Pulsmätarfrågor

Alexandra_W

Trådstartare
Jag funderar allvarligt på att skaffa en pulsmätare. Och jag antar att det finns mest kunskap om träning med dylika ting här på distansforumet så jag ställer frågan här, hoppas det är okej fast jag inte är distansmänniska.

Först så jag har kollat på en Polar Easy, är det en 'bra' pulsmätare? Jag behöver ingenting med en massa avancerade funktioner, utan det jag söker är en pulsmätare att använda vid ridning som hela tiden visar hästens puls så jag kan följa den.

Sen, jag behöver lite hjälp med HUR jag ska använda informationen från pulsmätaren. Dvs vad det ska vara för pulsintervall etc för att det ska bli bra.

Stoet är ett treårigt sto som haft en längre tids konvalescens och ska sättas igång. Det är ett framåt sto av typen 'kan mer, vill mer'.. Jag hara ldrig sett henne trött vi ridning/träning, aldrig sett henne svettas heller. Men det har funnit tillfällen då hon def BORDE ha varit trött av det arbete hon gjort. Jag skulle alltså vilja använda pulsmätaren för att se till så att hon varken undertränas eller övertränas.

Så, jag vill gärna ha lite information om hur jag ska använda pulsmätaren sett till vid vilken puls ungefär hon 'ska' jobba? Och liten förklaring i det där med återhämtningspuls. Jag har förstått att man genom att se hur snabbt hästen går ner till återhämtningspuls kan avgöra om man legat rätt i träningen alt tränat för hårt eller kan höja belastningen. Men vad är återhämtningspulsen och hur snabbt etc ska hästen gå ner till den?

Soms agt, liten grundkurs/snabbkurs for dummies kanske? :idea:

Sv: Pulsmätarfrågor

En bra bok är Leif Stillings Träningslära. Den tar upp alla grenar.
Sen tycker jag att du först ska använda pulsmätaren till att kolla vad hästen har för arbetspuls i olika gångarter. En treåring som vill mycket är lätt att överträna om man stirrar på siffrorna o tänker "bara några slag högre".
Träningslära kommer att ge svar på alla dina frågor om pulsvärden.
// Linda

"Men vad är återhämtningspulsen och hur snabbt etc ska hästen gå ner till den?"

Enligt Stilling: 5 minuter efter arbete med puls mindre än 100 slag/min= normal återhämtning, 10 min efter arbete med puls mindre än 68 slag per minut = normal återhämtning.

Tycker precis som Linda att Stillings bok är riktigt bra, den ger en bra grund att stå på för att kunna utveckla träningen genom att man får kunskap om vad som händer i hästens kropp vid belastning. Jag läser den 1 gång/år för att fräscha upp kunskapen (är 40 +:) ). Träningsschemana i den boken förutsätter dock en redan grundtränad häst, dvs en ridhäst ska kunna trava långsamt i en timme i 100-140 slag/minut.

En annan bok att rekommendera för dig med en unghäst är ”Unghästar” av Ingrid Andersson/Charlie Lindberg, där man får inspirerande tips på hur man kan variera träningen för unghästen och hur man ökar dess styrka och kondition. Den är även lysande för de som ska träna upp en häst efter skada, i boken finns också exempel på pulsvärden man bör hållas sig inom.

Kondition är relativt lätt att träna upp på en häst, men det som är det viktiga är att träna för hållbarheten och för det rekommenderas lågintensiv träning, skritt är en ofta underskattad gångart, vilket man inte kan göra för mycket av. Lågintensiv träning gör man vid en arbetspuls på 100-160 slag/minut. Rider du ditt sto, som ska igång efter skada, regelbundet som 3-åring i skritt i varierad terräng i 1-timmespass, tycker i alla fall jag inte att man behöver vara rädd för att underträna den, då det garanterat ger den en bra grund att utgå ifrån.

En bra bok är Leif Stillings Träningslära. Den tar upp alla grenar.
Sen tycker jag att du först ska använda pulsmätaren till att kolla vad hästen har för arbetspuls i olika gångarter. En treåring som vill mycket är lätt att överträna om man stirrar på siffrorna o tänker "bara några slag högre".
Träningslära kommer att ge svar på alla dina frågor om pulsvärden.
// Linda

Ah, jag menade alltså att använda den som du säger, för att hålla koll på arbetspulsen, så hon inte övertränas, och iofs heller inte undertränas (mindre risk och mindre 'fara' dock.). Men jag vill se NÄR hon blir trött, eftersom hon inte visar det. Så jag kan avbryta innan.

Lär vara första nästa år tidigast det blir aktuellt med att använda den för att veta när öka träningsintensitet. Nu vill jag bara veta att hon inte ansträngs mer än hon bör/det verkar.

En annan bok att rekommendera för dig med en unghäst är ”Unghästar” av Ingrid Andersson/Charlie Lindberg, där man får inspirerande tips på hur man kan variera träningen för unghästen och hur man ökar dess styrka och kondition. Den är även lysande för de som ska träna upp en häst efter skada, i boken finns också exempel på pulsvärden man bör hållas sig inom.

Den har jag sedan många år, och den är bra. Men det står inte mycket 'siffor' ang puls, bara att mans ka kontrollera pulsen och ffa återhämtningspulsen, och sen när de är lite mer tränade lite att de ska ligga på X av maxpuls etc. Det var den boken som när jag läste om den fick mig att börja fundera på pulsmätare, men hittade inte de svar jag ville ha där.

Kondition är relativt lätt att träna upp på en häst, men det som är det viktiga är att träna för hållbarheten och för det rekommenderas lågintensiv träning, skritt är en ofta underskattad gångart, vilket man inte kan göra för mycket av. Lågintensiv träning gör man vid en arbetspuls på 100-160 slag/minut. Rider du ditt sto, som ska igång efter skada, regelbundet som 3-åring i skritt i varierad terräng i 1-timmespass, tycker i alla fall jag inte att man behöver vara rädd för att underträna den, då det garanterat ger den en bra grund att utgå ifrån

Mm, fast det är 'order' på att hon ska jobbas i alla gångarter, så jag lär lägga in det med. Även om basen är och förblir skritt och mer skritt, både med matte på, som handhäst och med matte i snöre.

Jättetack för dina siffersvar med :bow:

Jag förstår vad du menar, men det finns inga "rätta" svar på pulsvärden, även om man kan hålla sig inom en säker puls som kanske inte genererar i lika hög kondition, men som inte gör att skaderisken är så stor.
Men säg så här, arbetar din 3-åring som ska sättas igång över 160 slag/min som är en normal mjölksyretröskel och har en puls på 110 slag/min efter 10 minuter, bör man sänka arbetsbelastningen. Är återhämtningspulsen 70 slag/min tar hon det riktigt bra och då ligger det hos dig att avgöra om hon är mentalt och fysiskt klar för ökad arbetsbelastning.

Hästar arbetar på olika individulla pulsnivåer, även om de kan ha samma grundträning, men det är hur snabbt de sjunker som visar om den ena eller den andra är klar för hårdare arbete. Det bästa tipset som jag kan ge är att man ska lära känna sin häst och tolka dess signaler för hur den mår, pulsmätning är ett otroligt bra hjälmedel att få klart jämförbara siffror, men ersätter aldrig den känslan man har för hästen.

När jag klättrar har det hänt att hästen har normala pulsvärden, men pustar ovanligt mycket och bjuder inte i arbetet uppför. Då avslutar jag det arbetet och håller mig då på den säkra sidan, ett proffs kanske säger att hästen är lat och ska drivas hårdare, medans jag vet att min häst aldrig brukar sluta bjuda framåt.

De svåraste hästarna att träna är de som vill så mycket, de lätta är de lata, de är svåra att överanstränga.

Så mitt råd är att lita till den kunskap/känsla som jag har uppfattat att du har, men utnyttja gärna pulsmätningen för att fördjupa och förfina din teknik.

(PS. Läste "Unghästar" i helgen och den berör inte maxpuls nämnvärt utan mera inom vilka pulsnivåer man ska hålla sig om man avser träna lågintensiv träning, styrketräning eller snabbhet.)

Finns det olika utgåvor av Unghästar då :confused: Ska till jobbet nu, men ska kolla sen så jag verkligen inte blandat ihop, men jag har ju sökt som attans efter just mer specifika nivåer.

Det jag ffa vill undvika med pulsmätare är överträning då jag som sagt aldrig sett lilla damen trött, och hon 'vill mer' hela tiden. Så jag har alltid avbrutit när hon fortfarande vill mer och förhoppningsvis har jag avbrutit innan hon ansträngts för mycket. Men risken finns ju också att jag har en häst som skulle gå tills hon gjort slut på all energi. Men iom att hon har haft och i viss mån har lite problem med sin kropp sen den där sabla vurpan som liten, så vill jag när hon sätts igång igen (annat än skrittas igång då) vara SÄKER på att det nte finns någon överträning (jag tror inte det, jag har nog snarare mesat än övertränat) ha lite extra hjälp av pulsmätaren. Visar den att jag verkligen mesar så är den ju en hjälp att våga kräva lite mer (även om jag aldrig kommer våga leka på marginalerna). Hon svarade ju extremt bra på equiatrikerns ganska 'tuffa' igångsättningsschema när hon rättats i sept 05 och reds och var helt fräsch mellan det och maj 05 (då hon opererades och ställdes av, och sen har vi ju tragglat igen med lederna).

Nej, det är för tidigt på morgonen, jag är för svamlig.

Isolde;6537912Kondition är relativt lätt att träna upp på en häst skrev:
Jag håller på att rida igång Bouquet igen efter att han haft knäledsinflammation. Han har stått totalt 3 månader efter att ha varit på 120km nivå och vi skrittar och skrittar och skrittar, på eget initiativ. Vet. säger kör på, men jag vill verkligen veta vad skritträning kan göra för en häst, inspirerad av den franska träningsmodellen. Vi skrittar mellan 2-3,5h ca 5 dagar i veckan med kanske 1km trav halvvägs för att skaka ur musklerna lite. Jag försöker hitta kuperade slingor och vi gör mycket "terräng-kliv" som jag kallar det. (Rätt ut i naturen alltså) Nu hör det till saken att Bouquet visserligen alltid haft mycket bra trav och galopp, men skritten har varit lååångsam. Med långsam menar jag 5km/h oavsett vad jag försökt med. (Långsammare om han satte den sidan till)

Nu skrittar han i ca 5,7km/h utan drivning och 6,3km/h om jag pushar honom lite. (Jag som är van vid de andra som skrittar mellan 6-6,5km/h utan drivning tycker detta är jätteskönt!)

För att ha något att göra medan vi power walkar har jag pulsmätare på och kan konstatera att när vi började med detta skrittade han långsamt på mellan 70-88 slag/min beroende på stigning och underlag medan han nu efter 3v skrittar fortare fast på ca 58-76 slag/min. Mao gör skritten nytta redan efter så här kort tid.

Kan tillägga att han aldrig någonsin kännts så jämn och mjuk i sina rörelser (även traven) som han gör nu. Han känns "nymasserad" varje gång jag rider.

För att sedan kommentera pulsfrågorna lite så är de som andra redan skrivit mycket individuella och man får lära känna sin egen häst så bra man kan för att se avvikelser från det normala.

På Bouquet som har en ganska hög vilopuls (ca 44) har jag svårt att komma över 125 slag / min även i medelgalopp utan då får vi ta till intervall eller backar för att pressa upp pulsen. (han går ner normalt fort i puls i grind)

På en annan med lägre vilopuls (32) ligger arbetspulsen i medelgalopp ,ellan 120-140, men går ner mycket snabbt i grind.

Jag kan inte stirra mig blind på pulssiffror och rida båda hästarna på samma pulsvärden utan jag vet var de ligger, vet var vi börjar träningen och hur mycket de förbättrats.

*KL*

Nu har jag köpt en pulsmätare (polar Easy) i alla fall, så nu får ni säkert svara på ännu mer frågor när jag fått hemd en sen, ska fatta hur den fungerar och sen lyckats klura ut damens (och herrens) normalpuls osv.

Tack för alla svar hitills! :bow:

Det där låter intressant! Jag står inför en likadan träningssäsong här under vintern efter en mikroskopisk senskada. Skall börja skritta i slutet av november och har funderat över skrittens betydelse för uppbyggnaden. Då blir vi två som kommer att ha en lååång period av skritträning att utvärdera. Jag har ingen pulsmätare ännu, men det vore ju intressant att se om skrittmotionen även har effekt på pulsen i andra gångarter än skritt.

Jag är oxå på skrittfronten!
Zadac gick 120km en vecka innan han skadade sig. Och var redo för 160 km (även om matte kanske inte var det...*host*)

får trava/galoppera ca 10-15 minuter. Men gjorde det bara fram tills veterinären sa att han kommer inte få starta mer i år. Då gick jag tillbaka till att skritta. rätt mysigt faktiskt!
så nu skrittar vi och kanske joggar ett par km. brukar hoppa av och gå brevid ett par km oxå.

Känner ingen mening att stressa med Zadac nu. Vi har inget inplanerat förrens till våren...
Så då tycker jag det är viktigare att han får läka ut ordentligt.
Kanske skulle införskaffa en pulsmätare till ridning. Intressant att skritten blivit bättre. Zadac han oxå långsam skritt och taktar hellre. Så jag hoppas allt skrittande kan han nytta i slutändan.

Moheed/Cleese/Macken: Hur gör ni med formen i skritten? Får hästen gå i fri skritt eller reglerar ni steglängd, undertramp, rakriktning etc i den här träningen?

blandat kör jag. mycket fritt, skritta på framåt. Men jag plockar även ihop honom och böjer lite fram och tillbaka på vägarna. lite, öppna, sluta och skänelvikningar brukar jag roa mig med på de tråkiga grusvägarna! inga större krav, inte mer än vad jag bruka pyssla med när jag skrittar ute.

Har högre krav på formen på ridvolten (för då rider jag alltid med tränare... helt värdelös på dressyr annars)

Annars brukar jag även roa mig med svampplockning nu på hösten.... Fast då blir det inte så mycket rask skritt ;) Men man kan vara ute länge med sin skadade häst då. Vilken gör att han rent mentalt mår bättre!

Hej!

Jag brukar huvudsakligen jobba i form med tempoväxlingar etc eller fri skritt på långa tyglar och med raska steg. Nån gång ibland när jag inte har träning i huvudet så blir det lite lull lull i valfritt skritt tempo :)

Hur går det med hästarna kassiopeja? Fått sålt ditt sto än?

Mycket fri skritt i marschfart, dvs inget släpande med benen inte. Jag försöker jobba med formen också och sidvärtsrörelser, dessutom tycker jag att det är bra med skrittarbete i svaga nedförslut i form för att få med bakbenen ordentligt och då är jag noga med rakriktning. Försöker variera underlag också, finns en del asfalt här där det inte är så mycket trafik så det använder jag mig av emellanåt. Nu har vi tagit av skorna så vi får väl se hur det går med hovarna. Förhoppningsvis klarar han av att gå barfota så länge vi bara ska skritträna.

Liknande trådar

Trav Det här blir säkert ett långt inlägg men kanske finns det någon här som har nån idé eller tips eller helt enkelt kan pusha mig att ge...
Svar
15
· Visningar
2 543
Senast: Lazio
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 979
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar