Quick Hitch på maratonsele

Efwa

Trådstartare
Hur är det med quick hitch på maratonsele? Går det? Var får man tag i så breda, har ju bara hittat travvarianten.

Man måste väl "bygga om" selen då, eller? Jag tänker främst på remmen som själva skakeln hänger i, som går genom däckeln. Den måste ju bytas ut mot en längre vad jag förstår.

Låter det mycket om QH´n när man kör?

Sv: Quick Hitch på maratonsele

Det är inte svårt att byta ut och snabbkopplingar finns i olika mått. Remmen genom däckeln är det bättre att byta ut eftersom du får så mycket "flärp" över på den vanliga remmen./ Gunilla

Tack för snabbt svar, men var får jag tag i dem tro?
Och var byter jag ut den remmen någonstans?

Varför ska du byta ut, och vad kör du med idag som inte räcker till?

Åhh, det räcker så bra. Men det har mer en bekvämlighetssida av det hela.
Vi har gjort egna skaklar på rockarden i trä och så har vi maratonvagnen. Vi vill inte fräsa ett stoooort hål i träskakeln och slippa sätta dit en metallögla modell stooor för att få i spännet med sölja och allt.

Tänk vad skönt att ha quick hitch då! Samma spänne på båda vagnarna utan att tulla på hållbarheten på nya skakeln. Inget av de är fel och inget av dem är rätt.

varför behöver du fäste på träskakeln, stoppa in den bara, den hålls ju på plats av bakselen o draglinorna :) jag har en helt slät skakel på min rockard. Då går det ännu snabbare att sela :)

har du travsele?

varför behöver du fäste på träskakeln, stoppa in den bara, den hålls ju på plats av bakselen o draglinorna :) jag har en helt slät skakel på min rockard. Då går det ännu snabbare att sela :)

har du travsele?

Jag har maraton och tung rockard samt maratonsele. För mig är det inget alternativ att ha en lös skakel.

Du får helt enkelt acceptera att jag vill ha så. ;) :)

jag accepterar att du vill ha det på något vis, men jag förstår inte vad du vill ha? Du vill ha trav quick hitch på din sele och på din maratonvagn och på din rockard. Det kan man inte ha och fortfarande bibehålla effekten av svängeln o bakselen.. Jag förstår inte. menar du/hon snabbkopplingar?
quick hitch sätter ju fast skakeln i magen på hästen...

förklara :)

jag accepterar att du vill ha det på något vis, men jag förstår inte vad du vill ha?

Jag vill ha QH.

Du vill ha trav quick hitch på din sele och på din maratonvagn och på din rockard. Det kan man inte ha och fortfarande bibehålla effekten av svängeln o bakselen.. Jag förstår inte. menar du/hon snabbkopplingar?
quick hitch sätter ju fast skakeln i magen på hästen...

förklara :)

Öhh? I magen på hästen?

Jag får en känsla av att du kan för mycket för att verka ovetande. Är det så att du kollar om jag kan något? :eek:

haha, nej, jag spelar inte ovetandes, jag förstår bara inte :)

Vad är fördelen med quick hitch jämfört med snabbkoppling som ju redan finns på din maratonsele om den är av modernt snitt?
Tävlar du körning? Var i landet?

fråga till andra kunniga: Finns det en flexibel quick hitch till skolkörnings selar? En sån skulle jag vilja se bild på?

haha, nej, jag spelar inte ovetandes, jag förstår bara inte :)

Vad är fördelen med quick hitch jämfört med snabbkoppling som ju redan finns på din maratonsele om den är av modernt snitt?

Den är i det hela inte snabbare koppling än någon annan eftersom du ändå säkrar med en rem, vad jag förstår (travsele iallafall). Men när du selar för hästen så är den kritiska punkten när du satt på en skakel och har en kvar. Händer något då så har du större problem än om de båda sitter på plats. Men med QH så klickar du i snabbt och tar tag i det andra efter att båda skaklarna är på plats. Jag har en mycket säker häst, men det känns tryggare ändå.

Tävlar du körning? Var i landet?

Ska börja tävla nu den första maj i stockholm. Lagserien först ut. Har många års körerfarenhet och tävlingar bakom mig i men första gången vi satsar på maratondelen. Dressyrkörning tävlat två gånger för.......16 år sedan.

fråga till andra kunniga: Finns det en flexibel quick hitch till skolkörnings selar? En sån skulle jag vilja se bild på?

Jag har fått för mig att till skillnad från travselen så är QH´en på en maratonsele lika flexibel som det vanliga fästet eftersom den ligger på samma ställe och i "samma" rem som den andra.
Just detta lurar jag också lite på.
Men.....känner väl lite att en travseles skaklar sitter relativt fixerade i däckeln och man ändå har brösta och baksele trots då av ganska oeffektiv anledning.

ok, om inte det är STOR skillnad på qh till maratonsele/skolkörning så tror jag inte alls att man ens kan ha qh. Skaklarna får ju aldrig sitta fast. och klickar du i något-sitter det ju fast. eller så förstår jag inte, trots dina idoga försök...

personligen ser jag ingen skillnad i säkerheten på en qh eller en snabbkoppling-tror tom snabbkopplingen är bättre för den får du loss hur förvridna skaklarna än är. qh kan säkert fastna i sitt spår om hästen ligger på sidan-eller?
du måste ändå gå runt för att klicka i, liksom du måste för att spänna fast den lilla läderbiten i snabbkopplingen. Tjatar jag?

Ser fram emot en bild som motbevisar mig :)

Senast ändrad:

ok, om inte det är STOR skillnad på qh till maratonsele/skolkörning så tror jag inte alls att man ens kan ha qh. Skaklarna får ju aldrig sitta fast. och klickar du i något-sitter det ju fast. eller så förstår jag inte, trots dina idoga försök...

Men jag fattar inte vad du menar så det blir väl lika illa då. ;)
Trots allt är QH säkert inte så tålig när den råkar ut för något. Skulle tro att den går sönder ganska kvickt.
Men maratonvagnen sitter ju fast. Eller vad menar du? Den har ju den stora öglan längst fram som remmen sitter i. Tror också att remmen har större hållfasthet än QH´en med tanke på energiupptag etc.
Men en skakel sitter ju fast i en loksele också. Eller vad sjutton menar du med "sitta fast" egentligen. :o Vet inte om jag fattar.

På en travare kan du förresten klicka i från ett håll, men där sitter ju skaklarna fast i vagnen på ett annat sätt.

Ja, verkligen :rofl: Jag tror inte du utan kliniskt testade resutlat är lugnad faktiskt.

Ser fram emot en bild som motbevisar mig :)

Fast en bild lär väl inte bevisa hur den uppför sig när det händer något riktigt illa? Äh, jag tror helt enkelt vi inte förstår varandra när det går ner till detaljerna.:)

nej, men en bild kan kanske förklara för mig om du menar quick hitch som på trav eller om det finns en till skolkörning.

Om det är samma som trav förkastar jag idén :) Då kan du lika gärna köra med travsele där skaklarna sitter fast o hästen drar med magskinnet..hela grejen med svängel o baksele går förlorad.

Om jag varit så oviss om vad som kan hända vid selning skulle jag tränat hästen, inte försämrat selen. En snabbkoppling är utmärkt och ämnad för ändamålet att alltid kunna lossa skaklarna vid olycka, samt sela snabbt o passa alla typer av skaklar.
vad har du för typ av skakelfäste nu, tilbury eller vanlig snabbkoppling?

Om jag varit så oviss om vad som kan hända vid selning skulle jag tränat hästen, inte försämrat selen.

Så oviss som vem?

Om det är mig du menar så skrev jag att jag har en mycket säker häst att sela på, men om man kan göra saker ännu säkrare finns det ju ingen anledning att inte göra det.

Om du inte vet något om kopplingen så är det ju onödigt att ha så starka åsikter om den.

Nu känner jag att du börjar döma mig (och andra) för mycket och utan att själv förklara och svara på mina frågor och avslutar diskusionen från mitt håll.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 661
Senast: Badger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka