Puckstång revival!

Sv: Puckstång revival!

Fast varför introducera något som är sött och onyttigt till en hund som inte vet vad det är och inte efterfrågar det? Samma sak som att man inte ger barn sötsaker förrän de själva börjar fråga efter det (för att de sett kompisar få det).

Jag är övertygad om att det som gör hunden glad är bekräftelsen som den får via sin flockledare genom att denne delar ut mat. Med andra ord blir den lika glad för en glass som för något mer nyttigt, särskilt om man aldrig lärt sig vad godis är.

Så tycker jag! :smirk:

Nej, en hund behöver inte ha glass, lika lite som de behöver få hundgodis. Inget av det är nyttigt, men det gör hunden glad. Så varför låta bli. Än så länge har i alla fall inte mina hundar genom åren dött av att få äta 5-6 glasskulor per år.

De har stålmagar och blir inte dåliga av att äta glass. Visst är det en massa onyttigheter i, men vad är det inte i allt hundgodis som säljs i djuraffärerna. Att få onyttigt lite då och då, skadar inte om kosten är bra i övrigt.

*delvis kl*

Mina vovvar älskade glass så det fick de varje gång jag själv köpte när vi var på promenad :D Någon egen fick de inte, eftersom jag inte hade så mycket pengar att röra mig med dåförtiden.

Blir de inte dåliga i magen ser jag ingen anledning till att de inte kan få glass någon gång då och då, om de tycker om det.

Fragile skrev:
Borstar era hundar tänderna eller? (ni som ger glass till era hundar)
Jajemen! Inte varje dag dock.

Klart jyckarna ska ha glass. :)

Min schäfer och jag delar en gång i veckan på en jättestrut vid det regelbundna stadsbesöket. Folk tycker det ser sååå gulligt ut när vi sitter där och slickar. Dvs, han tar tuggor och klämmer i sig 70-80% av struten. Men det må vara hänt.

Fråga till dom som inte vill ge hunden något bara för att den tycker det är gott:
Äter ni själva aldrig något som är onödigt? Bara för att det är gott? Kak till kaffte t ex? Eller en glass???

LIA

LIA skrev:

Min schäfer och jag delar en gång i veckan på en jättestrut vid det regelbundna stadsbesöket. Folk tycker det ser sååå gulligt ut när vi sitter där och slickar. Dvs, han tar tuggor och klämmer i sig 70-80% av struten. Men det må vara hänt.

Fråga till dom som inte vill ge hunden något bara för att den tycker det är gott:
Äter ni själva aldrig något som är onödigt? Bara för att det är gott? Kak till kaffte t ex? Eller en glass???

LIA

Kan faktiskt inte låta bli att göra jämförelsen med BVC:s informationsmöte när min dotter var 2-3 månader (1989). Mycket pekpinnar om vad barnen inte fick äta :
Inte marmelad och inte saft
Inte mariekex och inte russin etc etc

Slutklämmen var den jag tyckte var bäst: Barnen skulle inte få kakor och bullar, vi föräldrar skulle föregå med gott exempel och äta KNÄCKEBRÖD till kaffet ! :rofl:

Vi brukar dela på en Daimglass då och då. Självklart får hon inte äta av chokladen.

Jag bortstar tänderna på min vovve med ganska jämna mellanrum, han får mycket ben & märgben att gnaga på så hans tänder är finemang trots onyttigheter som glass:)

Som sagt så är det inte så mycket gott som hans mage tål och jag är som jag är och vill att han ska få något extra gott ibland, både han & jag mår mycket bättre om han får vara med & dela :D

Han tigger aldrig när vi äter hemma, så är vi hemma får han bara efter vi ätit klart eller om man råkar tappa nåt på golvet :angel: men när vi är ute och äter (glass, picnic) så får han allt som oftast något av det vi äter undertiden vi äter.

Jag tycker heller inte om det hundgodis som säljs i affärerna, inget jag ger min hund. Vill jag göra honom glad och ge honom något extra föredrar jag mer naturliga råvaror (morotsbit, knäckebrödsbit, rester från kött jag ätit, märgben, etc.). Han känner inte till något annat och blir överlycklig av detta!

(Därmed inte sagt att jag tror hundarna dör av lite glass, känns bara så onödigt.)

LIA skrev:

LIA

Självklart äter jag onödiga saker! Men det som är det där lilla extra för mig är ju något jag lärt mig från barnsben, påverkats av föräldrar, vänner och miljö. Godis o dyl har varit lite förbjudet, något man bara äter på lördagen, något man helst ska undvika = har blivit en "lyx" man unnar sig ibland.

Hade jag inte lärt mig detta av min omgivning hade godsaker inte varit något speciellt, hade det stått på matbordet varje dag hade det inte varit sådär extra gott. Hade jag aldrig kommit i kontakt med det (vuxit upp på öde ö utan media och människor) hade jag heller inte saknat det.

Eftersom min hund inte influeras av kompisar, ser på reklamen på tv eller på andra sätt kommer i kontakt med sötsaker ser jag ingen anledning att introducera detta i hans liv. I stället har jag lärt honom att den där extra lyxen består av andra saker (potatis, morot, kött, osv.).

Och jag tror fortfarande att det är bekräftelsen som är det viktiga för hunden och inte själva matvaran = dvs att han får dela mat/glass med sin flockledare och därmed är accepterad i flocken = hans överlevnad är tryggad. Hunden skulle säkert bli lika glad om du satt på parkbänken och knaprade på en gurka och han fick vara med och dela den med dig.

Det är DINA smaklökar som under din uppväxt lärt sig att glass är något extra speciellt och gott, inte hundens. Jag är inte alls övertygad om att hundar uppskattar sötsakerna på samma sätt som vi gör. Hundar är hundar.

Jag håller verkligen med om det där med att känna tillhörighet till flocken, då äter iaf min hund vare sig det är gurka eller glass.
Men däremot om det skulle ligga gurka & glass på marken utan min inblandning så är jag säker på att han skulle äta upp glassen, men inte gurkan.
Då måste väl glassen vara godare för hunden?

Garpen skrev:
Jag tycker heller inte om det hundgodis som säljs i affärerna, inget jag ger min hund. Vill jag göra honom glad och ge honom något extra föredrar jag mer naturliga råvaror (morotsbit, knäckebrödsbit, rester från kött jag ätit, märgben, etc.). Han känner inte till något annat och blir överlycklig av detta!

(Därmed inte sagt att jag tror hundarna dör av lite glass, känns bara så onödigt.)

Min poäng var faktiskt att äntligen finns det en glass (återigen) som inte är godis, utan bara ren vaniljglass :)

Min hund blir lika glad över en bit korv, kött, morot, banan eller apelsin för att hon tycker om det och det är det jag äter, hundgodis spottar hon ut...Klart att hunden inte BEHÖVER glass :)

Eller så har han lärt sig det, glass får jag bara ibland, gurka mer till vardags. Eller så är det verkligen godare för hunden med glass, men då håller jag ändå på att "det man inte känner till det saknar man inte". Jag skulle faktiskt inte ha något emot att jag vuxit upp i en värld där lyx var att frossa i apelsiner än att frossa i smågodis som inte är speciellt bra för min kropp. Men nu är det inte så och jag har större sug efter godis än apelsiner. :crazy:

Jag håller med dig, visst vore det härligt att inte tycka om godis, bara moffa frukt :D Jag är sån ibland.. men det är alldeles för gott med choklad för att det ska hålla i sig :angel:

Hunden min har varken fått glass eller gurka till vardags.. Så jag vet inte.. Visserligen innehåller ju glass kanske mer gottiga saker för hunden? Mer fett, animaliska råvaror? Jag vet inte.. Men den dagen han väljer vindruva före grädde så kommer jag ramla av stolen ;)

Men såklart, det man inte vet lider man inte av. Jag tycker att det är upp till var och en om man vill ge hunden potatis, kött eller glass. Sålänge hunden mår bra och man unnar den Nånting som den verkligen tycker om(behöver ju inte vara något ätbart) så är det ju alright:D

Min hund får inte glass eftersom hon spyr som en kalv av det. Innan jag fattade det så fick hon alltid en glass, gillade hon den inte så böt vi (obs, jag var 10 år då!)
Nu får hon klara sig utan glass, vilket hon tycker är jätte jobbigt (vadå en hund som tigger, aldrig hänt :angel: ), men jag brukar köpa rån så får hon det i stället.

Senast ändrad:

Vidare kan jag tänka mig att hundar/djur väljer föda av andra anledningar än vi människor. Vi (västerlänningar) går ju många gånger på vad som är godast, en hund kanske mer går på instinkter och på vad deras kropp behöver (:confused: ).

Tror säkert en hund skulle välja grädden framför vindruvan, och jag tror i sig inte att grädde är mer skadligt för en hund än vindruvor. Grädde innehåller mycket fett vilket hunden behöver för att omsätta till energi. Kanske skulle det ligga i deras instinkt att därför välja grädden, just för att ett rovdjur egentligen inte vet när de finner föda nästa gång och de därmed måste se till att få i sig så mycket energi som möjligt när de väl finner/få mat. (Finns många människor som tycks agera efter samma princip! :-) )

Intressant att göra test på detta...

Fast jag räknar nog ändå ren vaniljglass som godis... sött och fett och kemikalier... :crazy:

Garpen skrev:
Fast jag räknar nog ändå ren vaniljglass som godis... sött och fett och kemikalier... :crazy:

Såvärst sött är det inte, fett är helt okej (mer sånt) och det enda i den glassen som möjligtvis skulle kunna vara kemikalier är väl vaniljaromen då :)

*kl*

Nu vet jag inte om jag är världens strängaste matte men vår hund får torrfoder och vid träning finns levergodis eller korv med som belöning om inte bollar o trasorna räcker till....Tränar räddning och ibland vill man inte ligga på alla 4 i en ruinhög och försöka leka...

glass, kakor eller matrester m.m. är bannlyst....

Är jag den enda??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 545
Senast: Cissi_ma
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 875
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
753
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur