Fått hem en häst jag lämnade bort tidigt i somras. Har haft hästen en vecka nu och han får fri tillgång på hösilage, äter nog ungefär 8-10 kg om dagen, han har aldrig varit särskilt stor i maten. Står på lösdrift med täcke.
Hur försiktig ska jag vara med att lägga till kraftfoder? Tror att han har stått kvar i hage och livnärt sig på gräset som funnits.
Veterinär? Ja, kanske, men det får bli i slutet på månaden i så fall, fick hem hästen oväntat.
Promenader eller bara låta honom äta upp sig? Hur lång tid kan det ta?
Lyckas inte connecta kameran till datorn, men ungefär såhär ser han ut:
http://hd.se/multimedia/dynamic/00538/lansstyrelsen1_538564v530x800.jpg
Jag hade faktiskt stallat in nattetid så att hästen inte behövde slösa någon extra energi på att hålla värmen. Det möjliggör också att du kan ge flera små mål med lusern ( brukar vara aptitligare för hästar som är små i maten än stora givor).
Jag fick också hem en mager stackare som hade mugg och var dålig i magen i höstas, fri tillgång på grovfoder, lusern, provade jäst med fick bättre effekt med proequo (?). Kollade masken och givetvis hade hon mkt sådant. Det blev fort stor skillnad på hullet! Tänderna är som tidigare sagts bra att kolla också!