Aliide

Trådstartare
Finns det några risker med en hund som endast har en pungkula nere? Jag pratade med uppfödaren idag.. Det finns 1 st svart valp samt 1 harlekin kvar. Harlekin valpen är otroligt fin exteriört. Den svarta har just nu bara en kula nere. Vi pratade lite och jag ansåg att harlekinvalpen bör komma till ett hem där de gärna ställer ut osv. Något som jag själv inte är intresserad utav. Då finns det 1 st valp kvar åt mig. Med bara en kul :cool: Jag kände på en gång när han sa det; "Den ska jag ha!" Just för att den var lite udda. Samt att jag inte bryr mig ngt om utställning.

Men vad finns det för medicinska risker?

Det kan bli problem beroende lite på var den andra testikeln sitter. Det är inte så att hunden bara har en testikel utan den andra har inte vandrat ner i pungen som den ska. Ibland kan man kastrera om den sitter knasigt till och på så sätt undvika problem. Den ska ju inte avlas på i alla fall eftersom den är krypt. Om du är verkligt intresserad kan du ju prata med en veterinär för att få reda på vilka alternativ som finns och vilka riskerna är för just denna individ. Sen kan det ju också vara så att den andra testikeln ramlar ner så småningom.

Jo precis. Det kändes dock väldigt rätt när jag fick höra om valpens "svårighet" med kulan. En speciell vovve. Och som sagt, jag bryr mig inte om utställning eller avel. Ska prata med vet. på onsdag.

Påverkas humöret?

Om valparna inte är så gamla så kan ju testikeln åka ned i pungen.

I SKKs kontrakt tror jag att man får en 1000 lapp tillbaka om hunden är krypt. Det är en ganska liten summa då kastrering av en krypt kostar mer. Kastrering brukar rekommenderas av kryptar då det förutom vissa sjukdomar även kan ge hormonrubbningar.

Tidigt kastrerade hanhundar brukar bli trevliga och sociala med andra hundar, inte påverkade alls av löptikar vilket snarast är positivt. :D Den kanske inte blir riktigt "vuxen" eller könspräglad som hane men det kanske du inte ser som ett problem. Vet kan säkert svara på alla frågor du har. Lycka till! Vem vet innan onsdag kanske kulan är på plats :bump:

Om endast den ena pungkulan trillat på plats så kan den andra pungkulan ställa till problem.

Anlednignen till att dom hänger utanför är för att de inte skall vara för varmt.

När nu ena ligger kvar inne i kroppen så ligger den egentligen för vamt och det kan utvekla testikelcancer.

Vi fick rådet att kastrera min hund juts pga detta.

Valpen är endast 9 veckor. Vi hoppas på att den ska trilla ner. Jag får tillbaka 15% av köpesumman (12 000). Och ev. bidrag om kastrering blir aktuellt.

Min valp var tre månader eller tom tre och halv månad innan han hade två testiklar i pungen. Tyvärr kan man inte hjälpa den på traven utan det är bara att hoppas på att naturen har sin gång.

Nåja vi får hoppas på det bästa! Och ramlar inte kulan ner så får vi ta problemet då. Om det nu uppstår problem vill säga. Känns bara som om att denna valp verkligen är menad för mig :love:

Köp valpen om du vill. Den ej nedvandrade testikeln behöver inte ställa till med problem.
Däremot ska du inte betala fullt pris för valpen eftersom den inte är helt "hundra".

Det kommer jag inte göra heller. 15% av köpesumman får jag tillbaka om den ej ramlat på plats.

Hon skulle även få bidrag till en ev. kastrering, det är väl schysst? Jag får tillbaka 20% tror jag, om jag vill. Fastän vi skrivit ny valp i köpekontraktet, men som det känns nu kommer det nog inte bli en ny valp.

Det är inte mycket. Det står 15% i SKK´s regler. Sen så erbjöd uppfödaren sig att hjälpa till vid eventuell kastrering. Kanske kan försöka få med det i kontraket?

FAst varför ska du kastrera om kulan inte trillar ner? Det är en ganska så stor (=dyr) operation då eftersom man måste gå in i buken för att avlägsna den andra testikeln. Försäkringen täcker ju inte heller.

Varför jag tycker 1% är snålt är för att jag tycker att en "defekt" valp inte ska kosta mer än 70% av fullpriset (så gör jag med mina valpar).

Varför skulle jag låta kulorna vara kvar om ena inte är nere? Ökad risk för prostata. Bra anledning för kastration. Slipper plisk hanhund :bow:

Dels för att operation kommer att bli mycket dyr, en som gjorde det fick betala 12.000 kr för operationen - ena kulan låg ända inne i bukhålan - något man ofta inte kan konstatera förrän man öppnat upp hunden.

Får den besvär av någon art - ja, då är det en annan sak tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar