Sv: Pudel?

Min vovve ska badas idag och då ska jag fila lite på överdelen benen eftersom nederdelen under has och knä ju är det som ska sparas ut längst om man ska ha ngt T60 liknande iallafall på benen. Annars är han på utväxt. Idag är det riktigt fästande kramsnö så det fick bli regnoverallen. Dock åker den upp så jag måste sy fast muddar!

Här är en kortfilm från idag ( jag snackar kroatiska om ingen fattar vad jag säger )

http://www.youtube.com/watch?v=uqp5ZFBqtE8

Härliga bilder!

Här ligger verksamheten på 0.:o Kallt och massor av snö och Deras Pudliga Högheter fryser efter fem minuters snöbus. Då vill man in och ligga framför kaminen. De börjar bli lite väl lurviga dessutom men jag måste stå ute när jag klipper dem och som sagt, kallt och räligt...:o igen.

Puh, mer utväxt än såhär vägrar jag, nu har den stora en frisyr som är lätt att hålla men ändå är frisyr så att säga, mer päls än så drar in skräp och snö och tar en massa tid att borsta och hålla fint.

Yennork: Här fryser lillen också, vill inte alls vara ute några längre stunder! Idag hade vi -4 och han tyckte det var jätteskoj att få komma ut och busa en längre runda, men trots att han har både skor och täcke så börjar han frysa såfort man stannar :( Den stora däremot bekommer ingenting, man kan gå ut i -20 och han är lika glad, knäppskalle... Så jag håller igång den ena i radarparet iaf... :)

Däremot så filas det desto mer på inneaktiviteter här hemma, apporteringen ska sitta på båda innan våren är målet, definitivt på den stora iaf, lillen tycker att sånt där inte är jättespännande så vi får se. Han är ju tanken att jag ska lägga hårda spår åt, har bara helt glömt av det i denna kylan som varit...

Vilka frusna hundar ni har :p

Devon är ju nerklippt nu. Han har ca: 1½-2 cm päls över hela kroppen och helklippt näsa och tassar, och det kan vara att när man stått stilla i 2-3 minuter så kan han se lite lidande ut, men om man rör på sig så skuttar han glatt i snödrivor och är inte alls bekymrad över att det är lite kyligt. Jag har varken täcke eller skor på honom, men han är lika glad för det :p Tänk vad lustigt, olika det kan vara!

Min fryser inte heller i rörelse. Han kan ha 0,5 cm päls på kroppen och magen med 10ans skär men han har kläder när det är klibbsnö för den smälter ju fast och blir till kall is i pälsen annars. Nu sparar jag päls pga det yttre inte pga kylan! Ska klippa min första mycket strama T60 är det tänkt men först måste vi ju spara i MINST 2 månader till ;) och sedan kommer det ändå behöva växa ut mer men benen kommer börja arta sig rätt snabbt iallafall.

Tja, jag har bara en som är frusen... Aprikoserna har oftast ganska dålig päls, och lillen har bara fjun, när han dessutom inte har något underhudsfett för att kräket vägrar äta så är det inte så konstigt ;)

Ja, mina Pudelpågar är ju aprikos, med mjuka tunna pälsar som suger år sig vatten, jag skulle kunna använda dem som disktrasor...

Ja men verkligen, lilleman här i huset har ju nästan valpmage, han är iprincip hårlös på magen och insida lår, och har så alltid varit, inte konstigt det är kallt...

*kl*
Precis hemkommen efter en skogspromenad med Stora vita och en kompis och hennes storpudel, monstret mitt skötte sig faktiskt riktigt bra! Han har ju haft enorma problem att vara lös och det börjar bli mycket bättre, nu fick han vara lös på vägen, men när vi kom till skogen så kopplade jag upp honom för att undvika att han skulle sticka på ett utav alla spår som finns där. Efter promenaden så stannade vi till på bruks en liten sväng, passade på att träna på platsliggningen, där har han haft en tendens till att resa sig och komma i full karriär, så det var att gå tillbaka ett snäpp och korta avståndet för att minimera risken att det skulle hända, och han skötte sig mycket fint! I fotgåendet var han lite okoncentrerad, han tappade positionen och var inte riktigt med, men så kan det vara. Sen vart det en massa bus, för att hålla uppe värmen :)

Platsliggning i snön? Deras Pudliga Högheter fryser vid blotta tanken. De ligger praktiskt taget under kaminen när vi eldar i den.

Jag har klippt lite på båda idag. Pudelklippning är en konst, och jag är definitivt en amatörkonstnär.;) Det underlättas inte av att Hans Pudliga Höghet skjuter rygg och stoppar svansen så långt mellan benen han kan, och Pudliga Prinsen lägger sig platt på magen. :devil:

I morgon ska de bada, sen ska jag putsa lite till på pälsarna. Stackars små vovvar.

Den stora bryr sig inte det minsta, men han hade faktiskt täcke med magplatta på sig så det var helt lugnt :)

Ja säg, jag måste ta tag i lillskiten, han ser allt annat än välvårdad ut just nu... Och den stora kan man ju alltid putsa på och hålla välvårdad, har inte satt en borste i honom sen han klipptes, det borde jag göra...

Min hund är frusen av sig nu när det är så kallt. Jag skulle aldrig ens fundera på att klippa ner honom nu när det är så kallt ute. Han skulle inte vilja gå ut då trots att han älskar snön. Nej jag kammar hellre lite oftare och låter han ha en varm och fluffig päls:laugh: Sen är det inte så kul när det är kramsnö med all snö som fastnar men det gör tyvärr det även med kortare päls. Annars skulle man få raka ner helt.

Ja tänk så olika det kan vara mellan hundar. Pudlar har ju inget underhudsfett så det är fantastiskt med de pudlar som inte fryser i denna kylan. Jag har iallafall fått en frusen en;) Sådan matte, sådan hund ;) Så länge han håller igång och springer så håller han sig varm.

Får era hundar också köldkramp i tassarna? Smörjer ni era hundars tassar med salva innan ni går ut?

Fast min stora måste klippas ner, han är så varm av sig att han hjässar inne om han får för lång päls.

Den lille gör det ingen skillnad för om han har lång päls (över 2 dm) eller kort päls (2 cm).

Ang att det fastnar snö så är det minimalt, den stora har 2 cm päls och den lilla över 5, och det fastnar inte i någon.

Mina får inte köldkramp, den lille har ju iofs fleecesockor på sig, jag smörjer inte med någonting.

*kl*
Imorgon ska jag följa med en kompis och titta på pudelvalpar, grå storpudelvalpar :)

Idag var jag ute och tränade med den stora, tanken är ju att vi ska tävla till våren, det blev inkallning med läggande, stadga i platsliggningen och ställande under gång. Monstret skötte sig utmärkt trots att bästisen var och bet honom i öronen i platsliggningen och hoppade på honom under inkallning, skrutten :love:

Kom på att jag har ju inte gjort någonting med lillhunden idag, så fram for klickern då jag är krasslig och inte kan gå upprätt, dvs en prommis kändes inte så lockande (det får husse ta ikväll). Hur som, tänkte att det där med stå kan man ju försöka sig på, och i ett nafs sitter det både ifrån sitt och ligg, varför har jag inte försökt mig på det tidigare? Gullehunden kan verkligen detta med att muntra upp en!

Och det är jag som eventuellt ska bli med grå storpudel :eek: , det ska bli jättespännande!

Tar ni med kameran Emma?

Och det är jag som eventuellt ska bli med grå storpudel :eek: , det ska bli jättespännande!

Tar ni med kameran Emma?

Jag har blivit mer och mer förtjust i de silver när de har den "rätta" silver färgen. Otroligt vackra i en fin frisyr med man och fluff.

Hoppas på bilder här inne=)

Vilken kennel är det?

Självklart, om vi kommer ihåg det, haha. Men annars får vi väl sno om!

Och visst är de silverfärgade vackra alltid :)

Kopierar från ett annat forum:

Hemkommen från en nästan 2 timmar lång promenad i rask takt med maken och en mycket pigg vovve :bump: Han gjorde lekinviter, kampade i kopplet och har förstått att allt han behöver är sin egna lilla människoflock :idea: Han har blivit helt otroligt följsam och anpassar sin takt helt efter mig och kopplet oavsett koppellängd. :banana: Vi är ett riktigt team nu! Faktiskt så var det snöns förtjänst till viss del för att få in slutklämmen i vår träning. Han är nämligen lite fin och lat av sig för att gå i det djupa när det finns en fin upptrampad smal stig att gå på i skogarna och eftersom matte går först får man helt enkelt gå bakom! Så jag har belönat bakom och upptäckte att när kopplet åker på tror vovve att han per automatik ska vara framför :crazy: så vi har tränat på det i koppel också. DÅ helt plötsligt inser jag att hela bakom och följsamhetstjosan träningen medfört att vovve nu knappt stelnar till alls i hundmöten :bump:
Så när vi kom hem till min mor för att träna och fika lite så säger jag åt vovven att lägga sig i hallen för att torka upp lite. Då tolkar han mitt kommando och handrörelse till att han ska ligga på rygg som vi tränar på hemma :D Urgullligt naturligtvis men att han sedan låg kvar halvt på sida halvt på rygg helt tillitsfullt och lät mig torka bort isklumpar på insidan låren låter inget för er med pudlar som sover på trimborden. Men för min hund är detta TILLIT! Sedan när jag ska göra situps så kommer gullevovven och pussar på min mun, kärleksnafsar mig i händer och kråmar sig och rullar sig tätt intill mig och på mig typ :rofl:
Jag tror min hund äntligen känner en kontakt med mig! Jag har pratat mycket hundspråk med honom på sistone och det är urgulligt när jag gör ett läppslick ute och han svarar mig med samma! Förstår ni hur underbart det är att känna den här "det är du och jag" känslan i vått och torrt och alla andra kan kvitta? :love:

Vad härligt! Ni har verkligen kämpat, förr var för sig men nu tillsammans, ska bli spännande att se vart det bär vägen!

*kl*

Kan passa på att meddela att Daff här tingade en liten tikvalp :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka