Punktering av felaktiga åsikter

Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Om du nu företräder renras folket,hur kommer det sig att man blir kallad både korkad och snål som blandrasägare om ni inte har något emot oss?

Om du nu företräder renras folket,hur kommer det sig att man blir kallad både korkad och snål som blandrasägare om ni inte har något emot oss?

Det får väl stå för den personen som säger det. Så den frågan får du ställa till den personen.

Martha, om du har så svårt för Gnist ger jag dig rådet att inte läsa vad denne skriver. Jag uppmanar dig att inte göra det.

Diskutera gärna blandrasers vara eller icke vara, men gå inte på Gnist personligen.

Mvh moderator Jadzia

Ok, Härmed hamnar hon på min ignlista ihop med de andra 2

PIRU...Du har allt stora visioner om vad en k*k kan göra du, men dessvärre så har den inte så stort inflytande som du tror :angel:

Har man modererat bort inlägg i tråden eller är det här precis så galet som det ser ut...? :confused:

Trådens första inlägg skriver jag gärna under på.

(Korkade och snåla hundägare finns till både renras och blandras.)

Som jag redan skrivit och som jag nu upprepar (igen) så representerar inte 1 person alla renrasägare och majoriteten av oss tycker faktiskt som jag beskrivit i mitt första inlägg i tråden.

Rent utsagt en förjävla bra tråd detta! CREDZ!!
Jag har en blandistik (JRT/Dv.tax), båda föräldrar friskförklarade!
T-son (som tiken kallas) har fått två superfina kullar med en godkänd JRT-kille.
En av valparna från första kullen har jag nu efter 4år fått överta pga familjeproblem, verkligen en superfin hund!!:D

Då jag har parat T-son så har jag noga valt ut fina JRTkillar som varit reggade, och friska. Själv så tycker jag att JRT och tax är en helt OK blandning - det skiljer ju inte så mkt vad gäller psyke och exteriörmässigt så kompletterar dessa två raser fint i blandning, iaf om man väljer en kortare kille som jag gjorde till T-son;)

Då jag har fått fram mina små sötbollar så har jag vet.bes, id, vacc, precis som vilken renrasig hund som helst. (jag vet att inte många blandis"uppfödare" gör detta :mad:!
Jag har även skrivit kvittens då ägarna gett handpenning samt ett köpekontrakt då köpet fullbordats.

Så även om man kanske inte är så seriös som blandar raser så tycker jag ändå att jag har varit en seriös uppfödare;)

Bra skrivet! :bow:

Detta är inte den uppfattningen jag brukar få av renrasägare. Äger själv blandras. :) Och jag instämmer med dig på alla punkter.

Jag tycker dock att det är bättre att försöka jobba med att få blandrasaveln bättre än att försöka minska ner den. Tex tycker jag att uppfödare och hundar ska kunna registreras i SKK, och även att de ska få tävla i bruksgrenar. Jag förstår varför man inte vill det idag men kan man med en blanrashund ta sig så långt ska det väl vara lika självklart att även dem ska kunna meritera i dessa grenar. Sluta särbehandla helt enkelt.

Ju mer accepterad blandrasaveln blir desto mer seriös kommer den också bli.

Kan inte annat än hålla med.
Har varit mycket prat om blandras på sistonde, min egna tråd har tagits bort under tiden jag varit på semester....
Skönt att du redde ut detta ;)

Bra skrivet! :bow:

Detta är inte den uppfattningen jag brukar få av renrasägare. Äger själv blandras. :) Och jag instämmer med dig på alla punkter.

Jag tycker dock att det är bättre att försöka jobba med att få blandrasaveln bättre än att försöka minska ner den. Tex tycker jag att uppfödare och hundar ska kunna registreras i SKK, och även att de ska få tävla i bruksgrenar. Jag förstår varför man inte vill det idag men kan man med en blanrashund ta sig så långt ska det väl vara lika självklart att även dem ska kunna meritera i dessa grenar. Sluta särbehandla helt enkelt.

Ju mer accepterad blandrasaveln blir desto mer seriös kommer den också bli.

Här håller jag inte med dej ett smack, men om de nu blir tillåtet hoppas även jag att det blir mer seriöst ;)

Varför då?

Detta tycker jag redan är ett tecken på att man visst ser ner på blandrasaveln, oavsätt om den är seriös eller inte. Det är alltså inte bara dessa punker som spelar in, utan bara det faktum att det är "blandras" räcker för att man ska avvisa och särbehandla.

Trots gott hopp blev även denna tråd en besvikelse. ;)

Senast ändrad:

SKK är dock en klubb för renraser, så det lär inte hända. Vilket gör att om blandrasaveln ska struktureras upp, så får nog några eldsjälar starta upp en klubb för detta.

Jag tycker det vore ypperligt, för hur det än är så kommer blandrasavel nog alltid att finnas, men om det blir struktur och mer krav på den så gagnar det ju den vanliga hundägaren otroligt mycket.

Måste också få inflika!

Jag personligen tror att det kommer bli ännu mer oseriösa människor om det blir tillåtet att korsa hur man vill. Dessutom tror jag att de som korsar tyvärr kommer korsa opassande raser. och då är det bättre att försöka få fram så friska individer som möljigt av de raser vi redan har =)

*lån*

Jag vill inte att denna tråd ska spåra ur till att handla om något annat än ursprungsämnet :cool:

Annars kommer det snart att bli som med alla andra trådar!

Ja, man kan ju faktiskt aldrig veta. Det har du helt rätt i. Men med tanke på att det är fler och fler som hittar till blandis och försöker registrera och söka i deras register, är ju ett tecken på att många faktiskt ändå VILL.

Det finns fortfarande hopp om mänsligheten! :D

säg till om detta blir för mycket urspår!

Intresset för sunda hundar är ju iaf något som jag antar alla är mest måna om, vore det inte ide från de som håller igång hemsidan "blandis" etc att kanske försöka starta fram ett eget SKK, och borde inte SKK åtminstonde då kunde hjälpa dem med eventuella frågor. . . .

ObS! om Gnist misstycker tas denna fråga bort och då behöver ni inte svara på den, eller svara på svar...

Varför då?

Detta tycker jag redan är ett tecken på att man visst ser ner på blandrasaveln, oavsätt om den är seriös eller inte. Det är alltså inte bara dessa punker som spelar in, utan bara det faktum att det är "blandras" räcker för att man ska avvisa och särbehandla.

Trots gott hopp blev även denna tråd en besvikelse. ;)

Ok. (Jag hoppas också att tråden håller sig rumsren.) Ska se om jag kan formulera mig så som jag tänker.

Vill börja med att jag har inget emot blandrashundar. Dock förstår jag inte riktigt syftet med blandrasaveln, speciellt inte den tämligen okontrollerade som finns idag.

Om renrasavlen däremot förbättrades så att man kunde lägga ännu mer fokus på att få bort rasbundna sjukdomar, fick bort det här draget av "extremt utseende" som i vissa fall premieras i utställningsringen, utavlade eller rent av lade ner avlen på vissa extrema raser, gjorde det lättare för valpköpare att identifiera en seriös uppfödare och hitta information om hälsotester m.m.
OM allt det fungerade tillfredställande - skulle det då egentligen fortfarande finnas behov av blandraser...?

Jag tror att det är rätt ovanligt att man hittar genomtänkta korsningar av hundraser som överenstämmer tillräckligt för att ge en stabil avkomma. Och att avelsdjuren hälsotestas på samma sätt som inom seriös renrasavel.
Ja, jag kan tycka att det är ok om de två ovanstående kriterierna är ifyllda att blanda raser - även om jag inte riktigt kan se behovet av det. (Men det är min åsikt.)

Hoppas jag inte startat en ny skogsbrand nu... :D

Tillägg: funderade lite till och kom fram till att det som främst bekymrar mig är att okunskapen hos valpköparna ökar och lättillgängligheten (och populariteten) av blandrasvalpar gör det lättare för gemene man att köpa hund. Tyvärr betyder ofta att okunskap + oförutsägbar blandis = omplacering. Det är trist. Att köpa hund borde inte vara för lätt, det ska krävas grundkunskaper och självinsikt om ens egna förutsättningar.
Med en rasren valp har uppfödaren lättare att hjälpa valpköparen att välja rätt hund för rätt förutsättningar.

Senast ändrad:

säg till om detta blir för mycket urspår!

Intresset för sunda hundar är ju iaf något som jag antar alla är mest måna om, vore det inte ide från de som håller igång hemsidan "blandis" etc att kanske försöka starta fram ett eget SKK, och borde inte SKK åtminstonde då kunde hjälpa dem med eventuella frågor....

Om föreningarna ska hjälpa varandra eller inte har jag ingen åsikt om, men så länge det stångas mellan renras vs blandras kommer inte huvudfrågan fram eftersom så många inblandade börjar "se rött" - och huvudfrågan är just det du satte tummen på. Nämligen det gemensamma intresset för sunda hundar.

Därför är det trist att diskussionen alltid blir infekterad och spårar ur, iaf på buke.

Ja det är väldigt synd, varför ska man kasta skit på andra, bara för men inte förstår hur dem tänker ? ;)

I sånna här fall borde man ju faktiskt kunna se till det gemensamma intresset med friska hundar....

Jag kan förstå om det kanske inte går att lösa snabb eller helt smärtfritt, men ibland känns det "så typsikt svenskt" att inte kunna svälja sin egen stolthet och åt minstonde försöka göra något vettigt av det som hänt. För visst vore det bra om det åtminsdonde kunde vara så att alla hundar som säljs är vacc. avmaskade, reggade i jordbruksverket osv. och att svenska folket verkligen kände till att är dem inte det, ska man avstå...

Liknande trådar

A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
23 150
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar