pudel/papillon

Sv: pudel/papillon

Tycker inte det beteendet stämmer in på de papilloner jag träffat och hade lite svårt att se att någon seriös uppfödare med bra hanar skulle släppa till dem på en omeriterad tik med den mentalitetetn som ägaren beskriver i tråden..

Skönt att se att det inte var så. Man vet ju aldrig inom de olika raserna hur de resonerar...

En Papillon behöver inte vara röntgad för avel. De kollar patella och lyser ögonen. Det är allt. Och ögonlysningen ska göras max ett år innan betäckning. Om du nu beslutar dig för att avla. Tänk på att göra det så att ögonlysningen täcker.

Tyvärr så är det antagligen inte vad en tikägare framhåller då den ringer till en uppfödare. Så det behöver ju aldrig komma fram om man har "tur" med hur hunden uppför sig just då.

Och det finns säkert många som skulle tillåta parning. Även om de vet. Men jag kan väl kanske tycka att de är oseriösa, även på annat sätt.

Men jag frågade ju henne vad för meriter hon hade på SIN tik och inte på ev hane ;)

Och eftersom hennes tik inte gillar utställningar så kan det väl aldrig vara fel att köra lite lydnad eller dylikt för att få meriter...

Jag vet precis vad du menade:D

Vad jag ville framhålla var att trots att den kanske gått en lydnadsklass eller två eller.. (osv) behöver den inte vara minsta avelsduglig. Är den rädd av naturen blir det ju som du också vet inte bättre av att den är lydnadschampion. Man avlar ju på vad hunden nedärver och inte vad de har gjort. En bra förare kan komma långt med en skithund. Men visst är det kul om avelsdjuren är både bra nedärvare och har meriter! Vad jag menar är att man inte ska stirra sig blind på meriterna.

Ang mh tror jag att det blir svårt att få boka in en pappis på sådant. Men försöka går ju! Däremot är hunden äldre nu (?) och tämligen formad vilket kan spegla sig på ett mh också och iom det kanske man får resultat som inte stämmer med hundens egentliga "jag".

Det ska i år försökas med MH-tester på pappisar. Man kan anmäla sig till sånt via rasklubben. Så det borde inte vara omöjligt iom att de gått ut och gör en förfrågan på hemsidan om folk vill delta.
Jag har för mig att jag hört om redan testade hundar också.

Men fortfarande kanske det inte är ngn vidare vits att skifting testar sin hund iom att den redan är äldre och så pass påverkad.

jaa... har försökt med lydnad, men då hon är ängslig så kan hon inte koncentrera sig förutom hemma.. här går hon "fritt följ" sätter sig när jag stannar, Kan höger och vänster, sitt, ligg osv...

jaa... har försökt med lydnad, men då hon är ängslig så kan hon inte koncentrera sig förutom hemma.. här går hon "fritt följ" sätter sig när jag stannar, Kan höger och vänster, sitt, ligg osv...

men alltså... tycker du verkligen att en hund som är rädd och ängslig har någonting i aveln att göra?
Bara för att den är importerad betyder ju inte det per automatik att hunden är lämplig för avel. Din hund är helt uppenbart inte en bra representant för sin ras och bör stannan vid att vara en sällskapshund.

Jag har själv kasserat en hund jag behöll eftersom hon har för svaga nerver. Annars är hon kanonsnygg och frisk men p.g.a temperamentet är hon bara sällskapshund.

*kl*

Jag förstår inte vad vare sig din eller din mammas tik har i aveln att göra, på grund av de skäl andra redan angett.

Har själv kasserat en hanhund av miniatyrras (=möjlighet till lättförtjänta pengar eftersom jag har tikar också..). Han är Svensk och Norsk utställningschampion, låg tvåa på mestvinnarlistan i sin ras.

MEN: Han håller inte mentalt. Framförallt är han inte rastypisk mentalt - alltför reserverad och egen. Gillar inte småfolk t e x.
Sedan tycker jag personligen att det finns vackrare exemplar av rasen och med bättre päls. Dock är han kroppsligt mkt sund. Patella är minst sagt vanligt inom rasen.

Så nu är han kastrerad och har en mycket bättre tillvaro när tikarna löper :D

men alltså... tycker du verkligen att en hund som är rädd och ängslig har någonting i aveln att göra?
Bara för att den är importerad betyder ju inte det per automatik att hunden är lämplig för avel. Din hund är helt uppenbart inte en bra representant för sin ras och bör stannan vid att vara en sällskapshund.
:bow: :bow:

Men om hon är änglisg så fort hon inte är hemma låter det i ärlighetens namn inte som ett schysst öde för blivande valpar.
Kommer du vara ärlig med att valparna du säljer möjligen kan bli ängsliga?

Du har rätt. Det finns inget HD-krav på Papillon. Det som krävs för avel är ögonlys, PRA-fria föräldrar och patella-undersökning.

/Tuaphua, som haft 4 avelstikar inom just den nämnda rasen

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: em-pirre
·
P
Övr. Hund Hej! Sitter här och spånar lite smått på hur jag ska göra med familjens (kanske främst mina) valpplaner. Det är så att vi har två...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Cocos
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka