Punktering av felaktiga åsikter

Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Tar upp åtråvärda platser på tävlingarna. Det är ju inte ovanligt att man får lotta bort renraser heller. Blandisar får ju dessutom delta på vissa av proven, tex lydnad och eftersök.
Och då tycker ju jag att det borde vara kapaciteten hos hunden som avgör vilka som får vara med, inte hundens ras. Jag förstår att man vill ha avelshundar meriterade och därmed tycker att det är viktigare att de får platserna än att en hund som kommit till av ett misstag och iaf inte ska avlas på, tar den sista platsen för den hunden. Men på ngt sätt är det ju också konkurrens som skapar bättre hundar?

Som sagt, jag kan förstå det resonemanget till viss del och änsålänge är det ju så det fungerar.

Och då tycker ju jag att det borde vara kapaciteten hos hunden som avgör vilka som får vara med, inte hundens ras. Jag förstår att man vill ha avelshundar meriterade och därmed tycker att det är viktigare att de får platserna än att en hund som kommit till av ett misstag och iaf inte ska avlas på, tar den sista platsen för den hunden. Men på ngt sätt är det ju också konkurrens som skapar bättre hundar?

Som sagt, jag kan förstå det resonemanget till viss del och änsålänge är det ju så det fungerar.

Men grejen är att det är ju SKK/SBK som anordnar dessa tävlingar som ett led i sitt urval av avelshundar. I första hand handlar det om att meritera avelsdjur. (Sen är det ju roligt, utvecklande och allt det där också.)
Borde de då släppa platser till hundar som inte är kvalificerade för det avelsarbetet för att deras ägare vill aktivera sina hundar?
Oavsett hur bra en blandras står sig i tävlingskonkurrensen kommer den aldrig att vara aktuell för renrasavel.

Defekter = sjukdommar som blindhet, epilepsi, mm..

Defekta gerer orsakar dessa sjukdommar. Och i rena raser finns oftast samma defekta gen - varför raser ofta har genetiska sjukdommar. Denna defekta gen kan till ex. vara samma gen som skapar ridgebackens kam eller dalmatinerns teckning.

Jag förstår detta resonemang som jag också nyss skrev i ett tidigare inlägg. :bow:

Men hur känner man till kapaciteten hos en hund om den aldrig kommer till en tävling? Alla hundar börjar som omeriterade. ;) Hur vet man sedan att en hund duger för avel om den aldrig kommer med på tävlingarna? Det blir ju lite en ond cirkel. Kapaciteten är ju precis det man mäter på proven/tävlingarna så man måste komma med för att kapaciteten ska kunna mätas.

Oj sorry såg det inte.

Men det som förbryllar mig är fortfarande att lösningen skulle vara att blanda de olika raserna hipp som happ. Jag menar, dom raserna som är drabbade (för alla är det inte) kan man väl utavla på isåfall?
Ja det tycker åtminstine jag är vettigare ur både fysisk med ffa mental synpunkt. Många glömmer mentaliteten här.

Är ju inget som hindrar att blandrasägarna (uppfödarna) bildar egen klubb lägger upp regelverk, utbildar domare och anordnar tävlingar!

Jo självklart vet jag att det blir dyrt och fodrar en massa engagemang och tid, men det har ju SKK och anslutna klubbar fått göra, eller tror ni att det bara dök upp fixat och klart från start på något magiskt sätt??

Fördelen är ju att Blandras klubben som sätter igång med detta, kan titta på de tävlingar/prov som finns och ”knycka” lämpliga bitar.
De kan också ta fram helt egna regler om de vill.

Oj sorry såg det inte.

Men det som förbryllar mig är fortfarande att lösningen skulle vara att blanda de olika raserna hipp som happ. Jag menar, dom raserna som är drabbade (för alla är det inte) kan man väl utavla på isåfall?
Ja det tycker åtminstine jag är vettigare ur både fysisk med ffa mental synpunkt. Många glömmer mentaliteten här.

Det är det inte, det är bara att kolla på försäkrings bolagen, blandras är INTE den friskaste "rasen"

Det är det inte, det är bara att kolla på försäkrings bolagen, blandras är INTE den friskaste "rasen"

Vilken hund är det som är friskast då?
Finns det frisk hets statistik?Var kan jag hitta den,vore intressant att läsa.

Men om en ras inte kommer med på brukstävlingarna pga att andra raser (el BR) är bättre, så kanske det beror på att den rasen inte längre är en lämplig brukshund (eller vad man nu tävlar i). Då är det ju meningen att man ska förbättra rasen, inte att man ska hindra bättre hundar för att få delta, bara för att få en merit som hunden eg inte skulle ha förtjänat om det varit fair play. Det är så jag menar.

Och hur ska man kunna ha en seriös avel på blandrashundar om man inte får vara med och tävla om meriter? ;)

Nu är det väl dock så att blandrashundar sällan tas fram för att bli brukshundar så visst är det kanske egentligen inte heller viktigt med bruksmeriter på blandraser trots att de används till avel. Men jag tycker att det verkar ganska ologiskt att ta bort någon för att slippa kampas om platser. Precis som collien har sitt eget sm. Tävlar man i lydnad ska det väl vara mot alla hundar, inte bara mot de av samma ras bara för att den rasen inte är tillräckligt bra för att få en förstaplats om den tävlar mot andra raser. (Nu har jag gjort mig osams med collie-folket *förlåt!* Min syster har collie, jag var på sm:et och jag har inget emot rasen, men hon instämmer också med mig). Det gäller ju andra raser också kanske. Schäfern?

Jag är ingen tävlingsmänniska så det kan hända att jag ser på detta med ngt okunniga ögon. Jag är inte så insatt. Men därför är det ju också intressant för mig att höra era åsikter om detta. För mig är det ologiskt att hundar med sämre kapacitet ska kunna utesluta andra raser för att få ett bättre resultat. Är det ingen bra brukshund kanske man ska försöka meritera hundarna i något annat. *Blir lite OT känner jag nu*

Jag förstår fenomenet men jag tycker inte riktigt att det är helt logiskt om man nu vill främja rasen.

Senast ändrad:

Men,vist får du tävla i lydnad med en blandras?

*knapplån*

Är det inte så med blandrasavel att det är svårt att veta vilka anlag som slår igenom?

Blandar man två renrasiga hundar från samma ras så vet man tex ganska så väl hur dessa hundar kommer att bli. Det kan ju alltid bli "fel" men chanserna till kontrollerad avel ökar ju markant om man använder sig av homogena avel.

Även om man tex korsar labbe och golden så är det ju bra mycket svårare att sia om hur dessa hundar blir än om man korsar labbe med labbe och golden med golden.

Jag såg ett program om en man i Ryssland som hade tagit fram en ras specielt för att kunna hitta knark. Det började då som avel med lite olika raser men sedan korsades bara de bästa från kullarna med varandra. En viss inavel förekom också för att säkerställa vissa egenskaper. Sen var som sagt urgallringen mycket tuff. Så inte är det helt enkelt att avla fram en ny ras.

Mvh

Tora

Har ett härligt exempel på hur en ”vanlig okunnig hundägare tänker”…
Nåja en i vart fal!
Ung tjej och ung kille ska köpa egen hund, överens om att det ska vara en stor, tuff och korthårig hund Dobermann och Rottweiler var det de ville ha!
De började med att ringa SKK för det hade de hört att man skulle göra. (Bra!)
De fick då hänvisning till rasklubbarna, ett besök på dom gjorde att de blev förskräckta över alla sjukdomar som fanns i raserna, så de bestämde sig för att köpa n blandras av dessa två raser istället!

Hunden var trevlig och väluppfostrad när jag träffade dom, då 15 månader, de var energiska och väldigt intresserade hundägare, läste ”allt” och älskade verkligen sin hund.
Hade gått SBK`s kurser och insett att det hade sina begränsningar att komma vidare, för nu hade de fått smak på hund världen.

Och ja självklart vad annars?
Så var ingen av föräldrna röntgade eller MH testade, varför skulle de vara det blandras har väl inte de problemen?
Det var dock inte det värsta, hunden hade D och E på höfterna + svår AD…
Som grädde på moset hade den dessutom fåt någon mystik klåda som utredes de var redan uppe i en svindlade summa hos veterinären…
Nej, de har inte försäkrat, blandraser är ju friska så de tyckte det var en onödig kostnad…

Senast ändrad:

Vissa raser har dokumenterat större risk att drabbas av bestämda typer av sjukdomar eller skador . I tabellen nedan omfattar grupp 1 raser med låg risk att drabbas av problem som leder till försäkringsfall. Raser i grupp 3 är högriskraser enligt samma klassning. Alla övriga raser hamnar i grupp 2, som av utrymmesskäl uteslutits i tabellen.

Grupp 1 -Lågriskraser = De friskaste
Basenji
Border Collie
Border terrier
Dunkerstövare
Finsk lapphund
Gråhund
Grönlandshund
Haniltonstövare
Jämthund
Laekland terrier
Svensk lapphund
Norsk buhund
Norska älghund
Puli
Schillerstövare
Siberian husky
Smålandsstövare
Västgötaspets

Grupp 2 = Mitt emellan

Övriga raser inkl. blandraser. Av utrymmesskäl går inte alla dessa att skriva ut

Grupp 3 - Högriskraser - De sjukaste

Berner sennenhund
Boxer
Bull terrier
Bullmastiff
Clumber spaniel
Dobermann
Engelsk bulldogg
Grand danois
Grosser schweizer sennenhund
Irländsk varghund
Rottweiler
S:t bernhardshund
Skotsk hjorthund
Skottsk terrier

Enligt P.E Sundgren -SLU

Ja, det får jag. Men inte spår tex. :)

Eller ja, det får man väl, om tävlingen anordnas av någon annan än SKK. Men det skulle ju vara mycket roligare att få tävla mot alla sorters hundar. Ffa efter som att det änsålänge finns mer träning och tävling att tillgå via SKK och många duktiga hundar - mao också mer konkurrens. Men jag kan leva med att man får lov att anordna detta på eget håll om man har blandras. Med tiden kommer ju troligen också detta att växa även där och själv är jag inte ens speciellt intresserad av att tävla. Jag kan tom tycka att det går för långt i många fall. Men det är ett intressant fenomen att diskutera.

Vilken hund är det som är friskast då?
Finns det frisk hets statistik?Var kan jag hitta den,vore intressant att läsa.

1. Norrbottenspets
2. Finsk spets
3. Bichon havanais
4. Norsk älghund
5. Jämthund
6. Smålandsstövare
7. Siberian husky
8. Schillerstövare
9. Hamiltonstövare
10. Drever

Liknande trådar

A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
23 150
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar