Pygmé igelkottar

saila

Trådstartare
Jag har sett annonser på Pygmé Igelkottar.
De ser ju ruskigt söta ut men hur är dom egentligen att ha som husdjur?:confused:
Hur länge lever dom och äter de samma föda som vanliga igelkottar.
Ni som är ägare till sådan där nåldynor kan väl berätta lite mer om dom!:idea:

Nyfiken Saila

Sv: Pygmé igelkottar

Jag kan ju helt sonika säga att det är världens tråkigaste husdjur. De blir aldrig tama, utan kommer alltid vara rädda för dig. Är du ute efter ett taggigt djur som är sött och som hatar dig så visst... Men är du någonting annat än djursamlare så tycker jag att du skall glömma igelkottarna.

Förlåt om ovanstående svar lät väldigt otrevligt, märkte inte av tonen i det. Men jag menar allvar, det är verkligen tråkiga, asociala djur :/ Fast väldigt snuttiga rent utseendemässigt.

jag har ingen koll på detta med kottar, men jag önskar att vi hade några i trädgården. de är ju så söta :love: fast som husdjur..nää..inte direkt kelvänliga :angel:

De kottar som har fötts hos mig har varit himla trevliga, men de som kommit som vuxna har varit en smula mer "effiga."
(Ljudet när de dra ihop sig, Eff, eff)

Jag kan ju helt sonika säga att det är världens tråkigaste husdjur. De blir aldrig tama, utan kommer alltid vara rädda för dig. Är du ute efter ett taggigt djur som är sött och som hatar dig så visst... Men är du någonting annat än djursamlare så tycker jag att du skall glömma igelkottarna.

Jag tycker det är ok att skilja på hobbydjur och husdjur. Ett husdjur är för mig ett djur man kan ta med sig, släpa runt på, som man kan kela med och som uppskattar det tillbaka. Ett hobbydjur kan tex vara en reptil eller en fisk eller något annat som tex behöver ett mikroklimat. Det djuret kan ha det väldigt bra om det får sina behov tillgodosedda, och husse och matte kanske aldrig tar ut det ur terrariet eller akvariet.

Förstår inte varför man överhuvudtaget kommer på att ha en igenkott som husdjur...

Det är ju bara det att igelkottar helst skall gå fria i lägenheten. De är inte ens prydsamma på det sättet, för de gömmer sig mest.

Förstår inte varför man överhuvudtaget kommer på att ha en igenkott som husdjur...

Tja, varför inte? Egentligen skiljer de sig inte jättemycket från tex marsvinet, som är ett jättepoppigt husdjur. De struttar runt i sin egen värld, och ibland kommer det framm en fuktig näsa.

Alla djur som inte är inhemska har någon gång importerats till europa från sydamerika eller australien osv osv, för att någon var intresserad av dem. Varför inte igelkottar?

Varför bör de gå fria i lägenheten? Vår inredning kan väl inte vara den mest naturliga för dem?

För att de inte trivs i bur, antar jag. Jag vet inte, har inte haft några. Har bara läst väldigt mycket om dem och träffat en.

Förlåt om ovanstående svar lät väldigt otrevligt, märkte inte av tonen i det. Men jag menar allvar, det är verkligen tråkiga, asociala djur :/ Fast väldigt snuttiga rent utseendemässigt.

Hur kelvänliga och roliga är fiskar då?

För att de inte trivs i bur, antar jag. Jag vet inte, har inte haft några. Har bara läst väldigt mycket om dem och träffat en.

Vingklippta fåglar då? Eller ormar i bur...eller ja alla djur?

Man skaffar väl en igelkott av sanna anledning som alla andra djur?

Folk har ju sniglar och kräftor osv som husdjur ;)

Precis som kaniner och marsvin och hamstrar och råttor får man ju försöka göra buren intressant och stimulerande, men en igelkott kan inte definitionen på "bur", och inget säger att den mår bättre för att den ligger ihoprullad under en säng på ett dragigt golv.

Men vanliga vilda kottar blir ju tama och ganska sociala om man matar dom och inte tränger sig på. "Mina" kottisungar här i stallet har jag tex fått klia på halsen och dom har inte blivit rädda ens. Och knappast ens brytt sig om att rulla ihop sig när jag plockat av dom litet loppor.

Fast nu när dom är större så vandrar mamma kotte runt mer med dom och lär dom "kottesaker" vilket är viktigt om man ska klara sig när man blir "stor". Fast kattmat finns alltid tillgängligt eftersom jag vill ge dom chansen att övervintra tryggt och säkert ,tillräckligt feta även f+r en riktigt kall och lång vinter!

/KT

Jag skulle nog ha lite problem med att mata den med levande musungar :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar