Sv: Pudel?

Vad härligt! Ni har verkligen kämpat, förr var för sig men nu tillsammans, ska bli spännande att se vart det bär vägen!

Blev väldigt berörd av din iakttagelse, precis så är det ju!

Tja vem vet. Just nu är varje promenad en vardagslydnadsträning. Men när han blir lite äldre kanske vi testar på någon lydnadstävling. Tills dess fortsätter jag på temat, tillit, följsamhet och förståelse. Borde vara en väldigt stabil grund för lydnad :laugh:

I vår börjar hundkursen igen och då ska jag fortsätta ha honom kopplad för att få bort hans olat att köra ett race vid inkallning, rusa iväg till andra under agilityn och skälla uppbunden osv. Det blir sista terminen för mig sedan får maken ta över när jag inte kan när jag börjar arbeta. Men 3 terminer har gjort gott. När jag fick honom vågade han i princip bara hoppa, ligga på bordet och gå slalom. Tunneln var läskig, platta tunneln gick inte alls. A-hindret var ett oöverstigligt berg och balans och vippbräda ska vi inte tala om... Nu tar han allt med gruppens snabbaste tid. Det är bara förmågan att släppa fokus på andra hundar kvar och att fixa slalomet själv.

Dessutom håller vi på att spara päls. Bara för skojs skull till en stram T60. Nu när han börjar slappna av och kan kommandot ligg så kanske jag kan fixa ett större trimbord och börja borsta liggande...

*kl*

Precis kommit in efter en toppentrevlig promenad med grabbarna! Och det är så tydligt att vi verkligen har varsinn hund. Stor vit viker inte en tum ifrån sambon, och det är faktiskt kul att se. Nu var ju han tänkt som tävlings och ffa träningshund åt mig, men det är sambon som har fått det istället, och dom är jätteduktiga! Så nu står jag utan hund men med världens bästa träningspartner :)

Ja men verkligen! Fast å andra sidan, planen fungerade ju nästan, han är ju precis den hunden som jag ville, bara inte åt mig ;)

Knapp

Häj allihopa! Jag har så fantastiskt roligt åt min hund just nu! Jag kastar snöklumpar åt honom som han gladeligen hämtar i en halvmeter djup snö! När han kommer fram ur snön ser han ut att ha blivit grå. Han är en sån söt liten silverpudel i ca: 10 sekunder, innan han har hunnit skaka av sig allt. Ska plåtas! Vi ska gå och se ut en gran imorgon som ska slaktas, så kanske man kan ta med kameran då ut i snövädret!

Haha, så gör mina också! Eller tja, den stora (som nu eg borde räknas som sambons) gör så, lillen hoppar efter och sen ser man riktigt "oh shit det var djupt" och så vänder han, fina herren vill inte bli blöt om kostymen inte.

*kl*

Så skönt nu när det "bara" varit några minusgrader, så att man har kunnat gå ut utan täcke och dojjor på hundarna, och lilleman har njutit minst lika mycket han utav alla långpromenader vi kunnat ta! :love:

Liten Gul verkar vara samma typ som mina Pudelpågar. Lite fin av sig, och gör bara det de tycker är roligt. Hans Pudliga Höghet i spårskogen kan driva vem som helst till vansinne. Han vet precis var spåret går, men doppar bara nosen ibland - och känner han inte för att spåra går han åt ett helt annat håll.

Just nu är de odrägliga, det är för mycket snö för att de ska kunna busa av sig ordentligt ute, så de avreagerar sig med brottningsmatcher inomhus. :devil:

Ja verkligen! Lilla gula i spårskogen tittat på matte såfort det blir jobbigt, om än han har full koll på vart han ska.

Här är det några som gärna skulle vilja vara igång och busa inne, ffa den stora, dock har han kommit på att han kan skälla när han busar, vilket lilla gula inte uppskattar utan helt sonika går när den stora sätter igång, smart hund det där.

Hihi, jag hade nästan önskat att min lilla svarta hade varit mer försiktig av sig, han får såna stora isbollar i pälsen!

Kl
Ja, idag har vi alltså varit och kollat julgran. Vi pulsade i snö i ca: 1½ timme och Devon hade the time of his life! Han blev till och med trött ibland (Men såklart med ny energi ca: 5 minuter senare). Vi fick med kameran ut också, så det blev några bilder, trots att det inte var bästa ljuset.
31946011.jpg

31946020.jpg

31946021.jpg

31946018.jpg

31946016.jpg

:love: Min dåre!

Nej, har inte hittat nåt än, har väl inte direkt försökt heller.. Jag känner att jag drar mig hela tiden för att göra det, vill ju inte vara utan honom :cry: Men.. mja, jag måste väl börja jakten på riktigt nu snart.. :(

Det kliar i mina klippfingrar :D

Idag är ju maken hemma och kan hålla ungarna borta från badrummet och allt hår och kan hjälpa mig bada så jag skonar min rygg lite, han har ju övat på det när hunden knappt hade päls. Jag kan ju skölja... Men han har inte så mycket päls än mellan 2-3 cm på kropp och nacke, mer i mössan men den är felklippt så det är ett jack i mitten som är kortare och delar skallen i 2 delar ( fram och bakdel ). Benen har ca 5 cm. Jag vill spara till en modeschur ( mycket kort gammaldags T60 med kort nacke ) men vet inte riktigt hur jag ska göra...Behöver fixa mössan och funderar på att korta ner bakdelen av mössan då så den passar in mer med nacken som ska sparas och så jacket försvinner. Sedan har han höga bakben nu i lammklippning och skulle vilja klippa snett vinklat ner mot rumpan där. Men det är kroppen jag funder över...klippa den korta delen med 4F eller ej, NU eller vänta? Får föna honom och besluta mig efter det tror jag...

Ljuvliga bilder på snöig hund!

Jag byltade på mina frusna Pudliga Högheter och gick en promenad på byn när jag ändå skulle ner och handla. Det uppskattades! Massor att nosa på. Hemma igen hade jag svårt att stänga grinden pga av snön, då smet Hans Pudliga Höghet ut, jagade gammelkatten och kröp sen in under husvagnen där katterna har sin toalett så här års...:crazy:

Nu ligger han i mitt knä och sover, Pudliga Prinsen i en av hundsängarna under skrivbordet (bredvid elemebtet) och Isländska Urhunden på golvet bakom mig. Lugn och ro någon timme eller så...

Under morgonpromenaden idag så sa det bara tjoff! Det har snöat ganska mycket här, så lillhunden syntes inte, igår kom det närmare 4 dm, och så det som kommit under natten vart det då över 5 totalt. Storhunden har ju en förkärlek till dikena, där både kissar och bajsar man, man kan definitivt inte använda kanter som alla andra hanhundar, det gäller att vara kreativ och nytänkande! Så han försvann ju han också, för där hade det drivit ihop. Så helt plötsligt stod jag med två koppel som gick rakt ner i snön, måste sett bra kul ut.

Nu ska vi snart ut och gå en långis, eller ja vi går tills lillen verkar nöjd, tror han kommer få skutta ganska duktigt för att kunna ta sig någonstans, tack och lov är det ju pudersnö så den väger ju inte nämnvärt :)

Samma här, Pudelpågarna skuttar som harar för att ta sig fram! Ibland syns en svansspets som sticker upp ur snön.;)

Detsamma nu, vi genade över en fotbollsplan på promenaden, eller eg är det 3 stycken som är brevid varandra, med andra ord en väldigt stor yta, och jag (180 lång) hade snö upp till midjan. Stora vita hade problem att ta sig fram, lilla gula fick gå längst bak i spåren ett tag men sista biten fick han åka snålskjuts på matte.

Min mamma har haft två stycken kungspudlar och jag brukar även vara hundvakt åt en kungspudel ibland och det är de mest underbara hundarna jag träffat. Har själv en PK kille men inget går upp mot dessa underbara, intelligenta pudlarna. En helt underbar ras!:D

Pust....borstat, klippt och badat & klippt igen samt tvättat i tvättstugan. Hållt på sedan kl 13 med pauser :o Men nu är vovve klar...nu ska det växa ut en månad tll så får jag putsa mer då på den blivande frisyren. För er är väl det vardagsmat men jag har aldrig gått klippkurs ens, har en vanlig fön och billiga saxar. Han blev mjuk iallafall :love: Jobbat mycket med stolparna fram och att de ska vara tjockare nertill inte upptill både bak och fram och jobbat med hasvinkeln bak ( som INTE är hackig det blev bara ngt knas med pälsen när jag flyttade hans ben ) . Nu orkar inte vovve stå mer :angel: Sedan blev det en knepigt jack på ryggen pga hans virvlar men det blir bättre när pälsen lägger sig.

nyklipptstr.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka