Sv: Pudel?

*kl*

Dräktig dvärgpudel, dag 59. Vi får se om någon dag eller så ifall veterinären hade rätt när hon räknade till 5 eller kanske t.o.m. 6 valpar på röntgenbilden.

27955017.jpg

*kl*

Nu har "tunnan" valpat! I morse födde min tik fem svartlockiga valpar (4+1) på tre timmar. Allt är väl med hela lilla familjen. :)

Hur gick det med operationen? Är allt ok med Japp? Håller tummarna att allt gick bra och att han blir frisk snabbt igen. :)

Operationen gick bra. Han hade ont i ca tre dagar efter och pep när han rörde sig men nu är han bra igen och tillbaka till sitt vanliga jag=). Lite överaktiv bara för han har inte fått springa och leka så länge han har stygnen för de sitter på ett så dumt ställe och risken finns att de går upp om han springer och hoppar. Ska ta stygnen imorgon:laugh:

GRATTIS till valparna. Vad roligt och skönt att allt gick bra. Ser framemot att se bilder på de små liven =)

Skönt att allt gick bra!

Klart att Jappisen pep. Lida i tysthet är ingenting för pudlar. De är födda divor och vill ha uppmärksamhet i alla lägen :D

Skönt att allt gick bra!

Klart att Jappisen pep. Lida i tysthet är ingenting för pudlar. De är födda divor och vill ha uppmärksamhet i alla lägen :D

Ja tack. Ja det är klart hehe. Såret sitter så dumt, under ena armhålan så jag tror det spänner när han går och lägger sig. Det är mest när han la sig och reste sig som han pep. Men nu är det svårt att hålla honom lugnt och inte springa och leka. Jag fick strickta order att inte låta honom springa och leka och hoppa fråns stygnen är tagna:crazy:

Inte så lätt för en pudel. Redan dagen när vi kom hem så hoppade Japp upp i sängen innan jag ens han reagera... opps:grin: Han har fortsatt med detta utan problem. Men det har gått bra.

Ska bli skönt när han snart får leka och springa som vanligt och få ut sin energi.

Imorgon ska jag försöka ta stygnen själv för första gången.

Jag såg bilderna nu. Så söta :love:. Man blir inte lite sugen på en till pudel efter att se de små ;)

Jappisen vill kanske ha en lillebror? ;) :D

Har lagt in nytagna, individuella bilder på valparna på hemsidan. :)

Jappisen vill kanske ha en lillebror? ;) :D

Har lagt in nytagna, individuella bilder på valparna på hemsidan. :)

Haha ja vem vet. Om jag ska vara ärligt så tror jag han mår bäst att vara ensam hund i huset. Han är så svartsjuk av sig och trivs bäst när han får all uppmärksamhet;) Men han hade nog vant sig och tyckt det var skönt med hundsällskap. Kanske längre fram i tiden men just nu får det räcka med en hund. =) ;):)

Jag vill ha en pudel och har naturligtvis lite frågor.

Ni som klipper/rakar själva. Var gör ni det? På köksbordet? Står eller ligger hunden eller beror det på individens str?
Vad använder ni för märke på sax/trimmer, pris?

Kammar/borstar ni pälsen ngn gång utan bad först, eller bara vid trimning?

Och så tempramentsfrågor, är alla mindre pudlar skälliga eller är det bara en uppfostringsfråga?

Vilka sjukdomar finns inom rasen?

Vilket foder ger ni, vet det är olika men nyfiken.

Ni som klipper/rakar själva. Var gör ni det? På köksbordet? Står eller ligger hunden eller beror det på individens str?
Vad använder ni för märke på sax/trimmer, pris?

Pappa klipper min dvärgpudel åt mig, han har ett trimbord han fyndat på blocket, han står upp när hans klipps. Dock ligger han på rygg när jag klipper mage och tassar.
Pappa använder sig av en Oster och jag använder Andis trimmer. Saxen vet jag dock inte märket på.

Kammar/borstar ni pälsen ngn gång utan bad först, eller bara vid trimning?
Borstar alltid ut honom innan bad, mycket lättare att borsta ut efter bad då.

Och så tempramentsfrågor, är alla mindre pudlar skälliga eller är det bara en uppfostringsfråga?
Min lilla skäller bara vid lek, aldrig annars, men då är han halvdöv också :P

Är väl ögonen det kan bli nåt fuffens med och höfterna?

Eukanuba ger jag just nu, ska dock byta sen då han har svårt att lägga på sig hull.

Jag klipper min själv och jag har ett trimbord som han står på. Trimbord med gummibotten så han inte glider.

Vad använder ni för märke på sax/trimmer, pris?Jag använder Andis trimmaskin med tre olika skär och så har jag en saxs som jag öpte för drygt 1200 kr.

Kammar/borstar ni pälsen ngn gång utan bad först, eller bara vid trimning?Om man har en pudel i lite längre päls som jag har så bör man kamma igenom den innan bad om man inte vill ha en trasslig eller tovig päls efter badet. Det blir skonsammare för hunden att slippa kamma ut tovor. Jag kammar honom vart annan till vart tredje dag.

Min hund skäller inet på andra hundar. Han är mycket pratig och låter när han leker. Han gör ifrån sig ett roligt ljud när han leker. Han skäller när någon ringer på dörren och ibland ute om han vaktar. Det kunde säkert tränats bort om jag varit konsekvent men jag har struntat i det och lagt vikten vid annat i hans lydnad.

Ögonsjukdom är väl den vanligaste sjukdommen iallafall bland de små. De stora vet jag inte. Annars sägs pudel vara en sund ras.

Jag ger ett veterinärfoder till min då han bara får äta det. Han äter Hills d/d Anka

Jag kör billighetsvarianten...husse förstår inte vitsen med dyra specialgrejor. Och föralldel, med 1 styck dvärgpudel går det bra, i alla fall i början.

Klipper ansikte-hals, tassar, rumpa och mage med en "människotrimmer" inhandlad på Clas Olsson till extrapris. Inga utbyrbara skär, bara en spak som ändrar längden på skäret. Resten av pälsen klipps med en halvbra sax, ska investera i en riktigt bra så snart jag får fatt på en. Tyvärr lyckas jag alltid jobba när det är utställning i närheten, annars kan man hitta riktiga grejor där. Vanliga hundaffärer har inte så stort utbud.

Blåser någorlunda torrt med en vanlig människofön. Har upptäckt att ställningen till mjölkvispen (present - skulle inte investera i en sån själv) passar bra som ställning till fönen.

Kardar innan bad samt dessemellan när det behövs, ca 1g/v. OBS, köp en karda med piggar, inte en sån med "knappnålshuvud". Riktiga piggar sliter mindre på pälsen.

Islänningen äter Royal Canin. Han får klåda av billigare foder, så där har husse fått ge sig. HPH åt RC valpfoder, sen bytte vi till pudelfodret, men HPH ville ha samma mat som "storebror" så det får han. Uppblött med hett vatten eftersom de torra bitarna är lite stora för honom. Som många småpudlar är HPH besvärlig med maten så han får som han vill, bara han äter.:o

HPH vaktar en hel del, så då skäller han! Men han är lätt att få tyst på. Annars "pratar" han mycket med olika läten.

Glömde: Jag har ingen plats inne där det passar att klippa hund, så jag står ute. Vi har en veranda under takmed ett gammalt bord katterna brukar sitta och spana in i köket på.

Kardar gör jag sittande i stol eller på sängen. HPH är så liten att jag jag kan vrida och vända på honom som jag vill.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
436
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
913
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka