Sv: pudel/papillon
kl
Kan ingen länka en blandrasdiskussion till TS? jag kommer inte ihåg vad senaste tråden hette.
kl
Kan ingen länka en blandrasdiskussion till TS? jag kommer inte ihåg vad senaste tråden hette.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
klart att jag kan göra det! men vart hittar man dem? det är ju nästa smidigare att köpa en vuxen hund än en valp.
det ända är att jag inte vill ha en hund med dåliga erfarenheter, tex rädd för vissa saker, kissar inne osv listan kan ju göras hur lång som helst...
kl
.
och jag förstår inte varför man i skk gör som man gör, utesluter hundar som inte är rasrena.(de får inte tävla i bruksgrenar osv) i ridsport gör man tvärt om... man väljer vissa hästar efter hur de ser ut, och vad de kan, tex det svenska halvblodet är ju en blandras, och det är den rasen som är mest använd här i sverige!
Jag kan inte förstå varför en renrasig hund skulle vara bättre än en blandras i någon bruksgren. jag tycker att skk:s sätt att se på det är väldigt barnslig faktiskt. man ska väl ta fram de bästa hundarna efter deras egenskaper, eller? nej nej så är det ju inte det viktigaste är att de har rent blod... jag tycker det låter lite som hitler... (en väldigt extrem jämförelse, men grund idén är ju den samma)
!
Mellanpudlar är trevliga och rätt lagom.
men jag kan tänka mig renrasig om den uppfyller mina krav, för det är inte det det handlar om, jag vill ha en hund som är liknande som den jag har nu,
Du har aldrig funderat på att TÄNKA innan du kläcker ur dig sådant?
Vad står SKK för? Jo Svenska KENNEL klubben (Sbk är en underorganstion) Det är en förening för kennlar och folk som sysslar med renraser.
Du kan inte köpa en SAAB och sedan gnälla för att du inte får komma på VOLVOklubbens träffar,tävlingar och andra aktiviteter.
Gå med i blandis eller ordna egna tävlingar om de nu är så orättvist.
Eller just det, blandis verkar vara mer intresserade av att annordna utställningar än andra tävlingar...
Den fick ju inte ha lockig päls.. :smirk:
jag tycker inte det är orättvist, jag tycker det är korkat, 2 helt skilda saker, för om man tävlar så är väl målet att få fram en sån bra tävlings individ som möjligt?
det skulle iaf vara mitt mål, och då tycker jag att det är bättre att avla på samtliga individer som lämpar sig för den sporten, för då borde man väl få det bästa resultatet?
Hästar rids och drar.och jag förstår inte varför man i skk gör som man gör, utesluter hundar som inte är rasrena.(de får inte tävla i bruksgrenar osv) i ridsport gör man tvärt om... man väljer vissa hästar efter hur de ser ut, och vad de kan, tex det svenska halvblodet är ju en blandras, och det är den rasen som är mest använd här i sverige!
Nej, det är inte samma idé. Att dra in Hitler i en tråd om hundar är lågt. Och barnsligt.jag tycker det låter lite som hitler... (en väldigt extrem jämförelse, men grund idén är ju den samma)
Men hur seriösa är köparna?och du, den blandningen är väldigt lättsåld, så jag tror aldrig i livet att det skulle vara speciellt svårt att få iväg de andra valparna
Därför att dom är alldeles för högfrekventa bland omplaceringarna, t.ex. Jag har två samt har jobbat med omplaceringshundar. Att de flesta blandrasuppfödarna inte noterar det minsta om ev.sjukdomar hos föräldradjuren. Att alltför många lägger in en annons om tik vill träffa hanne bara den är liten...och såntvarför är ni så anti mot blandraser?
Därför att dom är alldeles för högfrekventa bland omplaceringarna, t.ex. Jag har två samt har jobbat med omplaceringshundar. Att de flesta blandrasuppfödarna inte noterar det minsta om ev.sjukdomar hos föräldradjuren. Att alltför många lägger in en annons om tik vill träffa hanne bara den är liten...och sånt
nu till saken, finns det någon som föder upp/kan tänka sig att föda upp en sån blandning? jag vet att det finns en sån blandning på blocket, jag har mailat men tyvärr inte fått något svar.
Jag håller med, just därför borde blandraser tilåtas, just för att få mer kontroll, och för att även de hundarna ska testas för ärftliga sjukdommar osv osv, med precis samma regler som renrasiga! sen tycker jag kanske inte att man ska korsa i al evighet...
det finns oseriösa uppfödare bland både renrasiga och blandningar, jag efterlyser de som är seriösa och har ögonlyst sina hundar och allt som har med den rasen att göra... Någon oseriös blandrasavel är jag inte för!
tex som ditt ex tycker jag inte om!
Det blir jag nog inte, jag har vissa krav på hunden jag vill ha.
Den ska inte fälla.
Den ska inte ha lockig päls.
Den ska vara lättlärd/intelligent.
Den ska vara vaktig, men inte överdrivet.
storlek spelar mindre roll, även om den jag har väger 2,5 kg.