pudel/papillon

Sv: pudel/papillon

Om du korsar med pudel (?) kan din hund fortfarande bli mer av en papillon i psyket. Eller rentav nästan som en ren pudel mentalt.
Hur vet man?

Ja hur vet man...
Sitter själv med två renrasiga goldentikar som är som natt och dag och ändå kommer de från samma uppfödare - samma linjer.
Den ena är envis, framåt, orädd, tuff och har tjockt pannben. Den andra mera "mellow", inte alls envis, lite lätt introvert men ändå kelig, väldigt mjuk till sättet.

Jag gillar båda mina hundar. Vill bara lyfta fram ett litet exempel på hur olika det kan bli även med renrasig avel, hur osäkert är det inte då med korsningar av blandraser.

joo.. jag tittar redan efter en lämplig.. måste hitta en som i första hand är frammåt och inte blyg/rädd eller liknande. I andra hand med mycket päls, då Bella är av typen med lite mindre och sen även en som är liten eftersom jag inte vill ha 6 kilos klumpar utan i Bellas storlek: 2,7kg...
MEN om man sen hittar en toppen hane av annan ras, så är jag inte bang för att pröva, men jag vill ju först och främst hitta en papillon hane till hene... men det är ett tag till innan det är dax för det..

njää.. något meriterande har hon inte då hon hatar utställningar osv...
KLART hon är röntgad och ögonlyst..
krav på det ju!!

vet du någon specifik??
Jag är inte mot att åka låååångt för den bäste...(som har de grejorna jag vill att de ska ha)

Allt handlar inte om uställning när det gäller att meritera sin hund, uställningsresultat är det sista jag kollar när jag letar lämplig uppfödare och valp...

Du kan ex mentaltesta din hund, du kan tävla lydnad, bruks, spår, sök m.m m.m

de 2 som är svåra att matcha tillsammans, ej fälla och ej lockig pälsQUOTE]

Inte svårt alls om man bara tittar, Lhasa Apso fäller inte och de har rak päls likaså Shih tzu. Bichon havanais samma sak där dock kanske några har lite vågig päls (inte lockig), Malteser (jag tror inte att de fäller men jag är inte säker), Tibetansk terrier som någon annan nämnde (kan vara lite lätt vågig).

Allt handlar inte om uställning när det gäller att meritera sin hund, uställningsresultat är det sista jag kollar när jag letar lämplig uppfödare och valp...

Du kan ex mentaltesta din hund, du kan tävla lydnad, bruks, spår, sök m.m m.m

Fast i papillon världen är det inte så vanligt med mh och bruks/spår sök etc..:p
Där är det vanligaste som spelar roll utställningsresultaten.

de 2 som är svåra att matcha tillsammans, ej fälla och ej lockig pälsQUOTE]

Inte svårt alls om man bara tittar, Lhasa Apso fäller inte och de har rak päls likaså Shih tzu. Bichon havanais samma sak där dock kanske några har lite vågig päls (inte lockig), Malteser (jag tror inte att de fäller men jag är inte säker), Tibetansk terrier som någon annan nämnde (kan vara lite lätt vågig).

jo jo... men jag vill ju även ha en väldigt lättlärd hund, rent tempramentsnässigt är storpudel en perfekt hund för mig, men jag tycker ju att de är så himla fula, (sorry men det är min åsikt)

jag vill ha en hund med mer stop och som är lite kraftigare.

med pudelns temprament men ett annat utseende...

de raser du har nämt har jag för mig har jag för mig är lite envisa och gärna gör som de själva vill, men jag kan ha fel?

Bara för att det inte är vanligt så betyder inte det att man inte KAN göra annat med sin hund inom meriteringen.

Och eftersom nu hunden inte ska ställas ut så är det väl ett ypperligt tillfälle att meritera på annat vis.

Det är inte vanligt i Staffe världen heller med andra meriter än Utställning och ev MH, men jag letade upp en uppfödare som har andra meriter också!

jo jo... men jag vill ju även ha en väldigt lättlärd hund, rent tempramentsnässigt är storpudel en perfekt hund för mig, men jag tycker ju att de är så himla fula, (sorry men det är min åsikt)

jag vill ha en hund med mer stop och som är lite kraftigare.

med pudelns temprament men ett annat utseende...

indra_nedklippt.jpg

(Nerrakad storpudel)

Mer stop och kraftigare än det här...? Korsa med pointer! :idea:

*skojar lite*

Bara för att det inte är vanligt så betyder inte det att man inte KAN göra annat med sin hund inom meriteringen.

Och eftersom nu hunden inte ska ställas ut så är det väl ett ypperligt tillfälle att meritera på annat vis.

Det är inte vanligt i Staffe världen heller med andra meriter än Utställning och ev MH, men jag letade upp en uppfödare som har andra meriter också!

och det är givetvis bra att du gjorde det. Vad jag menar är att letar hon hane till sin pappis tik lär hon inte få räkna med att MH är gjort på den, ej heller andra tävlingar än utst och kanske agility eller lydnad (även om det också är lite ovanligare).

Om jag vet någon beror ju på vad det är för tik. Resultaten med en specifik hande blir ju annorlunda beroende på tik.

Vad har din hund för egenskaper? Både fysiska och psykiska?
Vad vill du få i avkomman?

Om du listar det så kanske jag kan hjälp dig. Jag har en del avlande hanhundar i bekantskapskretsen, med seriösa uppfödare som ägare. Så jag kan säkert ge dig tips om någon du iaf kan kontakta.

Men jag frågade ju henne vad för meriter hon hade på SIN tik och inte på ev hane ;)

Och eftersom hennes tik inte gillar utställningar så kan det väl aldrig vara fel att köra lite lydnad eller dylikt för att få meriter...

Det är må hända inte så vanligt. Men det beror inte på hundarnas kapacitet eller brist på det. Det är ju ägarna det hänger på.
Visst får man ta hänsyn till storleken. Man tävlar väl kanske inte skydd med en pappis tex.;)
Men de har en mycket trevlig mentalitet, är tuffa, intelligenta och uthålliga. Så visst kan man träna/tävla med dem.

Tyvärr avlar många småhundsuppfödare mest bara på utseendet. Men det finns seriösa uppfödare som avlar på psyke även i pappi-världen.

Jag har inte riktigt läst om hennes tik. Är det inte en renrasig Papillon? Hade den mentala eller fysiska problem?

Jag bad henne lista det i förra inlägget jag skrev iom att jag inte minns vad som stod om hunden. Och inte orkade leta fram det igen just nu.

edit

Såg nu vad du skrev. Nej, är den lite orolig och skrämd och inte söker kontakt så kanske det inte är så bra avelsmaterial.

Ingen aning. Jag sysslar inte med småhundar.
Det var det enda jag kunde komma på.
Hur är det med hjärta och ögon på de där?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: em-pirre
·
P
Övr. Hund Hej! Sitter här och spånar lite smått på hur jag ska göra med familjens (kanske främst mina) valpplaner. Det är så att vi har två...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Cocos
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka