Quarter korsningar

Sv: Quarter korsningar

all prissättning är en marknadsfråga.

med budgethäst menar du ett rent varmblod, då?
håller med kenneth att många korsar in quarter för att tjäna pengar inget annat.

Och en bra quarter kostar, så länge utbud/efterfrågan av en bra quarter ligger på den nivån det gör.

Vissa korsningar kan bli hur bra som helst. Har träffat en del travare-quarterkorsningar som varit trevliga hästar. Det handlar ju mycket om individen och hos vilken ryttare hästen hamnar.

Självklart kan säkert många av dem bli bra! och till stor del beror det på ryttarn.. men blir dom så bra att det ska sättas i system att avla travare med quarter?

all prissättning är en marknadsfråga.

med budgethäst menar du ett rent varmblod, då?
håller med kenneth att många korsar in quarter för att tjäna pengar inget annat.

Och en bra quarter kostar, så länge utbud/efterfrågan av en bra quarter ligger på den nivån det gör.

Nej... jag syftade snarare på korsningar. Korsningar i allmänhet och då inte bara korsningar med vbl... Problematiken kan flyttas över till vilken gren som hels och den är inte bara ett problem för westerngrenen.

Många vill ha en häst för ett visst syfte. De har dock inte som mål från början att tävla på hög nivå. Alltså resonerar de att de hellre köper en lite billigare häst. När vissa av dem sen får blodad tand så byter de ofta upp sig till en rashäst. Och är då villiga att betala vad de kostar. Vilket rasaveln i slutändan tjänar på.

Jag kan ha viss förståelse att man inte köper en qh för 75 000:- eller mer om man bara vill ha en kombinerad skogsmulle och träningskamrat. Då kan den westernridna korsningshästen för 25 000:- kännas som ett bättre ekonomiskt alternativ. Kanske den kommer just från den som fick blodad tand och bytte upp sig. Förmodligen en utmärkt läromästare då..

Alla som håller på med häst har inte tävling på hög nivå som mål. Skall dessa tvingas betala höga priser för en klasshäst för att kunna utöva sin hobby? Eller är det bättre att de börjar med "budgethästar" och sen växer in i sporten och då också får mer kunskap om vad de söker hos just sin häst.

Korsningsaveln som sådan behöver inte vara av ondo... Men den skall precis som hos rasaveln bedrivas med bra avelsdjur och inte skräp... Det är när man bara avlar med skräp och försöker få ut överpriser för dessa avkommor som man är ute för att tjäna pengar.
Korsningsaveln som fenomen finns ju just för att det finns en marknad för dem. Även det en marknadsfråga alltså....

Jag har ridit en del starthästar (trav) och är imponerad över hur bra hästar det många gånger är. Hade gärna velat ha den skallen på en häst och sen quarterns gångarter så jag förstår att folk gärna korsar dessa raser, blir det bra så har man en billig quarter som kanske t.o.m. är bättre i mycket än den rena quartern.

Men är det då inte bättre att försöka avla fram den skallen på en redan befintlig ras!?
För bra psyke vill ju alla ha på sina hästar...;)
Sen vet man ju aldrig vad man får, hur vet man att man får travarens skalle och quarterns gångarter, kanske får man en quarter skalle med älgkropp..:crazy:

Och av dom quartrar jag träffat har 80% uppfyllt mina krav på skalle..:)

Fast andra raser att börja sin western karriär finns det redan massor av, som faktiskt gör sig riktigt bra på tävlingsbanan!
Men i grund och botten handlar ju allt om hur mycket man har i plånboken, vill man ha en häst med stamtavla, rena papper mm, måste man vara beredd att betala det pris hästen är värd, oavsett ras/ korsning!
Även bra hobbyhästar kostar.;)

Jag tycker generellt inte om korsningsavel, då jag anser att det alltid finns en ras som passar varje person...
och rasrena hästar finns det redan överskott på så varför ta fram korsningar.

finns det dock tanke och nedlagt arbete bakom, och en framtid för hästen i fråga då är det nåt annat än, om grannen som korsar sin kloka travare med grannens stiliga paint.. för att det blir "nog" nåt bra om inte annat färgglatt.:crazy:

Men i grund och botten handlar ju allt om hur mycket man har i plånboken, vill man ha en häst med stamtavla, rena papper mm, måste man vara beredd att betala det pris hästen är värd, oavsett ras/ korsning!
Även bra hobbyhästar kostar.;)

Men du måste hålla med om att det är en stor skillnad på 75' och 25'
Och många, många bryr sig inte om individen har stam eller inte..

Kan bara gå till mig själv... Då jag helt och hållet saknar tävlingsambition, men gärna åker på cliniks så vill jag ha en häst med egenskaper som jag kan trivas och träna med. Om den har stam är i mitt fall orelevant om den har de egenskaper jag söker. Papper (Pass) skall ju alla hästar ha idag.

Det kan jag hitta hos en korsningshäst för 25'. Jag skulle inte betala de pengar de begär för en qh med stam för det jag vill ha häst till. Då fick det hellre vara för min del.

Har exempelvis en utmärkt trevligt och ett mycket vackert korsningsto ute i hagen... Okänt allting på henne, skall jag vara ärlig så vet jag inte om hon är korsning heller.. Kom hit som vanvårdsfall för drygt tre år sedan. Inte alls tänkt för westernridning från början. Hon köptes mest loss från det andra stället av barmhärtighet...
Henne betalada jag bara 4 tusen för.... Men hon duger precis lika bra som vilken svindyr quarter eller paint som helst... för mina ambitioner

Vid cliniks brukar hon dra blickarna till sig... och de flesta brukar gissa att hon är quarter eller quarterkorsning....

Förutom att hon är snygg, och har en utmärkt exteriör så har hon ett underbart psyke. Så pass bra alltså att hon har fått gå i avel... resultatet vet vi inte ännu... men genomtänkt är det... Hingstars för och nackdelar har prövats, vridits och vänts på tills den som avlar valde. För det är inte jag som avlar.... magen är bara utlånad. ;)

Men är det då inte bättre att försöka avla fram den skallen på en redan befintlig ras!?
För bra psyke vill ju alla ha på sina hästar...;)
Sen vet man ju aldrig vad man får, hur vet man att man får travarens skalle och quarterns gångarter, kanske får man en quarter skalle med älgkropp..:crazy:

Och av dom quartrar jag träffat har 80% uppfyllt mina krav på skalle..:)

Ähum...JAG har inte avlat såna korsningar. Jag skulle nog inte vilja avla så. För min del är det hästproduktion och inte avel. Men det KAN bli bra men det kan lika gärna bli dåligt. Jag har bara avlat rent på ett arabsto.

Jag menade inte att du avlar på den kombinationen (slarvigt skrivet av mig), mer att dom som gör det, istället borde försöka få fram dom egenskaperna på en redan befintlig ras!;)

Självklart är det skillnad på 25 och 75 tusen! men sen finns det ju en hel värld med hästar däremellan med!
Folk som vill ha en Haflinger tex, kommer oftast med kraven, sto, 6-8 år, välutbildad, trygg, lugn, hyfsad stam så att man ev kan ta ett föl..
Dessa hästar fanns inte förr, för att få en sån Haflinger fick man punga ut med minst 40 tusen.
Numer importeras tyskarnas skräp till oss och vips så kan man få en bra häst för 25 tusen, dock är stammen tveksam. Och dom svenskuppfödda förblir osålda, då folk inte lägger ner tid på att spara ytterligare ett år.:cool:

Hästar ska kosta pengar för att dom ska kunna ingå i en seriös marknad, så fort folk börjar leta efter låga priser komer den oseriösa handeln in.
Dom hästar som skänks bort (många travare) eller går för låga summor får inget värde förrän folk börjar ta betalt för dom.

Nu menar jag inte att det alltid är så här, men risken minskar om alla börjar tänka om både före och efter...;)

Jag tror visst att man kan köpa en rasren häst för 25'
Mina grannar har flera st, både nordsvensk, varmblod och ponny(kommer inte ihåg vilken ponnyras nu på rak arm..) alla inköpta för under 25' och MYCKET trevliga ridhästar (rids western alla)
Det är väl bättre än att stödja korsningsaveln?

ps
måste erkänna att jag hoppas att de utvecklar sina tävlingsambitioner, så jag får sällskap (och konkurrens) på aqha-showerna:bump:

Jag tror visst att man kan köpa en rasren häst för 25'
Mina grannar har flera st, både nordsvensk, varmblod och ponny(kommer inte ihåg vilken ponnyras nu på rak arm..) alla inköpta för under 25' och MYCKET trevliga ridhästar (rids western alla)
Det är väl bättre än att stödja korsningsaveln?

Självklart kan man hitta en rashäst för de pengarna.. Jag har aldrig påstått något annat.
Sen är det ju en fråga om man vill ha just den rasen. Många är livrädda för att köpa just ett varmblod (travare). Även om den rasen har en hel del mycket trevliga individer. (som aldrig får chansen att visa var de går för). De flesta ponnyraser upplevs av en normal vuxen som lite för små. Och många kan inte tänka sig ett kallblod...
Det är då de börjar titta på korsningar.... Om plånboken och intresse inte ger utrymme för en rashäst i det övre kostnadsspannet.

Precis som i hundvärlden så är det efterfrågan på korsningar som skapar marknaden för korsningarna. En lite billigare häst som någorlunda påminner om den ras man egentligen vill ha... Helst både utseendemässigt och egenskapsmässigt.
Om sedan korsningen som sådan har detta är en helt annan fråga. I det fallet måste det vara upp till köparen att bedöma den saken. Många har inte den kunskapen... utan köper en häst som inte lever upp till förväntningarna. Men den kunskapsbristen är en annan problematik. Dock hävdar jag att...
Om ingen var intresserad av att köpa korsningarna så skulle aveln av dem vara minimal....

Jag menar att en genomtänk avel med en genomtänkt målsättning som faktiskt tar fram just de egenskaper som folk söker inte är principiellt fel. Fel blir det när det inte finns en tanke bakom aveln... och inte heller en uppföljning av om man uppnådde önskat resultat.
Fel blir det också när man använder vad som helts i aveln.
Kritiskt granskande av sitt stomaterial och kritiskt granskande av både hingst och avkomma.... Gäller även de som avlar rent...

Raserna jag angav var just ett exempel, finns säkert precis den rasrena individ som passar både ridningen och plånboken.

Förstår också att det finns korsningar därför att det finns människor som vill ha korsningar, säger bara att jag inte tycker det är seriös avel, tanke eller inte.

Men håller också med dig om att det finns människor som avlar rasrent, och inte har en genomtänkt avel. Men låt oss börja där då, köpa rasrena hästar från seriösa uppfödare, och inte hålla på med/stödja egen buskavel...

Men håller också med dig om att det finns människor som avlar rasrent, och inte har en genomtänkt avel. Men låt oss börja där då, köpa rasrena hästar från seriösa uppfödare, och inte hålla på med/stödja egen buskavel...

Så all korsningsavel är buskavel enligt din uppfattning?
I så fall går våra åsikter långt isär...

Det har kommit många goda hästar ur korsningsavel. Ja många goda raser också.. Så länge aveln är genomtänkt, har en målsättning och uppföljning på om målsättningen nås... Då är det inte oseriös/buskavel enligt mig.

Nja, riktigt så kategorisk vill jag inte vara, inte alla, men många.

"För jag har en såå söt ponny/travare, och min granne har en såå fin arab, det måste bli jättebra!"

Raserna utvecklas genom att blanda in blod från andra raser, dvs man vill förbättra den rena rasen, genom att blanda in annat i liten mängd. Det handlar inte om att få fram en korsning, utan att förbättra rasen. = seriös avel.

Så jag håller med dig, men är större motståndare till korsningar än vad du är...

Nja, riktigt så kategorisk vill jag inte vara, inte alla, men många.

"För jag har en såå söt ponny/travare, och min granne har en såå fin arab, det måste bli jättebra!"

Raserna utvecklas genom att blanda in blod från andra raser, dvs man vill förbättra den rena rasen, genom att blanda in annat i liten mängd. Det handlar inte om att få fram en korsning, utan att förbättra rasen. = seriös avel.

Så jag håller med dig, men är större motståndare till korsningar än vad du är...

Det var ju skönt att höra ;) Jag är motståndare till den typ av korsningsavel nu beskriver här, absolut!!!... Med en sådan avel finns ingen tanke. Så i så fall är jag även överens med dig.

Men ändå kan jag inte släppa helt och hållet.... Inte uppstod de rena raserna plötsligt till människor att förvalta, avla och förbättra?

Det finns exempel på nya "genomtänkta korsningar" godkända som ras... men de är ändock korsningar. Tex sv ridponny... En ren korsningsprodukt från början till slut. Är den sämre som ras.... än en ras som funnits länge? Varför i så fall skapa en ny ponnyras istället för att förbättra de som redan finns?? Kan det vara så att stängda stamböckern i de befintliga raserna är ett hinder för förbättringen/förändringen? Den lilla inblandning som tillåts inte är tillräcklig?
Jag tror snarare att det är så att rasfolket vill inte ändra på redan existerande ras i tillräckligt stor omfattning... och marknaden söker något annat än det som redan existerar.

Många av de amerikanska raserna är även de korsningsprodukter från början. De uppstod ju inte helt plötsligt. Att de ofta är olika inriktningar sprungna ur en eller några raser gör ju ingen skillnad.
Aveln har sen sett till att de får de egenskaper vi söker genom inkorsning med andra raser för att få fram andra egenskaper än ursprunget, bättre gångarter, speciella färger, eller utseende...

Faktum är ju att de flesta raser som finns idag är korsningar skapade av människor. Men när stamboken sen stängts så är det plötsligt en "ren ras"?

Vem bestämmer när antalet raser är tillräckligt?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar