Råd om foder

angiepangie

Trådstartare
Jag letar efter ljus och lykta efter ett foder som min lilla höna ska fungera på.

Idag fick jag Eukanuba starkt rekommenderat.
Har dock aldrig hört något om det, varken bra eller dåligt så jag tänkte att någon bukefalist kanske har provat och har någon åsikt/erfarenhet om det fodret?

Sv: Råd om foder

Jag har inte haft henne så länge, hos tidigare ägare gick hon på
något foder jag aldrig hört talas om förut och tyvärr inte minns namnet på.
Men hennes mage var katastrof och hon så gott som ingenting så vi bytte ganska omgående.

Nu på senare har hon gått på carrier, och magen funkar bra men problemet är
att hon inte äter.. blir ca 5-10 kulor per utfodringstillfälle.

Då var var bortresta och hon var hos hundvakt så glömde dom att vi skickat med foder och gav henne friskies vilket hon äter med ganska god aptit, men så vitt jag har förstått är det inte alls bra?

Anledningen till att Eukanuba tydligen skulle vara bra var att det var relativt "koncentrerat" så att hon inte behöver äta stora
mängder för att få i sig sin näring då hon definitivt inte är någon storätare.

Senast ändrad:

Min valp (golden, 5 månader gammal) är uppvuxen på Eukanubas valpfoder för storvuxna hundar och äter det fortfarande. Jag däremot skulle inte rekommendera detta foder, då jag tycker att han fiser dödsäckliga fisar dygnet runt och bajsar som en elefant. Jag kommer att byta foder så fort mina inköpta säckar är slut. Jag har inte bestämt mig för vilket foder han ska ha dock. Men Eukanuba kanske fungerar bättre på andra hundar, så är det ju med alla fodersorter! Att det som inte fungerar för din hund fungerar för min osv.

Min andra, vuxna hund, äter Standardt normal och han fiser typ en gång om året och bajsar en gång om dagen. Det känns faktiskt mer normalt än att konstant gå runt i ett grönt fismoln ;)

Min valp (golden, 5 månader gammal) är uppvuxen på Eukanubas valpfoder för storvuxna hundar och äter det fortfarande. Jag däremot skulle inte rekommendera detta foder, då jag tycker att han fiser dödsäckliga fisar dygnet runt och bajsar som en elefant. Jag kommer att byta foder så fort mina inköpta säckar är slut. Jag har inte bestämt mig för vilket foder han ska ha dock. Men Eukanuba kanske fungerar bättre på andra hundar, så är det ju med alla fodersorter! Att det som inte fungerar för din hund fungerar för min osv.

Min andra, vuxna hund, äter Standardt normal och han fiser typ en gång om året och bajsar en gång om dagen. Det känns faktiskt mer normalt än att konstant gå runt i ett grönt fismoln ;)

Hahahaha :rofl:Herregud vad jag skrattade åt inlägget, tack för det :D

Min är ju fisexpert nummer ett så jag vet hur det känns, har aldrig tidigare
mött en hund som fiser så högt! Har smällt till min sambo mer än en gång för jag har varit heeelt övertygad om att det var han och att det bara var ursäkter att skylla på hunden :P

Jag fick en gratis 3 kilos säck, så testar ju det. Men blir hon ännu fisigare än nu så vettefåglarna om inte jag byter :)

Min hund gick på Iams som är som ett billigare variant från samma tillverkare som Eukanuba, han ar aldrig mått så dåligt som under den perioden.
Dessutom använder de sig utav djurförsök (enligt Peta), finns många foder med andra bättre tillverkare.

Senast ändrad av en moderator:

Iams är kvalitetsmässigt nästan lika bra som Eukanuba. Att det är billigare är främst av marknadsföringsskäl, för att vara ett mindre dyrt kliv från dagligvaruhandeln till fackhandeln.

Visserligen, men det tillhör ju knappast de bättre fodersorterna.
Ganska mycket spannmål i.

Jag fodrar med standart, mina hundar funkar jättebra på det, inga fisar (som förut med carrier) och en normal bajs om dagen.
Kanonfoder tycker jag, till ett bra pris.
De flesta som jag har hört fodrar med standardt är jättenöjda, men såklart finns det några undantag, som alltid. Jag har dock inte träffat någon som är missnöjd.
Rekommenderade våra grannar att byta från eukanuba då deras hund var helt kass i magen, nu är hunden normal igen :)

Jag har testat Eukanuba, enbart för att de har så väldigt bra uppfödarrabatter (10% + var 4:e säck gratis = mkt bra deal) men mina hundar blev völdigt kassa i magen, matta i pälsen och tappade muskler så det funkade inte alls. Sedan lusläste jag också innehållsförteckningen :crazy: aldrig sett ett foder med så mycket krafs i (möjligen RC då). Säger också som någon annan - deras fisar hade kunnat MÖRDA :cool:

Mina äter nu Standardt, fiser inte och mår mkt bra :)

Har dock en nära vän vars hundar äter Eukanuba och det funkar bra (även där lockade rabatterna) men JAG skulle aldrig rekommendera det.

Visserligen, men det tillhör ju knappast de bättre fodersorterna.
Ganska mycket spannmål i.

Jag skulle vilja säga att det gör det, givetvis beroende på hur omfattande man gör gruppen "de bättre fodersorterna".

Det når inte upp till Orijen, Carnia osv, och troligtvis inte till Eukanuba, Standardt mm, men strax där under.

Färskfoder och BARF undantaget i detta inlägg.

Jag har hört att Eukanuba innehåller väldigt mycket salt.

Själv ger jag Standardt och är väldigt nöjd.

Okej, då har jag fått några åsikter i alla fall. Tack :)

Ska testa denna gratis-säcken och funkar inte det så blir det ev. att testa Standart, då många här och många jag pratat med personligen också rekommenderat det.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
527
Senast: The Beast
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 273
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka