Punktering av felaktiga åsikter

Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Vad beror det på att det är så många jakt hundar i grupp 1?

Tora;10977860 Blandar man två renrasiga hundar från samma ras så vet man tex ganska så väl hur dessa hundar kommer att bli. Det kan ju alltid bli "fel" men chanserna till kontrollerad avel ökar ju markant om man använder sig av homogena avel. [/QUOTE skrev:
Fast jag vet att en del tycker det är tjusningen med blandrasavel- det är spännande att se vad som kommer ut- oförutsägbart.

Den blandrasen jag har:cry:, är enligt mig från oseriös avel, men han verkar vara frisk och tåla det mesta.:crazy:

Därför att man avlar på prestation och sundhet i första hand. En hund som ska användas praktiskt har liksom inte råd att ha klådor och höftfel med mera. Man kan se den markanta skillnanden även i schäferaveln, dom som respresenterar dom sjukare schäfrarna har i regel exteriörlinjer, medan den friska sidan består av dom bruksavlade. För att generalisera. Det är såklart inte svart på vitt.

Vilken hund är det som är friskast då?
Finns det frisk hets statistik?Var kan jag hitta den,vore intressant att läsa.

Alla de fyra försäkrings bolagen har stastik på detta, kanske går det att läsa på resp hemsida?
Annars så kan jag väl säga att många av jakthunds raserna och spetsar ligger bra till.
Liksom Pudel med flera.

För att det avlas på friska sunda individer och är hårda krav på föräldrarna för att de ska få gå i avel. Hälsa, fysiskt korrekt exteriör och egenskaper går före utseende för att få fram dugliga och hållbara hundar.

Fast flera av försäkrings bolagen har betydligt fler ris indelningar.
IF har tex 8 risk grupper.
Blandras ligger där i 4:an resp 8:an (den högsta beronde på vilka raser det är inblandat)

Fast jag vet att en del tycker det är tjusningen med blandrasavel- det är spännande att se vad som kommer ut- oförutsägbart.

Den blandrasen jag har:cry:, är enligt mig från oseriös avel, men han verkar vara frisk och tåla det mesta.:crazy:

Fast hur lätt är det då för valpköpare att välja vilken hund man skall köpa? Inte konstigt i så fall att så många korsningar hamnar som omplaceringar.

Jag letar ju efter en hund med vissa egenskaper tex liten jaktinstinkt, gårdsbunden, mjuk hund osv. Hur lätt är det om man inte vet vad man får?

Mvh

Tora

För att det avlas på friska sunda individer och är hårda krav på föräldrarna för att de ska få gå i avel. Hälsa, fysiskt korrekt exteriör och egenskaper går före utseende för att få fram dugliga och hållbara hundar.

Du som föder upp jakt hundar,vad gör du med hunden om den visar sig vara urusel på att jaga?
Från det ena till det andra,så att säga?

Fast flera av försäkrings bolagen har betydligt fler ris indelningar.
IF har tex 8 risk grupper.
Blandras ligger där i 4:an resp 8:an (den högsta beronde på vilka raser det är inblandat)

Men,jag förstår att det inte är så lätt att föra statistik på alla raser!
Och det kan inte vara lätt på blandraser,det finns ju hur många som helst.

Ja, det får jag. Men inte spår tex. :)

Eller ja, det får man väl, om tävlingen anordnas av någon annan än SKK. Men det skulle ju vara mycket roligare att få tävla mot alla sorters hundar. Ffa efter som att det änsålänge finns mer träning och tävling att tillgå via SKK och många duktiga hundar - mao också mer konkurrens. Men jag kan leva med att man får lov att anordna detta på eget håll om man har blandras. Med tiden kommer ju troligen också detta att växa även där och själv är jag inte ens speciellt intresserad av att tävla. Jag kan tom tycka att det går för långt i många fall. Men det är ett intressant fenomen att diskutera.

Men eftersom det är brist på tävlingar redan nu och man ofta blir bortlottad, tror jag att om det fanns en förening som annordnade samma tävlingar fast, vad ska vi kalla den Öppen för alla hundar tror jag RR även skulle anmälas dit!

Och sen så kan jag inflika att många rasklubbar har sitt eget SM :angel:

Men om en ras inte kommer med på brukstävlingarna pga att andra raser (el BR) är bättre, så kanske det beror på att den rasen inte längre är en lämplig brukshund (eller vad man nu tävlar i). Då är det ju meningen att man ska förbättra rasen, inte att man ska hindra bättre hundar för att få delta, bara för att få en merit som hunden eg inte skulle ha förtjänat om det varit fair play. Det är så jag menar.

Och hur ska man kunna ha en seriös avel på blandrashundar om man inte får vara med och tävla om meriter? ;)

Nu är det väl dock så att blandrashundar sällan tas fram för att bli brukshundar så visst är det kanske egentligen inte heller viktigt med bruksmeriter på blandraser trots att de används till avel. Men jag tycker att det verkar ganska ologiskt att ta bort någon för att slippa kampas om platser.

....

För mig är det ologiskt att hundar med sämre kapacitet ska kunna utesluta andra raser för att få ett bättre resultat. Är det ingen bra brukshund kanske man ska försöka meritera hundarna i något annat. *Blir lite OT känner jag nu*

Här förstår inte jag riktigt vad du menar, kan du utveckla?

Men eftersom det är brist på tävlingar redan nu och man ofta blir bortlottad, tror jag att om det fanns en förening som annordnade samma tävlingar fast, vad ska vi kalla den Öppen för alla hundar tror jag RR även skulle anmälas dit!

Och sen så kan jag inflika att många rasklubbar har sitt eget SM :angel:

Men herre gud då måste det ju finnas hur många SM som helst!
Så,då ska jag inte lyssna när folk säger att deras hund är SM i spår?

Man kan se den markanta skillnanden även i schäferaveln, dom som respresenterar dom sjukare schäfrarna har i regel exteriörlinjer, medan den friska sidan består av dom bruksavlade.

Enligt schäferklubben finns det inte olika linjer inom schäferaveln. Pratade med dom på WDS om det här. För det var vad jag trodde och det dementerades av herrn i montern som också var uppfödare.

Men herre gud då måste det ju finnas hur många SM som helst!
Så,då ska jag inte lyssna när folk säger att deras hund är SM i spår?

Många raklubbar har ju SM tex. Risenznauser, Schäfer, Collie mfl men om de är kvalade till BRUKS SM eller LYDNADS SM då är de ju alla SKK anslutna raser... :) (sen kan jag tillägga att Riesen SM i år var de bara 1 sökhund, så hon vann SM :angel:)

Enligt schäferklubben finns det inte olika linjer inom schäferaveln. Pratade med dom på WDS om det här. För det var vad jag trodde och det dementerades av herrn i montern som också var uppfödare.

Jag tror dom vill tysta ner det, för vi på Bruks pratar iaf om bruks eller utställnignslinjer....

Liknande trådar

A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
23 150
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar