pudel/papillon

Sv: pudel/papillon

Det låter som en Tibetansk terrier

Är inte de väldigt envisa och gör lite som de själva vill? har nu läst lite om dem på nätet och de verkar trevliga, förutom just att de är envisa... jag är ändå ute efter en lättlärd, lättfostrad (lätt att få relativt lydig) hund!

du kanske har mer erfarenhet av rasen, vad upplever du?

någon annan kanske har erfarenhet... jämför gärna med hur en pudel är i psyket, de kan jag relativt bra!

priset tycker jag kan vara samma som renrasiga, just för att oseriösa inte ska köpa en billig blandras som de inte kan något om.

tittar man på chiuaua (stavning????) blandningar så kostar de ofta ca 10 000, så då är det ju inte så billigt.

vissa raser tror jag kanske kan behöva blandas lite för att bli friskare igen, ta tex schäfer, för bara 10-15 år sen var det en mkt bra brukshund, men nu är många (inte alla) så felbyggda rent ut sagt så att blanda in någon annan ras med rak rygg och bättre haser, så skulle kanske schäfern bli en mkt bra brukshund snabbt igen. Och ja jag vet att det finns individer som är bra... och det vill jag helst inte ha komentarer på för det är inte det det handlar om.
jag har själv en schäfer/dobberman blandning, han har en mkt trevlig och korrekt kropp, det enda är ju att han har fått storleken på öronen från dobberman, men de står upp som på en schäfer så öronen ser helt enorma ut!

Det finns X antal andra raser som verkligen skulle behöva blir friskare, betydligt mer än schäfer, men jag kan schäfer bättre själv då jag själv har haft både renrasig och blandning, jag har även haft praktik hos en uppfödare i 3 v, hasseman om någon vet vilka de är? just därför tog jag dem som ex...

Den blandrasaveln du pratar om skulle självdö då det alltid kommer att finnas blandrashundar till "halva" priset.

Det finns raser som man diskuterat ev.inkorsning med annan ras för men om det blivit så vet jag inte. För rätt många år var det Norrbottenspets som var på "tapeten" bl.a vet dock inte om man gjorde några försök med inkorsning eller om det rann ut i sanden. Hur som helst...Om det ska godkännas bör det gå via rasförening i samråd med SKK. Man väljer då en ras som lämpligtvis stämmer i typ. Det är inte nåt för "vem som helst" att göra. Det blir ett hästjobb att utvärdera om korsningen blev som det var tänkt och om det går att införliva dessa individer i rasen = kostnader!!!

Det finns så många raser idag så det behövs inte korsas av "kretiopleti" med noll koll. Då skulle man slippa såna hundar som jag har med oseriösa uppfödare och valpköpare som inte har en aning om vad sjutton dom tagit hem för något...Vill man inte ha schäfer p.g.a. de defekter som kan finnas kan man titta på övriga raser av "schäfertyp" för dom är rätt många idag. Dvärghundsgruppen är enorm...Doggar finns också av flera modeller...liksom vinthundar...Sällskapshundsgruppen sväller den också...Bara att välja;)

Senast ändrad:

något annat har jag inte sagt?!

skrev inget alla om hasseman utom att jag hade haft praktik där.

hundarna är friska, men jag skulle inte välja att avla så som de gör, men det är ju en smaksak... Hasseman har ju väldigt fina schäfrar, mer av den gamla modellen.

och varför inte det?

för att de avlar på väldigt aggresiva hundar, visst de använder dem till skydd och då måste de ha det tempramentet. (när vi var på studiebesök fick vi instruktionen att inte titta hundarna i ögonen för då kunde de anfalla... när jag hade praktik där så var det dock bara den ena hunden som jag reagerade på och tyckte att han kanske inte passade, men det berodde antagligen på att de bodde i hundgårdar och han hade innan bott i familj och trivdes inte hos hasseman (han är nu såld/utlånad ett beslut som de tog för att han inte trivdes, vilket jag tycker tyder på att de är mkt seriösa!)

Anledningen är då alltså att de och jag inte är ute efter samma mål, jag vill ha en bra sällskapshund som vaktar, och om någon våldtäktsman eller liknande skulle försöka så skulle hunden bita, det är den enda aggressiviteten jag vill ha.

de vill ha en tuff hund som biter på komando och inte slutar förens man drar bort hunden (kanske lite överdrivet men ni fattar)

alltså beror det på all vi vill olika saker, inget konstigt med det!
en person som vill vinna vm i hoppning korsar inte fullblod och shettis, samma sak typ...

de vill ha en tuff hund som biter på komando och inte slutar förens man drar bort hunden (kanske lite överdrivet men ni fattar)

Är det något negativt...? :confused:

Vill du ha en sällskapshund som skyddar matte vid överfall funkar nog en storpudel alldeles ypperligt. Kanske är just schäfern inte rasen för dig.

hej.. min mamma har en korsning pudel (vit pappa) 50%, Papillon 25%, och Yorksireterrier (stavning??) 25%...

trevlig liten vovve, som ska betäckas nu till näta löp, då det inte tog förra gången... blir då med en aprikos toy-pudel...

Jag själv har en papillon tik på foder just nu, och när hon har fyllt 5 så är hon ju min, och jag skall själv lägga 1 (kke två om hon känns fräsh) kull på henne...

funderar på att ta pudel, då min är lite för "mammig", skrämd av främligar, inte kontaktsökande och nog den största orsaken- Hon är inte riktigt så lättlärd som jag vill, då jag tycker lydnad, konster, agillity och rallilydnad är skitkul...

såhär ser hon ut nerklippt,då hennes päls bara är som tuggummi och hon gör sin "flört" konst.... (blinkar med ett öga, som jag lärt henne)
14371272.jpg

och en när hon är med min hund: Här oklippt och dålig vinkel...
http://i202.photobucket.com/albums/aa14/_FreezY_/P1010012.jpg

Senast ändrad:

Jag själv har en papillon tik på foder just nu, och när hon har fyllt 5 så är hon ju min, och jag skall själv lägga 1 (kke två om hon känns fräsh) kull på henne...

funderar på att ta pudel, då min är lite för "mammig", skrämd av främligar, inte kontaktsökande och nog den största orsaken- Hon är inte riktigt så lättlärd som jag vill, då jag tycker lydnad, konster, agillity och rallilydnad är skitkul...

Men varför vill du avla på en tik som har dessa egenskaper ???

Varför Varför Varför ?

Jag blir så ledsen när jag läser om sådana som du, inte tänker längre än näsan räcker... :(

Och varför göra en blandras av det, dessutom?

Tragiskt.

Tänker precis som Calazyria och MrsScabtree.

Varför föra dessa dåliga egenskaper vidare? Vem vill ha en rädd inte kontaktsökande hund??

Varför skulle dessa egenskaper "försvinna" och inte slå igenom på eventuella valpar?

njaa.. hon är en jätte trevlig hund, men jag har inte haft henne mer än sen dec. förra året. innan dess kommer hon från en uppfödare med 30 andra hundar som är lite av en ensamvarg.. Hon är inte van vid främlingar och nya platser, då hon knapt varit utanför hemmet tidigare, helt enkelt..
Dessutom så blev hon importerad hitfrån irland när hon var 10 månader och där vet man ju inte vad som hänt med henne..
Hon är helt underbart snäll och mysig mot de hon känner, tar bara längre tid för henne att acceptera någon, och då söker hon (självklart) trygghet hos mig.. Hon har ju trots allt mycket tillit till mig..
Hon är inte agressiv på något vis, bara osäker och velig..
väldigt tuff och framåt i hemtama situationer, men är väldigt mycket enmans hund.. Hon är med andra ord: VÄLDIGT MYCKET PAPILLON.. :angel:

därför vill jag avla på henne!!

Hennes tidigare valpar är mycket trevliga hundar med fint psyke, tuffa och orädda. Lättlärda och väldigt fina till utseendet dessutom.. så jag är nästan till 100% säker på att mycket avv hennes lite extrema betende tyder på uppväxten, då hon på senare tid blivit mycket bättre med främlingar, nya ställen osv... tycker det börjar arta sig till en mycket trevlig hund faktiskt..

men jag förstår er skeptis..
är fortfarande väldigt liten chans att jag korsar med pudel.. käns som att jag vill ha renrasigt, då det trots allt är just den rasen jag fastnade för.. men sen så ser man ju på mammas hund.. ÄLSKAR människor, men där är det fel på andra hållet, då hon kan mycket väl få för sig att rusa över en gata för att det går en person på andra sidan..
JAG vill uju trots allt ha en enmanshund, som tyr sig tillmig. Vilket Siri (mammas hund) aldrig kommer bli.

Bella är ju precis så jag vill ha henne om man bortser från den sociala biten, som trots allt blivit mycket bättre på denna korta tid..

Men det är bra att få kommentarer, positiva som negativa.. Känns bra att få lite ifrågasättning på ens moraler osv.. men hade ni haft en möjlighet att träffa henne, så hade ni förstått vad jag menar..

Som sagt.. det är fortfarande osäkert på om jag över huvud taget tänker lägga valp på henne alls..

Senast ändrad:

men alla papilloner är ju inte så som du beskriver. Tar du dig tid och kollar på lämpliga avelshanar hittar du säkert en fin som passar.

Om du korsar med pudel (?) kan din hund fortfarande bli mer av en papillon i psyket. Eller rentav nästan som en ren pudel mentalt.
Hur vet man?

Okej, har hon gjort något annat meriterande ?

Är tiken röntgad och andra hälsoundersökningar som rasklubben kräver ?

Jag tycker som MrsScabtree, försök att hitta en lämplig papillon-hane istället :)

Jag tycker inte egenskaperna du nämner är särskilt signifikativa för just Papillon.
Jag tycker även att du bör hitta en renrasig Papillon-hane att ta valpar med. Det finns otroligt många trevliga pappi-hanar.

/Tua, pappiägare sen 18 år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: em-pirre
·
P
Övr. Hund Hej! Sitter här och spånar lite smått på hur jag ska göra med familjens (kanske främst mina) valpplaner. Det är så att vi har två...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Cocos
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka