pudel/papillon

Sv: pudel/papillon

Generellt sett är inte mellanpudlar speciellt bjäbbiga. Det är mer dvärg och toy som lätt blir det pga ägarens okunskap om sin ras....

klart att jag kan göra det! men vart hittar man dem? det är ju nästa smidigare att köpa en vuxen hund än en valp.
det ända är att jag inte vill ha en hund med dåliga erfarenheter, tex rädd för vissa saker, kissar inne osv listan kan ju göras hur lång som helst...

Gör man sökning på google på "omplaceringhund" eller "hund för omplacering" så hittar man ganska många sajter. Man får även många träffar om man söker på "Hundhem". Fanns en tråd för ett tag sedan med massor av länkar till olika omplaceringhem.

.
och jag förstår inte varför man i skk gör som man gör, utesluter hundar som inte är rasrena.(de får inte tävla i bruksgrenar osv) i ridsport gör man tvärt om... man väljer vissa hästar efter hur de ser ut, och vad de kan, tex det svenska halvblodet är ju en blandras, och det är den rasen som är mest använd här i sverige!

Jag kan inte förstå varför en renrasig hund skulle vara bättre än en blandras i någon bruksgren. jag tycker att skk:s sätt att se på det är väldigt barnslig faktiskt. man ska väl ta fram de bästa hundarna efter deras egenskaper, eller? nej nej så är det ju inte det viktigaste är att de har rent blod... jag tycker det låter lite som hitler... (en väldigt extrem jämförelse, men grund idén är ju den samma)

!

Du har aldrig funderat på att TÄNKA innan du kläcker ur dig sådant?
Vad står SKK för? Jo Svenska KENNEL klubben (Sbk är en underorganstion) Det är en förening för kennlar och folk som sysslar med renraser.
Du kan inte köpa en SAAB och sedan gnälla för att du inte får komma på VOLVOklubbens träffar,tävlingar och andra aktiviteter.

Gå med i blandis eller ordna egna tävlingar om de nu är så orättvist.
Eller just det, blandis verkar vara mer intresserade av att annordna utställningar än andra tävlingar...

men jag kan tänka mig renrasig om den uppfyller mina krav, för det är inte det det handlar om, jag vill ha en hund som är liknande som den jag har nu,

återigen säger jag ; Papillon eller Pudel. För jag är medlem i SKK och vill verka för seriös hundavel, alltså råder jag dig att köpa en registrerad hund. Att råda annorlunda varken vill eller har jag samvete till att göra.

Du har aldrig funderat på att TÄNKA innan du kläcker ur dig sådant?
Vad står SKK för? Jo Svenska KENNEL klubben (Sbk är en underorganstion) Det är en förening för kennlar och folk som sysslar med renraser.
Du kan inte köpa en SAAB och sedan gnälla för att du inte får komma på VOLVOklubbens träffar,tävlingar och andra aktiviteter.

Gå med i blandis eller ordna egna tävlingar om de nu är så orättvist.
Eller just det, blandis verkar vara mer intresserade av att annordna utställningar än andra tävlingar...

ASG*

jag tycker inte det är orättvist, jag tycker det är korkat, 2 helt skilda saker, för om man tävlar så är väl målet att få fram en sån bra tävlings individ som möjligt?
det skulle iaf vara mitt mål, och då tycker jag att det är bättre att avla på samtliga individer som lämpar sig för den sporten, för då borde man väl få det bästa resultatet? så tycker jag, vill du tycka på något annat så så får du göra det.

Och svenska brukshundsklubben är ju direkt ansluten till skk, eller dotterbolag eller nåt sånt.

men det spelar ju ingen roll igentligen, grejen var ju att jag tyckte att det spelar ingen roll vad man har för hund... en hund är en hund och kommer alltid att vara en hund!

men nog om det, vill du svara så skriv hellre ett pm, jag vill inte förstöra tråden.

Målet med SKK är inte tävlandet, utan tävlandet är ett led i vägen för seriös renrasavel.
Att sbk är en underorganistion till skk skrev jag.

jag tycker inte det är orättvist, jag tycker det är korkat, 2 helt skilda saker, för om man tävlar så är väl målet att få fram en sån bra tävlings individ som möjligt?
det skulle iaf vara mitt mål, och då tycker jag att det är bättre att avla på samtliga individer som lämpar sig för den sporten, för då borde man väl få det bästa resultatet?

Men det är ju det man har gjort och det är därför vi har olika hundraser....

...doh...

:D

Även om du har en blandras som är skitduktig på t.ex. att valla så är ju chansen myyyycket mindre att den ger duktiga vallare som avkommor än om man väljer att korsa rasrena vallhundar som är dokumenterat duktiga på att, just, valla sedan mååånga generationer bakåt.

Att tävla är ju ett sätt att meritera sin hund för avel, att förvissa sig om att hunden har något att bidra med som är relevant för framtida generationer.
En blandras VET du ju inte vad den lämnar efter sig...

och jag förstår inte varför man i skk gör som man gör, utesluter hundar som inte är rasrena.(de får inte tävla i bruksgrenar osv) i ridsport gör man tvärt om... man väljer vissa hästar efter hur de ser ut, och vad de kan, tex det svenska halvblodet är ju en blandras, och det är den rasen som är mest använd här i sverige!
Hästar rids och drar.

Hundar vallar, apporterar, vaktar, markerar, skyddar o.s.v. beroende på ras. Och metoderna skiljer mellan raserna.

En häst får max två föl på en gång. En hund kan ge 14 valpar på ett bräde.

Och SKK värnar om renraserna. Givetvis "utesluter" man blandraser och medlemmar som ägnar sig åt blandrasuppfödning då. Det är inget konstigt alls med det.

jag tycker det låter lite som hitler... (en väldigt extrem jämförelse, men grund idén är ju den samma)
Nej, det är inte samma idé. Att dra in Hitler i en tråd om hundar är lågt. Och barnsligt.

och du, den blandningen är väldigt lättsåld, så jag tror aldrig i livet att det skulle vara speciellt svårt att få iväg de andra valparna
Men hur seriösa är köparna?

varför är ni så anti mot blandraser?
Därför att dom är alldeles för högfrekventa bland omplaceringarna, t.ex. Jag har två samt har jobbat med omplaceringshundar. Att de flesta blandrasuppfödarna inte noterar det minsta om ev.sjukdomar hos föräldradjuren. Att alltför många lägger in en annons om tik vill träffa hanne bara den är liten...och sånt:cool:

Därför att dom är alldeles för högfrekventa bland omplaceringarna, t.ex. Jag har två samt har jobbat med omplaceringshundar. Att de flesta blandrasuppfödarna inte noterar det minsta om ev.sjukdomar hos föräldradjuren. Att alltför många lägger in en annons om tik vill träffa hanne bara den är liten...och sånt:cool:

Jag håller med, just därför borde blandraser tilåtas, just för att få mer kontroll, och för att även de hundarna ska testas för ärftliga sjukdommar osv osv, med precis samma regler som renrasiga! sen tycker jag kanske inte att man ska korsa i al evighet...

det finns oseriösa uppfödare bland både renrasiga och blandningar, jag efterlyser de som är seriösa och har ögonlyst sina hundar och allt som har med den rasen att göra... Någon oseriös blandrasavel är jag inte för!

tex som ditt ex tycker jag inte om!

på vilket sätt är den avel du tänkt seriös??? Om enda orsaken är att få fram hundar som inte har lockig päls??? bara funderar.....

om man nu tillåter korsning, vem ska då bestämma vad som får korsas? eller ska det vara tillåtet att korsa basset med chihuahua t ex? Någonstans måste man ju dra gränsen och SKK har dragit gränsen vid renrasiga hundar.

Sen en parentes till hästavlandet. Väldigt många rasklubbar har stängd stambok och tillåter INTE korsning såsom engelskt fbl, arabiskt fbl, islandshäst m.fl.

nu till saken, finns det någon som föder upp/kan tänka sig att föda upp en sån blandning? jag vet att det finns en sån blandning på blocket, jag har mailat men tyvärr inte fått något svar.

Har kollat in annonsen o måste påpeka att det verkar ganska lönlöst att maila med tanke på vad de skrivit i annonsen:
för mer info.ring meila ej.är sällan vid datorn

Om du verkligen vill ha en sån blandning så ring o kolla upp dessa. Men snälla uppmuntra inte folk till mer blandrasavel. Det finns redan för många av dem o tyvärr är det nog valpar som t.o.m måste tas bort pga att tillgången är större än efterfrågan.

Jag håller med, just därför borde blandraser tilåtas, just för att få mer kontroll, och för att även de hundarna ska testas för ärftliga sjukdommar osv osv, med precis samma regler som renrasiga! sen tycker jag kanske inte att man ska korsa i al evighet...

det finns oseriösa uppfödare bland både renrasiga och blandningar, jag efterlyser de som är seriösa och har ögonlyst sina hundar och allt som har med den rasen att göra... Någon oseriös blandrasavel är jag inte för!

tex som ditt ex tycker jag inte om!

Då kommer vi till frågan...Vad kostar en sådan blandras? Om man seriöst går in för att använda goda föräldrar...vad ska vara meriterande? Vad är målet? Registrering, veterinär o.s.v....då är vi plötsligt uppe i kostnader för renrasiga hundar. Tror du då inte att det fortfarande kommer att finnas de som blandar hej vilt och tar ut lägre pris?

Ena hunden jag har kostade första ägaren över 4000 spänn...jag betalade inte en krona (betalar inte för blandraser eller omplaceringar med problem) . Hon skulle varit död nu om hon stannat kvar (mycket tuff hund som styrde hemmet inte ett år gammal ens):cool:

Så länge det finns folk som utan att blinka köper blandraser oavsett om det är seriöst eller ej kommer företeelsen att fortgå och det finns ingen anledning att godkänna detta då det finns rena, friska och bra raser som man har koll på och kan följa långt bak i leden. Priserna är ju snart detsamma...

priset tycker jag kan vara samma som renrasiga, just för att oseriösa inte ska köpa en billig blandras som de inte kan något om.

tittar man på chiuaua (stavning????) blandningar så kostar de ofta ca 10 000, så då är det ju inte så billigt.

vissa raser tror jag kanske kan behöva blandas lite för att bli friskare igen, ta tex schäfer, för bara 10-15 år sen var det en mkt bra brukshund, men nu är många (inte alla) så felbyggda rent ut sagt så att blanda in någon annan ras med rak rygg och bättre haser, så skulle kanske schäfern bli en mkt bra brukshund snabbt igen. Och ja jag vet att det finns individer som är bra... och det vill jag helst inte ha komentarer på för det är inte det det handlar om.
jag har själv en schäfer/dobberman blandning, han har en mkt trevlig och korrekt kropp, det enda är ju att han har fått storleken på öronen från dobberman, men de står upp som på en schäfer så öronen ser helt enorma ut!

Det finns X antal andra raser som verkligen skulle behöva blir friskare, betydligt mer än schäfer, men jag kan schäfer bättre själv då jag själv har haft både renrasig och blandning, jag har även haft praktik hos en uppfödare i 3 v, hasseman om någon vet vilka de är? just därför tog jag dem som ex...

Det blir jag nog inte, jag har vissa krav på hunden jag vill ha.
Den ska inte fälla.
Den ska inte ha lockig päls.
Den ska vara lättlärd/intelligent.
Den ska vara vaktig, men inte överdrivet.
storlek spelar mindre roll, även om den jag har väger 2,5 kg.

Det låter som en Tibetansk terrier

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 607
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 082
Senast: em-pirre
·
P
Övr. Hund Hej! Sitter här och spånar lite smått på hur jag ska göra med familjens (kanske främst mina) valpplaner. Det är så att vi har två...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Cocos
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka