Råd- hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 960
Sv: Råd- hingstval 2008

jag tror jag är kär i Aerline!!

superfin!

vad tror ni om den?

...och som sagt...är fortfarande långt ifrån ett beslut...

Ja jag kan ju inte säga annat än :love::D

Miss Venus, 6 veckor e. Aerline H ue. As de Thurin
019.jpg

Riktigt fin!!
Spännande med As de Thurin möderne.
Grattis!!

/b

Det kan du nog inte bedöma.Tycker du skall ägna dig åt att det du är att att sköta på denna sida.Tror att en person som Schonebeck kan avgöra hur hans unga avkommor ser ut betydligt bättre än du.Att ta ställning emot som du gör känns inte seriöst.Index i all ära,men det säger inte mycket när underlaget är nästan obefintligt.

/b

Oj vad bitskt. :crazy:

Jag tjänar absolut inget på att säga att R är en dålig hingst, och det tycker jag absolut inte!! Det jag skrev var helt enkelt hans index enligt tyska förbundet, något som inte imponerar på mig.

2005 hade han inte fler än 2 avkommor som gått svår klass i Tyskland. Möjligtvis i andra länder, men i Tyskland är det inte fler. Han började verka i avel 1990.

Indexen är baserade på 133 tävlande avkommor samt 22 ston som gjort sina tester.

Här fixar vi väl index på hingstar med 15 avkommor el mer, så det är väl lika trovärdigt som många av våra BLUP. Om inte jag fattat helt fel.

Jag måste hålla med Ameo. Har man index baserat på ett 100-tal avkommor så är det bra mer intressant än hingstens egna bedömning. Det är ju vad den lämnar som är intressant!

Rockar, Red Cliff, Radi, Raffinie och Raffaelo är hans placerad avkommor i svår klass. Du kanske kan kolla upp det nogrannare?

Jag kan se antal avkommor i olika klasser, kollar jag specifika hästar har jag bara så jag kan se resultaten 2005.

Red Cliff född 96 gick L och Msv B (Han är en av de godkända hingstarna)
Radi född 94 gick gick L och Msv B
Raffaelo född 97 gick Msv A och S*

De kan dock ha gått svår klass 2006 eller i år.

De andra två finns inte med. Söker man på dem på google får man ingen träff.

Radiator har lämnat mycket bra i Tyskland. Han har inte många avkommor visade på tex SLP mm. Dessa resultat vägs in i totalindexet och på så litet underlag kan index slå mycket fel. Det är nog typiskt svenskt att sitta och lusläsa index istället för att tänka till lite.

Radiator har lämnat bla (förutom tidigare nämnda) även Rocky i svår hoppning. Han har även några avkommor på väg upp i svår dressyr bla Charisma KL som har vinst i msva dressyr.

Han har även en del mycket fina unghästar bla Ravenna (2001) med vinst i 120 och som startat 130. Han har även en del fina avkommor hos Sprehe (som för övrigt ville köpa Radiator) bla Ratina (2002) som har vinst i 120 och startat 130.
Kan även tillägga att Raffaelo vann Stechen European Yongster Cup (150) med över 7 sekunder tillgoda på tvåan.

Han har dessutom många avkommor i 130-140 hoppning (ridna av amatörer), bla Rasta Queen, Rossini, Ruffini, Resi.

Jag vet även att två stycken stora stuterier i Tyskland har visat intresse för att få ned Radiator då avkommorna ser så fina ut! :D

M

Liten nyfiken fråga...varför är du så otroligt negativ mot allt som har med stuteri lindevik att göra?

*knapplån*

Radiator är nog en undervärderad hingst i Sverige. Alla vill betäcka med något hippt och därför får helt oprövade (både i avel och prestationsmässigt) hingstar mängder med ston tex D-Day, Corlensky mm.

Vi fick ett mycket fint stoföl efter Radiator i år, bra typ och bra rörelser.

Vårt Ralme Z sto (lämnat två Breeders placerade avkommor bla femman 2006) tog sig inte med Alligator Fontaine så hon betäcktes då med Radiator och tog sig direkt. Ser fram emot den fölungen!

Synd att inte fler betäcker med honom....

*knapplån*

Radiator är nog en undervärderad hingst i Sverige. Alla vill betäcka med något hippt och därför får helt oprövade (både i avel och prestationsmässigt) hingstar mängder med ston tex D-Day, Corlensky mm.

Vi fick ett mycket fint stoföl efter Radiator i år, bra typ och bra rörelser.

Vårt Ralme Z sto (lämnat två Breeders placerade avkommor bla femman 2006) tog sig inte med Alligator Fontaine så hon betäcktes då med Radiator och tog sig direkt. Ser fram emot den fölungen!

Synd att inte fler betäcker med honom....

vad är det för möderne på den?

Liten nyfiken fråga...varför är du så otroligt negativ mot allt som har med stuteri lindevik att göra?

Negativ? du misstar dig.Läs tillbaka vad jag skriver.De gör ett ypperligt jobb med sina hingstar.Inte minst Radiator,han mår som en kung.Det är väl en av få hingststationer där hingstarna får vara häst,både Kennedy och Radiator traskar runt i skogen, så är oxå sperman mkt bra.Är oerhört tacksam och nöjd över att vi tillsammans fick hit hingstar som Radiator och Kennedy.Tack och lov börjar uppfödarna förstå värdet av dessa.

/b

Radiator har lämnat mycket bra i Tyskland. Han har inte många avkommor visade på tex SLP mm. Dessa resultat vägs in i totalindexet och på så litet underlag kan index slå mycket fel. Det är nog typiskt svenskt att sitta och lusläsa index istället för att tänka till lite.

Radiator har lämnat bla (förutom tidigare nämnda) även Rocky i svår hoppning. Han har även några avkommor på väg upp i svår dressyr bla Charisma KL som har vinst i msva dressyr.

Han har även en del mycket fina unghästar bla Ravenna (2001) med vinst i 120 och som startat 130. Han har även en del fina avkommor hos Sprehe (som för övrigt ville köpa Radiator) bla Ratina (2002) som har vinst i 120 och startat 130.
Kan även tillägga att Raffaelo vann Stechen European Yongster Cup (150) med över 7 sekunder tillgoda på tvåan.

Han har dessutom många avkommor i 130-140 hoppning (ridna av amatörer), bla Rasta Queen, Rossini, Ruffini, Resi.

Jag vet även att två stycken stora stuterier i Tyskland har visat intresse för att få ned Radiator då avkommorna ser så fina ut! :D

M

Resi är kvalad till Bundes för 6åringar i år,riden av en amatör!!

/b

Jag rekommenderar verkligen De la gardie. Min morfar har en 3-åring efter honom. tyvärr vart det lite dålig matchning med stoet eftersom hon också ger stora avkommor, så Dellami blev hela 176 hög. Men så :devil: snygg exteriör och helt underbara välbalanserade gångarter. Hon är hög, fast kort i ryggen,långa ben och väldigt nätt.

Här är Dellami (e. De la gardie ue. Epson-Ganesco)

Har tyvärr inga bättre "uppställningsbilder" på den här datorn!

Tycker du? :confused: Jag tycker tvärtom att barb pratar mycket gott om Lindeviks hingstar. (Hon har ingen ekonomisk vinning av det.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka