pudel/papillon

SiZo

Trådstartare
Hejsan!

nu är det så att jag har en hund som är blandning mellan dvärgpudel och papillon.
och det är den underbaraste hund jag någonsin har haft. hon är världens sötaste, extremt lättlärd och kontaktsökande som få hundar! samtidigt som hon har mkt vakt i sig är är en tuff och bestämd liten dam innerst inne.

hon är nu 10,5 år och är i princip som en valp fortfarande, bara att hon sover fler timmar/dygn.

nu till saken, finns det någon som föder upp/kan tänka sig att föda upp en sån blandning? jag vet att det finns en sån blandning på blocket, jag har mailat men tyvärr inte fått något svar.
min tik är ju för gammal för att ta valpar på så tyvärr kan jag ju inte gå den vägen...

Någon?

jag vill verkligen ha en sådan blandning igen, jag kan tyvärr inte lägga in någon bild, men vill ni se bilderna på blocket så sök på pudel kolla på 2 a sidan typ på mitten, sitter 3 valpar på ena bilden, men den valpen som sitter ensam på en stol är en exakt kopia av min hund när hon var valp...

kanske inte så intressant för er, men iaf!

Sv: pudel/papillon

varför inte stödja alla seriösa uppfödare ute i landet och köpa en registrerad dvärgpudel eller papillon?

finns det någon som föder upp/kan tänka sig att föda upp en sån blandning?
Ponera att du övertalar ngn att föda upp en kull för att DU vill ha en valp, vad gör du med de andra 4-5 valparna i kullen som du inte vill ha? Jag tvivlar inte på att det blir helmysiga hundar men det är så onödigt att sätta till världen ännu en kull med oregistrerade hundar.

Jag törs nog lova dig att du blir minst lika nöjd om du köper en liten dvärgpudelvalp istället ;)

Håller med föregående..

Det finns inte en chans att du får en exakt likadan hund fastän du skulle få ett syskon till den du har! De individuella skillnaderna inom samma ras är enorma och med blandraser kan man aldrig veta, du kan tom råka få raka motsatsen till din nuvarande hund!

varför inte stödja alla seriösa uppfödare ute i landet och köpa en registrerad dvärgpudel eller papillon?

Ponera att du övertalar ngn att föda upp en kull för att DU vill ha en valp, vad gör du med de andra 4-5 valparna i kullen som du inte vill ha? Jag tvivlar inte på att det blir helmysiga hundar men det är så onödigt att sätta till världen ännu en kull med oregistrerade hundar.

Jag törs nog lova dig att du blir minst lika nöjd om du köper en liten dvärgpudelvalp istället ;)

Det blir jag nog inte, jag har vissa krav på hunden jag vill ha.
Den ska inte fälla.
Den ska inte ha lockig päls.
Den ska vara lättlärd/intelligent.
Den ska vara vaktig, men inte överdrivet.
storlek spelar mindre roll, även om den jag har väger 2,5 kg.

pudel passar inte in på min beskrivning.
och jag förstår inte varför man i skk gör som man gör, utesluter hundar som inte är rasrena.(de får inte tävla i bruksgrenar osv) i ridsport gör man tvärt om... man väljer vissa hästar efter hur de ser ut, och vad de kan, tex det svenska halvblodet är ju en blandras, och det är den rasen som är mest använd här i sverige!

Jag kan inte förstå varför en renrasig hund skulle vara bättre än en blandras i någon bruksgren. jag tycker att skk:s sätt att se på det är väldigt barnslig faktiskt. man ska väl ta fram de bästa hundarna efter deras egenskaper, eller? nej nej så är det ju inte det viktigaste är att de har rent blod... jag tycker det låter lite som hitler... (en väldigt extrem jämförelse, men grund idén är ju den samma)

men om Det nu finns någon hundras som passar in på den beskrivningen som jag har gjort så får du gärna tipsa mig!:)

och du, den blandningen är väldigt lättsåld, så jag tror aldrig i livet att det skulle vara speciellt svårt att få iväg de andra valparna, och jag skulle kunna tänka mig att ta fler än en om det nu skulle vara svårt!

Håller med föregående..

Det finns inte en chans att du får en exakt likadan hund fastän du skulle få ett syskon till den du har! De individuella skillnaderna inom samma ras är enorma och med blandraser kan man aldrig veta, du kan tom råka få raka motsatsen till din nuvarande hund!

Jag har sett X antal valpar med den här blandningen, den enda skillnaden på dem har varit lite färg, en del har haft lite mer vågig päls än andra.

jag har pratat med många som har sånna här hundar och alla är lika nöjda som jag! och de beskriver ganska exakt likadant sina hundar som jag beskriver min...

Varför är alla emot blandrasavel??

Jag är starkt FÖR blandrasavel!!!!!!!

självklart så tycker jag att de ska genomgå ögonlysning/höftröntgen precis likadant som renrasiga, annars är det bara oseriös avel, och sån finns bland de renrasiga oxå! även om de då kanske inte reggas i skk....

Men om det finns sååå många som har denna blandning borde det inte bli något problem för dig att hitta en valp....:smirk:

Det blir jag nog inte, jag har vissa krav på hunden jag vill ha.
Den ska inte fälla.
Den ska inte ha lockig päls.
Den ska vara lättlärd/intelligent.
Den ska vara vaktig, men inte överdrivet.
storlek spelar mindre roll, även om den jag har väger 2,5 kg.
Kinesisk nakenhund?

Att den inte ska ha lockig päls tycker jag låter som ett töntigt överkrav.

det här är ju på god väg att spåra ur till ännu en blandras vs renrasig - tråd, men..

jag vill bara säga att jag inte är emot blandraser, jag är emot oregistrerade hundar. SKK gör ett bra jobb och behövs! registrerade renrasiga hundar med tydligt avelsmål = kontroll! kontroll på uppfödarna och kontroll på hundarna. Detta för hundarnas väl och ve, inte för att utöva ngt slags maktmissbruk bara för att njuta.

Det är bara att titta på nästan vilket annat land som helst (t ex USA, spanien mm) Och se vilka hundproblem som finns där. Vill vi ha lösspringande gatuhundar som staten skjuter av med jämna mellanrum, och så mkt problem att man måste ha speciella djurpoliser och hundfångare?
Vill DU ha det?

Men om du vet vilka egenskaper du söker hos en hund, varför kollar du inte på renrasiga hundar med dessa egenskaper? Problemet när man köper en blandrasvalp är att man aldrig vet vilka egenskaper man får.

Jag har t.ex träffat MASSOR med Shäfer/rottis-korsningar. Urtrevliga hundar de alla flesta, men i temperament och utseende skiljer de sig ENORMT ifrån varandra. Jag har sett valpar från samma kull som får så olika egenskaper att man inte kan tänka sig att de har samma föräldrar.

Skall man köpa blandrasvalpar måste man vara otroligt anpassningbar, för två valpar på samma korsning blir sällan lika i temperamentet.

Jag är inte emot blandrashundar, jag har faktiskt aldrig ägt en renrasig hund. (Jag har dock aldrig köpt en hund heller, utan har tagit omplaceringar från min låtsaspappas verksamhet) Men om man VET vad det är man söker så är det hemskt riskabelt att ta en korsningvalp - man kan bli hemskt besviken om hunden inte blir som man tänkt sig.

Jag har väl sett något 100-tal och det var då på blocket, som valpar, dem har jag sett under en period av ca 10 år, så det är ju inte så ofta det finns valpar av just denna blandning... och de har ju dessutom redan lyckliga ägare! och nej jag sparar inte alla telnr till de som hade satt ut annonserna...

varför är ni så anti mot blandraser?

Rätta mig gärna om jag har fel, men kan det inte lika gärna bli så att din nästa valp som är blandras mellan pudel/pappillon faktist fäller?
Och kan det inte lika gärna bli så att den blir krullig, som pudeln?

Pappilloner fäller väl?

Men om du vet vilka egenskaper du söker hos en hund, varför kollar du inte på renrasiga hundar med dessa egenskaper? Problemet när man köper en blandrasvalp är att man aldrig vet vilka egenskaper man får.

Jag har t.ex träffat MASSOR med Shäfer/rottis-korsningar. Urtrevliga hundar de alla flesta, men i temperament och utseende skiljer de sig ENORMT ifrån varandra. Jag har sett valpar från samma kull som får så olika egenskaper att man inte kan tänka sig att de har samma föräldrar.

Skall man köpa blandrasvalpar måste man vara otroligt anpassningbar, för två valpar på samma korsning blir sällan lika i temperamentet.

Jag är inte emot blandrashundar, jag har faktiskt aldrig ägt en renrasig hund. (Jag har dock aldrig köpt en hund heller, utan har tagit omplaceringar från min låtsaspappas verksamhet) Men om man VET vad det är man söker så är det hemskt riskabelt att ta en korsningvalp - man kan bli hemskt besviken om hunden inte blir som man tänkt sig.

jag håller med dig! väldigt mkt faktiskt.
problemet är att jag vet ingen ras som stämmer in på min beskrivning, har du läst den? vet du någon så får du gärna tipsa!! ingen blir lyckligare än jag om det skulle visa sig att det fanns nån som passade alla mina krav...

de 2 som är svåra att matcha tillsammans, ej fälla och ej lockig päls, annars hade pudel varit perfekt, men jag tycker att de stora pudlarna är så gräsligt fula, förlåt, men det är min åsikt....
de är så tunna i typen, vill ha en kraftigare hund om den ska vara stor. och de små pudlarna gillar jag inte riktigt tempramentet på...

jag är väl medveten om detta, men de valpar jag har sett har aldrig fällt iaf, så det är jag inte orolig för!'

dessutom så kan jag ju kolla det när jag kollar på valparna;)

Att få tag i en hund som inte fäller alls blir ju svårt, men så finns det ju raser som har päls som är lättare att ta rätt på. Det finns säkert andra här som har raser att tipsa om, jag fick nämligen själv be om hjälp att få en lista på raser som skulle passa de kraven jag har. ;) Då jag nästan bara haft blandraser så är jag inte alls insatt i några rashundar.

Ett tips är att gå ned och sätta sig på bibblan och läsa lite rasböcker, eller kolla in rasregister på nätet. :idea: Det har jag gjort för att få uppfattning om vad det är för hund jag söker!

Och bara som en parantes, så är nog ingen i tråden ute efter att skälla på dig eller tracka ned på blandrashundar, snarare månar de nog om att du ska fundera över om du kanske inte vill ha en renras istället. :)

skulle kunna vara ett alternativ, men jag vill ha en hund som kan följa med när jag rider, utan att frysa ihjäl, skämt o sido....

jag vill inte att det är ska bli en disskussion om renrasig/blandrasig.
jag vill veta om någon vet någon som föder upp dem, och det står TYDLIGT i mitt första inlägg...

men jag kan tänka mig renrasig om den uppfyller mina krav, för det är inte det det handlar om, jag vill ha en hund som är liknande som den jag har nu, och åsikter om annat kan ni behålla, för det är inte det tråden handlar om!

vill ni diskutera det så fixa en egen tråd.

jag har haft hund hela mitt liv, jag är hund ochdjursjukvårdare och kan nog de flesta raserna, i utbildningen hade vi faktiskt test på det. (as löjligt igentligen?!)

men jag är bara människa och kan självklart missa något precis som alla andra, hoppas ni förstår hur jag menar!

Senast ändrad:

Jag förstod att du hade sett x antal i verkliga livet och att de alla var likadana till utseende och lynne, men jag missförstod dig väl...:smirk:

Jag tycke bara inte att man kan påstå att en blandis uppfyller alla ens krav för det kan man aldrig veta på förhand. Det är väldigt svårt att veta med renrasiga hurdana dom blir som vuxna, men med blandraser är det omöjligt!!!

skulle kunna vara ett alternativ, men jag vill ha en hund som kan följa med när jag rider, utan att frysa ihjäl, skämt o sido....

jag vill inte att det är ska bli en disskussion om renrasig/blandrasig.
jag vill veta om någon vet någon som föder upp dem, och det står TYDLIGT i mitt första inlägg...

men jag kan tänka mig renrasig om den uppfyller mina krav, för det är inte det det handlar om, jag vill ha en hund som är liknande som den jag har nu, och åsikter om annat kan ni behålla, för det är inte det tråden handlar om!

vill ni diskutera det så fixa en egen tråd.

jag har haft hund hela mitt liv, jag är hund ochdjursjukvårdare och kan nog de flesta raserna, i utbildningen hade vi faktiskt test på det. (as löjligt igentligen?!)

men jag är bara människa och kan självklart missa något precis som alla andra, hoppas ni förstår hur jag menar!

Vi försöker ju bara säg att chansen är 1 på miljonen att du får en hund som är nära på likadan som den du har nu. Med renras kan man ha god tur att få en liknande, men med blandraser är det som att med förbundna ögon välja mellan miljoner alternativ..
Jag tycker det är lite naivt att tro att bara för att det är en korsning mellan samma raser så blir hunden en kopia..

Du kan inte tänka dig en vuxen hund då? OM du promt vill ha en blandras, dvs. :)

klart att jag kan göra det! men vart hittar man dem? det är ju nästa smidigare att köpa en vuxen hund än en valp.
det ända är att jag inte vill ha en hund med dåliga erfarenheter, tex rädd för vissa saker, kissar inne osv listan kan ju göras hur lång som helst...

till den om mellan pudlar, jo de är ganska trevliga, men jag har upplevt att de kan bli lite bjäbbiga... det tycker jag inte om, om jag nu får välja... min hund är bjäbbig... och visst slutar hon när jag säger det, men det kommer alltid något litet jätte tyst ljud efteråt... upp till 10 min efteråt om hon märker att jag håller koll.... Väldigt envis liten byracka... haha

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: em-pirre
·
P
Övr. Hund Hej! Sitter här och spånar lite smått på hur jag ska göra med familjens (kanske främst mina) valpplaner. Det är så att vi har två...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Cocos
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 706
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka