Sv: Punktering av felaktiga åsikter
Jag förstår ditt resonemang.
Men hur ska renrasaveln bli av med de genetiska defekter som den orsakar? Och varför kan inte både blandrasavel och renrasavel få finnas om båda sköts seriöst. Som du också säkert vet så kommer aldrig någon av dessa parter bli utlimat rakt igenom, men båda kan förbättras.
Alla brukshundar är svårplacerade efter som att de kräver intresse från sin ägare. Och det finns ju mängder och mängder av felplacerade brukshundar som kommer från seriösa uppfödare som redan från början vetat att hunden köptes som sällskapshund. Sjävklart är ju blandrasen också ibland svårplacerad och hamnar fel pga okunskap och oseriösa uppfödare dock. Men återigen så vill jag påpeka att jag inte stöttar någon som felplecarar en hund. Uppfödare ska, både RR och BR, ha kunskap om raserna och ta sitt ansvar för hundarna.
Enligt min erfarenhet är många blandrashundar faktiskt bättre placerade än renraser (men min erfarenhet är såklart inte sanning på ngt sätt). Blandraser avlas sällan med tanken att tjäna pengar och inte i samma utsträckning och det behöver inte bli mer heller. Men det borde finnas en större självklarhet att alla hundar som föds ska registreras, oavsätt ras(er). Jag tror inte att det skulle skapa något negativt. Tvärt om.
Jag förstår ditt resonemang.
Men hur ska renrasaveln bli av med de genetiska defekter som den orsakar? Och varför kan inte både blandrasavel och renrasavel få finnas om båda sköts seriöst. Som du också säkert vet så kommer aldrig någon av dessa parter bli utlimat rakt igenom, men båda kan förbättras.
Ja det borde vara lättare, men tydligen är det inte det. Det verkar som att renrasuppfödare är minst lika oseriösa som blandrasuppfödare när det gäller utplacering i väldigt många fall. Jag känner mängder av rottweilers, det är en väldigt vanlig ras idag, och inte en enda en som är annat än sällskap/familjehund som lämnas ensam om dagarna och promeneras i koppel 30 min i taget några ggr/dag. En rottisuppfödare som placerar ut en skarp och mentalt stark brukshund på det sättet vill jag inte påstå är seriös. Och jag har hört från deras egna kretsar att det beror på att det helt enkelt beror på att det blir för svårplacerat annars, om man inte placerade ut dem som sällskapshundar.Tillägg: funderade lite till och kom fram till att det som främst bekymrar mig är att okunskapen hos valpköparna ökar och lättillgängligheten (och populariteten) av blandrasvalpar gör det lättare för gemene man att köpa hund. Tyvärr betyder ofta att okunskap + oförutsägbar blandis = omplacering. Det är trist. Att köpa hund borde inte vara för lätt, det ska krävas grundkunskaper och självinsikt om ens egna förutsättningar.
Med en rasren valp har uppfödaren lättare att hjälpa valpköparen att välja rätt hund för rätt förutsättningar.
Alla brukshundar är svårplacerade efter som att de kräver intresse från sin ägare. Och det finns ju mängder och mängder av felplacerade brukshundar som kommer från seriösa uppfödare som redan från början vetat att hunden köptes som sällskapshund. Sjävklart är ju blandrasen också ibland svårplacerad och hamnar fel pga okunskap och oseriösa uppfödare dock. Men återigen så vill jag påpeka att jag inte stöttar någon som felplecarar en hund. Uppfödare ska, både RR och BR, ha kunskap om raserna och ta sitt ansvar för hundarna.
Enligt min erfarenhet är många blandrashundar faktiskt bättre placerade än renraser (men min erfarenhet är såklart inte sanning på ngt sätt). Blandraser avlas sällan med tanken att tjäna pengar och inte i samma utsträckning och det behöver inte bli mer heller. Men det borde finnas en större självklarhet att alla hundar som föds ska registreras, oavsätt ras(er). Jag tror inte att det skulle skapa något negativt. Tvärt om.
Senast ändrad: