Råd- hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 960
Sv: Råd- hingstval 2008

Lite nerv skadar inte ( bara det inte slår över alldeles)!
Det ger ju ofta det där lilla extra:d

Vet du vad den har på mödernet?
..tänker på storleken, vill ju gärna ha lite större modell än stoet (ca 164)

Den är ue. Imperator uue. Cyrano.

Jag vet inte hur stora de är på mammans sida men denna häst är väldigt trevlig och hoppar stort, trots storleken.

De la Gardie är en dressyr hingst,kanske inte dubbeltalang,men säkert en bra hingst.Har dålig koll på honom.Tycker Aerline används alldeles för lite.Riktigt bra fullblod längre bak i hans stam,det behövs här hemma.Har träffat honom flera gånger super karaktär,men ändå mkt hingst utstrålning.

/b

okej, det låter bättre.
det jag reagerade på var:

"Exteriört utlåtande 2005:
"Stor men ej tung, högställd, välproportiornerlig med god resning, för sin ålder i gott skick. Uttrycksfullt huvud, välformad något brett ansatt hals, välmarkerad manke, ganska välliggande bog, välformat kors och lår. Tåvid båda fram, väl inskenad, nöjaktigt korrekt i rörelse. Energisk kort skritt. Energisk trav, ej helt distinkt takt p g a tidigare skada. (18 år)"

Exteriört utlåtande 2006:
"Stor, långlinjerad hingst. Uttrycksfullt huvud, välformad, något brett ansatt hals, välutvecklad manke, djup brant bog, något låg rygg, välformat kors. Väl inskenad från sidan, obetydligt tåvid fram. Energisk, men kort skritt. Energisk trav, men kort och oelastisk. (19 år)"
(taget från ovanstående länk i inlägg 34)

Vill så gärna ha en bra gång i fölis och då stoet har rätt trista gångarter känns det ändå viktigt, trots jag vill ha hoppstam, att hingsten nedärver goda gångarter.

Hade jag haft ett "rörligare" sto hade han nog varit klockren :d

menmen, har inte på långa vägar bestämt mig ännu..

Hejsan !

Man kanske inte skall stirra sig blind på vad en premierings nämnd bedömmer, han är ingen ungdom, utan hade jag varit du, så åk och titta på honom, bedöm honom själv.
Åk och titta på hans avkommor och ta reda på med vilka stostammar han har lämnat bra.

Om alla hästar kan se ut så som han gör efter den enorma tävlings karriär han har gjort, då skulle nog vi alla vara stolta.

Radiator har lämnat mycket bra i Tyskland. Han har inte många avkommor visade på tex SLP mm. Dessa resultat vägs in i totalindexet och på så litet underlag kan index slå mycket fel. Det är nog typiskt svenskt att sitta och lusläsa index istället för att tänka till lite.

Radiator har lämnat bla (förutom tidigare nämnda) även Rocky i svår hoppning. Han har även några avkommor på väg upp i svår dressyr bla Charisma KL som har vinst i msva dressyr.

Han har även en del mycket fina unghästar bla Ravenna (2001) med vinst i 120 och som startat 130. Han har även en del fina avkommor hos Sprehe (som för övrigt ville köpa Radiator) bla Ratina (2002) som har vinst i 120 och startat 130.
Kan även tillägga att Raffaelo vann Stechen European Yongster Cup (150) med över 7 sekunder tillgoda på tvåan.

Han har dessutom många avkommor i 130-140 hoppning (ridna av amatörer), bla Rasta Queen, Rossini, Ruffini, Resi.

Jag vet även att två stycken stora stuterier i Tyskland har visat intresse för att få ned Radiator då avkommorna ser så fina ut! :D

M

Då Rs sperma är av så god kvalite gåt det tack och lov utmärkt att skicka utomlands.

/b

Vår gamla flicka (21 år) har aldrig blivit dräktig två år i rad utan det har varit vartannat år som gällt.

Hon betäcktes först med Alligator Fontaine men tog sig inte. Fodervärden var sedan och tittade på Radiator och bestämde sig för att seminera med honom istället. Dräktig direkt! Så bra sperma har han! :D

Vill du ha en multitalang? Varför inte Cairo 869? Jag tog han till mitt sto i år. Finns att se på http://www.ridponny.net/ eller Aerline H? Cairo och Aerline H är halvbröder. De har samma pappa (Cortez) ;)

De la Gardie är en dressyr hingst,kanske inte dubbeltalang,men säkert en bra hingst.Har dålig koll på honom.Tycker Aerline används alldeles för lite.Riktigt bra fullblod längre bak i hans stam,det behövs här hemma.Har träffat honom flera gånger super karaktär,men ändå mkt hingst utstrålning.

/b

Även om De la gardie är en dressyrhingst så måste jag ändå säga att treåringen som min morfar fött upp hoppar väldigt bra för att vara dressyravkomma.. Så vill man ha en dubbeltalang så kanske man inte ska räkna bort dressyrhingstarna?? Kolla bara på vissa briar avkommor...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Mata inte Trollen
  • Hypotyreos

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka