Pulsmätning (igen)

Sv: Pulsmätning (igen)

min egen häst har väldigt låg puls.. han har varit i gång i två månader nu efter att ha haft ett och ett halvt år frånvaro från banan..
han har inte haf över 72 dom jobben vi kört hemma(ännu inte varit inne på banan och kört fort)
Men så förra måndagen hade han 48!!!! i puls efter 32 tempo/2400meter.. e det bra.?? själv blev jag lite orolig..
också idag körde jag ännu ett jobb med han här hemma... börjae jogga några varv...körde sedan 40 temp/3000meter.. sedan 8 stycken 600 meters intervaller i 30-32 fart..häsen kändes otroligt fin. när jag efter 12 minuter(vi tar alltd pulsen 12 minuter efter både jobb och lopp)tog pulsen hade han 64! i pulse.. han drog bara en suck och sedan gäspade han!!!!! sicken goding.. kan det vara bra egentligen??? hästen beteer sig inte konrigt eller någonting....kankse bara e vältränad och har stora lungor?

tacksam för svar...om nån har något att säga.

Om du endast pulsar efter 12 minuter är väl hästen rätt normal?

3 % av alla hästar har såna pulsvärden. Förvalta det väl och du har en stjärna. Svårt att hitta såna djur.

Hehe, om du har två stycken med såna pulsvärden är jag avundsjuk.
Tell me:bump:
Vilopuls? Puls efter 12 minuter i intervalljobb? efter lopp?

Hehe, om du har två stycken med såna pulsvärden är jag avundsjuk.
Tell me:bump:
Vilopuls? Puls efter 12 minuter i intervalljobb? efter lopp?

Men sandra skriver ju att det ÄR 12 min. efter jobb hästen har de värden hon nämnt?

Damerna har/har haft 28 i vilopuls båda två och den jag har nu ligger runt 80 i puls 5 min. efter intervallerna (kör aldrig under 30). Den "värsta" återhämtningen jag haft på henne är 40% efter ett normalt jobb 6x700 m.

Hon är däremot skadedrabbad till tusen så där finns det annat som sabbar. Hon har max gjort 4 starter i rad sen jag fick henne för tre år sen. (av totalt 8 :o )

Den andra som jag miste hade jag bara koll på pulsen på det sista halvåret hon startade, hon hade 30% återhämtning efter att ha gått en 15-tid på kort distans (i spets). Hon hade runt 80 i puls 5 min. efter 6 st. 1000 m-intervaller.

Ja det vet jag men jag menade vad dina brukar ligga på efter 12 minuter?
Jag är gammal i gamet och går enbart på 12 minuterspulsen.
Körde ett tag på 0, 5 och 15 minuter men det är för klyddigt :D
Svårt att lära gammal hund sitta:-)
80 i puls efter 5 minuter är inte nått speciellt, mina skithästar har efter ett intervalljobb ca:170-75-45 (0,5 och 15 min).
På den tiden jag fortfarande tog så många pulser.
Jag menade värre hästar än så.

Ja det vet jag men jag menade vad dina brukar ligga på efter 12 minuter?
Jag är gammal i gamet och går enbart på 12 minuterspulsen.
Körde ett tag på 0, 5 och 15 minuter men det är för klyddigt :D
Svårt att lära gammal hund sitta:-)
80 i puls efter 5 minuter är inte nått speciellt, mina skithästar har efter ett intervalljobb ca:170-75-45 (0,5 och 15 min).
På den tiden jag fortfarande tog så många pulser.
Jag menade värre hästar än så.

Och jag tar aldrig 12-min. pulsen för jag tycker inte att den ger ett dugg förutom att man ser om hästen är frisk, typ. Så jag kan inte svara på det.

Jag har bestämt mig för detta efter att ha fått rekommendationer från min bortgångne pulsguru Wiktor (som även varit pulsguru åt betydligt mer namnkunniga människor än mig över hela världen). Och 0-pulsen ger verkligen inte ett dugg, det har du helt rätt i.

Ska man ha riktig koll ska man ju använda pulsmätare under träning och ge sjutton i klockan men för min del är det fullständigt ohållbart att köra så eftersom det inte funkar när det är mörkt.
Det som egentligen är intressant är ansträngningsnivå och återhämtning och det kan du ju aldrig få koll på om du bara tar en puls.

Men ÄR verkligen 48 i puls bra 12 min. efter ett 32-jobb, 2400 m? Jag tycker väl att det är rätt normalt?

Men ÄR verkligen 48 i puls bra 12 min. efter ett 32-jobb, 2400 m? Jag tycker väl att det är rätt normalt?[/QUOTE]

jag vet inte! tell me! tycker det verkar lite... men hästen verkar ju int emå dåligt av det..och när han funkar i benen är det en stjärna!!!!:bump:

När det gäller puls så tänker jag såhär, gammalmodigt må hända men det är så jag är lärd:
Ett vanligt "2 gånger i veckan" intervalljobb anser jag att en häst ska ha 70-80 i puls.
Oavsett vilket tempo du måste köra i för att uppnå denna puls.

Samtidigt så vet vi att för att skapa en stjärna så krävs MASSOR av jobb, ju hårdare och snabbare desto bättre.

Det innebär att hästen som kan gå 8 st 25 intervaller och ha 72 i puls kommer att prestera bättre än den som har 72 i puls när den gått 8 st. 40 intervaller.

Tänk inte på ett enstaka jobba utan jobb utspridda över flera månader, upprepade 2 gånger i veckan...Vilken häst som blir starkast, utan att nå upp över mjölksyragräsen och därmed få ömma mjölksyreskadade muskler och därmed ledinflammationer som ju alltid följer på "tunga" muskler.

Så, ja, jag tycker att 48 i puls är bra OM det är ett av veckans två jobb som har pågått i många månader.
Är det ett enstaka jobb som kommer sällan så säger det inet så mkt.Då kan den springa på ren glädjekick utan att egentligen ta ut sig.

Sen krävs ju även att hästen är välkoordinerad och rak och att benen tålder den hårda träningen. Inte endast pulsen avgör om en häst ska bli en stjärna utan det är så otroligt många delar som ska till. Men låg puls är nästan en förutsättning för att komma nånstans.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 975
Senast: Ejakob
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka