Pulsmätning (igen)

ghost

Trådstartare
En fråga bara, hur vanligt är det att en häst har 80 i puls 2-3 min. efter ett lopp eller jobb i 19-tempo och sedan har 40 - 45 i puls 10-15 minuter senare? Jag tyckte det lät som någon som inte är så hemskt noga med tidtagningen mellan mätningarna?

Jag har hört att det är väldigt ovanligt med återhämtning över 20 % när hästarna tävlat. Någon som har bättre koll än jag som faktiskt bara haft tillgång till 3 hästar som undersökningsmaterial. :D

/// ghost

Sv: Pulsmätning (igen)

Jag vet inte om det hjälper dig så m.k.t......

Men jag brukar ju ta pulsen på hästarna efter lopp....

Efter segerdefilering och en del väntan,brukar de ligga runt 80-110,efter 10-15 min,ner till 70 kanske...

Skall kolla på lördag då jag jobbar.....

Men för att veta måste man ju veta den aktuella hästens vilopuls....

Hm, jag tror inte riktigt på karl'n i fråga nämligen...

Jag vet att när Dixie vann så fick jag henne inte av banan så att jag hann pulsa henne på 5 minuter, ja första loppet hon vann hade jag inte något pulshandtag ens...

Det brukar vara nog så kaotiskt att hinna med att bara få tag i hästen innan de där minuterna gått. Men det är nog troligt att ni pulsar efter ca 10 minuter kanske?

Med återhämtnings% menar jag alltså att jag tar pulsen efter ca. 5 (puls 1) och ca. 15 (puls 2) minuter och sedan dividerar 1-(puls2/puls1). För att få fram den behöver jag bara ha koll på att jag har 10 minuter mellan mätningarna sen behöver jag inte veta ett dugg mer om hästen. ;)

Vad kan du räkna ut med hjälp av vilopulsen förutom ansträngningsgraden under arbete? *nyfiken*

/// ghost

Låter helt otroligt med den pulsen efter lopp :eek: .

Det måste vara ytterst ovanligt om den mätningen skulle stämma.

Låter väldigt "bra" det där... men jag minns inte hur man räknar ut återhämtningen.. det är ju den som är intressant! Pulsen på en häst "funkar" ju inte som på oss människor, att den blir lägre ju bättre kondis vi får..
Utan det är återhämtningen och för att få ngt att gå efter ska det räknas om till % med ganska exakta tidsintervall.
Allt står i Stillings bok.
Köpte själv mätare först och boken sen... så nu ligger mätaren och samlar damm.

Kuriosa kan nämnas att när BR vann på Romme hadde han 118 i provtagningsstallet. Och det kan väl bli en 10-15 min efter... Det låter ju inte så bra... Och han har verkligen hur mkt ork som helst...

Så som sagt jag tror att man "måste" räkna om till % för att "se" förändring och ha ngn nytta av pulsmätningen.

En nytta dock är att ha koll på vilopulsen, är den förhöjd då är det ngt snett.

Hej jag har haft några hästar som har haft otroligt låg puls efter jobb eller lopp. Nu kommer jag inte ihåg exakt men dom hade låg puls. :)

Var det BRA hästar eller vanliga medelmåttor eller verkar det inte finnas något system i det?

*nyfiken*

/// ghost

vi brukar ta pulsen efter 14 minuter,. vi tar 30 sekunder och ligger de på över 40 så tar vi efter ytterligare 5 minuter.

Varför just efter 14 minuter? Vad för typ av träning/tävling är det ni brukar pulsa efter? Vilken typ av häst?

Över 40? du menar alltså att de ska vara nere i vilopuls ungefär efter en kvart? Normal vilopuls brukar ju ligga någonstans mellan 25 och 40 slag/min.

Enligt vad jag läst i Stillings bok och på Conscators och på QC:s sidor när de fanns borde det inte vara speciellt utvecklande träning för en travhäst?

Jag har sparat ner dokumenten om träningslära då QC:s sida lades ner av okänd anledning och Wiktor (Conscator) avled plötsligt i vintras.

/// ghost

Jag tror du gör rätt i att inte tro på karln.....

Pulsen är ju intressant i det syftet att se om hästen tagit ut sig eller inte.....

Vår kan ju t.x. anstränga sig lite mera,senast hade han 82 efter lopp,direkt efter,han fick ju tyvärr inte segerdefilera.....

Jari,om din häst har 118 efter lopp,är detta helt normalt,och man kan konstatera att han gjort sitt bästa!!

Skit i den där Stillings bok,kolla upp en normalpuls,ta sedan efter jobb,för att se om hästen ansträngt sig eller man lugnt kan öka på arbetet.

ghost skrev:
Var det BRA hästar eller vanliga medelmåttor eller verkar det inte finnas något system i det?

*nyfiken*

/// ghost

Dom senaste "aktiva " hästarna var av alla katekorier. :smirk: Men igenom snitt låg dom om jag inte missminer mig på ca 80 -90 i puls.Jag kommer ihåg robin (ca 110 000 på 9 starter)låg han över 86 i puls efter ett lopp var det nått gallet.(pulsen tog direkt när han kom in från banan.Typ solvalla trav på banan ..skritt över stallbacken..och direkt på med pulsmätarn.)
Jag hade en lus vid namn nobil pro som man knappt fick över 80 i puls. :smirk: :bow:

Det där lät väldigt konstigt tycker jag... hästen har alltså gått ner 40 slag på ca 10 min. Jag brukar räkna med att om den går ner ca 10 eller lite mer så är det "normalt/bra". Fast då tar jag först efter 10 min och sen en gång till. Det kanske blir annorlunda om man tar pulsen direkt när den kommer in? Alltså att pulsen går ner mer "i början" om ni förstår hur jag menar.... Vilopuls efter lopp/jobb efter 10-15 min är väl iaf knappast möjligt... :eek:

Senast ändrad av en moderator:

stally skrev:
Jag tror du gör rätt i att inte tro på karln.....

Pulsen är ju intressant i det syftet att se om hästen tagit ut sig eller inte.....

Vår kan ju t.x. anstränga sig lite mera,senast hade han 82 efter lopp,direkt efter,han fick ju tyvärr inte segerdefilera.....

Jari,om din häst har 118 efter lopp,är detta helt normalt,och man kan konstatera att han gjort sitt bästa!!

Skit i den där Stillings bok,kolla upp en normalpuls,ta sedan efter jobb,för att se om hästen ansträngt sig eller man lugnt kan öka på arbetet.

:p Nog för att jag bor "på landet" men skita i böcker tänker jag inte göra!!

Jo, jag tänker gräva fram mätaren efter Vintervilan... om det blir någon :smirk:
Kraven ska ju öka till nästa säsong... så då blir det "seriös" träning :D

När ska du på den där elspararkursen?

Vet ju inte var du har stallet, men om det är norrort skulle jag kanske kunna komma förbi en kväll nästa vecka och klämma lite på hästen/hästarna... om du vill?

jag menar att under de trettio sekunderna är det ca 30-40 slag = 60-80/min.

Vi brukar ta efter 12 min och igen efter 5 min ,och det är egentligen den efter 5 min som är mest intressant för då ska de helst ha gått ner 10 slag eller mer.

Den bästa jag passat (19 raka segrar) hade efter 6 st 25 intervaller ca 52 i puls.
12 minuter efter ett lopp hade hon 60-70 i puls. Hon var grym.

*kl*

Jag kommer inte ens ihåg vilken "sladder-gubbe" som fick mig att starta den här tråden en gång i tiden.... :p

En rätt så bra häst, när han vann i fjol så i dopingkontrollen direkt efter loppet så hade han 65 i puls.. Otroligt lågt lr hur??

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 975
Senast: Ejakob
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat