Puckstång revival!

Sv: Puckstång revival!

FjantaZ skrev:
*kl*

Nu vet jag inte om jag är världens strängaste matte men vår hund får torrfoder och vid träning finns levergodis eller korv med som belöning om inte bollar o trasorna räcker till....Tränar räddning och ibland vill man inte ligga på alla 4 i en ruinhög och försöka leka...

glass, kakor eller matrester m.m. är bannlyst....

Är jag den enda??

nej samma här , varför ska dom ha det ser ingen menning alls med det.
har dom aldrig smakat så vet dom inte vad dom går miste om. Bara vi som förmänskligar hunden än en gång.

Fast då har jag problem. Jag och min släkting brukar promenera med våra hundar ganska ofta. Hans hundar får ofta godis, varje inkallning, vid varje möte av alla dess slag. Ja, vid alla tillfällen där jag har som "krav" att mina hundar ska utföra, utan att vara "duktiga" och få belöning. Någon som förstod!? :o

Mina hundar lärde sig mycket snabbt att när han kallar in, så får hans hundar godis. Inte dem. De tittar på, precis som ett barn skulle titta på ett annat barn som fått en godispåse/glass. De måste ju vara samma sak. Mina ger mig en snabb blick som säger: -Men matte, deee fååår juuu!

DET känns ganska jobbigt. Men min släkting vill inte sluta ge godis, vilket jag inte heller kräver av honom. Han har perfekt lydnad (läs: godislydnad) på sina hundar och alla är nöjda och glada. Jag vill inte ha godislydnad i vardagen. Där har jag krav. De är på träning och tävling som belöningarna kommer fram. Så det är ett litet problem. :D

Garpen skrev:
Jag tycker heller inte om det hundgodis som säljs i affärerna, inget jag ger min hund. Vill jag göra honom glad och ge honom något extra föredrar jag mer naturliga råvaror (morotsbit, knäckebrödsbit, rester från kött jag ätit, märgben, etc.). Han känner inte till något annat och blir överlycklig av detta!

(Därmed inte sagt att jag tror hundarna dör av lite glass, känns bara så onödigt.)

Nä, ger inte heller sånt godis. Med undantag för vitlökspinnar som de säljer. Hundarna är GALNA i dessa. Perfekt som spårslut, då de ligger i en liten smidig förpackning en och en.

Blir det godis blir det kött av olika slag. Eller märgben. Knäckebröd eller morötter skulle mina inte drömma om att äta. Det är ju kaninmat. :angel: Inget för stora starka schäfrar. ;)

Att göda en hund med föremål, beröm eller näring blir även det en muta
och en tillfällig lösning. Att ge ett barn glass varje dag blir snart en vana
och inget tillskott! hahahah stämmer rätt bra

PIRU skrev:
Att göda en hund med föremål, beröm eller näring blir även det en muta
och en tillfällig lösning. Att ge ett barn glass varje dag blir snart en vana
och inget tillskott! hahahah stämmer rätt bra

Ja, alla har vi väl mutor i vår träning! Hur tränar man annars?

Trix skrev:
Såvärst sött är det inte, fett är helt okej (mer sånt) och det enda i den glassen som möjligtvis skulle kunna vara kemikalier är väl vaniljaromen då :)

Klart att glass innehåller socker! I detta fall är det den näst största ingrediensen, kollade på GB glass hemsida.

Innehåll:Koncentrerad skummjölk, socker, vegetabiliskt fett, glukos-fruktossirap, emulgeringsmedel (E471), stabiliseringsmedel (E410, E412, E407), gräddpulver, arom.

Fett är ju ingen fara, naturligt för hunden, men socker och en massa E-medel känns inte som något jag vill ge min vovve i onödan.

Min har fått en hel del glass på somrarna..

Nej, det känns ju faktiskt inte så bra. Men jag har väldigt svårt att tro att någon här använder glass som en del i hundens kost ;)

Dessutom så tror jag att de får i sig endel lite konstiga saker ändå genom hundmaten och genom att bara vara i närheten av oss människor. Så sålänge de inte blir dåliga i magen eller på annat sätt far illa så tycker jag att man kan ge hunden det mesta (med sunt förnuft såklart).

Hittade lite roliga saker som olika hundfoder innehåller,
betfor, aska(ja jag vet mineraler, men ändå), torkad öljäst, hönsmjöl(hur menar de då?), hemoglobin, melassjäst, konserveringsmedel av olika slag, spannmål i stora mängder (inte heller det är naturligt för en hund om man ska vara sån ;) )

Svårt att hitta vad olika hundgodisar innehåller, men jag skulle tippa på endel socker (var det i en variant jag hittade iaf)..

Äsch. Som jag redan påpekat, sålänge hundarna mår bra och man inte ger dom för mkt av "det goda" så kan man väl sticka till dom en puckstång någon gång :D

Jag förstod att någon skulle kontra med vad torrfoder innehåller!:D Håller ändå fast vid att jag tycker det är onödigt att spä på med ytterligare onaturliga saker för hunden så som människo- och hundgodis. Men bara för att JAG tycker det känns onödigt så är det ju inte samma sak som att det är jätteskadligt, var och en blir ju salig på sin tro! ;)

Hihi jag var bara tvungen:D
Har för lite att göra på jobbet tror jag :angel:

Men jag förstår hur du menar och håller väl egentligen med :D
Och jag håller mig ifrån att ge saker som mer eller mindre uppenbart innehåller massa färgämnen och konstigheter... Sen är jag nog lite lat också, det är ju så mkt lättare att köpa en påse frolic än att göra eget blodpuddingsgodis tex..

Jag är också lite lat, just därför ger jag torrfoder och inte annat bättre foder. För torrfoder är ju ingen höjdare egentligen. Men nu blir det så, och känns det väl extra viktigt att inte ge en massa elände därutöver.

Godis för hunden behöver ju inte vara hemmagjorda blodpuddingsbitar bara för att man inte köper färdigt hundgodis. Beror ju på vad man vänjer hunden med = vad som blir godis för hunden. En hund som normalt aldrig får t ex knäckebröd tycker ju att en bit knäcke är en underbar belöning. Men den som får matrester och annat då och då, tycker ju inte att det är lika speciellt. Så tror jag!

Man ska inte komplicera det hela så mycket... ;)

Garpen skrev:
Klart att glass innehåller socker! I detta fall är det den näst största ingrediensen, kollade på GB glass hemsida.

Innehåll:Koncentrerad skummjölk, socker, vegetabiliskt fett, glukos-fruktossirap, emulgeringsmedel (E471), stabiliseringsmedel (E410, E412, E407), gräddpulver, arom.

Fett är ju ingen fara, naturligt för hunden, men socker och en massa E-medel känns inte som något jag vill ge min vovve i onödan.

Har du ätit den? Inte spec söt, jämfört med andra glassar.
E-medlen är inga kemikalier, utan faktiskt naturliga produkter:
E471 ister (fett)
E410 Johannesbrödkärnmjöl
E412 Guarkärnmjöl
E407 Karragenan (rödalger)

Fast jag jämför inte med andra glassar eftersom jag överhuvudtaget inte tycker det är nödvändigt att ge hundar glass.

Sen får jag erkänna att du har bättre koll än mig på alla E-siffror ;) , vore intressant att kunna lite mer om sånt, jag blir mest bara fundersam och skeptisk när jag läser dylikt på olika matförpackningar (även gällande min egen föda).

Sen är det ju skillnad på torrfoder och torrfoder.. Jag har valt att ge ett foder med så lite spannmål som möjligt eftersom jag har en känslig hund, han kräver också högt värde av protein och fett då han äter en kula i taget och inte är så stor i maten. Så tillskott i form av fett är nästan ett måste trots bra torrfoder. Men hade jag större frys skulle det bli färskfoder:)

Min hund är kräsen, men det kan inte bero på vad han fått utan snarare på vad han inte fått? Peronen som hade honom innan är inte så mkt för godis nämligen.. Men de gånger han fått hos henne har han iofs fått typ ost & köttbullar.. hm ..vet inte om det finns någon logik i det, men han har inte fått tex leversnittar, men ändå så tycker han inte om det.. Jösses börjar bli dags för lunch tror jag :angel:

Ja, lunch vore inte dumt, men tänkte hålla mig en stund till. Till och med så det du skrev lät gott! För att inte tala om hur gott det vore med en puckstång nu...:p

Haha, ja då lär du vara riktigt utsvulten om det jag skrev lät smarrigt :D

Ja eller hur, ska nog ta och köpa mig en glass på lunchen. Synd för vovven att han är hemma med husse idag då :angel: :D

Jag satt precis också och funderade på om jag inte skulle köpa en glass under eftermiddagen. Och nej, vovven får inget, trots att han är med mig på kontoret, ligger och slaggar bredvid skrivbordet. :smirk:

Fy så elakt :p

Min vovve brukar vara i bilen när jag jobbar, men är förhoppningsvis snart insnyltad på kontoret bredvid mitt skrivbord :D

Ja, usch vad elak jag är! Fast min hund är van, han vet att han inte alltid får mat bara för att flockledaren får det. Flockledaren behöver ju mycket mer föda för att vederbörande ska orka axla ansvaret som ledare för flocken och se till att flocken överlever och har allt den behöver. Och då är ju glass utmärkt föda! :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 545
Senast: Cissi_ma
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 875
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
753
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur