Råd- hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 960
Sv: Råd- hingstval 2008

Såg att det (i Stockholm?) var flera föl e San Brasil anmälda till fölvisning, och det såg ut att vara riktigt bra möderne till dem!

hehe, vad du gjorde "reklam" i den tråden!:cool:

jättefin ser han ut, tycker om avkommorna (och hans korta rygg!;) ) speciellt.

om man ska tro på det som stod tidigre i tråden dock verkar han inte speciellt "stadig" dock?
vill inte ha för mycket nerv till mitt sto som har stora fullblodsinslag och dessutom e:mintage xx som vissa menar ger väldigt skarpa avkommor (? min är iofs rätt ok, men..). rädd att det slår igenom dubbelt isf.
vill överleva inridningen, haha

nä...men vet du ngt om lynne etc hos avkommorna?

Senast ändrad av en moderator:

Ingen reklam jag tjänar på, har inget med hingsten att göra. I år är han inte ens i avel här om jag fattat rätt. Tycker bara det är tråkigt när alla här använder samma hingst som grannen utan att ta reda på vad det finns mer att välja på.

Vi har förlorat många av våra bästa hingstar till andra länder de senaste åren. Kan man få folk att få upp ögonen för hingstar de inte vet finns så ser jag bara det som ett plus, oavsett vems hingst det är!

Jag vet tyvärr inget om hans temperament!

Ingen reklam jag tjänar på, har inget med hingsten att göra. I år är han inte ens i avel här om jag fattat rätt. Tycker bara det är tråkigt när alla här använder samma hingst som grannen utan att ta reda på vad det finns mer att välja på.

Vi har förlorat många av våra bästa hingstar till andra länder de senaste åren. Kan man få folk att få upp ögonen för hingstar de inte vet finns så ser jag bara det som ett plus, oavsett vems hingst det är!

Jag vet tyvärr inget om hans temperament!

jag menade inte så!:o
...men du verkar bra förtjust!

håller helt med dig ang hingstar, men kan se föl/unghästvisningar där 70% är e samma hingst... på gott och ont.

det är därför jag ställer frågan i detta forum, där hästfolk från landets alla hörn och med massor av olika erfarenheter finns tillgängliga att rådfråga.:idea:
vill inte trilla dit i "trendhingst-träsket"!
vill ha det som matchar mitt sto bäst, och inte den hingsten "alla" betäcker med. om det inte visar sig att det är just den som matchar bäst vill säga...

Det är lugnt! Jag har ju en tendens att få skäll för att jag gör reklam för "mina" hingstar. Ville bara tydliggöra att jag inte har något med SB att göra! :)

Du borde fundera lite över Quite Easy, dock är han lite liten men hans avkommor är sportiga med bra gångarter och ofta korta ryggar =)

Det står en avkomma efter Guido i mitt stall, han är av utmärkt modell med lite kortare kropp men ändå ädel och trevlig halsansättning. Ganska liten, ca 160, men det vet jag inte om det kommer från mödernet eller fädernet. Bra grundgångarter och hoppar otroligt bra, är nog inte speciellt begränsad i hoppningen. Han är dock en häst som kräver mkt aktivitet, står gärna o galopperar på stället i boxen eller hoppar ur hagen om han vilar. Men som sagt, han hoppar väldigt bra.

Det är lugnt! Jag har ju en tendens att få skäll för att jag gör reklam för "mina" hingstar. Ville bara tydliggöra att jag inte har något med SB att göra! :)

Bra! Vill inte ha några hard feelings!
Lite "reklam" på rätt sätt är det väl inget fel på, jag frågade ju faktiskt om råd och då är det väl skönt att få så mkt info som möjligt om hingsten i fråga, så slipper jag leta upp den själv :idea:;)!

Och sen har jag ju ett fritt val, så bara för att en säger en sak behöver jag ju inte lyda blint:p

Är mkt tacksam för tips!

Du borde fundera lite över Quite Easy, dock är han lite liten men hans avkommor är sportiga med bra gångarter och ofta korta ryggar =)

QE tilltalar mig tyvärr inte...

Har ridit/ridit in en massor av QE-avkommor därav ett par med fullblodsmammor ( min häst är typ 60-70% fbl) och ja...vad ska jag säga...
Tilltalas helt enkelt inte...:o

Men tack för svar iaf!

Det står en avkomma efter Guido i mitt stall, han är av utmärkt modell med lite kortare kropp men ändå ädel och trevlig halsansättning. Ganska liten, ca 160, men det vet jag inte om det kommer från mödernet eller fädernet. Bra grundgångarter och hoppar otroligt bra, är nog inte speciellt begränsad i hoppningen. Han är dock en häst som kräver mkt aktivitet, står gärna o galopperar på stället i boxen eller hoppar ur hagen om han vilar. Men som sagt, han hoppar väldigt bra.

Lite nerv skadar inte ( bara det inte slår över alldeles)!
Det ger ju ofta det där lilla extra:d

Vet du vad den har på mödernet?
..tänker på storleken, vill ju gärna ha lite större modell än stoet (ca 164)

Jag måste ju ta med hingsten jag tagit till mitt sto med mkt xx, och han ger stora avkommor:)
Aerline H:love:

Har han så hög procent svår klass? Vad jag vet så har han bara två godkända avkommor i Tyskland, ingen av dem som presterat något direkt?

Jag vill inte föringa hans egna prestationer, var själv helt förälskad i honom när han gick de stora klasserna, men avelsmässigt så har han inte satt några större spår i Tyskland. Hans gångartsindex ligger runt 80, ridbarhet 90 och hoppningen på 107. Så har man ett helt oprövat sto skulle jag satsa på någon som ligger högre!

Resi 6 år kvalad till Bundes,2 åring bästa häst vid Holsteinerförb bedömn i Östergötland 9 typ 9,5 hoppförmåga. Radi,Raffaeli mfl har vunnit de flesta starter i svårklass.Flertalet 4- åringar sålda på auktion bla ESI för 400-500` till Tyskland.Gerd Sosath som han har ett sto e Radiator vars föl sålts på Elit auktioner i Holland,se årets även.som skall ut i tävling.Svårt att bedöma R genom index då han har endast ett 100-tal registrerade avkommor i Tyskland.Kan väl säga att en mkt aktad och respekterad hästkarl vid namn Schonebeck gratulerade Sverige till Radiator med orden"äntligen kan svenskarna börja föda upp riktiga sporthästar" Tycker det är lite beklämmande att man utan diskussion betäcker med modehingstar och övriga som inte gjort ngt eller lämnat ngt hej vilt men har synpunkter på Radiator.har man sett de unga avkommor han lämnar och vet vad hingsten själv gjort då tvekar man inte.Hans temperament är dessutom enastående.
Avslutningsvis vill jag framhålla att jag inte har ngr ekonomiska intressen i hingsten sedan 3år tillbaka.

http://www.svenskahalvblodshingstar.se/radiator1124_information.htm

Mkt fin hingst men...
Håller med, känns lite väl lotteri. Vill hellre ha ngn som visat mer gång och mångsidighet!
Trots att jag vill ha ett hoppföl känns det kul om den kan röra sig oxå:angel:
Mitt sto har som sagt ingen speciellt lysande gång (7,6,8), så det är viktigt hos hingsten, även om hoppförmågan och hoppnedärvning är viktigast.
Radiators bruksprovs resultat Hoppning: 136,55 2a
Dressyr:126,4 3a Total: 133,8 3a.
Har även avkomma som tävlar Prix St G Dressyr.

/b

Fast ärligt talat, när en avkommebedömning finns så spelar väl ändå bruksprovsresultaten mindre roll?
Om de redovisade siffrorna stämmer så är han ju ganska medioker i sin förärvning, även om han själv som individ är bra...

Fast ärligt talat, när en avkommebedömning finns så spelar väl ändå bruksprovsresultaten mindre roll?
Om de redovisade siffrorna stämmer så är han ju ganska medioker i sin förärvning, även om han själv som individ är bra...

Det kan du nog inte bedöma.Tycker du skall ägna dig åt att det du är att att sköta på denna sida.Tror att en person som Schonebeck kan avgöra hur hans unga avkommor ser ut betydligt bättre än du.Att ta ställning emot som du gör känns inte seriöst.Index i all ära,men det säger inte mycket när underlaget är nästan obefintligt.

/b

Radiators bruksprovs resultat Hoppning: 136,55 2a
Dressyr:126,4 3a Total: 133,8 3a.
Har även avkomma som tävlar Prix St G Dressyr.

/b

okej, det låter bättre.
det jag reagerade på var:

"Exteriört utlåtande 2005:
"Stor men ej tung, högställd, välproportiornerlig med god resning, för sin ålder i gott skick. Uttrycksfullt huvud, välformad något brett ansatt hals, välmarkerad manke, ganska välliggande bog, välformat kors och lår. Tåvid båda fram, väl inskenad, nöjaktigt korrekt i rörelse. Energisk kort skritt. Energisk trav, ej helt distinkt takt p g a tidigare skada. (18 år)"

Exteriört utlåtande 2006:
"Stor, långlinjerad hingst. Uttrycksfullt huvud, välformad, något brett ansatt hals, välutvecklad manke, djup brant bog, något låg rygg, välformat kors. Väl inskenad från sidan, obetydligt tåvid fram. Energisk, men kort skritt. Energisk trav, men kort och oelastisk. (19 år)"
(taget från ovanstående länk i inlägg 34)

Vill så gärna ha en bra gång i fölis och då stoet har rätt trista gångarter känns det ändå viktigt, trots jag vill ha hoppstam, att hingsten nedärver goda gångarter.

Hade jag haft ett "rörligare" sto hade han nog varit klockren :d

menmen, har inte på långa vägar bestämt mig ännu..

Senast ändrad av en moderator:

okej, det låter bättre.
det jag reagerade på var:

"Exteriört utlåtande 2005:
"Stor men ej tung, högställd, välproportiornerlig med god resning, för sin ålder i gott skick. Uttrycksfullt huvud, välformad något brett ansatt hals, välmarkerad manke, ganska välliggande bog, välformat kors och lår. Tåvid båda fram, väl inskenad, nöjaktigt korrekt i rörelse. Energisk kort skritt. Energisk trav, ej helt distinkt takt p g a tidigare skada. (18 år)"

Exteriört utlåtande 2006:
"Stor, långlinjerad hingst. Uttrycksfullt huvud, välformad, något brett ansatt hals, välutvecklad manke, djup brant bog, något låg rygg, välformat kors. Väl inskenad från sidan, obetydligt tåvid fram. Energisk, men kort skritt. Energisk trav, men kort och oelastisk. (19 år)"
(taget från ovanstående länk i inlägg 34)

Vill så gärna ha en bra gång i fölis och då stoet har rätt trista gångarter känns det ändå viktigt, trots jag vill ha hoppstam, att hingsten nedärver goda gångarter.

Hade jag haft ett "rörligare" sto hade han nog varit klockren :d

menmen, har inte på långa vägar bestämt mig ännu..

R nedärver inga gångarts hästar,bra galopp dock.
Aerline tror jag kunde vara ngt för ditt sto.Lämnar oxå fin exteriör och lynne.

/b

Har han så hög procent svår klass? Vad jag vet så har han bara två godkända avkommor i Tyskland, ingen av dem som presterat något direkt?

Jag vill inte föringa hans egna prestationer, var själv helt förälskad i honom när han gick de stora klasserna, men avelsmässigt så har han inte satt några större spår i Tyskland. Hans gångartsindex ligger runt 80, ridbarhet 90 och hoppningen på 107. Så har man ett helt oprövat sto skulle jag satsa på någon som ligger högre!

Fast han har väl inte betäckt så mkt i Tyskland öht har väl inte så mkt mer än runt 200avkommor så % kan han ju säkert ligga högt

Han betäckte inte ngt under den tiden han tävlade. På dessa har han väl i af 5st som tävlar svår klass

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Spegelreflekterande fönsterfilm
  • Mata inte Trollen
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka