset kika fram och lär ju ge en boost åt rätt håll. Betfor har han tidigare vägrat, men skadar ju inte att prova igen.

Linfröolja får han, tar det lite lugnt med kraftfodret, han får två kg om dagen nu. Vet inte om jag vågar ge mera för magens skull. Fritt med hö. Nu om tänderna börjar sätta fast sig igen så kan det ju vara så att han kan ta till sig näringen ännu bättre tänker jag. Nu börjar ju gräset kika fram och lär ju ge en boost åt rätt håll. Betfor har han tidigare vägrat, men skadar ju inte att prova igen.
Tipsa gärna om bra tillskott, nu kommer ju gräset fram också så något som är lite komplett vet inte hur man räknar när de går på fri tillgång till hö och gräs!!

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 756
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama