Sv: Pudel?

*KL*

Doris har hunnit bli 5 månader nu och börjar vara en stor tjej, igår var vi och träffade hennes mamma och det var inte alls stor skillnad på höjden mellan dem. Dom lekte som tokar och det är så kul att se dem tillsammans eftersom de leker så bra tillsammans och på exakt samma sätt. Doris blev trött fort på grund av värmen och den höga aktiviteten, men det var kul så länge det varade ;)

Tyvärr missar vi pudelutställningen som ska vara här i Skellefteå om en månad då vi ska flytta till Enköping, men förhoppningsvis hinner vi åka på någon utställning senare under sommaren. Hon utvecklas bra och jag tycker att hon är riktigt snygg så det ska bli spännande att få en riktig bedömning av henne. Vi har hunnit gå på valpkurs också och haft kul. Vi har fått mycket beröm för att hon är så lekfull och snabblärd och jag tror att det ska bli riktigt roligt att få fortsätta att träna med henne.

Är det någon här inne som bor i eller i närheten av Enköping?

215717_10150229269597216_705312215_8788494_6227023_n.jpg

Vilken sötnos!

KL.
Idag har Totte fått promenera sin längsta runda nånsin; 2.2 mil! Han pinnade på otroligt bra, blev riktigt förvånad :) nu ligger han utslagen här i soffan. :love:

Vi firade påsken i Simrishamn:

April-11007.jpg

Isländska Urhunden sprang ut i havet och svalkade tassarna, men så långt sträckte sig inte Deras Pudliga Högheter. Gräva i sanden var däremot kul. ;)

Vad härligt det såg ut!

*kl*

Här är vi på sverigeturne :D Vi tog oss 120 mil igår, idag har vi mellanlandat och imorgon rullar vi vidare. Grabbarna skötte sig kanon under hela resan, idag har vi tagit en lång härlig promenad i mina hemma skogar och vi njuter allihopa. Dock har fästingarna gjort sig påminda, lilleman fick en efter bara en liten stund, och nu har jag köpt mina första scalibur halsband någonsin, i förhoppningen om att hålla odjuren borta. Imorgon ska vi vidare söderut och ta en härlig kvällspromenad vid havet, oj vad det är skönt att vara hemma igen, om så bara för en kort stund.

Monstrena har dessutom charmat folket här, dom sköter sig utmärkt och är verkligen en ren fröjd att ha med!

Här var det dött :p

Vi är hemma igen, och grabbarna har skött sig klanderfritt hela tiden, ena riktigt guldgossar att ha med sig! :love:
Nu behöver det dock tas tag i lite rakning och annat som har blivit eftersatt under semestern, tur jag är ledig imorgon...

*kl*
Men åhh, VARFÖR skulle jag ta och öppna denna tråden för?? Vilka underbara hundar ni har allihopa, blir ju helt galet pudelsjuk:love:trots att jag knappt ens träffat en irl:D Vill också ha!
Kan bara inte bestämma mig för vilken variant, men det är ju hundra år kvar innan det blir aktuellt så det kanske hinner ge sig..

kl

Bjuder på en ny bild på vår Vidar, lite drygt 1 år och 1 månad ^^

Foto0124_small.jpg

Ny klippning nu lagom till att värmen sätter in.
Han kände sig lite naken i början, men verkar trivas bättre såhär i värmen än med massa päls.

En grå storpudel röstar jag på :D, finns inget bättre!

Hos oss händer det inte så mycket, Doris är sitt vanliga gulliga och snälla jag. Fast jag börjar tro att hon har kommit i tonåren - efter kvällskissen vid 23 så ska hon absolut tugga ben, tugga tugga tugga. Lägger jag bort alla ben så äter hon lite, dricker lite letar leksaker osv, och sen sover hon gärna lääänge på morgon :p
I övrigt tuggar hon nästan aldrig på benen men när jag väl ska sova så ska det tuggas...

Tjusig han blir!

*kl*
Här händer det sannerligen inte mycket... Så jag slänger in en bilmdbomd, blir så när man inte orkar ladda upp bilderna så ofta. Dom är dock ganska gamla vid detta laget, och båda har fått en uppiffning i frisyrväg sedan dess.

Semester, vi njöt alla 4a!

Stora vita hittar som vanligt pinnar överallt, haha

Hrm, lilleman är då söt iaf, om än något långt fram...

Stora vita hade rätta attityden, vad jag pysslade med är ju en annan fråga

Pudel eller gris? Det är frågan

Mina monster!

Sen fick vi vara med på bild alla 4, vilket hör till ovanligheterna och det syns, vi är inte direkt synkade, haha!

Stora vita monstret som gör det han är bäst på, hoppgrodan!

Detta är vad vi roar oss med förnärvarande, agility! Någonting som vi alla 4 tycker är kul :)

Lilleman på sitt favorithinder

Dessutom så spårar vi ju givetvis fortfarande, och grabbarna älskar det! Dessutom har husse provat på någon gång och tyckt att det var roligt, så nu ska vi bara se till att kunna komma ut lite oftare.

*kl och kanske lite trådkap*
Är lite nyfiken på pudlarna är till vardags med ljudande och sånt? Är löjligt förtjust i rasen, trots att jag nästan bara sett pudlar vara ute och promenera med tant Agda i flexikoppel (ja, det brukar vara åt det hållet oavsett storlek på hunden:D), med helt rabiata utfall mot andra hundar osv:( Visst är det bara olater och brist på uppfostran?

Min är oftast totalt obrydd andra hundar vid promenader, me då är han lite hundrädd också. Men jag tror oftast det handlar om uppfostran :)

Lilleman gillar bara små krulliga hundar då kan han gärna gå och "sjunga" lite, stora bryr han sig inte om alls. Stora herrn bryr sig mer om folket på andra sidan snöret, hundar på promenader har han inte så mycket till övers för ;) Annars är det två tysta hundar, när det plingar osv, men vid bus kan ffa den stora skälla lite, någonting som inte gör mig någonting, någon gång måste dom ju få låta.

Rabiata utfall kan alla hundar göra om dom inte uppfostras, ingenting som jag tycker är speciellt för pudel.

Vad skönt att höra att det verkar vara som jag misstänkte:laugh: Har en lite blandad flock härhemma, en av mallarna skäller mer än gärna i bilen, i övrigt är det sådär lite lagom, men blandrasen med lite spets i:love:.. hua.. där önskar jag ibland bort stämbanden:o Så nästa hund får gärna vara med mindre dos skällighet än vad hon har iaf och faktiskt så har flertalet av de få pudlar vi mött verkat mer gapiga än vad hon kan vara, därav min fråga:laugh:

Jag umgås med en hel del pudlar, i princip nästan hela vår bekantskapskrets består utav pudlar och jag tycker inte att någon kvalar in i kategorin skällig :)

Nu är ju inte min hund renrasig, han har cocker i sig och en skvätt nakenhund bakåt men hans fd skällighet berodde nästan enbart på fd ägarens okunskap. Pudlar är kloka och gör vad som lönar sig! Han hade lärt sig få negatvi uppmärksamhet genom skall vad han än ville. Detta har vi aktivt dämpat genom att ignorera. Vissa ggr skällde han mig gällt rakt in i örat men det var bara att stirra rakt fram i luften i 10 min om det så krävde! Numera skäller han bara ngn gång när det ringer på dörren men även det har vi dämpat till tysta BUFF genom att helt enkelt spela coola och berömma honom när han hämtar ett ben istället för att skälla. Han kan skälla när han leker med ett ben eller ser älsklingskompisarna på avstånd ( spec om han är understimulerad ) Han skäller dessutom när han väntar på att vi ska plocka fram agilityhindrena. Vi jobbar på det men det är svårt eftersom han älskar det så och helt enkelt inte vill vänta! Han skäller oxå om han är dålig i magen mitt i natten men då är det ETT tyst och diskret skall som man inte kan ta miste på. Han skäller inte längre på alla ljud han hör i trygga hemmet t ex.
Skällande är inte bara ras och träning, det handlar oxå om trygghet.

Min hund har många vänner men föredrar hundar som är lätta att läsa som t ex huskyes och föredrar krulliga såklart. Men är det hundar som är okända så märker jag han helst slipper att hälsa men vi har aktivt fått träna om honom så han förstått att man inte måste eftersom han i början trodde att man MÅSTE vilket gjorde honom nervös. Han kan gå rakt förbi främmande människor lös och hälsar helst inte. Men i grund och botten är han en gosig, närhetssökande goshund som helst vill ligga tätt intill eller på ens ben i soffan.

I lördags fyllde Melvin 3 år :bump: Det firade vi med att dagen innan skala av honom till sommarfrissa.

En vanlig promenad ser ofta ut så här:

Lös & väntar in matte, här långt ifrån då han har bråttom hem till frukosten ;):

skogen.jpg

Lite skogsagility:

tavla.jpg

skogsagility.jpg

Platsliggning & apportering:

platsliggning.jpg

musklad.jpg

Kul med alla bilder!:love: Jag har försökt ta bilder och filma när mina hundar busar, men inte en chans. Så fort jag höjer kameran slutar de och springer fram till mig i stället...

Pudliga Prinsen och jag har börjat fortsättningskurs. PP tycker det är jättejobbigt att vara bland andra hundar utan stöd av flocken. Annars skötte han sig bra. I motsats till morbror Hans Pudliga Höghet som gärna går i sina egna tankar har PP koll på matte.

Skällighet? Här skälls det en hel del.:o. Beroende både på individ och fostran. Isländska Urhunden skäller en hel del här hemma när det kommer någon (inklusive när grannarna är vid postlådorna 50 meter bort) men har alltid varit tyst när vi varit i husvagnen. HPH säger inte så mycket. Men PP!:devil: Eftersom han blev kvar på kenneln tills han var dryga året, kenneln ligger ute på landet och eftersom uppfödaren har småbarn och andra hundar fick PP mest "bara vara". Så där missades en massa social träning som är svår att ta igen. I alla fall när han har hela flocken hos sig. De andra två fattar inte vad han väsnas för, men de är ju en flock. En för alla och alla för en, man måste ställa upp!

Det har blivit aningens bättre, men blir nog aldrig helt bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka