Sv: Pudel?

Jag kollade upp precis de sakerna innan vi bestämde oss för pudel.

Ända ner till dvärgpudel kan de lätt hänga med på uteritter, det är riktigt tuffa hundar :love: Naturligtvis måste de ju tränas upp successivt.

Jag fick av någon höra att dvärg- och storpudlar avlats mer på utställning och att de ev kunde vara lite mindre stabila i temperamentet än mellanpudlar. Vet inte om det ligger så mycket i det dock, det verkar ändå kunna skilja sig så mycket redan inom samma familj.
Man får väl välja en valp efter trevliga och stabila föräldrar bara.
Nu blev det ju en halv pudel för oss bara :crazy: men hans dvärgpudelpappa är supertrevlig, tuff och självsäker, full av energi :love:

Och vår valp har då sannerligen ett stabilt temperament :love: trots de ringa 10 veckorna

Hej alla pudeltokar!:)

Jag tänkte slänga in några små(?) frågor;

Är en pudel bra om man har häst?
Fungerar den att ha med på uteritter?
Håller deras kroppar för det?
Skiljer dom sig i mentalitet mellan storlekarna?

Jag är nog messt inne på en mellan eller kungs typ,och köp är inte aktuellt än på nått år(har valp) men tänker att det är bra att vara ute i god tid:)

Tacksam för svar!:bow:

Man kan cykelmotionera både toy- och dvärgpudel, det är inga porslinshundar. :) De är både tåligare och tuffare än vad många tror.

Det heter inte kungspudel, det heter storpudel. Och hur temperamentet är varierar. Toy-, dvärg- och mellanpudel får paras fritt mellan storlekarna och det är också mycket vanligt. Valparna reggas efter den största storleken (dvärg + mellan reggas som mellan, toy + dvärg reggas som dvärg). Sen får man se hur stora de blir som vuxna, helt enkelt. Det finns "rena" dvärgkullar där det till slut blir alla tre storlekarna på avkomman.

Jag ska i veckan bada min lilla donna för första gången! väntar mig inte att få problem då hon är van.. men ni får jättegärna beskriva för mig hur jag går tillväga (tänkte om man ska borsta ut pälsen ordentligt innan?) och vilket schampoo ni rekomenderar?

puttar upp tråden och min fråga!

Jag och sambon ska nu börja titta efter hund, och vi får se om det blir pudel, det lutar åt det!
:)

Jo visst är dom!
Sambon tycker dom ser fjantiga ut, men min gamla mellanpudel tycker han är oerhört fin mentalt, så vi får se vad det blir.
Han är ju allergisk, och pelle (som gamvovven heter) tål han, väl beprövat ;) Så det måste ju givetvis bli någon som han tål.

Och så ska man ju hitta någon man trivs med, blir det pudel blir det mellan eller stor, omplacering då jag inte är intresserad utav att ha en valp :o
Vovven får följa med sambon på jobbet måndag och tisdag isf, resterande dagar går jag så korta dagar i skolan att det är inget problem :)

Hoppas det dyker upp rätt hund om ett tag, men det är ju värt att vänta på :)

gud va söt han är! haha. alldeles berådrande.

jag och min tjej var hos uppfödaren igår och jag fick lära mig på riktigt om allt man gör! duschade, fönade & borstade, klippte, rakade och en del mer. kändes som en nyttig lektion! så nu börjar hon likna en Pudel! :D

vi ska vara hundvakt om ett par veckor också, åt en underbart söt liten toypudel!

Jag fick av någon höra att dvärg- och storpudlar avlats mer på utställning och att de ev kunde vara lite mindre stabila i temperamentet än mellanpudlar. Vet inte om det ligger så mycket i det dock, det verkar ändå kunna skilja sig så mycket redan inom samma familj.
Man får väl välja en valp efter trevliga och stabila föräldrar bara.

Ja jag undrar också hur det ligger till med storpudlarna nu mer. Jag skulle vilja ha en storpudel med lite kroppsmassa, men ändå typisk pudel om ni förstår vad jag menar :crazy: Alltså inte en grov pudel variant av irländs vattenspaniel eller så. Problemet är att jag de senaste åren bara råkat på storpudlar som varit ganska små, relativt klena i kroppen och flamsiga som värsta knädvärgpudlar (förlåt förlåt min liknelse :o)

Går det verkligen inte att få tag på en storpudel med kroppsmassa och värdighet som jag minns dem för många år sedan? När de med ett lungt tvärsäkert upplyft värdighet blickade ned på en när man stod vid utställningsboxarna och drägglade.

Som en liten extra fråga, varför har pudeluppfödarna glömt bort svansens läge nu för tiden? Är så himla fult med en spetssvans på en pudel :p

Eller hur! :D
Nedräkning påbörjad :angel:

Är ett riktigt litet arbetsprojekt det där, ska bli superkul!

Vad roligt att ni ska skaffaen pudel? Har ni hittat någon som passar än?

Jajamensan, en aprikos mellanpudel blir det!
Ska bli superspännande, och jättekul! Åh vad jag har saknat hundlivet, så det ska bli helt underbart att komma igång och börja träna igen :)

Åh, aprikosa som är så fina! Min nästa blir absolut aprikos :love: Du får bildbomba oss sen!

Lånar knapp och lägger in nya bilder också:

Totte är numera en "det", muhahah, nu är han knipsad :)
89454_1253024547.jpg

18900_1253647087.jpg

Alice växer o frodas!
15223_1253538770.jpg

28081_1253538936.jpg

Att jag kommer bildbomba kan du räkna med :angel:
Dock är han nerklippt nu, tror jag vill ha en enkel frisyr iaf, men det löser sig ju med tiden, det växer som ogräs pälsen ju :p

Alice ögon är helt underbara ! :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
436
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka