Sv: Pudel?

Välkommen! :)

Han var fin din pojke :) Vad är planen att ni ska hitta på?

Tack tack :)

Hehe, någon plan vet jag inte riktigt om vi har... Har aldrig varit någon tävlingsmänniska och det är min första hund, känner mig fortfarande alldeles nöjd med att bara gå promenader och hitta på diverse bus.

Men vi är i alla fall anmälda till en unghundskurs med Kicki Renlund i Uppsala med start i oktober, hon har ju också en massa andra kurser så får se då om vi blir sugna på nåt mer :laugh:

Bara man är nöjd så är det huvudsaken! :)

Både jag och grabbarna föredrar skogen framför lydnadsplanen, där är det så tyst och fridfullt :)

Hej!
är ny här och så hittar jag den här tråden jättekul!
Jag har tre storpudlar,Issa,armani och Ajax.
Vi gör lite av varje men mest ställer vi ut .

kan inte få in några bilder så skickar läken till min hemsida i stället :)
http://www.freewebs.com/ajax-issa2/

*kl*

Här är en bild på min vita storpudeltik, dräktig på dag 38. :)

31453812.jpg

Ååh, lite fluff :D
Jag vill spara ut litegrann på min stora också, den lilla har ju iaf en liten form utav frisyr, han har verkligen ingenting (för idag rök tuppkammen)

Så spännande med valpisar!

Här va de dött säg :p

Hur som, hur gör ni med era pudlar i regnväder?

Lillen fryser ju, han är inte direkt i de fetas skara, och han blir ju blöt ända in till huden, tar inte många minuter, om ens det i regn så skakar han. Har ju inte hittat varken täcke eller overall som passar honom, men idag tror jag att jag hittade en overall ifrån märket Kennel (?) som ser ut att sitta helt ok! Han går lite stappligt men är ju inte van, som sagt, har köpt hem en så han får gå runt här hemma lite så får jag se om han vänjer sig. Den är ganska öppen bak i rumpan, men en större strl skulle bli förstor, och den är ju inte liten... Gah, knepigt det där!
Även täcken är ju jättesvårt, har provat i princip alla men inga passar, Hurttas är för långa under magen, både täcke och overall, och andra märken och omärken sitter inte bra dom heller. Om han vänjer sig vid overallen som är tunnt fleecefodrad och regntät så tänkte jag be Björkis sy ett täcke åt honom med krage och svanshål, och ha som vintertäcke. Har ett ifrån Hansbo nu, men eftersom att han har svansen uppåt sitter det lite si och så över rumpan, och det är förstort i halsöppningen...

Suck!

Stor vit behöver ju ingenting, han är inte den frusna typen men han blir ju blöt in till huden han också, har slängt ihop ett fleecetäcke åt honom som han har för att inte bli blöt bara, skulle vara praktiskt att ha något mer ordentligt åt honom när det är rusk väder och man är ute, och likaså i snö just för att han inte ska bli blöt ända in, känns inte bra i mattehjärtat då, han verkar det inte bekomma.

Hur hade ni gjort?

Min lille behöver regntäcke, så det köpte jag, men börjar redan bli litet :p
Så nu har jag beställt denna, toppen, för den har luva, så skyddar den även hans blivande top not.
Hittade på ebay, nästan gratis, så passar den inte så är det inte hela världen. Betalade en 100 lapp inklusive frakt :D

2010820122492236_104425896.jpg

Overallen lillen har fått idag har inte huva, men det är inte det viktigaste, utan just att han inte blir kall och blöt om de stora muskelgrupperna. Hoppas verkligen han vänjer sig vid den :)

Jag har löst täckesproblemen genom att köpa billiga och sy in kardborrebanden som alltid är för stora runt midja och bog på min hund. Har ett vintertäcke från Ö&B, ett regntäcke- tunnt fleccefodrat från ELLOS och så ett softshell från hansbo som jag inte behövt göra ngt med. Sedan fyndade jag en THEO overall på MY DOG i största str för 150 kr som var grym men för stor i midjan så där sydde jag fast ett kardborreband. Det har han mest för att slippa snöbolllar i pälsen på vintern. Han är inte frusen av sig men hatar regn och är oftast aldrig i längre päls än 1 cm på kroppen.

Just nu hade han utväxte ben sedan i maj men rakade ner nedre halvan till mindre än 1 cm och resten av kropen med 10an. Öronen som jag sparat sedan maj oxå fick övre halvan rakad och svansen fick en mittbena likt en afghan, fast den syns knappt kommer bara göra så svansens fana lägger sig snyggare,.

sockerst.jpg

nyfrisyr.jpg

Fast det fungerar inte med bara billiga täcken för lillens del, jag har försökt, och dom sitter så katastrofalt så det finns inte. Dessutom leker han och den stora väldigt tuft, så det måste vara hållbara grejer annars får jag köpa nya hela tiden.

Hansbos sitter inte bra på Bingo heller, men dom ska då båda få 2 st måttsydda täcken nu, så ska dom förhoppningsvis klara vintern, tänker ju inte sitta inne bara för att det är -30 om än det inte blir långpromenader så ut måste man. Och -20 ska gå utan problem, för det är det förjämnan.

*kl*

Lydnadsträning för grabbarna idag, först vanligt hyfs, som att koncentrera er på matte när vi är ute och går. Gick bra (om än vi tog varsin hund sambon och jag så det var lite lättare) och sen lite lydnadsträning under promenaden, perfekt när man har sambon som jobbar med den ena hunden, bättre störning går inte att få :D Dom skötte sig bra B1 och B2!

Senast ändrad:

Jag hade faktist inget täcke till min dam i vintras, hon klarade sig faktist bra (var väl all päls). vid ett tillfälle då vi skulle ut i den arktiska kylan på kvällen för att gå en lång bit och sedan åka pulka så då lånade jag ett täcke. Märkte mest av att hon blev för kall om tassarna och då ägnade vi oss inte åt långa promenader.

Jag har varit på semester och utan hund i 2 veckor, sjukt jobbigt! Man saknar dem ju som om de vore ens ungar. Men nu är hon hemma igen :love:

Ställdes i Norrköping den 22:a och blev 3:a bästa tik (osäker på antal startande). Utmärkt på allt i omdömet, det är hennes hull som ställer till det. 4 kg väger hon bara och är väldigt smal... så nu blir det färskfoder, mycket träningsgodis, märgben, olja i maten och antagligen en b-vitaminsspruta. Det lustiga är att hon faktist äter väldigt bra nu.

Ja, en liten uppdatering från oss :D

Hans Pudliga Höghet har:

* Ett reflextäcke
* Två tröjor
* En jacka
* Ett fintäcke
* En regnoverall
* En Hurttaoverall som är för liten
* Ett "hästtäcke" i miniminiformat, jättetufft.

Ja, han är väldigt frusen, helst vill han inte ens bli blöt om tassarna.

Pudliga Prinsen har inga kläder alls än så länge. Han får ärva Hurttaoverallen eftersom han är lite mindre än HPH, och jag planerar inköp av ett reflextäcke och ett regntäcke...sen får vi se.

Det är kul att köpa hundkläder...:o

Bara för att få lite överblick gör jag en lista jag också!

Gul har
*En stickad tröja (hade han inne på sambons jobb förra vintern, kallt och han ligger som still hela dagen) används dock ej då det inte sitter så bra eg.
*Ett Hansbo täcke, samma här, används inte det heller så mycket pga passformen
*En vattentät fleeceoverall

Vit har
*Ett fleecetäcke, hemmasytt

:D

Var precis ute med jappisen och ett barn kom fram och frågade: Är det där en sån där Puma? Titta pappa så söt puma:laugh: Så sött hehe.

Jappisen tycker jag är jättetråkig för tillfället. Jag har legat sjuk i tre dygn och endast kunnat gå korta rundor. Lyckades få min bror att ta en långrunda igår och min mamma en idag. Men jappisen står och tittar på mig när jag ligger och jag kan bara tänka mig att han tycker att hans matte är JÄTTE tråkig just nu. Man får så dåligt samveta att inte orka gå ut så långt som man brukar.

Jappisen har hittat en ny favoritplats att sova på under dagarna och det är på min huvudkudde:crazy:

På tal om regnkläder så hade jag jättesvårt att hitta en som passade så tillslut lyckades jag hitta en sida på nätet med en tjej som syr efter hundens mått. Fick en specialsydd som satt utmärkt. Har nu i efterhand hittat en till utan ben.

Idag har vi varit ute på en 3 timmar lång kvällspromenad som avslutades med hundbus :D
Grabbarna ligger och sover ganska gott nu, och jag njuter av en bit mörk choklad framför datorn...
Imorgon ska proceduren göras om, det blir nyttigt värre det där :)

Senaste bilderna på mina grabbar

Guling är rädd att matte ska ta bollen :D

Dom ser sådär lagom skabbiga ut nu, pälsen är på utväxt och ska inte röras förrän ivår...

Men så söt han är!

*kl*

Laddar in lite bilder på grabbarna grus, dom förgyller verkligen ens vardag dom där två, varenda promenad går jag bara runt och skrattar utav lyckliga, finaste grabbarna i världen har jag!

Dom har verkligen buskul tillsammans!

På måndag väntas sökkurs :)

Tänkte passa på att fråga, hur mycket aktiverar ni era hundar, psykiskt och fysiskt?

Senast ändrad:

Min promeneras iaf 1 h varannan dag. Ingen psykisk aktivering om vi inte hittar på nåt under promenaden.
Skäms nästan för detta, men han verkar leva och må gott iaf. Varannan dag är han hos föräldrarna och deras pudel och busar hela dagen. Sen dom dagar han inte är där är han med mig på jobbet, där en kvinna promenerar han den där timman.

Min får minst en längre promenad per dag och då är den 1-2 timmar. Men då leker vi och kör någon sorts övning alltid per promenad. Ibland en 30 min eller mer senare på kvällen igen. Han får inte så mycket hjärngympa eftersom det är mycket i hans vardag som automatiskt blir det ändå. T ex lära sig läsa katten hemma, platsliggning med fokus, all skvallerträning under promenadera, all gå fint träning med full fokus osv. Sedan går vi på hundkurs en gång i veckan där han lär sig en massa vardagssaker som just min hund behöver. Bara sådant som inte dra när man går tillsammans i grupp, vänta i grupp, vara uppbunden och vänta och ha fokus på matte trots andra hundar. Min hund är väldigt "sen" och är fortfarande väldigt dålig på vissa saker med hundar runt sig men det är otroligt vad han utvecklats på de 15 mån jag ägt honom nu! För min hund är tid för återhämtning jätteviktigt så han kan varva ner också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
429
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31