Sv: Pudel?

Mina brukar få minst 1 timme, oftast 1,5 timmes lång morgonpromenad. På dagen får dom snabba kissrundor om jag jobbar dag, annars blir det träning på fm, inte så länge men någon liten stund brukar vi vara ute eller inne och hitta på lite hjärngympa. Kvällsrundan brukar landa på minst 1 timme den också, ibland så lång som till 4 när jag går vilse, vilket händer då och då :o Under morgonpromenaden och kvällsrundan är dom lösa och springer och härjar, och sen en nattkiss på det runt kl 11 om dom får en "kort" kvällsrunda.

Någon gång i veckan är vi ute och går i grupp minst, då dom är flera st som springer och busar, någon dag så tränar vi med andra hundar som störning. Nu var det dock väldigt länge sedan vi var ute i skogen och spårade pga att jag inte har någon bil för tillfället, jag önskar att jag var mer aktiv med träning om än mina får långa promenader lösa i skog och mark och stimulans på så vis. Kanske är det för att jag inte tagit mig upp till klubben på länge som motivationen tryter? Jag vet att mina inte far dåligt av att inte träna varje dag dock, dom är nöjda och glada iaf.

Senast ändrad:

Mina hundar får mest roa varandra...:o

Det är bökigt med tre hundar, det kan inte bli någon spontanträning utan man måste låsa in två för att träna den tredje. Och då är de två som inte får vara med helt förtvivlade.

Det är lättare när husse är hemma men han jobbar ofta kväll.

Och ja, matte är lat.:devil:

kl

Klippte näsa i förra veckan och en pudel växte fram!
Om ett par veckor ska han utställningsklippas och sen visas :bump:

dsc00128_105302545.jpg

Jättefin :love: Tycker det är så fult när näsa och tassar är oklippta, man ser ju knappt hunden :p

Angående aktivering: Jag går ca: 3-4 kortare promenader (kanske en kvart) och en lång. Då går vi kanske 1-1½ timme eller så cyklar vi ca: 40 minuter. Nästan varje gång, på den längre promenaden, får han även springa lös och ha sitt/sina pudelryck för dagen. Ibland får han ha selen på och jag sätter på mig ett skärp, så får han dra lite. Använder även selen när vi cyklar, då drar han riktigt fint och jag brukar kalla honom för "Min lilla fluff-husky" :D

Det är det fysiska. Psykisk stimulans får han dagligen, eftersom att annars blir han så stressad och rastlös, även fast han är fysiskt trött. På promenaderna kan det handla om inkallning, fritt följ, "naturagility", söka godisar och massa andra roliga saker som jag försöker hitta på. Inne är det mycket trix, försöker alltid hitta på nånting nytt, men det börjar tryta med idéer...

Också några dagsfärska bilder (Ligger även på Senastebilder-tråden)
31617683.jpg

31617686.jpg

Har växt till sig en del på sistone, tycker jag:
31617681.jpg

Och i tisdags var vi och tog 1-årssprutan, och det var inga problem alls. Ett litet gny så var det fixat, han var så duktig :) Vet. lyssnade även på hjärta och lungor och han tyckte att dom lät "Fantastiskt fina", vilket ju alltid känns bra :D

Han ser ju nästan vuxen ut.

KL
Lite uppdatering från oss:

Nyss kommit hem från en långrunda i skogen. Började med en 80 minuters promenad i rask takt. Därefter en 45 minuters joggingtur. Jappisen hängde med fint under joggingturen trots att vi redan gått en lång runda innan. Ganska imponerande hur mycket hundar orkar trots att de är så små. När vi kom hem trodde jag han skulle vara helt slut men nej. Han började leka direkt när vi kom hem :D

I fredags bokade jag tid till att ta tandsten på Jappisen i oktober. De ska även operera bort en knuta han har på huvudet samtidigt. Har någon tagit tandsten på sina hundar? Är de i djup narkos när det görs?

Det där med att ta tandsten har jag funderat på. Tycker Dexter har ovanligt mycket tandsten för att vara så ung (10 månader) och har funderat på om jag borde ta bort det på honom. Egentligen vet jag ju inte hur mycket som är "mycket" tandsten, men när de är så unga borde de väl knappt ha tandsten alls eller hur?

Borstar ni tänderna på era hundar förresten? Gick till djuraffären för någon månad sen för att köpa en sån där tandborste som man sätter på fingret, men fy vad klumpig den såg ut att vara! Undrar om det finns andra modeller som är nättare?

En sån här tandborste var det jag tittade på, knappt så man skulle få in en sån i lillhundens mun ju :crazy:
tannborste2pack.jpg

Jag har en sån tandborste som på bilden, och en barntandborste med litet huvud. Båda är svåra att använda inne i munnen på Deras Pudliga Högheter, dvärgpudlar som de är!

Jag har en tandstensskrapa också, och tar lite en och annan gång. Också ett pilljobb.

Jag försökte borsta tänderna när Jappisen var yngre men han lyckades jämt flytta undan tandborsten med tungan så det gav inte så stor effekt. Jag har tagit tandsten själv med tandskrapa men kommer inte åt på insidan av tänderna. Han är nu sex är och det är dags att ta. Har klarat att hålla dem ok fram tills nu och veterinären sa att han egentligen inte ha så mycket nu heller utan att det kunde vänta om jag ville det. Men har nu bestämt mig för att ta det för att hans tänder inte ska bli sämre i längden.

Är det vanligare med tandsten på små hundar eller ? Min hund har absolut ingen tandsten, han är 27 mån gammal. Men han tuggar ju förstås på ben varje dag. Har aldrig satt en tandborste i hans mun.

Jag har hört att det är vanligare på småhundar. Dexter tuggar också på ben varje dag, men det verkar inte hjälpa :( Känns inte alls bra att han redan har tandsten.

Vad jag hört så har små hundar lättare för att få tandsten. Jappisen var ca 3 år när han fick första gången.

*kl*

Ett par bilder från min senaste kull! Storpudlar, 17 dagar gamla idag. :)

31641060.jpg

Troligtvis cremefärgad tik.

31641061.jpg

Vit hane.

Nix, de är för små för att bli tingade. Jag är lite petig med den biten, de har ju ingen personlighet ännu och jag bestämmer i ganska hög grad vilken valp som ska varthän. Jag drar mig inte ens för att tacka nej till valpspekulanter. :o

Det låter seriöst. man är bara så van vid att de tingas innan de är födda och precis som du säger då vet man inget om vad man får. Tycker det är korkat.

Hittade några gamla bilder på Jappisen när han var unghund och hade sin långa utställningsfrissyr. Det är provbilder därav text över men man ser ändå. Jag som älskar den låånga pälsen, dock har han lite för lång och lite dåligt klippt i formerna för en utställningsfrissyr tycker jag. Jag bytte frisörsalong till nästa utställning och han fick en mycket bättre form som kom fram efter klippningen.

lindajapp-1.jpg

lindajapp1.jpg

lindajapp-2.jpg

lindajapp1-1.jpg

Älskar första bilden :love: Men jag håller med dig angående klippningen, det var lite väl långt och "formlöst". Men han bär ju upp det ändå ;)

Håller med dig, första bilden är min favorit. Ja jag kunde inet så mycket om utställningsfrissyrer då och det var bara ett ställe i malmö som klippte det så hade inet så mycket val. Men efter att ah set andra hundar på utställningar så såg man ju att min hund var den mest pälsade och hans former försvann lite. Han . Såg uppstoppad och kraftig ut och inte slank som han var. Hade onödigt mycket päls. Men han kunde lyfta upp denna frissyren också och fick mycket bra bedömning den utställningen. Men min hund är en liten diva och springer som om han vore vackrast i världen, han ser så stolt ut när han springer haha. Min gamla granne sa alltid, : "titta där kommer den vackra divan och han vet att han är vacker".

Tillslut lyckades jag hitta en kvinna utanför malmö som klippte honom otroligt fint efter detta och det såg ut som en annan hund. Hans former kom fram och han såg slank och fin ut trots sin man.

Senast ändrad av en moderator:

Pudliga Prinsen och jag var på kurs för första gången. Det fick bli en unghundskurs, PP är visserligen överårig men han har ju "bara varit" hela sitt första år så träningsmässigt är det en lämplig nivå.

PP tyckte det var kul, även om gräset är för vått och kallt att ligga på.;) Sen tycker han, precis som Hans Pudliga Höghet, inte om att vara för närma mina fötter, han är nog rädd att bli trampad.

Vi får träna flitigt i veckan!:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31