Råd ang. krubbitare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lilija
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 408
L

Lilija

Jag behöver åsikter och funderingar från hästmänniskor!
Har ett hbl/fbl på 13 år som är inbiten krubbitare och har varit sen 3 års ålder då han hade boxvila under en längre period ( info från förra ägarn) Iallafall, jag har ägt honom i 4 år och under den perioden har det varken gått upp eller ner. Min motivation till att få honom att dra ner på det är snart slut!
Känns som om jag har provat ALLT. Hästen går på lösdrift, har fri tillgång på hö, en hagkompis och stora kuperade hagar med massor av gräs. Rids varje dag och kommer ofta ut på tävlingar och annat äventyr!
Men ingenting kan få honom ur detta besatta sugandet.

När jag fick honom hade han rem på sig 24/7. Den tog jag av honom ganska fort och han började givetvis krubbita mer. Jag trodde att det skulle lägga sig efter ett tag men det blir bara värre och värre. Så vad jag vill ha ut av era tankar är hur man egentligen går tillväga i en sån här situation. Saken är den att så fort remmen åker på slutar han krubbita och börjar beta, busa och vara häst! Han försöker inte ens suga då han vet att det inte är lönt.
( Har provat ta på den ett par gånger för att se hans reaktion) Men så fort remmen åker av står han och suger luft nästan konstant.
Har varit i kontakt med flera veterinärer och vissa säger låt remmen vara på, så länge han inte krubbiter är allt bra.
Vissa säger, av med remmen och stimulera din häst ytterligare. Och det håller jag med om, jag vill börja baklänges och gå till botten med det istället för att slänga på en rem som bara hindrar honom från att få sin lugnande kick.

Vad hade du gjort?

Tacksam för alla tankar och funderingar!

Sv: Råd ang. krubbitare

jag skulle nog helt enkelt låta h*n ha remmen på sig,för så som det låter lider h*n ju inte direkt av det.

jag tänkte bara på att TS haft ut några vet. enligt texten och då borde väl i så fall magsår ha kommit på tal hos minst en vet.

jag har hört att det inte är farligt för hästar att vara krubb-bitare, och att remmen egentligen inte hjälper.

På fullblodet där jag stod gjorde det ingen skillnad till en början när den åkte av, men nu biter han faktiskt mindre, om han inte är jätte uttråkad förståss...

Jag läste det inte som att fler vet. hadde varit ute
Har varit i kontakt med flera veterinärer
;)

Jeg själve fick slå hårt i bordet för att vet. på hgb djursjukhus "orkade" att kolle mitt sto.
Själv om jag kom med särskilt foderstat och eget foder, grundet Toffys magsår, då hun var inlagt i 3 veckor, var dom så där.. " kan det nu också passa.. naaaaj.. hon kan gott få havre och bare lite hö :devil::devil:"

Jeg har det intryck, att vet. inte tar det på alvar.. hästen är jo inte sjuk, på det sät.

finns en på buke som har gjort ett SLU-arbete om krubbitning, väldigt intressant!!! (jag kan försöka hitta mailet å fråga om jag får ge vidare det till dig!)

har ett fullblod som började bita på banan vid ca 3års ålder.

när jag köpte henne så satte jag genast på rem, sen åkte hon iväg till ett stall för vila i ett halvår, de hade massa krubbitare och tog av henne remmen.
när jag fick hem henne så satte jag inte på den igen pga att hon har väldigt spända muskler hela hon, å då även nacken (har inte grimma i hagen osv).

min häst är krubbitare pga banan + ev. magen som hon hade på banan, hon har aldrig haft kolik *peppar peppar* hos mig.

så man måste ju kolla VARFÖR de biter, är det en kolikhäst som gör det för att dämpa, eller en magsårshäst som har ont i magen, eller är det en häst som är uttråkad?
din var ju uttråkad, när de sen väl har börjat så kan de inte sluta (är som knark för dem), endorfiner (må-bra-hormoner) frigörs, så de får ju belöning varje gång de biter (lite "höga").

så om jag vore dig så skulle jag acceptera att jag har en krubbitare och att hästen faktiskt inte mår dåligt av att vara krubbitare, det är vi människor som stressar upp över ATT de är det...

jag läste att sätter man på remmen så hindrar man dem från att "avstressa" sig, och det tar de igen senare, så remmen gör alltså inte att de biter mindre (om de tex inte har den i hagen, för då kommer den göra det där i "dubbel dos")...

hoppas du blev lite klokare :)

måste jag ha läst snabbt och missuppfattat då så det blev lite fel ;)

Om en häst väl har börjat krubb-bita så brukar det ju tyvärr inte gå att få dem att sluta även om man ger en bra stall- och utemiljö, sysselsättning, foder osv. Det måste kännas svårt att hästen fortsätter även om du försöker allt, tyvärr. Så om det funkar med rem så skulle jag defintivt använt den. Krubb-bitare kan ju få magproblem och framförallt kolik, och kan man undvika kolik genom en rem så skulle jag inte tvekat.
Jag vet faktiskt ett sto som slutade krubb-bita vid sisådär 22 års ålder, ingen visste varför, annars så brukar det gälla en gång krubb-bitare alltid krubb-bitare.

Lös drift. Och ingen uppstallning i box.

Lös drift. Och ingen uppstallning i box.

Men hästen går ju redan på lösdrift??

Till TS
Om han redan har ett så invant betende och allt du provat inte gör honom bättre skulle jag låta honom ha remmen på.
Han verkar ju inte ha ont utav det.
Jobbigt värre

Krubb-bitare kan ju få magproblem och framförallt kolik, och kan man undvika kolik genom en rem så skulle jag inte tvekat.
En myt!
En kolikhäst kan börja krubbita, men en krubbitare BLIR inte kolikhäst!

och som jag skrev tidigare, hindrar man dem från att bita så håller man inne den "inre stressen" = hästen mår dåligt fast att du inte ser det. DET kan däremot ge magsår.

*kl*
var nyligen på klinik med vårt fullblodssto, hon hade haft kolik och slutat att dricka. Hon har varit krubbitare sen hon var åring (är nu 4).
Vet. sade då att man numera frångått myten om att krubbitning orsakar kolik. Vi gjorde gastroskopi på lilla damen och såklart fanns där ett magsår:crazy:

knappen

Eddi gör nästan likadant, fast han biter bara när han äter.. Även ute i hagen har han en stolp som han biter. Men det är samma där, endast när han äter/ätit..

Så gör vår fullblodsdam oxå. Hon "sväljer ner" maten med luft. I hagen när hon betar går hon då och då till närmsta stolpe. Hon har haft rem men det gjorde ingen skillnad. Det är svårt att bryta en vana. Iom magsårsmedicinen trodde jag att det skulle minska men icke. Frågan är om det påverkar prestationen att magen är full av luft?

Så gör vår fullblodsdam oxå. Hon "sväljer ner" maten med luft. I hagen när hon betar går hon då och då till närmsta stolpe. Hon har haft rem men det gjorde ingen skillnad. Det är svårt att bryta en vana. Iom magsårsmedicinen trodde jag att det skulle minska men icke. Frågan är om det påverkar prestationen att magen är full av luft?

luften når inte magen, så svar nej.
däremot kan det nog påverka på så sätt att det är psykiskt påfrestande?

*kl*
var nyligen på klinik med vårt fullblodssto, hon hade haft kolik och slutat att dricka. Hon har varit krubbitare sen hon var åring (är nu 4).
Vet. sade då att man numera frångått myten om att krubbitning orsakar kolik. Vi gjorde gastroskopi på lilla damen och såklart fanns där ett magsår:crazy:

uhhhh billigt :( antar att du fick den sköna 10 000kr-kuren?

min biter endast när hon får mat, mer på krafftfoder, hö kan hon mumsa på, ute biter hon inte alls

Jag tror det hamnade på strax över 8000kr på djursjukhuset. (men vi hade först vet. hemma som behandlade koliken) Inte kul när man har begränsad vetvård på försäkringen heller. Dessutom drar hon in luft bak oxå, typ "fritt blås i bägge ändar":crazy:

*kl*

Behandlar dom det med Pro Equo då eller vad isf för annat preparat?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 180
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 224
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej Buke. Har funderat på att skriva den här tråden länge, och kanske borde jag också ha gjort det för längesen, men nu känner jag...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Valptass
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 319
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka