Råa eller kokta ben?

CA

Trådstartare
Vi har köpt en helt styckad gris av en bonde, och nu är pappa och brodern och hämtar den, de skulle ta med sig ev. ben som blev över till hunden. Så min fråga är, ska benen kokas eller på annat sätt behandlas innan hon får gnaga på dem? Eller är det bara att ge dem?

Något ben som bör undvikas?
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Ge dem råa. Jag antar att benen är sågade så kolla kanterna så att det inte sågats fram vassa kanter, om sådana finns kan du fila ner dem.
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Vi har köpt en helt styckad gris av en bonde, och nu är pappa och brodern och hämtar den, de skulle ta med sig ev. ben som blev över till hunden. Så min fråga är, ska benen kokas eller på annat sätt behandlas innan hon får gnaga på dem? Eller är det bara att ge dem?

Något ben som bör undvikas?


jag skulle inte ge min hund nått ben alls!

De 3 förbjudna F-benen:

fågel-ben
fisk-ben
fläsk-ben


det är dom som kan vara livsfarliga att ge till djur jusst för att dom flisas upp,och kan skära sönder hunden invändigt..

bättre att ta hem tex ett öra eller tryne eller liknande..
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Men dessa benen antar jag är relativt stora? Det är ju inte benen som blir över från kotletter jag menar nu.
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Bara att ta en vanlig fil att fila till dem med isf då?
 
Sv: Råa eller kokta ben?

tänkte jusst på det,att det borde ju finnas nått ben dom kan äta.. brukar inte djuraffären sälja typ grisfötter och sånt??

din vovve kommer garanterat att bli glad över vad h*n är får! :bump:
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Ja, har sett i djuraffären här i stan att det finns allehanda ben dom säljer;)

Ja, det tror jag oxå:D
 
Sv: Råa eller kokta ben?

F ben skall ges råa....kokar man dom så blir benet "hårdare" och flisorna gör skada.....
Vilda hundar äter F ben
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Du kan ge hunden råaben utan o fila kanter och en massa larv. De flisar ju dom ändå.
Men tänk på o inte ge dom varje dag de blir lätt hårda/lösa i magen av för mycket ben.Precis som Martha säger kan du ge alla slagsben om de är råa.
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Fast det gäller INTE råa ben. Råa F-ben är ingen fara alls som redan har påpekats tidigare i tråden.

Fråga dom som fått operera sina hundar efter fläsk, fisk och fågelben.......
Dom blir vassa när hunden tuggar på dom, fastnar sen i magen/halsen/tarmen och förstoppar!
Visst kan det gå bra men jag skulle ALDRIG chansa.
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Fråga dom som fått operera sina hundar efter fläsk, fisk och fågelben.......
Dom blir vassa när hunden tuggar på dom, fastnar sen i magen/halsen/tarmen och förstoppar!
Visst kan det gå bra men jag skulle ALDRIG chansa.

Det är skillnad på råa o kokta....råa ben är mycket mjukare o sprödare än kokta/tillagade
 
Sv: Råa eller kokta ben?

Om hunddjur skulle vara speciellt känsliga för(F) ben, då fanns det ju inga vilda hunddjur kvar på jorden.....vargar äter både fisk, fågel och vildssvin....rått. Detta är inget jag direkt vet men har i bakhuvudet att råa ben kan dom smälta lättare än kokta.

Man ska inte koka några ben övht till djur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp