Punktering av felaktiga åsikter

Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jag förstår ditt resonemang.

Men hur ska renrasaveln bli av med de genetiska defekter som den orsakar? Och varför kan inte både blandrasavel och renrasavel få finnas om båda sköts seriöst. Som du också säkert vet så kommer aldrig någon av dessa parter bli utlimat rakt igenom, men båda kan förbättras.

Tillägg: funderade lite till och kom fram till att det som främst bekymrar mig är att okunskapen hos valpköparna ökar och lättillgängligheten (och populariteten) av blandrasvalpar gör det lättare för gemene man att köpa hund. Tyvärr betyder ofta att okunskap + oförutsägbar blandis = omplacering. Det är trist. Att köpa hund borde inte vara för lätt, det ska krävas grundkunskaper och självinsikt om ens egna förutsättningar.
Med en rasren valp har uppfödaren lättare att hjälpa valpköparen att välja rätt hund för rätt förutsättningar.
Ja det borde vara lättare, men tydligen är det inte det. Det verkar som att renrasuppfödare är minst lika oseriösa som blandrasuppfödare när det gäller utplacering i väldigt många fall. Jag känner mängder av rottweilers, det är en väldigt vanlig ras idag, och inte en enda en som är annat än sällskap/familjehund som lämnas ensam om dagarna och promeneras i koppel 30 min i taget några ggr/dag. En rottisuppfödare som placerar ut en skarp och mentalt stark brukshund på det sättet vill jag inte påstå är seriös. Och jag har hört från deras egna kretsar att det beror på att det helt enkelt beror på att det blir för svårplacerat annars, om man inte placerade ut dem som sällskapshundar.

Alla brukshundar är svårplacerade efter som att de kräver intresse från sin ägare. Och det finns ju mängder och mängder av felplacerade brukshundar som kommer från seriösa uppfödare som redan från början vetat att hunden köptes som sällskapshund. Sjävklart är ju blandrasen också ibland svårplacerad och hamnar fel pga okunskap och oseriösa uppfödare dock. Men återigen så vill jag påpeka att jag inte stöttar någon som felplecarar en hund. Uppfödare ska, både RR och BR, ha kunskap om raserna och ta sitt ansvar för hundarna.

Enligt min erfarenhet är många blandrashundar faktiskt bättre placerade än renraser (men min erfarenhet är såklart inte sanning på ngt sätt). Blandraser avlas sällan med tanken att tjäna pengar och inte i samma utsträckning och det behöver inte bli mer heller. Men det borde finnas en större självklarhet att alla hundar som föds ska registreras, oavsätt ras(er). Jag tror inte att det skulle skapa något negativt. Tvärt om.

Senast ändrad:

Det finns ingenting som hindrar seriösa blandrasuppfödare från att starta en egen förening som stambokför hundar. En förening som anordnar kurser och tävlingar i olika grenar. Som skapar hälsoprogram etc. Det är bara att sätta igång! Att vänta på att SKK kommer acceptera blandrasavel och släppa i blandrasuppfödare är slöseri med tid.

Blandis är ett försök, för mig har det inte tett sig som ett vidare seriöst alternativ men det var ett försök. Om Blandis inte duger för de seriösa blandrasuppfödarna är det bara att starta en egen förening.

Allt som krävs är en klick engagerade uppfödare...

"Bara" för att man har blandras behöver man inte vara okunnig.
Under dom snart 30åren som jag haft hund så har 4 utav 7 varit renraser.Så man ska inte ta för givet att blandras hundar=okunnighet.
Det finns nog många med mig på detta forum som kan hund trots blandras.

Massvis. Man forskar ganska mycket på detta ämne just nu. Man tar även hjälp av hundar för att ta reda på vilken defekt gen som orsakar respektive genetisk sjukdom efter som att det är lätt att hitta dem med hjälp av rena raser som genetiskt har denna defekt.

Blandis är ett försök, för mig har det inte tett sig som ett vidare seriöst alternativ men det var ett försök. Om Blandis inte duger för de seriösa blandrasuppfödarna är det bara att starta en egen förening.
Men varför särbehandla? Vad är syftet?

Massvis. Man forskar ganska mycket på detta ämne just nu. Man tar även hjälp av hundar för att ta reda på vilken defekt gen som orsakar respektive genetisk sjukdom efter som att det är lätt att hitta dem med hjälp av rena raser som genetiskt har denna defekt.

Inlägget betydde givetvis "låt mig se". ;)

Men hur ska renrasaveln bli av med de genetiska defekter som den orsakar? Och varför kan inte både blandrasavel och renrasavel få finnas om båda sköts seriöst. Som du också säkert vet så kommer aldrig någon av dessa parter bli utlimat rakt igenom, men båda kan förbättras.

Genetiska defekter uppkommer antingen via mutation eller selektiv avel. (Sett ur mitt lekmannaperspektiv.)

Mutationerna är svåra att påverka oavsett om du avlar renrasig eller korsar.

Den selektiva aveln är vi nog många som kan hålla med om att den har spårat ur i vissa extrema raser och att det har "slarvats" pga oseriösa uppfödare, speciellt när en ras har blivit väldigt populär väldigt snabbt (t.ex Collie - Lassie, Dalmatiner - Pongo m.fl).
Det kommer man åt genom att ha tydligare riktlinjer på lämpligt avelsmaterial och starkare åtgärder mot de som inte följer dessa, idag blir du i värsta fall utesluten ur SKK som i sig inte är någon myndighet. Allternativt att man lyfter fram de riktigt seriösa uppfödarna.
Större kunskap hos valpköparna är önskvärt.

Renrasavel är inte samma sak som inavel, alla rashundar är inte inavlade muterade freak. Inom raserna finns gott om friska individer som duger utmärkt att avla på (naturligvis med skillnader mellan raser), man måste inte välja en hund av en annan ras så som många "blandrasivrare" säger.

Oavsett hur kommer det alltid att finnas blandraser för den som prompt vill ha en sån ändå.
Men det är den här "popularitetsaveln" som borde begränsas. "Min tik är söt och snäll och vill ha bebisar!" osv. Oavsett ras/raser räcker inte det som kriterier för att ta valpar. Tycker jag.
Oavsett ras/raser borde frågorna som följer vara: hur är hälsan? mentalitet? föräldradjurens hälsa och mentalitet? osv. Finns det en marknad/lämpliga hem för den typ av hund jag vill ta fram?

Men det behöver väl inte betyda att blandrashundar ska avvisas? Vad gör de för skada?

Men det behöver väl inte betyda att blandrashundar ska avvisas? Vad gör de för skada?

Det här har jag svårt att förstå att folk inte fattar.

SKK är en klubb för ägare av renrasiga hundar. Att blandraser inte får vara med handlar inte om särbehandling.
En grupp människor har startat en klubb om något de är engagerade i. Är det då orättvist att de som är engagerade i en annan sak inte får vara med?

Senast ändrad:

Tar upp åtråvärda platser på tävlingarna. Det är ju inte ovanligt att man får lotta bort renraser heller. Blandisar får ju dessutom delta på vissa av proven, tex lydnad och eftersök.

Precis. Tintilar..Tror du att du får delta på tex westiealliansens årliga utställningar med din blandis..om inte..varför då?

Om du äger en volvo, får du inte bli med i saab klubben.

Nu ska jag ställa en ofantligt korkad fråga - vilka genetiska defekter är det vi pratar om här? Vilka raser har genetiska defekter?

SKK är en intresseförening för renrasiga hundar. Nordiska Rexringen är en intresseförening för rex-katter, Svenska Terrierklubben är en intresseförening för terriers etc.

Det handlar om att en grupp människor med samma intresse har gått samman och bildat en förening. SKK växte sig sedan väldigt stora eftersom det visade sig att många var intresserade av samma sak... renrasiga hundar.

Det finns en mängd olika slag intresseföreningar i Sverige. Ska de ses som särbehandlande bara för det? En förening byggs ju i regel upp just kring ett speciellt intresse.

Syftet med SKK är att stambokföra renrasiga hundar, att bevara hundraser och verka för sund avel och hundhållning. Varför skulle de ta in blandraser i sammanhanget när de byggts upp kring ett intresse för renrasiga hundar? Är det särbehandlande att de inte stambokför katter? Jag tror inte att någon dalmatinerägare tycker att Svenska Terrierklubben särbehandlar när de fokuserar på just terriers. ;)

Men det är klart, det är lättare att sitta och klaga på andra än att försöka engagera sig själv. Vill man ha en stambokförande förening som struntar i renrasighet får man försöka verka för att en sådan förening skapas.

Allt går kanske att hitta på nätet men jag är inte så bra på det planet. :D Det skrivs en del artiklar, går dokumentärer ibland. Gjorde en snabbb sökning på google (som sagt, inte så hajj :angel: ) och hittade detta i en av första rubrikerna. http://www.koirangeenit.fi/index.php?Itemid=42&id=33&option=com_content&task=view Längst ner i artikeln finns kontaktinformation till forskare som man kanske kan få mer information från? Man får nog gå såna vägar om man vill ha säkra källor.

DET kan jag dock förstå. :bow:

Ungefär som att katolska kyrkan inte vill att buddhister använder deras lokaler. Det är helt olika föreningar trots att båda handlar om religion.

Där är jag med dig. Så har jag faktiskt aldrig sett på det.

Liknande trådar

A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
23 150
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar