Pruta på häst

Sv: Pruta på häst

Att hota att anmäla om brott om man inte får köpa till ett visst pris måste nog betraktas som utpressning vilket som bekant är straffbart.
PL

Jag prutade 2500 på min NF-ponny. 3000 på mitt halbblod (båda i 30.000 kr klassen) och 500 på min shettis.
Man kan ju alltid försöka pruta, oftast går det. Går det inte så går det inte. Att pruta ett par tusen på en normalprisad häst tror jag inte nån tycker är oförskämt, det räknar nog de flesta med. Annars står det i regel p.o.k i annonsen t ex. Men man ska nog inte räkna med att det går att pruta mer än så, det finns nog också flera som kan tycka att man är oseriös/oförskämd om man börjar försöka pruta alltför mycket.

Jag prutade 10-15 000 på senaste hästen jag köpte.
Jag var helt kall :smirk: och sa att jag tar hästen om jag får den för ett visst pris. Ville inte betala mer för att det inte var i full kondition + att det är ett sto med en hel del humör som de tidigare haft lite problem med, även om hon då hoppar kanon.. :love: .
Först skulle de absolut inte gå ner mer än 5000:-. Efter en månad ringde de och sa att jag fick den för det jag bjöd (de gick alltså ner 10000:- till). För att de var tvungna att sälja, hade haft den på annons i ridsport osv, & de vill gärna sälja till mig för att jag "kände" hästen...
:D

Straffa mig då!! :devil: Den fd ägaren har idag djurhållningsförbud eftersom jag verkställde mitt "hot" och gjorde en anmälan, jag tycker det är lika brottsligt att inte göra något alls för att hjälpa hästen! :mad: Jag skulle inte tveka att göra om det igen och vill någon anmäla mig för det så kör igång :mad: Vet inte din inställning till hur illa man får behandla hästar men min är glasklar, en välskött häst har inte märken efter piskrapp på ryggen, hovar som är starkt böjda i tån pga att den inte blivit verkad :eek: Hade du själv med gott samvete lämnat henne där?

Jag köpte en nordis förra veckan som jag prutade ner 2000 :-. det stod i annonsen att hemmet var viktigare än priset. De begärde 12000:- och min sambo sa att om jag skulle köpa en häst till så fick den max kosta 10000:-. Jag var därför rak på sak när jag ringde och frågade om de kunde tänka sig att gå ner i pris nånting. Och de kunde de tänka sig om de hittade rätt köpare. Tydligen var jag "rätt" köpare för jag erbjöd dem 10000:- som de godtog.

Du menar att först sa du att du skulle anmäla om du inte fick köpa hästen för 500 o sen anmälde du ändå!!!!
Att anmäla är en moralisk skyldighet, att inte anmäla är inte olagligt, att hota om anmälan för att tillskansa sig en fördel är utpressning o både svinaktigt o olagligt!!!
PL

Jag kan förstås inte anmäla dig på de här grunderna men om jag fick kännedom om ngt sånt i ett fall där jag var inkopplad skulle jag inte tveka att polisanmäla för utpressning. Självklart skall ingen kunna utnyttja ett djurskyddsärende för egen vinning.
PL

Första ponnyn vi köpte prutade vi tvåtusen på. Anledningen till det var att han var försäkrad för den summan som vi till sist köpte honom för. Den andra ponnyn lyckades vi pruta 15 000 på. Jag och mina tränare ansåg att priset var aningen för högt, och prutade därför.

Till Bubbla- nej jag hade inte lämnat kvar henne där det är så här att när jag tog kontakt med miljö och hälsa i min kommun fick jag bara besked om att dom inte hade resurser att ta sig an det här fallet dvs dom tänkte inte göra något åt det utan sa till mig att lösa det själv! Så i min kommun är det frittfram att misshandla sina djur tydligen?!
Till Peter- knappast var detta för min egen vinning jag har lagt massor med pengar på att få hästen till det hon är idag! När min vet. och hovis såg henne första gången var det med stor tvekan dom trodde att det skulle bli häst av henne igen. Det är ju tyvärr så att ibland får man ta lagen i egna händer eftersom det inte finns någon myndighet i ens närhet som vill ta på sig ansvaret. Jag skulle vilja veta hur du hade gjort i min situation!? Bara låtit det vara och aldrig mer tänkt på hästen eller!!??

Ja, huvudsaken är ju att du kan rättfärdiga ditt handlande. Eller?

Om jag tycker att det är SÅ förfärligt köper jag antingen loss hästen där och då eller anmäler till berörd myndighet. Inte skulle jag HOTA om det.

Jag tror att det vi reagerar mest på är det verkar som om du hotade med att anmäla för att få ner priset...det är lågt.

Och att du skrev att du anmälde efter att du köpt hästen? Varför gjorde du inte det före? Miljö och hälsa kan aldrig säga att de inte har resurser, de måste ta emot anmälan, sen kanske de inte har resurser att åka ut på en gång, men det är en annan sak.

Jag skulle anmält o sett till att det hände något!
Utpressning är inget jag ägnar mig åt när jag köper hästar! Något annat är det nämligen inte fråga om.
Nu sysslar jag visserligen inte med att köpa in djur som inte sköts på rätt sätt, träffar på lite för många för att "rädda" dom personligen.
PL
PL

Man får känslan av att endel människor tycker att det är ok att misshandla och grovt vanvårda hästar men det är tydligen inte ok att man med alla medel ta en häst ifrån ett sånt liv och ger den ett bättre??? Vad ska man då göra om man står inför en sån situation? Det är inte första gången kommunen jag bor i nekar att hjälpa till i ett sånt här ärende det har förvisso handlat om kor och grisar innan men vad är skillnaden alla djur ska väl behandlas väl eller????

Jag gjorde en anmälan men fick till svar att det fanns inte resurser så jag skulle lösa det själv, vilket jag gjorde och jag tycker inte att jag förtjänar att få en massa skit för det!

Anmäl då vidare till länsvet som ibland kan stöta på så det händer något, eller gå direkt på nämnden ordförande. I det här fallet hände det dessutom tydligen ngt när du anmälde efter det du fått köpa din häst.
Du kan vrida o vända på det hur du vill men att hota att anmäla om man inte får köpa till ett visst pris som dessutom ligger långt under normalpris är utpressning. Jag ser det fortvarande som att du fixxade dig den häst du ville ha billigt med hjälp av hot o sedan anmälde du. Det innebär inte att jag inte agerar i djurskyddsfall men jag skulle aldrig i livet agera på det sättet.
PL

Som sagt; jag hade köpt loss eller anmält även jag - jag kan inte någonstans se att jag skrivit att jag tycker att det är OK att vanvårda och misshandla.

MEN jag har tillräckligt med moral och etik för att inte utöva utpressning. Du verkar anse att folk är rättslösa om du anser att de begått brott (om du anser att de vanvårdat hästar är det OK att pressa dem på pengar) (om någon snattat i 15 årsåldern är det OK att lappa till dem 20 år senare utan att det är misshandel?).

Mig veterligen är du varken polis eller domstol och kan alltså inte avgöra om ett brott verkligen är begånget. Däremot får det nog anses solklart att du bedrivit utpressning.

Ville ha? Nej du Peter den hästen ville ingen ha så som hon såg ut då! Hur länge tycker du att hon skulle ha fått stå kvar där? Efter att ha foto dokumenterat hästens skador och fått ett utlåtande från vet. som jag lämnade med vid min andra! anmälan hände det något, men tro inte att någon visade intresse för hur hästen mådde nix :mad: Visserligen avlar jag i liten skal på shettisar men damen detta handlar om har inga papper så ville jag ha henne nej, men det fanns inte i mitt huvud att lämna henne i den usla behandlingen hon befann sig i så mina handlingar i fallet var helt och hållet för att rädda hästen inte för att jag ville skaffa mig en billig häst!

Nog kan jag väl avgöra om en häst är väl skött eller inte.
Så mager som hon var kunde man lätt räkna revbenen utan att lägga handen mot för att känna och ryggen var randig av ruvor från piskrapp man måste vara blind om man inte kan se van vården och misshandlen i detta !!

Du kan ju tycka att det är en ursäkt för ditt handlande men det tycker inte jag.
Det är en fråga både om moral o om rättsäkerhet.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 459
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar