Är inte förälder men jag har kusiner och har spelat spel sedan jag var 5 så jag svarar iaf
Åh det finns så många roliga barnspel! Men tyvärr blir det ju ofta så att om alla andra kompisarna spelar ett spel, är det svårt att locka med andra spel. Det blir bara att man spelar de spel kompisarna gör.
Sedan tycker jag personligen att Fortnite verkligen inte är så farligt, tycker nog att en mogen 10 åring kan spela det med kompisar. Jag hade dock haft ett öra öppet för andra spelare som svär och skriker och håller på. Det är nog andra spelare jag hade ogillat mer än spelet.
Jag har en gång gått in på kusinens (11 år) rum och snott headsetet och frågat vad i hela friden de höll på med när de skrek mindre otrevliga saker till varandra i voicechat. Det blev väääldigt tyst och jag fick ett förlåt från samtliga kompisar och sen spelade de vidare trevligt.
De jag kommer på direkt är:
1. Alla lego spelen
2. Minecraft (både bygga och lite klurigt och finns internet kan man spela med andra på spelarbyggda banor)
3. Rocket League (fotboll med bilar)
4. Crash Bandicoot N-sane Collection (3 spel i ett, action, samlande, bossfighter, roligt)
5. Spyro Reignated Trilogy (3 spel i ett, klurigheter, action, samlande, även detta roligt)
6. Ratchet and Clank (även här klurigt med action och samlande och roliga bossfights)
7. Little Big Planet 3
(Bygg eller spela banor andra byggt, man samlar blobbar, det är klurigt i bland, vansinnigt kul för alla åldrar och jag brukar spela med mina kusiner 7-30 år. Hade jag haft barn som gillade spel hade jag spelat detta tillsammans med dem!)
8. Stardew Valley (inte mycket action och "gammal" grafik, men spelet är väldigt mysigt och enkelt, samtidigt är det klurigt och svårt. Man kan spela det från låg ålder till typ 100 om man känner för det, finns mycket att göra.)
9. PixARK (som minecraft med dinosaurier man kan rida, adoptera eller äta, slåss med elaka dinosaurier, samarbeta, bygga och ha kul)
10. Kingdom Hearts 3 (disney och animegubbar i en galen mix, lite klur, lite samlande, rädda världen från de mörka "heartless". Även detta är hur kul som helst att spela även som äldre)
11. Unravel 2 (Du är ett garnnystan och ska lösa problem genom att svinga med ditt eget nystan osv. Du kan samarbeta med splitscreen, så förälder och barn eller barn och kompis kan ha kul tillsammans!)
12. Portal 2 (pusselspel där du ska lösa banor genom att skjuta portaler, lagom klurigt, lite action, kan vara kul för förälder att sitta med och försöka lösa banor med barn, eller varför inte spela 2 player mode.)
Skulle vilja slå ett slag för att sätta sig ner och spela lite tillsammans med barnen, det är inte bara kul och utvecklande för relationen att samarbeta genom svåra klurigheter - det är ett bra sätt att lära sig vad barnen gillar för spel. Utifrån det kan man sedan ha en bättre utgångspunkt nästa gång man köper spel.
Fortnite till exempel, sätta sig och fråga genuint intresserat. Nu har du spelat det här spelet så mycket, kan inte du visa lite? Berätta om din favoritkaraktär? Varför är den din favoritkaraktär? Vad ska man göra i spelet? Hur vinner man?
Nu blev det jättelångt
Men det är ett ämne jag brinner för.