Sv: Pudel?
Jag kör billighetsvarianten...husse förstår inte vitsen med dyra specialgrejor. Och föralldel, med 1 styck dvärgpudel går det bra, i alla fall i början.
Klipper ansikte-hals, tassar, rumpa och mage med en "människotrimmer" inhandlad på Clas Olsson till extrapris. Inga utbyrbara skär, bara en spak som ändrar längden på skäret. Resten av pälsen klipps med en halvbra sax, ska investera i en riktigt bra så snart jag får fatt på en. Tyvärr lyckas jag alltid jobba när det är utställning i närheten, annars kan man hitta riktiga grejor där. Vanliga hundaffärer har inte så stort utbud.
Blåser någorlunda torrt med en vanlig människofön. Har upptäckt att ställningen till mjölkvispen (present - skulle inte investera i en sån själv) passar bra som ställning till fönen.
Kardar innan bad samt dessemellan när det behövs, ca 1g/v. OBS, köp en karda med piggar, inte en sån med "knappnålshuvud". Riktiga piggar sliter mindre på pälsen.
Islänningen äter Royal Canin. Han får klåda av billigare foder, så där har husse fått ge sig. HPH åt RC valpfoder, sen bytte vi till pudelfodret, men HPH ville ha samma mat som "storebror" så det får han. Uppblött med hett vatten eftersom de torra bitarna är lite stora för honom. Som många småpudlar är HPH besvärlig med maten så han får som han vill, bara han äter.
HPH vaktar en hel del, så då skäller han! Men han är lätt att få tyst på. Annars "pratar" han mycket med olika läten.
Glömde: Jag har ingen plats inne där det passar att klippa hund, så jag står ute. Vi har en veranda under takmed ett gammalt bord katterna brukar sitta och spana in i köket på.
Kardar gör jag sittande i stol eller på sängen. HPH är så liten att jag jag kan vrida och vända på honom som jag vill.