Pruta på häst

Sv: Pruta på häst

Nej förvisso inte men gjort är gjort och jag kommer aldrig att lita på att djurskyddet i vårt land funkar, det är bevisat mer än en gång att det är under all kritik :mad:

Jag vet att det finns en massa folk som anser att vad som helst är ursäktligt så fort ett djur i deras ögon inte sköts bra.
Jag har också sätt hur vida gränserna är för när folk tycker att det är så.
PL

Detta resulterade i djurhållningsförbud för den förra ägaren, har jag då överdrivit eller haft en skev bild av hur hästen behandlats skulle inte tro det!

Ändå skrev du att inget händer vid anmälan!
Det tog knappast mindre tid för att du väntade med anmälan tills du fått köpa loss din häst.
PL

Senast ändrad:

Den första anmälan gjorde jag 2 veckor innan jag köpte loss hästen! Men fick som jag sagt tidigare beskedet om att det inte fanns resurser och att jag fick lösa det själv, efter min andra anmälan tog det 3 veckor innan jag hörde ett ord, och när jag fick besked om att denna person vid upprepade tillfällen blivit från tagen div djur pga vanvård blir man väldigt besviken på varför ingen ville ta sig an att hjälpa denna häst! Hade jag hört om någon som gjort något liknande skulle jag utan tvekan ställa mig vid den personens sida för människor som vanvårdar och misshandlar djur är inte värda att kallas människor!

nala skrev:
Detta resulterade i djurhållningsförbud för den förra ägaren, har jag då överdrivit eller haft en skev bild av hur hästen behandlats skulle inte tro det!

Först är det ingen som reagerar, du var tvungen att agera.

Nu har dåvarande ägaren fått djurhållningsförbud.

Hur var det egentligen?

Min andra anmälan gjorde att det hände saker men då fanns hästen redan hos mig, ingen ville/kunde ta sig på att undersöka saken vid min första anmälan.

Ibland när folk pruta för mycket på någon av mina hästar så säljer jag de aldrig även , för min tanke kan vara så har de inte råd att betala vad hästen är värd hur ska de då ha råd att verka den var 8 vecka, vaccinera, avmaska och framför allt ge den mat.
För hur vanligt tror ni inte det är med folk som försöker pruta på shettisar , de vill ju helst inte ge max 1000 kr + att de ska ha sadel ,träns osv osv till . Sen kan det vara ett diplomsto eller en bra unghäst med det spelar ingen roll i vissa ögon och sådana människor kan göra mig vansinnig. Som sagt det kostar ju lika mycket att verka en shettis som ett halvblod även om man tyvärr ser allt för många shettisar som inte verkas så ofta som de ska. Har själv köpt en shettis för 100 kr med rena papper men där kom ägarn själv till mig och frågade om jag inte ville köpa henne och egentligen ville jag inte det då jag tyckte att jag hade så det räckte , men hon sköttes inte så hos dem som hade henne nu och då sa jag som det var att jag inte var intresserad av att ´ge någon stor summa för henne utan att jag gjorde det i såfalll endast för att hon skulle få det bra här och ska betäckas nu till våren. Jag ångrar inte köpet då det är en trevlig shettis som just nu är sällskapsdam åt min systers skadade häst och pysslas om av barn och man riktigt kan se hur glad den lilla pållen är :-)

Jag tycker att de som ägnar sig åt utpressning också har förlorat en del av sitt människovärde.
Sen att en tjänsteman säger åt dig att lösa problemet själv för att de inte har resurser är ju helt hårresande.
Den som får ett sånt besked borde begära skriftligt på det o skicka vidare till länsstyrelsen eller djurskyddsmyndigheten.
PL

Att du tycker att jag har förlorat mitt människovärde rör mig inte i ryggen, det finns andra saker som får mig att ligga sömnlös.

Jo jag prutade på min, de begärde 40 000, vi sa 30 000 bara för att sänka och så kom vi överrens om 36 000.

Idag är hon värd? tjaa kollar man hästannonser vad motsvarande hästar går för så allt mellan 40 000-150 000

Köpte hästen för x antal tusen och fick tillbaka 40 000 kr efter 2 månader för att han visade sig ha ett dolt fel. Han är nu nyopererad och på väg tillbaka och jag ser fram imot att ha en frisk och billig häst.

Men att du använder ett hot om anmälan för att köpa hästen billigare kunde ju äventyrat hela prövningen av fallet. Hade han sagt nej till din prutning hade han kunnat säga att hon anmälde eftersom hon inte fick hästen billigare. Därmed äventyrade du hela anmälan. Och 500 kronor? Är det lönt att skita ner sig för 500 kronor?

Du frågar vad du skulle gjort? Du skulle betalt fullt pris för ponnyn och kört rakt hem och gjort en anmälan. Samt inkluderat foto på hur illa din ponny såg ut då du tog hem den.

Har försökt och lyckades på en häst prutta ner den 2,300kr:p
Den kostade från bärjan 100.000kr..

Min nya den steg i värde under köpet ;)
Så istälet för 120.000 fick vi ge 160.000kr:p

När vi köpte hästarna så prutade vi ner min valack från 10'000 till 5'000
När vi köpte stoet prutade vi från 7'500 till 1'000

Min nya häst prutade vi ner frårn 50 000:-till 35 000:-
Men det var för att dom hade haft henne till salu över ett år och stod med skyhöga stallhyror som dom inte ville betala (dom hade tappat intresset). Dessutom visste dom vilka vi var och att hästen skulle få det bra. Tycker att man gott kan pruta lite faktiskt. ska sälja mitt fullblod nu och är det rätt köpare så är jag beredd att sänka priset rejält eftersom jag är väldigt mån om att hon får det bra...

jag prutade ner min häst från 30000 till 20000 alltså 10000 kr

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 459
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar