Sv: Pudel?
Jag är oxå jättestolt över mig och vovve sedan vi ändrade träningsteknik! Jag har inte varit tydlig eller konsekvent iallafall inte på ett sätt så min hund har förstått utan han har trott han gjort rätt när hangjort fel och min frustration växte...Då talar jag främst om hundmöten.
Jag började hålla honom tätt intill mig i kort koppel. Inte en chans han kunde göra ngt av följande grejer han kört med som tex: sänka huvudet, frysa, sakta ner, titta bakåt när vi gått förbi, dra eller hoppa mot hunden, sniffa där hunden gått/kissat när vi gått förbi. Jag har försökt med skvallerträning i ett år men det har bara fungerat på människor eftersom han inte har ett behov eller förväntan av att hälsa på människor. På hundar har han lärt sig fel och trott det är meningen han ska glo först och dessutom gjorde jag möten till något laddat. Nu när vi bara går förbi i rask takt och jag inte säger något bara håller huvudet högt och går och drar med mig hunden om jag måste så tog det några få hundmöten så helt plötsligt slutade han fokusera så!
Idag tränade vi sida vid sida med en lös sheltie och han var jätteduktig! Visst han släpper fokus och blir osäker vid platsliggning och inkallning och vi kör verkligen om från grunden med inkallning/träning kopplad osv. Men han har verkligen förstått nu och går vid min sida utan att dra. Går han framför mig behöver jag bara sakta ner eller hasa med fötterna i missnöje så kommer han tillbaka. När han vill nosa och kissa går han upp till vänster sida igen när han är klar
Han har blivit jätteduktig på att följa MIN takt och ha fokus på MIG istället för allt runomkring honom och blir lugn och mentalt trött istället för trött men stressad.
Igår hade vi kalas för barnen det var bara 2 barn och resten vuxna varav han kände hälften väl. Han var ute i 3 timmar med hundrastaren och var så duktig när han kom tillbaka!!
Tog in honom i barnens rum där de lekte med grind för och trots att han inte var nöjd med det så var han tyst och lugn och gick sedan och lade sig i sonens säng! När han sedan kom ut till oss cirklade han lugnt runt bordet med tårta på och ignorerade de okända och hälsade på de kända men var ändå lugn. Jag var så stolt!!
Ska se om det går för er att se ett filmklipp från tidigare i höst med bästa kompisen Grönlandshunden Azazel =)
( bara vänta tills väninnan skickar det till mig )