Råd ang. krubbitare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lilija
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 408
Sv: Råd ang. krubbitare

Jag tror det hamnade på strax över 8000kr på djursjukhuset. (men vi hade först vet. hemma som behandlade koliken) Inte kul när man har begränsad vetvård på försäkringen heller. Dessutom drar hon in luft bak oxå, typ "fritt blås i bägge ändar":crazy:

men sy henne!!! min fd galoppis är sydd! De kan få ENORMA smärtor av att suga in luft bakifrån!!!

vanligt på galoppisar å vad jag har förstått, även på hopphästar på hög nivå!
De får "för mycket muskler" så dt blir baksug :crazy:

bara att man måste säga till vet. om du ska ta föl eller säljer!

ah ok sorry, antingen har jag missuppfattat eller så har jag inte läst ordentligt, trodde att du hade köpt henne FRÅN banan = ridhäst nu! :)

tränas hon från banan eller från "landet"?

mkt ute osv kanske hjälper lite mot själva krubbitandet?

så j*klans svårt det där... :crazy:

Hon och två andra tränas hemma på landet. Hon krubbiter lite mindre nu än när hon stod på banan. Att ha henne ute mera hjälper inte då hon går lös på stolparna. Jag tror att jag "lider" mer än hon av krubbitandet.

Jag vet att det finns en undersökning som säger att hästar inte får kolik av krubbitning. Dock har jag lite svårt att tro att det är hela sanningen eftersom jag själv en gång i tiden hade en krubbitare som fick kolik så fort han inte hade remmen på.
PL

Hej, jag har ett halvblodssto som började krubbita i 3-årsåldern efter en längre tids boxvila. Precis som din häst, alltså. Sen höll hon på, år efter år. Jag provade rem, kribbox (gegga som luktar apa), att klä in hela boxen så hon inte kunde få tag nånstans. Men då jag märkte att hon mådde psykiskt dåligt då hon inte fick krubbita så lät jag henne hålla på. Hon verkade inte lida av det, det var bara jag som stressade upp mig på ljudet. Mest gjorde hon det i samband med maten. Hon kunde gå på bete i fyra månader och inte bita nån gång, men satte igång så fort hon kom in i stallet igen. När hon var 21 flyttade jag henne till ett stall där krubban satt så lågt så hon inte fick tag ordentligt med tänderna och då bara lade hon av med krubbitandet! Bara sådär, efter arton år!! Nu står hon i ett annat stall med bra bithöjd på krubban men icke. Hon har lagt av med sitt "knark" och glad är jag. Inte vet jag om det här är till nån hjälp för dig, men om inte annat får du se fram emot när hon blir pensionär. Lycka till!

Jag ser inte nyttan med remmen tvärtom. På stallet jag jobbade i sommras så fick våran krubbitare ett illa infekterat sår på nacken av remmen. Så med den saken kan man disskutera pest eller kolera.

Har själv en krubbitare hemma som vi har börjat ge Aloe Vera av olika anledningar, bla för bakteriefloran i magen och lederna.
Jag vill inte säga att detta är en - under-juice som hjälper mot alla problem. Men jag tycker inte att vårat sto är lika manisk på att bita. Innan tog hon en tugga foder och direkt ett bett mot boxkanten. Nu kan hon stå och äta i någon minut utan att krubbita......
Ren inbilning eller ej :cool:

Jag vet att det finns en undersökning som säger att hästar inte får kolik av krubbitning. Dock har jag lite svårt att tro att det är hela sanningen eftersom jag själv en gång i tiden hade en krubbitare som fick kolik så fort han inte hade remmen på.
PL

men är du säger på att den hästen var krubbitare pga stress... kan ju ha varit en kolikhäst som BLEV krubbitare (pga att den hade magproblem!)

min har som sagt var inte haft kolik de 3 åren jag har haft henne, 1år som galopphäst, 1år vila å nu 1år som ridhäst, totalt 4 olika stall och olika hag-tider osv... 4 helt olika miljöer...

*KL*
Det påståss allt oftare idag att de krubbiter pga. problem med magen så det kanske är ide för TS att åka till klinik och be om gastroskopi (kolla magen med kamera). Då kan man ju iaf. slå bort den anledningen sedan.

Du skriver att luften inte når magen. Hur är du säker på det?

Min häst krubbiter men tar inte stöd när han gör det. Han kan dels stå och gäspa och i samband med det dra ner luft, och han kan stå och slänga med huvudet och då dra ner luft.

Han sväljer verkligen luften, jag hör luften gå ner i stupen och bak i magen. Han är också lite periodare, vissa dagar biter han mer andra mindre. Vissa dagar inte alls. Om han inte biter på två-tre dagar så är hela buken mycket mer slimmad än annars. När han börjar bita igen så åker buken ut igen. Dessutom fiser han mycket mer när han biter än när han inte gjort det på det tag.

Min har fått magsårsmedicin, har väldigt kontrollerad foderstat osv och han kan ändå har "knäppdagar" där han snappar konstant. Nu är det mycket mindre än innan iofs men beteendet finns ändå kvar.

Att skriva att de inte sväljer luften stämmer inte för alla.

...............
Saken är den att så fort remmen åker på slutar han krubbita och börjar beta, busa och vara häst! Han försöker inte ens suga då han vet att det inte är lönt.
( Har provat ta på den ett par gånger för att se hans reaktion) Men så fort remmen åker av står han och suger luft nästan konstant.
...............................

Vad hade du gjort?

Tacksam för alla tankar och funderingar!

Jag har ingen parsonlig erfarenhet av krubbitare.
Men när jag läser detta och ditt inlägg där du verkligen verkar ha gjort vad du kan før hästens miljø før att minska stressnivån generellt så undrar jag varfør flera tycker att du inte ska använda remmen.
Från det du skriver så førstår jag att med remmen ägnar han sig åt andra saker och "børjar vara häst" men utan remmen ägnar han sig åt sitt beroende.

Vad skulle nakdelarna vara att använda remmen?

Vad skulle nakdelarna vara att använda remmen?

har du inte läst mina inlägg :)

genom att hindra hästen från att bita så skapar DET en inre stress.

å bara för att problemet inte syns så betyder det inte att det inte finns..

edit: fråga heylan på buke efter det superbra arbetet om krubbitning!

...............

Men om hästen blir stressad av att ha remmen på sig borde den ju inte beta etc utan vara just stressad.
I det här fallet låter det før mig, utifrån det TS skrev, som om att denna häst med rem som tar bort møjligheten att krubbita, ägnade tiden åt "att vara häst" och inte bar på någon større "inre stress" eller sug efter sitt beroende om man vill kalla det det.
Naturligtvis tar inte remmen bort beroendet och frågan är väl om något kan gøra det när det väl är befäst.
Men vad jag førtår ägnar hästen sig åt, ur en häst synvinkel, åt sunda aktiviteter när remmen sitter på.

Vi skall inte alltid okritiskt ta åt oss nya forskningsresultat.
Det är inte ovanligt att dessa bara visar en del av sanningen o att gamla kunskaper delvis kommer till heders igen.
PL

Men om hästen blir stressad av att ha remmen på sig borde den ju inte beta etc utan vara just stressad.
I det här fallet låter det før mig, utifrån det TS skrev, som om att denna häst med rem som tar bort møjligheten att krubbita, ägnade tiden åt "att vara häst" och inte bar på någon større "inre stress" eller sug efter sitt beroende om man vill kalla det det.
Naturligtvis tar inte remmen bort beroendet och frågan är väl om något kan gøra det när det väl är befäst.
Men vad jag førtår ägnar hästen sig åt, ur en häst synvinkel, åt sunda aktiviteter när remmen sitter på.

ja jo det ser så ut.,.. men i det där arbetet stod det att det man gör är att skjuta fram det... ett ex...säg att hästen biter effektiv tid 1h/dag, hindrar du den 30min av den timmen så kommer den "ta igen" det senare...

edit: fråga heylan på buke efter det superbra arbetet om krubbitning!

Tar min häst som ett exempel, hon är en krubbitare, när jag fick henne lät jag henne vara, smetade endast på olika illasmakande krämer i boxen för att förhindra att hon krubbet. Men damen var ju inte dummare än att hon kliade bort det äckliga och fortsatte sen att krubbita. Efter ett par månader så fick hon en rem, vilket resulterade i att hon åt bättre, då hon varit undernärd och behövde äta mer såg jag detta som ett framsteg, alltså att hon ägnade mer tid åt sin mat.

Nu har jag upptäckt att om man har krubban och vattenhinken på golvet så krubbiter hon inte, än så länge har ingen hört henne sen detta plockades ner till marknivå, hästen äter bra och allt i stallet är frid och fröjd. Enda gången hon blir stressad är när jag ska rida mitt andra sto eller leda ut henne och fölet till hagen, då går hon runt runt i boxen. Detta kunde hon göra förut oxå, boxvandra, men krubbet oxå mellan varven.

Vad jag vill komma med detta långa inlägg är, du skriver att genom att man hindrar hästen från att bita skapar man en inre stress och att problemet kvarstår fast betendet försvinner, då undrar jag, anser du att jag ska erbjuda min häst möjligheten att krubbita igen? Själv anser jag att det har blivit en lugnare stallmiljö för alla hästar då detta ulkandet har försvunnit och hästen får ägna sig åt att äta upp sin mat istället. Skulle min häst nu ha ångest och stress får hon dämpa det genom mat istället för att krubbita, vilket jag anser för hennes del vara det bästa.

men du har ju inte hindrat henne, hon KAN ju fortfarande bita om hon "behöver", bara att höja huvudet och ta stöd.

som sagt, jag vill inte lägga ut arbetet utan heylans tillstånd, men JAG lärde mig iaf massa av det.

min häst biter inte när höet är på golvet, men hon sprider ut det ÖVERALLT så det går tyvärr inte att ha det där! däremot bra att du "påminde" mig att ha krafften på golvet!!! (har tänkt på det förut!)
ska genast köpa sån där "sätta i bildäck krubba"!!!

bet din på vattenhinken oxå?

en allmän fråga... kan hästar bli oroliga i magen av pälssättning?
jag upplever att min mår sämre nu, hon biter mer å hon trycker svansen mot krubban (har inte gjort det på 3år)...
hon har aldrig mått så bra som nu, men ändå börjar det där igen, börjar undra VAD som är fel nu :(
hon är inte stressad, ligger raklång i hagen och snarkar, har en snäll kompis och STOR hage, daglig motion, mat 4ggr/dag, i princip fri tillgång på stråfoder... hajjar NADA av vad som har hänt :(

boxgrannen (+ hennes föl) är inte hemma för tillfället, kan det skapa sådan stress för henne? (hon har fortfarande sällskap av andra i stallet)...

suck att hästar inte kan prata :(

Ja, min häst bet även på vattenhinken, men gör inte det nu när hon har en på golvet, har köpt en sån som är lite mjukare och har två små handtag på sidorna så att hon inte ska kunna fastna i den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 180
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 224
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej Buke. Har funderat på att skriva den här tråden länge, och kanske borde jag också ha gjort det för längesen, men nu känner jag...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Valptass
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 319
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka