Sv: Pudel?

Fuskigt med hundar som inte gillar dåligt väder! ;)

Uppdatering från oss är att damen här går på antiinflammtoriskt och har vila. Hon fick plötsligt ont i ländryggen i söndags/måndags. Hon är mycket bättre nu, men ska röntgas den 8/11.

Hoppas det är bra med era fina pudlar! :)

Lånar knapp.
Vi har varit otaliga svängar till veterinären nu, det har visat sig att våran pudelskrutt mest troligt har foderallergi OCH omgivningsallergi :( som om det inte vore nog med att han är hörselskadad. Väldigt tråkigt. Väntar på ännu ett provsvar för att se hur mkt och om det går att ta fram vaccin.

022-1.jpg

0042.jpg

006-2.jpg

(Håller på spara ut vinterpäls :) )

Vad jobbigt! Jag har noll koll på allergier och så, går det att behandla med medicin, och hålla det rent och fint omkring honom?

*kl*
Vi hade tråkigt igår, så vi lärde oss stänga skåpluckor, det borde ju vara användbart någon gång iaf...

Det ironiska är att jag är städerska och riktigt pedantisk :D vettegudarna hur han har fått det. Men det var iallafall tillräckligt för att det ska gå att vaccinera mot.
Får veta mer om det på återbesöket den 17:e, fram tills dess går han på kortison. :) är iallafall hemskt glad att vi till slut fick reda på vad det var, känns himla skönt på det sättet.

Förstår det! Hoppas att han snart blir symptom fri lillen :)

Lupinen: Såg din stora tjej ute på annons, någon speciel anledning?

*kl*

Har precis friserat lillen, han vart badad och fönad igår, och idag vart det klippning. Håller på att spara ut huvud och öron, resten hålls lättskött och körs rakt över med ett pudelskär på 12 mm tror jag.

Jisses, vad jag velar. Har ju relativt nyligt köpt mig den stora herrn, som är en jätterolig hund att arbeta med! Han har föremålsintresse, helt ok kamp, vi pratar ju ändå pudel :) och han tycker det är roligt att träna! Han är en myshund deluxe inne, inga problem med andra hundar eller annat utan helt enkelt en okomplicerad hund (om vi bortser från att han inte kan vara lös med störning, andra hundar går bra men katter och vilt fungerar inte tyvär) som är med på allt, vilket är skönt då vi tränar iaf 4 dagar i veckan, blir ofta mer. Men ändå så kan jag inte knyta an till honom, alla som träffar honom tycker han är helt underbar, sambon är tokförälskad och jag har honom under namnet monstret, vi fungerar verkligen inte ihop. Vad sjutton gör man i ett sånt läge? Ger det mer tid?

Gud vad jobbig situation, jag hade gett det lite tid, sen om det fortfarande var samma sak, så hade jag nog inte haft kvar (om nu inte sambon kan "ta honom") skulle aldrig kunna ha en hund som jag inte kände att jag inte fungerade/hade en samhörighet med.

Eller hur. Tja, alltså hundarna är ju mina men vi bor ju tillsammans, och sambon tar en del ansvar (de är te x med honom på jobbet dom dagar jag jobbar fm för att inte få några ensamma timmar te x) men han är inte intresserad utav att ge honom det som han behöver.

Samtidigt så tycker ju en del av mig om hunden, annars hade jag ju aldrig tagit honom ifrån första början, det är en väldigt trevlig hund, men det där klickandet har inte infunnit sig än... Jag är inte intresserad utav att ha 3 hundar, känner att jag lägger hellre tiden på 2. Å andra sidan så kan jag inte heller tänka mig att ha bara en, både jag, sambon och lillen trivs otroligt bra med att ha ännu en familjemedlem.

Nåja, jag behöver ju inte bestämma mig på studs så att säga, vi ska ägna vintern åt en massa aktiviteter, men även vara ute och gå med våra pudelkompisar, han har hittat en 8 månaders brun storpudel här omkring och dom verkligen klickade så han har världens bästa lekkompis :love: så det går ingen nöd på hunden, frågan är bara om han inte förtjänar någon som verkligen tycker om honom.

Men den store har ju en husse som tycker jättemycket om honom, eller hur?:) Plus en hundkompis och en snäll matte som gör roliga saker med honom. Så han har det bra.

Jo nog tror jag att han har det bra, har dessutom en jättebra hundvakt som tycker supermycket om honom som har honom ibland bara för att hon vill :love: Så det går ingen nöd på honom inte :)

Nu ska vi ut i skogen, sökträning står på schemat för den stora, lite lydnad för plutten och sen blir det hundpromenad!

Pudliga Prinsen vill flytta hem till er. Jag är sjukskriven (nyopererad) och kan inte underhålla Deras Pudliga Högheter utan ligger mest i sängen och sitter vid datorn. TRÅKIGT säger PP.

Hans Pudliga Höghet är däremot fullt nöjd med att sova i mattes säng och få lite luftning på tomten.

Hade vi bott närmare varandra så absolut att han hade fått hänga med!

Det vart sökträning för lillen, var jättemycket rävspår och annat där vi var så jag vågade inte släppa den stora som ibland har en tendens till att avbryta söket och följa spåren istället. Lillen skötte sig dock utmärkt halva tiden iaf (själva söket, påvisningen gick lite si och så) men den stora fick en riktig genomkörare på lydnadsplan istället. Vi var på ett industriområde, och det var mycket störning i träningen så som andra hundar som sprang lite hit och dit, någon lastbil körde förbi osv, han skötte sig dock utmärkt (det gjorde lillen också) så det var roligt :) Under promenaden gick båda som ljus utan att dra i kopplet trots andra hundar som skällde, hoppade och stökade allmänt.

Idag är dom guld värda mina krulltottar :love:
Nu är jag dessutom ledig 3 dagar på raken, så nu blir det hårdkörning :)

Jag är oxå jättestolt över mig och vovve sedan vi ändrade träningsteknik! Jag har inte varit tydlig eller konsekvent iallafall inte på ett sätt så min hund har förstått utan han har trott han gjort rätt när hangjort fel och min frustration växte...Då talar jag främst om hundmöten.

Jag började hålla honom tätt intill mig i kort koppel. Inte en chans han kunde göra ngt av följande grejer han kört med som tex: sänka huvudet, frysa, sakta ner, titta bakåt när vi gått förbi, dra eller hoppa mot hunden, sniffa där hunden gått/kissat när vi gått förbi. Jag har försökt med skvallerträning i ett år men det har bara fungerat på människor eftersom han inte har ett behov eller förväntan av att hälsa på människor. På hundar har han lärt sig fel och trott det är meningen han ska glo först och dessutom gjorde jag möten till något laddat. Nu när vi bara går förbi i rask takt och jag inte säger något bara håller huvudet högt och går och drar med mig hunden om jag måste så tog det några få hundmöten så helt plötsligt slutade han fokusera så!

Idag tränade vi sida vid sida med en lös sheltie och han var jätteduktig! Visst han släpper fokus och blir osäker vid platsliggning och inkallning och vi kör verkligen om från grunden med inkallning/träning kopplad osv. Men han har verkligen förstått nu och går vid min sida utan att dra. Går han framför mig behöver jag bara sakta ner eller hasa med fötterna i missnöje så kommer han tillbaka. När han vill nosa och kissa går han upp till vänster sida igen när han är klar:love: Han har blivit jätteduktig på att följa MIN takt och ha fokus på MIG istället för allt runomkring honom och blir lugn och mentalt trött istället för trött men stressad.

Igår hade vi kalas för barnen det var bara 2 barn och resten vuxna varav han kände hälften väl. Han var ute i 3 timmar med hundrastaren och var så duktig när han kom tillbaka!!:love: Tog in honom i barnens rum där de lekte med grind för och trots att han inte var nöjd med det så var han tyst och lugn och gick sedan och lade sig i sonens säng! När han sedan kom ut till oss cirklade han lugnt runt bordet med tårta på och ignorerade de okända och hälsade på de kända men var ändå lugn. Jag var så stolt!!

Ska se om det går för er att se ett filmklipp från tidigare i höst med bästa kompisen Grönlandshunden Azazel =)

( bara vänta tills väninnan skickar det till mig )

Vad roligt att det går framåt! :)

Jag borde ladda upp ett klipp där den stora vita busar med sin tokfina 8 månaders bruna storpudel bästis :love:

Idag är min lediga dag, så vi får se vad som hittas på, men en lång promenad i skogen känns inte helt fel, det är strålande sol ute och lagom mycket snö på marken :)

Knapp

Vad roligt folk verkar ha med sina hundar! Jättekul att höra :D
Här hemma är det inte lika glada tongångar. Jag har velat fram och tillbaka nu i säkert 3 månader på att sälja lillskrutten, alternativt ge ut han på foder. Detta eftersom att jag känner att jag inte har tid med honom. Han är helt underbar och jag kunde knappast önska mig en bättre hund, men jag har så mycket med skolan och teater och allt, så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Samtidigt vet jag att jag aldrig faktiskt kommer att göra mig av med honom, jag skulle sakna honom alldeles för mycket. Frågan är om det är rättvist mot honom. Till våren kommer jag (utöver skolan) vara borta 3 kvällar på veckorna och varannan helg är jag borta heela dagarna (9-17). Jag måste verkligen hitta en hundvakt. Argh! I don't know what to do!

Här kommer några nyare bilder också:
31824659.jpg

31824658.jpg

31824656.jpg

Har jättefina bilder som är lite äldre också, men de är på karlns dator, så kan inte lägga upp dom än.

Vad jobbigt, hoppas verkligen att det löser sig för er båda! :)

Psst, vill du skicka iväg honom på semester en vecka eller två så är han välkommen hit! Dock har jag fullt upp med två annars men ett kort tag så skulle det fungera.

*kl*

Igår vart det en härlig långprommis i skogen, 2 timmar var vi ute med en pudelkompis till lillen, den stora fick stanna hemma och roa husse på jobbet. I morses var vi ute 1 timme och gick en promenad med samma pudel samt en schäfer. Dock fryser den lilla ordentligt redan, det har iofs varit -15 idag, men ändå...

Hihi, hade vart najs, men jag vet att jag aldrig skulle klara mig utan honom :p Det är inte det att jag inte vill ha honom, frågan är vad som är bäst för honom..

Knapp

Köpte en klicker idag och började genast med lite inklickning på typ 3 minuter. Tänkte köra lite mer ikväll sen, när han fått vila hjärnan ett tag. Han har haft vilt busande i typ 2 timmar med sin bästa polare idag (som för kuriosa skull är en Dvärgpinscher, aka duracellkanin, men den blir snabbare trött och less än vad Devon blir). Så får se om han fattar det här med klicker, hade vart roligt om han gjorde det! :D

Klart han fattar klickern, det gäller bara för matte att hinna klicka rätt!;)

Jag gillar klickerträning men har ett problem; jag har två inklickade hundar och tränar jag den ena inom hörhåll från den andra blir det liv. Hundar har suverän hörsel, i synnerhet när godis är inblandat. :devil: Så här års har jag inte lust att gå ut i snålblåsten för att klickerträna...inte för att Deras Pudliga Högheter är mer intresserade. Lägga sig på en våt kall gräsmatta:confused: Det kan Isländska Urhunden roa sig med, pudlar kräver värme och komfort.

Ja, då var det ju det med att klicka rätt också :angel:

Men det ska nog gå bra. Nu, första gången jag klickade honom, så började han efter ett tag att titta på klickern, som om han väntade på klicket mer än godiset. Det tar jag som ett bra tecken och ska fortsätta med inklickning några gånger till, så han är ordentligt inklickad.

Men du som har inklickade hundar, Behöver man "påminna" genom att klicka in fler gånger efter detta, eller brukar det funka med associationen efter att man klickat in och sen börjat klicka tricks och grejs?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka