Sv: Pudel?

Klickerträning är jättekul! Den lilla är en riktig baddare, han har förstått detta med att ta för sig och vi kan nu frishejpa in diverse trix :) Att stänga skåpsdörrar tog 5 repetionerer, sen satt det som berget. Den stora är dock lite mer långsam :angel:

*kl*

Puh, nu har det kommit rejält med snö här, och det är två rejält snöiga hundar som kommer in, även efter korta kissrastningar. Måste försöka sy ihop några benskydd åt dom, att stå i duschen efter varje promenad blir vi galna på allihopa.

Är hundarna inklickade så är de, det sitter som berget när de fattat vad det går ut på. "Gör jag såhär, knäpper det till, och det kommer en godisbit". Jag undrar ibland om inte hundarna tycker att de tränar oss när man kör klickerträning!

Just nu är jag glad att jag har pudlar som nöjer sig med att sova, busa med varandra och kissa på tomten. I förra veckan fick jag blindtarmsinflammation, opererades, och nu har jag fått en inkapslad infektion och äter antibiotika. :( Jag går mellan sängen och skrivbordet och petar i mig tabletter emellanåt. Och är mycket mycket tacksam över att antibiotika finns...:)

Men usch, din stackare! Det där lät inte alls kul :(

Och jag håller med dig, flexibiliteten på pudlarna är underbar! Om än det märks på mina om dom inte får göra någonting på två dagar, dom blir dragiga i kopplet, skäller på varandra för att få igång till bus osv, men dom skulle ju aldrig få för sig att förstöra grejer eller leva rövare.

*kl*
I helgen ska grabbarna sova borta, vi ska iväg och bo på hotell bara sambon och jag, fick dock bli bara en natt, man klarar sig ju inte hur länge som helst utan krulltottarna!

Nej, jag var inlagd på sjukhuset i två dygn och saknade dem något oerhört. Och de saknade matte, de sprang och letade överallt efter mig...när jag pratade med deras husse i telefon hörde jag knappt vad han sa för Isländska Urhunden skällde och Pudelpågarna gallskrek! :D

Haha! Vi har varit borta nu en natt och bott på hotell (1 natt räcker, längre än så kan jag inte vara borta ifrån dom :angel: ) och trots att vi hade både minibar och egen bubbelpool på hotellet så var det så skönt att komma hem och få två krulltottar att krama om igen :love:

Att dom är! Nu ska vi ut och busa i snön, det är ganska mycket och nog kallt för att lillen ska börja frysa, men ett litet tag är han gärna med och röjer iaf, och den stora finns det ingen hejd på utan tillsägning vad gäler snöplogning, så det är på med vinterkläderna och ut i kylan!

Det vart inte som planerat, stor vit svalde en strumpa (glupska hund) så det blev till att fara in till vet. Herrn är nu lagom spak här hemma, men upp kom den igen!

Klickerträningen har gått fint, min lilla fjant lär sig så himla fort :) Efter 2 omgångar med ca: 10 klick så började han titta på godishanden så fort han hörde klicket! Kul som sjutton :)

Nu till det negativa. Jag har kollat mitt schema till våren och jag känner att det kommer vara fantastiskt orättvist att ha kvar honom då, så jag har nog bestämt mig för att hitta en fodervärd till min underbara lilla skrotnisse! Vet inte hur länge han måste vara på foder, men förhoppningsvis inte så länge. Jag kommer däremot absolut aldrig sälja honom, han ska vara hos mig tills han blir gammal! Men på kort sikt måste vi hitta en lösning, och detta känns mest rättvist både för mig och honom! Känns sjukt tråkigt (:cry:) Men samtidigt skönt att jag (ish) tagit beslutet.

Usch, är ändå jätteosäker. Vad tror ni? Visst borde det vara snällare mot honom?

Det är det bara du som vet, du som känner hunden och vet hur han tar en flytt. Om man ser till mina hundar så tar den ena det hur bra som helst, medans den andra inte klarar av det öht (tycker det är jobbigt med nya människor) dock är frågan, att sälja gör ju att han slipper flytta runt, förhoppningsvis bör kanske tilläggas. Om han nu har svårt att ställa om sig på nya människor och rutiner och kanske är lite otrygg i sig själv (inte sagt att det är så, utan om) så är det kanske bättre för honom att försöka hitta ett hem där han får stanna?

Men om han är en trygg grabb med aptit på livet och du hittar ett hem för en kortare tid, så go for it!

*kl*

Snart ska det friseras, dom är ju ganska kortklippta båda grabbarna, men det är pudelklippning på lördag och vi ska givetvis dit! Filosoferar över hur dom ska klippas, eller ja, den lilla ska inte göras mycket mer än frisera lite nos och annat, han är på utväxt. Den stora däremot vet jag inte riktigt vad jag ska göra, vill ha lite frisyr men inte speciellt mycket ändå. kortare måste det dock bli, stackarn är så varm utav sig.

Idag har vi varit ute på pudelpromenad, dom har fått ligga lite på latsidan grabbarna en vecka eller två nu pga mycket med jobb och annat som ska klämmas in men nu ska vi förhoppningsvis komma igång. Min hundvakt har hittat en dragkurs dit hon har tänkt anmälla sig och stor vit så det blir ju roligt :)

Även korta frisyrer kan göras ngt med! Längre på benen och nacken, lite mer på bogen och kort på kroppen. Jag har min hund ofta typ så en mix mellan lamm och T 60 fast utan så mycket päls på framkroppen. Med T 60 sneda övergång på bakbenen dvs att låret är lika kortklippt som kroppen och sakta övergår i längre päls nermot den naturliga linjen som blir när man lyfter på benet.

Och nu till något annat...

Just nu ligger vovve och slickar sig som en katt på sina fortfarande blöta framben fast jag torkat av honom. Han är inte riktigt som andra, han tror han är en katt! Minsta tova, snöboll, tagg, pinne, smuts eller blött ska han putsa bort alltså mer än normalt. Han pussas dessutom gärna och ofta och länge på oss människor så fort han vill visa tacksamhet:love: En riktigt diva! Och nej det är inte allergi eller klåda eller ens stress. Ibland är det överslagsbeteende men det känner jag igen för då är det tassarna han ger sig på och det är strängt förbjudet det vet han.

Jo nog vet jag det, har alltid haft dom i korta frisyrer, och nu är väl enga gången som lillen är kortklippt men utan att vara i frisyr. Det är dock den stora som jag grunnar vad jag ska göra med, den lilla kommer jag inte att röra förrän i vår.

Jag tror absolut inte att det skulle vara några problem för honom att ställa om sig, han älskar nya människor och skulle, som mest, matvägra en kvällsfodring, sen vara inne i de nya rutinerna. Så det tror jag inte är några problem, därför jag säger att jag ska ha tillbaks honom. Hade han haft svårt att ställa om sig hade han ju fått vara kvar hos mig.

Usch, detta är svårt :crazy:

Dåså, hoppas att det löser sig för dig!

Själv grubblar jag ju på hurvida jag ska göra med mina grabbar, har dock bestämt mig för att skjuta på alltihopa tills våren är här och se hur det ligger till då.

Ja, det hoppas jag också, tack för pepp :)

Hurså? Har det strulat för dig också? Du behöver inte svara om du inte vill, såklart, blev bara nyfiken om du är lite i samma sits..

Nja samma sits är jag inte i, tid att ha hund har jag :) Dock så har jag ju lilla guldklimpen, som inte är den träningshund jag önskar. Så jag skaffade stor vit, som är precis det jag önskat, en urmysig hund med massor av motor och arbetslust, han är förig, har kamp och tycker allt är superkul, men vi klickar inte. Det känns fruktansvärt frustrerande att sitta med precis det man bett om, och ändå inte vara nöjd. Sambon och stor vit har klickat, men eftersom att det är nu jag har tid och lust och ha en träningshund, någon att förhoppningsvis tävla med så småningom också, och jag inte kan det, inte pga utav att jag inte sitter med rätt hund, utan för att det inte klickar...

Problemet är eg att jag vägrar ge upp liten gul, och sambon stor vit. Ingen av oss är intresserade utav att ha 3 hundar, och där är problemet... Om det är någon som har en lösning så tar jag tacksamt emot det. Nu har ju inte den stora varit här så länge, och han ska bo kvar här över vintern och våren så får vi se hur det känns då, men han är den som utan problem skulle kunna flytta till ett nytt hem, han älskar alla människor och är ingen problem hund så sätt (han har jaktinstinkt men vi har kommit en bra bit på lösträningsbiten och går man med enbart honom så håller han sig gärna nära nu för tiden och kan således vara lös då man hinner se annat komma och kan bromsa) allt känns bara så frusterande och jag blir så uppgiven. Jag tycker ju om den stora, men det där lilla extra finns inte.

Knapplån.

Totte har blivit nerklippt, han ser ut som en helt ny hund :D
009-1.jpg

Vilken stilig herre :)

Måste lägga in stor vits makeover också, men först det senaste kortet på mina grabbar!

:angel:

Bakade vita pepparkakor idag, givetvis med pudelmotiv! Den ena hunden på bilden är dock blöt ;)

Först, nyfönad och redo att möta klippmaskinen!

Pågående process

Paus, medans jag funderade på om jag skulle klippa ner benen, göra toffsar eller spara benen men formklippa lite...

Det var inget av det, han fick "bootcut", dock glömde jag ta en efter bild, han var dock inte så sugen på att stå still längre utan jag slänger in två röjbilder med bästisen när dom var klara båda två!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka