Sv: Pudel?

*KL*

Vad använder ni som har er pudel i päls för fästingmedel? Jag vill kunna bada Doris ca 2 ggr per månad och samtidigt inte ha någonting som sliter på pälsen :)

LillaMy84 - Min storpudel är absolut inte skällig och jag tycker inte att rasen som helhet är speciellt skällig. Doris kan iofs skälla när hon vill ha igång någon hund att leka men det är inget mot hur lapphunden lät :angel:

Vad biffig han ser ut, din Melvin :love:

Knapp

Devon skäller till ifall det rörs i trapphuset och han blir osäker. Han har aldrig skällt innan vi flyttade hit, men då började han. Det handlar dock om ett skall och sen blir han tyst, alternativt ligger och morrar lite svagt för att visa hur obekväm han är med situationen. Detta händer dock kanske 1 gång per dag i genomsnitt, så det är nåt jag kan leva med :p

Och min kamera har gått sönder, så jag har inga nya bilder på Devon :( Dock har jag en som är ganska gammal men som jag tror att jag inte visat än:
32428626.jpg

Det har dykt upp en jättespännande grej på vår tomt: en puttrande väsande vaggande taggboll. Pudelpågarna hoppar jämtassa tunt den medan de bjäbbar i falsett det värsta de kan. En liten stund, sen kommer en sur matte och avbryter det roliga.

Det är alltså en igelkott som tar sin första runda ungefär samtidigt som hundarna släpps ut på tomten för kvällskissandet. ;)

Pudliga Prinsen och jag har börjat med fortsättningskurs. PP är jätteduktig, men håller sig på avstånd från mina fötter. Lite svårt med snyggt fotgående då, men jag förstår honom faktiskt. Han har blivit trampad på en och annan gång...

Vi har testat lite agilityhinder också. Det är också kul, tycker PP. Inte som hans Pudliga Höghet som tycker allt sånt är onödigt. Däremot är båda Pudelpågarna rörande överens om att spår är fånigt. De vet mycket väl var spåret går, men det finns så mycket annat att nosa på som är mycket mer intressant.

Här hemma har vi fullt med igelkottar, och det är det enda som lilla gula bara inte kan låta bli, så det är koppel på på kvällspromenaderna, monster!

Vi har just nu lite lugnt med träningen i veckan, har haft några intensiva veckor och nu har vi haft lite "ledigt" där vi enbart ägnat oss åt långa promenader vid älven :) Nästa vecka blir det till att köra hårt igen, lilla gula och jag stretar med höger handlingen i agilityn, hindrena sitter, men det går så långsamt när han hela tiden söker sig till vänstra sidan för nytt kommando, så nu blir det till att träna.

Vi har eller snarare jag har fått upp viljan för shejping igen så vi övar för fullt på backa nu samt bakdelskontroll och position inför fot med hjälp av kloss. Bör oxå shejpa in det här med att runda slalompinnarna för det har han glömt bort igen. Annars går agilityn väldigt bra! Han börjar bli väldigt säker i platsliggning oxå!

Det är nackdelen med flera hundar, man kan inte klicka var som helst. Båda pudlarna är inklickade, och Isländska Urhunden har på egen rass täknat ut vad klicket betyder. Så ska jag träna med klickern får jag gå ut. Men det funkar inte så bra heller, för det regnar, och Pudliga Prinsen gillar inte att bli våt om de små pudeltassarna, ännu mindre den lilla ömtåliga pudelmagen. :mad:

Ibland undrar jag om de verkligen är hundar och inte förklädda katter.;)

Klart du kan träna inne! Utmärkt passivitetsträning att träna de andra på att vänta på sin tur bakom ett galler eller så :D Låter som att dina prinsar får bestämma lite för mycket:angel:

kl

vad är skillnaden i mentaliteten på dom olika storlekarna? Min kusin har fastnat på toy:en. Hon vill ha en minihund eftersom att hon pendlar mycket, så det blir lättare att ta med. Men hur pass arbetsvilliga är dom? Hon vill gärna hålla på med agility och jag vet att hon kollat lite på lydnad. Jag har inte träffat toys mer än de skälliga odjuren gamlingarna har här. medan vi har två storpudlar i kvarteret som är väldigt följsamma och snälla. Hur aktiva är dom små? Hur roligt tycker dom det är att följa med. Hon är väldigt aktivså det blir mycket fart, fungerar inte toyen alls? Har sett nån dvärg som faktiskt var jätte på hugget och livlig men hurär det med deras kusiner?

Och en helt annan fråga,vilka färger finns det inom storlekarna? Vit, svart, brun, röd, grå?

KL

Finns det någon i Sverige som föder upp black and tan toypudlar? Har hittat reggade mellan och oreggade dvärgar, storpudel i alla möjliga kombinationer och svartvit dvärg/toykennel, men det är just en black and tan toy jag vill ha. Och den ska ha stamtavla

Det är inte aktuellt ännu på några år men eftersom de är så ovanliga är det lika bra att börja spana redan nu :)

Annars har jag en liten pudelmix nu, pudel/papillon, en tik på 3kg och har haft en svart storpudel som tyvärr dog för två år sedan

Ping
247332_163270407069543_100001597550688_413806_5027495_n.jpg

230445_160743050655612_100001597550688_393643_1523744_n.jpg

Mio
227449_160770127319571_100001597550688_393844_942417_n.jpg

224254_160773700652547_100001597550688_393868_8372518_n.jpg

Mentaliteten skulle jag inte vilja påstå att det är någon större skillnad på mellan storlekarna. I det fallet skulle jag säga att regeln "ägaren gör hunden" är den största faktorn. Kanske att de mindre är något mer intensiva, men det är inget jag kan säga rent generellt.

En toypudel kan absolut hänga med på det mesta. Pudeln är väldigt aktiv, pigg och arbetsglad som ras, såklart med variationer inom rasen.

Alla färger är samma, oavsett storlek;
Vit, svart, brun, aprikos, silver och röd (vet ej om sistnämnda är godkänd än?). Sen finns det även tvåfärgade pudlar. Dock vet jag inte om detta är godkänt i Sverige än.

Förresten måste jag säga att jag har fått en otrolig lust att skaffa en hund till. Funderar på om Devon kanske skulle få en liten chihuahua-kompis inom en snar framtid (typ 2 år). Har börjat kika på uppfödare och så och visst blir man sugen! Dock ska jag försöka hålla mig så länge det går så jag hinner fundera igenom det lite längre och kika på fler uppfödare.

Den första anledningen är att jag vill ställa ut, den andra är att jag vill att Devon ska få en polare och den tredje är att jag är absolut förtjust i rasen och ser det hellre som ett tillskott än en börda att ta sig an en valping. Hade vart underbart :love:, men jag får stilla lillhjärtat lite :p

Jag tar kortaste möjliga. Brukar bli ungefär 2 mm på min.

Knapp
Nu får vi börja använda mobilkameran :cry:

Devson i sommarfrilla myser medan morsan pluggar:
32444934.jpg

Jag klipper med ett skär som heter 7/8, det inte riktigt hur kort det blir, vet att Daff här i tråden klipper med ett 30 skär vilket är något kortare än mitt.

*kl*

Lilla mannen är i sitt ess nu, han gillade nog inte nya halsbandet jag köpte för ett tag sedan för igår låg det i bitar :D Ett nytt inhandlades med texten "the little king of dogs" och på andra sidan "enjoy a royal walk". Man har inte roligare än man gör sig!

Låter som det perfekta pudelhalsbandet! :laugh:

Min klippmaskin har bara ett skär som rakar ordentligt, jag nöjer mig med den eftersom jag bara tar nos, tassar och runt analen med den. Resten tar jag med sax.

Mumorsan, tack för knuffen! Jag satte galler i dörröppningen och körde lite köksgolvklickande med båda Pudelpågarna, och det gick över förväntan. I och för sig mest studs-studs-studs med Pudliga Prinsen och dansa-på-bakbenen för Hans Pudliga Höghet, men inga hysteriska skrik eller försök att ta sig förbi gallret.

Det blev bara lite träning för jag var seeeg i kväll. Jag jobbar natt, och när det är soligt och varmt sover jag oroligt på eftermiddagarna. Vanligtvis vaknar jag till, och somnar om igen. Men PP blir lika lycklig var gång jag vaknar, och tänker att nu ska matte stiga upp, och börjar krafsa på mig...det tar en stund innan han fattat att nej, tyvärr, matte tänker ligga kvar... Då drar HPH en suck av lättnad, för han vill hellre ligga under täcket och sova än gå ut.

Absolut, dessutom speciellt till aprikoser, det går i någon ljus beige ton samt brons och förstärker färgen/smälter in på ett enligt mig väldigt fint sätt!

Nu sitter ju lilla gula i en kort toilette, och där är det mesta handklippt, men eftersom att jag rakar stora vita då han badar minst en gång per dag (på eget bevåg) så känns det som ett självmordsförsök att ens fundera på att sätta honom i någon päls.

Och att vara trött känner jag igen, nu har jag iofs en annan anledning än att jobba natt, men jag måste erkänna att grabbarna har gått lite på sparlåga de senaste 3 veckorna och då ffa denna veckan då de inte blivit mer än någon långpromenad i strosar takt plus rastningar per dag för lillens del, husse har aktiverat stora vita. Men man ska inte klaga, det blir ju förhoppningsvis bättre så småningsom :)

På mitt skär står det ".25mm". Jag gissar att det betyder att den tar 2.5mm(?).
Men jag kan inte raka tassar eller ansikte med den för det irriterar huden för mycket. :confused:

Jag använder Oster A5, har ni något tips på ett skär som blir kortkort men som inte snaggar helt?

Du har så rätt. :oTack paradiset!:)

(Jag försökte skriva svar samtidigt som jag lyssnade med ett halvt öra på min undersköterska som hade en del väl valda ord att säga om en ledighet hon inte fått. Minder lyckat, min simultankapacitet är inte särskilt bra. ;) )

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka