Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men vanliga vilda kottar blir ju tama och ganska sociala om man matar dom och inte tränger sig på. "Mina" kottisungar här i stallet har jag tex fått klia på halsen och dom har inte blivit rädda ens. Och knappast ens brytt sig om att rulla ihop sig när jag plockat av dom litet loppor.
/KT
Jag har sett annonser på Pygmé Igelkottar.
De ser ju ruskigt söta ut men hur är dom egentligen att ha som husdjur?
Hur länge lever dom och äter de samma föda som vanliga igelkottar.
Ni som är ägare till sådan där nåldynor kan väl berätta lite mer om dom!
Nyfiken Saila
Jag har en liten kotte! Han heter Kjell och är från Gävle. Jag har inte haft honom så länge, tror jag hämtade honom 1 juni. Han är inte fullvuxen än och lever på kattmat. Jag håller på att lära honom äta annat, men han är väääääldigt kräsen.
Jag är inte helt säker på det här med buren och det, men man får inte enligt lag ha en igelkott i en liten marsvinsbur. Anledningen är att de räknas som tropiska djur eller vad det är och.. aja, jag har inte riktigt koll på det men. Kjell bor i varje fall i mitt kök där han går fritt och har mat, hus, filt, sandbad och hans älskade hjul som gnisslar fruktansvärt.
De är ensamdjur och inte speciellt sociala, nej. Men tråkiga? Neeeej, det är de inte. Visst, det är inga keldjur, men som någon skrev här innan så får man skilja på husdjur och hobbydjur. När jag flyttade hemifrån fick jag panik över att lägenheten var så tom. Jag funderade på en katt, men hur snällt är det att stänga in en liten kisse i min lilla etta när jag knappt är hemma ändå? Nä, då passade faktiskt Kjell perfekt. Jag behöver inte ha ångest om jag inte umgås med honom på en vecka, han klarar sig bara han har sin mat. Han är kvälls - och nattaktiv och alltså inget jag behöver bekymra mig över att han gör nåt på dagen när jag inte är hemma. Han hatar mig inte utan håller sig undan men låter mig göra vad jag vill med honom.
Det enda jag kan se som negativt är att han inte är rumsren. I och för sig bajsar han för det mesta i sitt hjul och det brukar jag "diska". Annars så skurar jag väl köksgolvet två ggr i veckan :smirk:
Menmen. Kort sagt kan man väl säga att igelkotten är fruktansvärt söt, men inget djur du ska skaffa om du vill ha något att ligga och gosa med i soffan. De är ett sällskap, men inte ett speciellt krävande. De kan vara ganska känsliga med maten och springer mycket. De klarar sig bra själva och gillar inte höga ljud.
Jaja. Jag gillar Kjell i alla fall och ångrar aldrig att jag köpte honom. Han för in liv i min lägenhet och ger mig någon att bry mig om, även om han ligger i sin filt å sover hela dagarna
Förstår inte varför man överhuvudtaget kommer på att ha en igenkott som husdjur...