Sv: Puckade hästmänniskor...
Fått vettiga människor att öppna ögonen. Förstår inte hur man kan kalla sig djurvän om man håller på med en sport där det är VANLIGT med dödsfall på banan (mer regel än undantag).
Dödsfall är mer regel än undantag? När blir dödsfallen regel? Hur många dödsfall i % måste man ha för det? Tänk även på att drh tar med även dödsfall som inte är tävlings eller träningrelaterade. En tävlingshäst som dör av kolik har plågats ihjäl för människans ekonomiska vinnigsskull.
Jag visste att jag läst just denna info i en annan tråd här på Buke och här är siffrorna i %.
" År 2010 startade 11556 travhästar i Sverige, de sprang tillsammans 89057 stycken lopp, och i
6 av dessa tillfällen avled en häst i lopp eller strax efter lopp. Detta ger en dödlighetsprocent på 0.0067% per start. Källa:
https://www.travsport.se/polopoly_fs..._tavlingar.pdf "
OBS! min fetning.
De har altså inte ens rätt om hur många hästar som dör på banan utan vissa av dessa har av olika orsaker avlidit vid träning eller bara dött (som viklen häst som helst kan göra). Vissa av dödsorsakerna är dessutom helt felaktiga trots att de
vet det så ändrar de inte informationen.
Hur många % av hästpopulationen dör i hagen varje år antingen knall fall eller pga skador som avsparkade ben och dylikt? Ska vi sluta ha dem i hage också?
Drh håller endast på med populistisk propaganda. Bara valet av källor visar ju det. Det mesta de skriver är även så kraftigt vinklat så att det tydligt visar redan i början på texterna vilket resultat de vill komma fram till (och därmed kommer fram till).
Jag tycker att du ska börja granska den information du tar till dig lite mer kritiskt. Drh har en underliggande agenda utifrån sina åsikter om hur hästar fungerar. De kan dock inte gå i svarsmål för detta utan när jag gav exempel på min
lata häst som inte alls fungerar som de vill så anser de att det endast rör sig om en individ som inte är som andra. De anser att alla tävlinghästar (altså inte bara trav och galopp) är tvingade att tävla trots att de egentglien avskyr det. Att hästarna glatt utför det hela och på alla vis verkar må bra är inget man behöver bry sig om. Vad man ska titta på för att kunna se om en häst mår bra med sitt liv är för mig en gåta. Man får nämligen inte titta på hull, pälsen, arbetsvilja, arbetsglädje, personlighet, avsaknad av stereotypa beteenden, pigg vaken nyfiken blick osv. Allt det där som jag alltid tittat på när jag försökt avgöra när mina hästar mår bra och när de inte gör det. Trots upprepade frågor så kan de inte redogöra för vad jag ska titta på istället utan endast att de har rätt.
PS Jag har ingen aning om hur vanligt det är med hot mot dem. Med tanke på den mängd felaktig information de sprider om enskilda personer så kan jag dock tänka mig att de som de ser som sina motståndare är mer utsatta för den saken. Förtal verkar de inte ha det minsta emot, att uttala sig om saker de är helt okunniga om är en favorit och att förvränga fakta så att folk verkar vara riktiga svin verkar de också tycka är ett possitivt sätt att nå sina mål.